۷ گام برای تهیه یک استراتژی بازاریابی ایمیلی موفق
بازاریابی ایمیلی را از جهاتی میتوان یکی از روشهای نسبتاً جدید بازاریابی بعد از گسترش استفاده از اینترنت برشمرد و از جهتی دیگر، در مقایسه با روشهای بازاریابی جدید از قبیل بازاریابی شبکههای اجتماعی، آن را یک روش سنتی به حساب آورد. با این حال، همین که این روش بازاریابی همچنان یکی از گزینههای بازاریابها برای دستیابی به مشتریان است سندی بر تأثیرگذاری این روش محسوب میگردد. بازاریابی ایمیلی برای میلیونها استارتاپ و کسب و کار کوچک یک شبکهی ارتباطی مهم است. کارآفرینی و محدودیتهای منابع مالی استفاده از این روش کمهزینه را هنوز زنده نگهداشتهاست.
برای تهیه یک استراتژی موفق بازاریابی ایمیلی این هفت گام را طی کنید تا در جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان فعلی موفق باشید:
۱. روند ثبتنام در وبسایت خود را آسان کنید.
برای جمعآوری ایمیل مشتریان یا مخاطبان خود، نباید آنها را خسته کنید یا به دردسر بیندازید. اولین قدم طراحی کوتاهترین روش برای عملیات ثبتنام یا مشترککردن آنهاست. بدین منظور یک جعبهی ثبتنام در وبسایت خود قراردهید تا با کلیک کردن روی آن مخاطبان شما بتوانند پس از واردکردن ایمیل خود مشترک وبسایت شما شوند. میتوانید در شبکههای اجتماعی استارتاپ خود نیز پیوندهایی به صفحهی ثبتنام قراردهید. فراموش نکنید، هدف جمعآوری ایمیلهای بیشتر نیست، هدف برقراری یک ارتباط بین شما و مخاطبان است؛ چیزی شبیه یک دوستی جدید. شما هیچگاه برای پیداکردن دوست جدید او را به دردسر نمیاندازید!
۲. در کادر “موضوع” ایمیل خود، از جملات تکراری و خستهکننده استفاده نکنید؛ جذاب باشید!
مردم از ایمیلهای اسپم دل خوشی ندارند. اگر ایمیل شما شبیه اسپمها به نظر برسد، هیچگاه باز نخواهدشد. اگر موضوع ایمیل شما شبیه ایمیلهای تکراری و همراه با جملات ملالآور باشد، مخاطب شما بدون بازکردن ایمیل، آن را حذف خواهدکرد. با جملاتی کوتاه (حتیالمقدور) و جذاب و کنجکاوکننده به مخاطب خود اعلام کنید که تکراری نیستید و از بازکردن ایمیل شما ضرر نخواهدکرد. خلاق باشید!
۳. از قوانین پیروی کنید.
قوانین سابیری را نقض نکنید. اسپم نکنید. از تصاویر و جملات خارج از عرف استفاده نکنید. از جملاتی که قشر مشخصی از افراد یا عقاید را هدف انتقاد یا حمله قرار میدهد پرهیز کنید. مسایل فرهنگی قشر یا منطقهای که برای ساکنین آن ایمیل میفرستید را مطالعه کنید و بدانها احترام بگذارید. علاوه بر اینها، از امکاناتی که سرویسهای ارسال ایمیل برای شما فراهم میآورند استفاده کنید. فراهم کنندههای خدمات ایمیل ابزارها و منابع یادگیری در اختیار شما میگذارند، از آنها استفاده کنید. بین ایمیلی که بازشده و عکسالعملی نشان نداده و ایمیلی که هنوز بازنشده و ایمیلی که بر اثر یک اشتباه بهدست مخاطب نرسیده فرق بگذارید و از ابزارهایی که سرویسدهندهی ایمیلهای گروهی در اختیارتان میگذارد برای مشخص کردن موارد فوق استفادهکنید.
۴. به رشد و بهبود مخاطب کمک کنید.
بر اساس خدماتی که وبسایت شما ارائه میدهد، منابع مورد علاقهی مخاطب خود را شناسایی کنید؟ برای مخاطب مطالبی را ارسال کنید که باعث رشد و افزایش دانش، نشاط یا سرگرمی او بشود. مخاطب شما ایمیل خودش را به همین دلیل در اختیار شما قرار دادهاست و این وظیفهی حرفهای و اخلاقی شماست که به خواست او احترام بگذارید. با ارسال محتوای مناسب، مطالبی که مخاطب شما (یا بهتر بگوئیم اکثریت مخاطبهای شما) میخوانند، احتمال بازشدن ایمیل خود را افزایش دهید.
۵. از روشهای مطمئن که پیش از این امتحان خود را پس دادهاند استفاده کنید.
برخی از تجاربی که بازاریابهای موفق آنها را بر اساس تجربیات گذشتهی خود توصیه میکنند بدین شرح است:
– از قراردادن بیش از حد تصاویر در ایمیل خود خودداری کنید.
– از استفاده از فونتهای متعدد با سایزهای متعدد و رنگهای متعدد خودداری کنید. روح و روان مخاطب را آزار ندهید!
– ترجیحاً جملات “اقدام به عمل” خود را، از قبیل “کلیک کنید”، “به سبد خرید اضافه کنید” و …، در اوایل ایمیل استفاده کنید.
۶. مختصر و مفید باشید!
پیش از ارسال ایمیل، حتماً از ترکیب رضایتبخش فرم و محتوا، ساختار و لحن ایمیل خود اطمینان حاصل کنید. هرقدر لازم است ایمیلهای نمونهای را برای خود ارسال کنید، متن و ظاهر را اصلاح کنید و باز برای خود ارسال کنید. خلاصه گویی در بازاریابی ایمیلی یک رفتار باارزش است؛ تلاش کنید با استفاده از لغات کمتر مفهوم بیشتری را منتقل کنید. کتاب ۱۰ قانون نوشتن از Elmore Leonard دربارهی چگونگی تهیه محتوای خوب را بخوانید. برای سهولت خوانندگان از تیتر و زیرتیترهای مناسب استفاده کنید و به آنها اجازه دهید با دیدن تیترها یا توضیحات مختصر ذیل آن مطلب مورد علاقهی خود را انتخاب کنند.
۷. ارتباط با خوانندگان را جاری نگه دارید.
حتیالمقدور از پاسخهای خودکار و از پیش طراحیشده غیرمنطقی یا خستهکننده استفاده نکنید. پاسخهای از قبل تنظیمشده در وقت شما صرفهجویی میکند ولی اگر این صرفهجویی به قیمت دلزدگی مخاطب شما تمام شود ارزشش را ندارد. اگر هم از جملات از قبل طراحی شده استفاده میکنید، از جملاتی مودبانه، صمیمانه و از همه مهمتر عاقلانه استفاده کنید! از پاسخهایی که در کوتاهترین زمان اطلاعات مفیدی به مخاطب بدهد استفاده کنید. اگر برای مخاطب هدیهای اینترنتی (مثل کتاب الکترونیک یا کارت تشکر و امثال آن) ارسال کردهاید از جملاتی استفادهکنید که در مخاطبان برای بازکردن ضمیمه ایمیل یا کلیک کردن روی پیوند مربوطه علاقه ایجاد کند. از بین وبسایتهایی که خدمات ارسال ایمیلهای گروهی، یا ایمیلهای از پیشطراحیشده ارائه میدهند MailChimp وaWeber و در ابعادی حرفهایتر ۱ShoppingCart و Infusionsoft را میتوان معرفی کرد. گزینهی مناسب خود را پیدا کنید و از آن نهایت بهره را ببرید.