طرح کسب و کار یک صفحه ای

مدل کسب و کار یک صفحه ای

طرح کسب و کار یک صفحه ای

طرح کسب و کار یک صفحه ای،یک نمونه ای از فعالیت های تجاری شماست که اساس کار شما را معین میکند. نمای دوری از کسب و کاری که میخواهید به آن برسید را رسم میکند، و مثل یک نقشه به شما نشان میدهد از کدام مسیر بروید که بهتر است. مهترین فایده طرح کسب و کار یک صفحه ای آسان کردن یک موضوع پیچیده میباشد. که خواندن و درک کردن آن خیلی راحت میباشد و میتوانید بر روی چیزهای مهم فکر کنید. با ما همراه باشید تا منظور از طرح کسب و کار یک صفحه ای را برای شما بیان کنیم.

روش های نوشتن کسب و کار یک صفحه ای

اول) رؤیاپردازی
دوم) مشخص کردن هدف
سوم) ترفند خاصی داشته باشید
چهارم) برای رسیدن به هدف طبق ترفندتان عمل کنید

موارد طرح کسب و کار یک صفحه ای

مدل کسب و کار یک صفحه ای

۱- چشم انداز
اول چشم‌انداز کارتان را بنویسید. چشم‌انداز اولین بخش طرح کسب و کار یک صفحه است که در آن شما باید به زبان خودتان بگویید از کارتان چه تصوری دارید. جلوی هیچ فکری را نگیرید و از هرچه به ذهنتان می‌رسد استفاده کنید. بگذارید ذهنتان به دوردست‌ها برود. دیدگاهتان وسیع باشد، جامع و ایده آل گرایانه. تصور واضحی از کاری را که می‌خواهید انجام دهید ترسیم کند. در چشم‌انداز جواب این سؤال را بدهید: چه چشم‌انداز یا دور نمایی از آینده کسب و کارتان متصور هستید؟ می‌خواهید چه کسب و کاری داشته باشید و به کجا برسید؟

چشم‌انداز باید پرمحتوا و آرمان‌گرایانه باشد. خواننده را تحریک کند و او را سر ذوق آورد، همین‌طور خود شمار

۲- ماموریت
در این بخش از کسب و کار یک صفحه ای شما باید رسالت خود را بیان کنید. بگویید چه‌کاره هستید؟ چه کالا یا خدمتی تولید می‌کنید؟ به‌صورت مختصر بیان کنید مشتری‌های شما چه کسانی هستند؟ کسب و کار شما چه نیازی را برطرف می‌کند؟ فلسفه وجودی کالا یا خدمت یا کسب کارتان را توضیح دهید در چند کلمه حیطه تمرکز شرکتتان و چیزی را که به مشتری عرضه می‌دارید بیان کنید. مأموریت می‌گوید: چرا مشتریان این کالا یا خدمات را می‌خرند؟ و اصولاً چرا این فعالیت اقتصادی شکل می‌گیرد. مأموریت باید دقیق و واضح باشد و تعهد و وفاداری شمارا به کار نشان دهد. مأموریت به همه می‌گوید که شما چه‌کاره فروش هستید.

۳- اهداف
موفقیت را در هر زمان چه می‌دانید. موفقیت چیست و از کجا ناشی می‌شود؟ در این قسمت از طرح باید بگویید به دنبال چه هستید؟ باید اهداف خود را به‌صورت مقاصد ویژه و قابل‌اندازه‌گیری بیان کنید و برای این‌که تأثیرگذار باشند لازم است آن‌ها دقیق و قابل‌اندازه‌گیری تعیین شوند. اهداف، انواع مختلفی دارند. برای یک طرح کسب و کار یک صفحه ای معمولاً بین شش تا نه هدف کافی است.

اهداف می‌توانند مربوط به امور مالی از قبیل فروش، سود، محیط کار یا تحقیق و توسعه مثل محصولات جدید قابل طراحی، بهبود کالا، تاریخ عرضه و یا مربوط به مسائل تولید از قبیل ظرفیت تولید، کیفیت تولید، موجودی کالا و یا اهداف پرسنلی مثل مزایا، نیاز به خلاقیت، یادگیری، رشد شخصی و … باشند. در نوشتن اهداف به این نکته توجه کنید که اهداف نباید خیلی راحت و قابل حصول باشند و نه خیلی دور از انتظار و دست‌نیافتنی. معمولاً دوره زمانی برای تعیین اهداف ۲ یا ۳ ساله است.

۴- ترفند

مدل کسب و کار یک صفحه ایدر این بخش از طرح کسب و کار یک صفحه ای پاسخگوی این سؤال باشید:
چگونه این کسب و کار راه‌اندازی می‌شود. در ادامه اداره می‌شود؟ چه عواملی در طول زمان سبب موفقیت این فعالیت خواهد شد؟ چگونه این کسب و کار رشد خواهد کرد؟
ترفندها جهت‌گیری موفقیت شما هستند.
برای رسیدن به هدف باید یک سری جهت، فلسفه، ارزش و روش داشت.
ترفندها مسیرهای شمارا مشخص می‌کنند.

در بیشتر صنایع، فعالیت‌های اقتصادی از چهارتا شش ترفند پایه‌ای پیروی می‌کنند که باگذشت زمان تغییر نمی‌کنند و فهمشان ساده است. تولیدکنندگان پرمشتری از آن استفاده می‌کنند و درنهایت باعث رشد و سودآوری می‌شوند. برای این‌که بتوانید ترفند مناسب بنویسید یک‌راهش این است که مجلات تجاری، اقتصادی و روزنامه‌ها را بخوانید و از مسائل موردبحث درون صنعت در قلمرو بازاریابی، جذب سرمایه، عملیات و… آگاه شوید.

به این مسائل توجه کنید که مشتریان شما چه کسانی هستند و در حال حاضر چگونه محصولات شمارا می‌خرند؟ از کدام طبقات اجتماعی هستند؟ هدف از خرید آن‌ها چیست؟ سپس برنامه‌هایی که برای تبلیغ کالا و یا خدمتتان برای جذب این مشتریان نیاز دارید را ذکر کنید.

۵- برنامه
در طرح کسب و کار یک صفحه ای خود، باید برنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی که به‌وسیله آن‌ها به اهداف موردنظرتان می‌رسید را بیاورید. برنامه‌ها، کارهای مشخصی هستند که یک شرکت (کسب و کار) باید انجام دهد تا به اهداف خود برسد هر برنامه به‌طور مشخص و مستقیم باید به یک هدف و استراتژی مربوط باشد. برنامه‌ها باید عمل‌گرا باشند و وظایف مشخصی را بیان کنند و زمان انتهایی برای انجام داشته باشند و این‌که چه کسی، چگونه و کجا و با چه هزینه مالی و غیرمالی این کارها را انجام خواهد داد، مشخص نمایند.

برای اینکه از عهده فعالیتتان برآیید باید کارهایتان را خوب و جداجدا به شکل دستورالعمل بنویسید این‌گونه متوجه می‌شوید که هرکدام از کارها چه تأثیری روی امورمالی و عملیاتی دارند و چطور می‌خواهید نتیجه کارتان را ارزیابی کنید. در برنامه‌ریزی همیشه زمان‌بندی و جدول هزینه‌های هر پروژه را باید از قبل آماده کرد. پس برنامه‌هایتان را به‌دقت بنویسید و هنگام اجرای آن‌ها به محدودیت بودجه و زمان‌بندی نیز توجه کنید.

چکیده

طرح کسب و کار یک صفحه ای ابزار مفیدیاست، برای آنچه از ذهن شما میگذرد و حتی برای کسانی که کسب و کاری را دارند قابل خواندن است. و افراد با این کار برای برنامه ریزی به شما اعتماد پیدا میکنند. کسب و کار یک صفحه ای ایده ای کوتاه و مفید هستند، که برنامه شما را به صورت مؤثر شرح میدهد. در این مقاله طرح کسب و کار یک صفحه ای را برای شما شرح دادیم. از اینکه ما را همراهی کردید سپاسگذاریم.

پاسخ دهید