قانون پارتو چیست

قانون پارتو چیست

قانون پارتو چیست

قانون پارتو اولین بار توسط اقتصاددان ایتالیایی آقای پارتو مطرح گردید. آقای پارتو به این نتیجه رسیدند که ۸۰ درصد ثروت ایتالیا در دست ۲۰ درصد از مردم است و بعدها پی بردند که این قانون در بقیه امور نیز صادق است. ما از این قانون می توانیم در مدیریت زمان، بازاریابی، کسب وکار نیز استفاده کنیم. با ما همراه بشید تا شما را با این قانون بیشتر آشنا کنیم.

اصل پارتو، که با نام‌ های قانون ۸۰–۲۰ (۸۰–۲۰ rule)، قانون افراد اندک اساسی و اصل تنکی فاکتور نیز شناخته می‌ شود بیان می‌ کند که ۸۰ درصد رخدادها از ۲۰ درصد دلایل بوجود می‌ آید. جوزف ام جوران که شغل مشاور مدیریتی داشته این اصل را ارائه داده و نام آنرا از نام ویلفردو پارتو، اقتصاددان ایتالیایی گرفته که در سال ۱۹۰۶ دریافت ۸۰ درصد زمین‌ های ایتالیا در دست ۲۰ درصد مردم آن کشور است؛ همچنین پارتو دریافته بود که ۸۰ درصد نخود فرنگی‌ های باغچه‌ اش در ۲۰ درصد غلاف‌ های نخودفرنگی قرار دارند.

اصل پارتو یک قاعده سرانگشتی رایج در تجارت است؛ برای مثال «۸۰ درصد فروش‌ ها مربوط به ۲۰ درصد مشتریان است.» از لحاظ ریاضی اصل ۸۰–۲۰ از توزیع قانون توان با مجموعه پارامترهای ویژه پیروی می‌ کند (با نام توزیع پارتو نیز شناخته می‌ شود) و بسیاری از پدیده‌ های طبیعی از این توزیع پیروی می‌کنند. قانون پارتو با کارایی پارتو نیز در ارتباطی نزدیک است. پارتو از هردوی این مفاهیم در مفهوم توزیع درآمد و ثروت میان جمعیت استفاده کرد.

قانون پارتو در بازاریابی

در ادامه به چند مورد از کاربرد قانون پارتو در بازاریابی اشاره می‌کنیم:

۱- ۸۰ درصد سودتان از ۲۰ درصد مشتریانتان ناشی می شود

این یکی از رایج‌ ترین برداشت‌ ها از اصل پارتو در بازاریابی است. خوشبختانه، اثبات صحت این ادعا در مورد کسب‌ و کارتان بسیار آسان است. اگر واقعا بخش عمده‌ ای از سودتان را از ۲۰ درصد خریدارانتان کسب می‌ کنید، حتما باید سخت تلاش کنید این مشتریان را برای خود نگه دارید و رضایتشان را جلب کنید. به علاوه، قطعا مایل هستید مشتریان بیشتری از این دست، پیدا کنید. راه‌ پرداز بازاریابی، پری مارشال، روش‌ های زیر را برای یافتن ۲۰ درصد قدرتمند در میان مشتریانتان توصیه‌ می‌ کند:

مشتریان وفاداری که به تازگی از شما خرید کرده‌ اند را شناسایی کنید و وقت بیش‌ تری برایشان صرف کنید. ببینید این ۲۰ درصد عمدتا از چه طریقی با شما آشنا شده‌ اند – راههای کسب‌ و کاری که آنها را کشف کرده‌ اند، تبلیغاتی که بر آنها تاثیر گذاشته است و محتواهایی که آنها را بیش‌تر درگیر می‌ کنند. این محتواها را بهینه‌ سازی کنید، بهبود ببخشید و تبلیغ کنید.

روی آن ۲۰ درصد مطالعه‌ی جمعیت‌ شناسی و روانشناسی انجام دهید. هر چه آنها را بهتر بشناسید، بهتر می‌ توانید آنها را مورد هدف قرار دهید. نباید وقت زیادی را صرف تعداد کمی مشتری کنید که حجم خرید پایینی دارند. روی خوب‌ ترین مشتریان تمرکز کنید – معمولا این بخش از مشتریان حدودا ۲۰ درصد از کل مشتریانتان را تشکیل می‌ دهند.

۲- ۸۰ درصد از فروش آنلاین مربوط به ۲۰ درصد از کل محصولاتتان است

چه نوع محصولاتی می‌ فروشید؟ اگر اصل پارتو در مورد کسب‌‌ و کارتان صدق کند، قطعا تعدادی محصول محبوب دارید که ۸۰ درصد کل فروشتان را به خود اختصاص می‌ دهند. اینها همان محصولاتی هستند که باید کیفیت‌ و تبلیغاتتان را در موردشان بالا ببرید. آنها به هر دلیل بسیار محبوب شده‌ اند، بنابراین بهترین استفاده را از آنها ببرید.

۳- ۸۰ درصد از بازدیدکنندگان‌ تنها از ۲۰ درصد کل کلید واژه‌ هایتان می‌ آیند

بسیاری از شرکت‌ ها زمان زیادی برای ایجاد کلید واژه، طرح‌ ریزی راهبرد کلید واژه، و استفاده از آنها در وب‌ گاهشان صرف می‌‌ کنند. ولی یک نکته‌ ی شگفت‌ انگیز در مورد کلید واژه‌ها وجود دارد: در اغلب موارد، ۸۰ درصد از ترافیک و بازدیدکنندگان وب‌‌ گاهتان تنها از ۲۰ درصد کلیدواژه‌ها می‌ آیند. به نظر می‌ رسد این نسبت معمولا حتی بیش‌ تر از این هم باشد. نگاهی به گوگل آنالیتیکس یا SEMRush بیندازید تا صحت این آمار را در مورد کسب‌ و کارتان بسنجید. مثلا وبگاه quicksprout.com از کلیدواژه‌های زیادی رتبه کسب می‌ کند، ولی در میانشان فقط چند کلید واژه‌ ی پرترافیک وجود دارد. کلید واژه‌ی “بازاریابی آنلاین” به تنهایی ۱۳ درصد از ترافیک روزانه‌ ی این سایت را به خود اختصاص داده است. و به همین دلیل رعایت نکته‌ های زیر در این مورد اهمیت دارد:

۱- محتوایتان را بیش‌ تر معطوف به بازاریابی آنلاین (برخط) کنید.
۲- به کاربرانی که مایل به دریافت اطلاعات در مورد بازاریابی آنلاین (برخط) هستند خدمت بیش‌ تری ارائه دهید.
۳- اطلاعات مفیدتر و مفصل‌ تری در مورد بازاریابی آنلاین (برخط) فراهم کنید.

۴- ۸۰ درصد از محتواهای بازاریابی با بالاترین رتبه‌ ها تنها از ۲۰ درصد کل محتواهایتان به وجود می‌ آیند

قانون پارتو چیست

قطعا همه می‌ دانید بازاریابی محتوا به چه میزان قدرتمند و مهم است. ولی آیا می‌ دانید بالاترین رتبه‌ ها در میان محتواهای بازاریابی‌ تان از کجا می‌ آیند؟ جالب است بدانید، بیشتر بالاترین رتبه‌ ها و ترافیک روزانه‌ تان تنها از ۲۰ درصد محتواهایتان به وجود می‌ آیند. وقتی از مشتریانتان می‌ خواهید منابع بازاریابی محتوایشان را تجزیه و تحلیل کنند، معمولا همیشه به یک محتوای محبوب و ماندگاری بر می‌خورند که هم‌چنان برای وب‌گاهتان ترافیک ایجاد می‌ کند. بالاترین محتواهایتان را شناسایی کنید و تا حد امکان از آنها بهره ببرید.

۵- ۸۰ درصد از محتواهایتان که در شبکه‌ های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌ شوند از ۲۰ درصد مطالب به‌ روزرسانی‌ هایتان می‌ آیند

مطالب به اشتراک‌ گذاشته‌ شده‌ تان را در نظر بگیرید. همه‌ ی آن لایک‌ ها، قلب‌ ها و ریتوییت‌ ها از کجا می‌ آیند؟ احتمالا آنها فقط از ۲۰ درصد به‌روزرسانی‌ هایتان ایجاد می‌ شوند. از یکی از ردیاب‌ های تحلیل‌ گر شبکه‌ های اجتماعی استفاده کنید، تا بفهمید به‌روزرسانی‌ هایی که دارای بیش‌ ترین اشتراک‌ گذاری بوده‌ اند چه ویژگی‌ هایی دارند و برای بقیه نیز از همین ویژگی‌ ها استفاده کنید.

۶- ۸۰ درصد ترافیکتان تنها از ۲۰ درصد کانال‌ ها به وجود می‌ آیند

هر وبگاهی از منابع مختلفی ترافیک به‌دست می‌ آورد. به کانال‌ های ترافیکی که بیش‌ ترین ترافیک را برایتان ایجاد می‌ کنند، به خوبی دقت کنید. مثلا با یک نگاه کوتاه به گوگل می‌ توانید از بهترین وبگاه‌ های ارجاعی باخبر ‌شوید. طبق پارتو، بیش‌ ترین ترافیک ارجاعی‌ تان را فقط از وب‌گاه‌ های اندکی می‌ توانید به‌دست آورید.

۷- ۸۰ درصد از نرخ تبدیل‌هایتان تنها از ۲۰ درصد صفحاتتان ایجاد می‌ شوند

در بهینه‌ سازی نرخ تبدیل، باید به ۲۰ درصد از بهترین صفحه‌ های تبدیل‌ کننده تمرکز کنید. هر چه این صفحات را بهتر بهینه‌ سازی کنید، تبدیل‌ های بیش‌ تری به‌دست خواهید آورد.

۸- ۸۰ درصد فروش از ۲۰ درصد کانال‌ های تبلیغاتی‌ تان به وجود می‌ آیند

به عنوان کانال‌های تبلیغاتی‌ تان احتمالا از ادوردز، ریتارگتینگ، و شاید برخی بنرهای مخصوص وبگاه‌ ها یا دیگر کانال‌ های استفاده می‌ کنید. بهترین فروش و بالاترین رتبه‌ تان از کدام‌ یک از این‌ ها به وجود می‌ آیند؟ بر کانال‌ هایی تمرکز کنید که بیش از همه برایتان بهره‌ وری داشته‌ اند.

۹- ۸۰ درصد شکایات مشتریان تنها از جانب ۲۰ درصد از آنها صورت می‌ گیرد

درست همان‌ طورکه بالاترین فروش از ۲۰ درصد مشتریان نصیبتان می‌ شود، بدترین بلاها هم از طرف ۲۰ درصد مشتریان سرتان می‌ آید. مشتریانی هستند که شماره‌ی شرکتتان را روی شماره‌ گیری سریع تلفن‌ شان ذخیره کرده‌‌ اند، که برخی از آنها را دیگر به اسم هم می‌ شناسید، و حتی برخی دیگر را واقعا هرگز نمی‌ خواهید ببینید. همین چند مشتری، مسئول ۸۰ درصد از زمان و انرژی هستند که کارمندان بخش خدمات مشتریان باید صرف کنند. هنگامی که راهبردهای خدمات مشتریان را طرح‌ ریزی می‌ کنید، حتما این موارد را به خاطر داشته باشید.

قانون پارتو در کسب و کار چه تاثیری دارد

قانون پارتو چیست

قانون پارتو بیان می‌ کند که ۸۰% از نتیجه‌ ای که از هر کاری می‌ گیریم، فقط از ۲۰% از فعالیت‌ هایمان نشات می‌ گیرد. این اصل، نام خود را از اقتصاددانی به نام «ویلفردو پارتو» می‌ گیرد و به طور ساده، به ارتباط غیرمنصفانه و نابرابر بین ورودی (زمان، تلاش،منابع) و خروجی (نتیجه، پاداش) یک کار اشاره دارد. این اصل را با نام قانون ۲۰-۸۰ نیز می‌ شناسند و به خصوص در زمینه‌ی کسب و کار و بهبود رضایت مشتری به شما کمک می‌ کند تا بر روی برنامه‌ ریزی استراتژیک تمرکز داشته باشید و وقت خود را برای کارهای بیهوده‌ ای تلف نکنید که برایتان نتیجه‌ ای ندارند.

قانون پارتو در مدیریت زمان چیست

قانون ۲۰/۸۰ یا همان اصل پارتو در مدیریت زمان مسئله ای است که پیروی از آن در زندگی همه افراد تأثیر مثبت خواهد داشت. پارتو متوجه شد که بیشتر مردم حدود بخش قابل توجهی از انرژی، سرمایه و زمان خود را صرف ۸۰ درصد امور کم اهمیت و بی ارزش کرده و بخش کمی از آن ها را به ۲۰ درصد امور مهم زندگی خود اختصاص می دهند.

حال آن که آن ۸۰ درصد از فعالیت های شما نتیجه کمتری برای زندگی شما خواهند داشت اما ۲۰ درصد امور مهم و ارزشمند شما می توانند نتایج مثبت و تاثیرگذاری در زندگی شما داشته باشند. او بعدها کشف کرد که تقریبا همه فعالیت های ما در زندگی نیز با اصل پارتو مطابقت می کند. قانون ۲۰/۸۰ می گوید، ۲۰ درصد از فعالیت های شما منجر به ۸۰ درصد از نتیایج شما خواهد شد، ۲۰ در صد از مشتریان شما ۸۰ در صد فروش شما را تشکیل خواهد داد، ۲۰ در صد از خدمات و محصولات شما، ۸۰ درصد از سود شما را تشکیل می دهد و… .

اصول قانون پارتو در مدیریت زمان

در ادامه به بیان استراتژی های قانون پارتو در مدیریت زمان می پردازیم.

نوشتن همه کارها در یک بازه زمانی مشخص

قانون پارتو چیست

کارهایی را که در یک بازه زمانی مشخص، مثل یک روز، یک هفته یا یک ماه باید انجام دهید، یادداشت نمایید. این کار به شما کمک می کند تا واقع بینانه به امور با ارزش و کم ارزش خود بنگرید و بتوانید آن ها را از یکدیگر متمایز کنید. بهتر است در ابتدا بازه های زمانی خود را کوتاه تر انتخاب کنید و پس از مدتی این کار را برای مدت زمان های طولانی تر انجام دهید. برای مثال ابتدا امور مربوط به یک روز را یادداشت نمایید و پس از مدتی سعی کنید کارهای مهم تر خود را در یک هفته یادداشت کنید.

کارهای مهم تر را مشخص نمایید

از بین کارهایی که یادداشت کرده اید، یک یا دو کاری که از دیگر امور برای شما ارزش بیشتری دارند را مشخص کرده و انجام آن ها را در اولویت قرار دهید. قبل از هر کاری که می خواهید انجام دهید، از خودتان سؤال کنید که آیا این کار جزء ۲۰ درصد امور مهم و ارزشمند شماست یا جز ۸۰ درصد کارهای کم اهمیت شما؟ به این ترتیب کارهای پر اهمیت تر خود را بیابید.

انجام کارهای مهم تر

شما باید به طور دائمی از انجام کارهایی که جز ۸۰ درصد کارهای کم اهمیت شما هستند، بپرهیزید و به انجام اموری که جزء ۲۰ درصد کارهای مهم شما هستند بپردازید. هزچند انجام کارهای ارزشمند دشوارتر از کارهای ساده تر است، اما با انجام آن ها بار زیادی از دوش شما کم شده و با آسودگی خیال می توانید به کارهای کوچک تر و کم اهمیت تر بپردازید. در واقع با انجام کارهای بزرگ نتیجه بهتری دریافت کرده و در پی آن انگیزه بیشتری برای انجام سایر امور خواهید داشت.

با علم بر قانون پارتو شما می توانید از خیلی از هزینه های ریالی و زمانی خود جلوگیری کنید و برنامه های منظم خود را بصورت دقیق پیگیری و در زمان صحیحی آن را انجام دهید. اصل پارتو در مدیریت زمان می گوید ۲۰ درصد واقعی را شناسایی نمایید و از ۸۰ درصد غیر واقعی صرف نظر کنید. ۲۰ درصدی که شما را به هدف می رسانند را شناسایی کنید و ۸۰ درصد که شما را از هدف دور می کنند را کنار بگذارید. شما اکثر اوقات با حجم زیادی از برنامه های کاری روبرو می شوید که از قبل طرح ریزی شدند یا بصورت تصادفی و در زمان خاصی برای شما ایجاد شده اند اما نکته حیاتی در استفاده از اصل پارتو دقیقا همینجاست که شما بایستی ۲۰ درصد اصلی که شما را به ۸۰ درصد نتایج درست خواهد رساند را کشف و بر اساس الویت تمرکز خود را بر روی آن بگذارید.

بطور خلاصه اگر فهرست کاری شما ۱۰ مورد در روز می باشد شما بایستی ۲ مورد اصلی را شناسایی کنید و تمام زمان خود را صرف انجام آن ۲ مورد اصلی نمایید که شما را به بهترین نتایج می رسانند. نتایجی که ۸۰ درصد از هدف شما را شامل می شود. مطمئن باشید اگر کاری غیر از اصل پارتو در مدیریت زمان انجام دهید به نتیجه ای جز آشفتگی ذهنی نخواهید رسید اما اگر ۲ مورد اصلی را انجام دهید نتایج شگفت آوری برای شما در بلند مدت به ارمغان خواهد آورد.

بیشتر افراد در طول روز حسابی سرگرم فعالیت های روزانه هستند اما نتایج چندان جالبی بدست نمی آورند و خیلی از انسان های دیگر که مدام در حال تفریح و سفر هستند موفقیت بیشتری را نصیب خود می نمایند. چرا؟ خوب مشخص است آنها وقت خود را صرف کارهای بیهوده نخواهند کرد و از اصل پارتو در مدیریت زمان بدرستی استفاده می نمایند حتی اگر به این قانون آشنایی نداشته باشند. کسانی که اصل پارتو در مدیریت زمان را می دانند، هیچگاه سردرگم نمیشوند چراکه اصلی ترین کارهایشان را (که همان ۸۰ درصد است) را فقط با انجام ۲۰ درصد از فعالیت هایشان انجام داده اند و نگران ۸۰ درصد باقی مانده نیستند.

در نتیجه استفاده از قانون پارتو در مدیریت زمان به شما کمک می کند برنامه های کاری، زندگی، اجتماعی و غیره را بدرستی مدیریت نمایید و از زمان خود در طول ۲۴ ساعت شبانه روز بدرستی استفاده نمایید و با انجام ۲۰% از زمان خود بتوانید بیشترین دستاوردها را بدست بیاورید تا زمان کافی برای فعالیت های اجتماعی، همراهی خانواده و تفریحات و غیره داشته باشید.

قانون ۸۰/۲۰ چه محدودیت هایی دارد

در کنار مزایای زیادی که ۸۰/۲۰ می تواند برای شما به ارمغان بیاورد، اگر از آن سو برداشت صورت گیرد، احتمالا خساراتی را نیز در پی خواهد داشت. بیایید چند نمونه از آنها را با هم بررسی کنیم:

– به بهانه‌ ی این که میخواهید از قانون ۸۰/۲۰ استفاده کنید، نباید فقط و فقط ۲۰ درصد از کارکنان که نمونه و عالی هستند را مورد توجه قرار دهید و بقیه‌ را به کلی نادیده بگیرید. یادتان باشد موفقیت هر سازمانی، در گروی کارمندان آن است. پس در این مورد حواستان به رشد و آموزش همه‌ی اعضا باشد. محصولات یا فعالیت هایی را که برای تحقق اهداف خود روی آنها حساب باز کرده اید را زیر نظر داشته باشید. اگر فقط ۲۰ درصد از این محصولات یا فعالیت ها در کسب و کارتان درآمد زایی دارند، حتما یک جای کارتان ایراد دارد و باید در راهبردها و برنامه‌ هایتان تجدید نظر کنید.

– اگر تنها ۲۰ درصد از زمانی که برای انجام فعالیت ها در نظر دارید، مفید و ثمربخش است، باز هم در کارتان ایرادی وجود دارد. بهتر است از تکنیک‌ های مدیریت زمان بهره بگیرید و برای زمان‌ هایی که بدون هیچ فایده ای از دست رفته‌ اند فکری بکنید.

چکیده
قانون ۸۰/۲۰ قانونی برای تجزیه و تحلیل منطقی زحمات و نتایج است و اگر فهرستی از اهداف خود داشته باشید و برنامه ریزی و اولویت بندی کنید، به نتایج شگفت‌ انگیز و بهینه‌ ای دست خواهید یافت. با به کار بردن قانون ۸۰/۲۰ می‌ توانید مشکلات را بهتر شناسایی کنید و در راه رسیدن به اهداف، سرعت بیشتری داشته باشید. در یک کلام نقاط ضعف و قوت خود را بهتر شناسایی کنید و موفق‌ تر باشید. از اینکه در این مقاله نیز با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

پاسخ دهید