ری کراک بنیانگذار مک دونالد

ری کراک بنیانگذار مک دونالد

ری کراک

ری کراک
زادروز 5 اکتبر 1902 اوک پارک، ایلینویز ، ایالات متحده آمریکا
تبار آمریکایی
تابعیت  رومی
پیشه راننده آمبولانس، فروشنده، بازاریاب، سرمایه گذار
شناخته‌شده برای رستوران­های زنجیره­ای مک دونال
دارایی خالص در سال 2016 میلادی 31 میلیارد دلار
آثار صاحب رستوران­های زنجیره­ای مک دنال
مرگ مرگ ۱۴ ژوئن ۱۹۸۴ در سن ۸۱ سالگی
www.razservat.ir

زندگی شخصی ری کراک بنیانگذار مک دونالد

ریمونت آلبرت ری کراک به انگلیسی (Raymond Albert “Ray” Kroc.  بنیان‌گذار رستوران زنجیره‌ای مک‌دونالدز در سال ۱۹۵۵ می‌باشد. وی در ۵ اکتبر ۱۹۰۲ در اوک پارک ایلینویز متولد شده و در ۱۴ ژوئن ۱۹۸۴ در سن ۸۱ سالگی درگذشت

مواضع سیاسی

مروزه مک دونالد و امثال آن فارغ از یک سیستم فعال تجاری در واقع تبدیل به نمادهای فرهنگی و سیاسی شده اند که با ورودشان به هر کشور و احتزار تابلوها و پوسترهای تبلیغاتیشان در شهرها به نوعی استیلای فرهنگ آمریکایی و غربی بر آن جامعه را تداعی می کنند. بیهوده نیست که با بالاگرفتن تنش میان آمریکا و روسیه، ۱۲ رستوران مک‌دونالد در روسیه در شهریور سال ۱۳۹۳ (۲۰۱۴) مورد بازرسی و کنترل قرار گرفتند و سپس تعطیل شدند زیرا ناسیونالیست‌های روسیه حضور مک‌دونالد در کشورشان را به عنوان نماد توسعه جهانی آمریکا تلقی می‌کردند. اطلاعات وب سایت صندوق سرمایه‌گذاری یهودیان حاکی از آن است که، شرکت Metropolitan Chicago که سرمایه گذار و مالک مک‌دونالد است، یکی از حامیان اصلی این صندوق می باشد و این صندوق، سالانه مبالغی را برای توسعه فعالیت های شهرک سازی در فلسطین اشغالی، اختصاص می دهد. حتی فارغ از این اطلاعات، مک دونالد به عنوان یک سلاح اقتصادی و صد البته فرهنگی، خود به تنهایی یکی از ابزار نفوذ غرب و آمریکا در جوامع ارزش مداری چون ایران است.

فعالیت ­های تجاری

در سال 1917 ری کراک 15 ساله  درباره سنش دروغ گفت تا بتواند به موسسه رد کراس بعنوان راننده آمبولانس بپیوندد. اما  ری کراک 57 ساله با دشوار­های جدی روبه رو بود و در طول زندگی همواره  آرزوی ثروتمند شدن را داشت سپس او بعنوان نوازنده پیانو فروشنده فنجان و مخلوط کن چند کاره  مشغول به کار شد  در سال 1937 او وارد عرضه جدید، یعنی مخلوط کن مخصوص شد که شش مواد را با هم مخلوط می­کرد. او با مخترع آن وارد معامله شد و سپس خود را به­عنوان عرضه کننده انحصاری مخلوط کن مطرح کرد. 20 سال در این کار سپری کرد ولی ثروتمند نشد در سال 1954 کراک از سان برناردینو سفارش هشت دستگاه مخلوط کن همبرگردرا دریافت کرد این سفارش حالت غیرعادی داشت. لذا او تصمیم گرفت که خود راساٌ به محل برود و کار مخلوط کن را ملاحضه کند. موقعی که ری کراک به محل رسید خیلی تعجب کرد. زیرا در آنجا او یک رستوران کوچک اما موفقی را یافت که توسط برادران دیک و مک مک دونالد اداره می شد . و از تاثیر عملکرد آنها متعجب شد. آنها منوی با غذاهای محدودی را سرو می کردند که فقط روی چند آیتم تمرکز داشت مانند : برگرها، سرخ کردنی ها و نوشیدنی ها که به آنها اجازه می داد بتوانند در هر مرحله بر کیفیت تمرکز کنند .کراک نظر خود مبنی بر گسترش رستورانهای مک دونالد در سرتاسر آمریکا را  با دو برادر در میان گذاشت. فلسفه بی همتا ری کراک  این بود که قصد داشت سیستم رستورانی تاسیس کند که برای کیفیت همیشگی غذاها و روش واحد تهیه غذاها معروف باشد. او می خواست برگرها، سیب زمینی های سرخ کرده، دسرها و نوشیدنی ها مزه یکسانی در همه قسمت های آمریکا از آلاباما تا آلاسکا داشته باشند. بنابراین در 1955 شرکت مک دونالد را تاسیس کرد و 5 سال بعد انحصار نام مک دونالد را خرید.  در 1958 یکصدمین میلیون همبرگر خود را فروخت. در این راه ری کراک برای رسیدن به این هدف او الگوی منحصر بفردی داشت: ترغیب کردن تولید کنندگان و امتیاز داران برای  خرید ایده او ،کار کردن نه برای مک دونالد بلکه برای خودشان . فلسفه او بر پایه اصل ساده صندلی با 3 پایه بود : یکی از پایه ها مک دونالد، دومین پایه امتیاز داران و سومین پایه تولید کنندگان مک دونالد . استحکام صندلی به هر سه پایه آن بستگی داشت. همچنین ری کراک به روحیه پیش قدم بودن اعتقاد داشت و به امتیازدارانش برای ابتکارهای فردی پاداش می داد. بسیاری از معروفترین آیتم های منوی مک دونالد مانند بیگ مک، فیله و میگو و مک مافین تخم مرغی توسط امتیاز داران او ایجاد شد. در همان زمان  سیستم مک دونالد به امتیازداران اصرار می کرد3 اصل مک دونالد شامل کیفیت، خدمات، نظافت و ارزش را رعایت کنند. اشتیاق مک دونالد برای کیفیت به این معنیست که تک تک اجزای غذا آزمایش شده ، چشیده شده و ارتقا یافته تا برای سیستم عملکردی رستوران مناسب باشد. همانطور که رستوران ها توسعه می یافتند، حجم زیاد سفارش ها توجه تولید کنندگان را به خود جلب کرد، آنها تصمیم گرفتند استانداردهای مک دونالد را با همان جدیتی که خودش رعایت می کند، اجرا کنند. همچنین بقیه رستوران های خدمات دهی سریع  شروع به رعایت این استانداردها کردند، استانداردهای بالای مک دونالد همچون موجی به صنایع تولیدی گوشت و شیر رسید. در این زمان بار دیگر مک دونالد به یک شریک نیاز داشت_این بار با تولیدکنندگانش_او تسیس بزگترین اجتماع موثر و نوآور تولید در صنایع خدماتی غذایی را آغاز کرد.این همکاری تولید کنندگان طی دهه های گذشته شکوفا شد : در حقیقت ، بسیاری از تولید کنندگان مک دونالد که امروزه کار میکنند، تجارت خود را از  دست دادن با ری کراک آغاز کردند.

درست تا روز فوتش ری کراک کار در مک دونالد را متوقف نکرد .حتی زمانیکه با ویلچر حرکت می کرد تقریبا هر روز به دفترش در سن دیه گو می رفت او به دقت مراقب اوضاع شعبه مک دونالد نزدیک محل کارش بود،با تلفن به مدیریت رستوران یاد آوری می کرد آشغال ها را بردارد، بخش خود را تمیز کند، وچراغ ها را در شب روشن کند. به علت علاقه او به نوآوری، موثر بودن، پیگیری جدی او برای کیفیت و کمک های خیریه زیاد اوارث ری کراک همچنان یک بخش کامل و الهام بخش از مک دونالد است .

 فعالیت ­های آموزشی

در 1961ری یک دوره آموزشی را آغاز کرد، که بعدا بعنوان دانشگاه همبرگر نامیده شد، در رستوران جدیدی در ایالت ایلی نویز، روستای الک گروو. در این دوره ها، امتیازداران و کارکنان آموزش داده می شدند تا روشه ای علمی ایجاد مک دونالد موفق را بیاموزند. همبرگر یو همچنین آزمایشگاه تحقیق و توسعه برای گسترش روشهای آشپزی ، سرد کردن، ذخیره سازی و خدمات دهی داشت.امروز بیشتر از 80000 نفر از این دوره ها فارغ التحصیل شدند.

درمورد مک دونالد بیشتر بدانیم

ری پس از مشاهده شعبه سن برناردینو به این فکر افتاد که شعب کوچک و زنجیره‌ای مک دونالد پتانسیل گسترش در تمام کشور را دارند. اشتیاقش به توسعه وی را واداشت تا پیشنهاد همکاری و برنامه‌ی توسعه‌ای خود را به موریس و ریچارد ارائه دهد. از طرفی آن‌ها نیز پس از شروع بیماری بیل تنسی، مدیر شعب سابق‌شان، به دنبالی فردی برای جایگزینی او بودند و بدین صورت همکاری آنان آغاز شد. این کراک بود که روند توسعه‌ی جهانی شرکت را کلید زد. به طوری که ده سال بعد سهام این شرکت در بازارهای جهانی به فروش می‎‌رسید. کراک همچنین به جهت فعالیت‌های اقتصادی تهاجمی شناخته شده است، به طوری که برادران مک‌دونالد را وادار به خروج از صنعت فست فود کرد. همانطور که در زندگینامه کراک آمده، او و برادران مک‌دونالد بر سر کنترل شرکت با یکدیگر مشکل داشتند. در خلال توسعه مک‌دونالد به بازارهای متعدد، این کمپانی نمادی از جهانی شدن و ترویج شیوه‌ی زندگی آمریکایی شد. اگرچه این ویژگی جنجال‌های زیادی در مورد سلامت و چاقی، اخلاق تجاری و حقوق مصرف کننده را برای این شرکت در پی داشت.

طعم هویت مک‌دونالد

شرکت مک‌دونالد در هشت دسته‌بندی اصلی محصولات خود را ارائه می‌کند. صبحانه، برگرها، مرغ و ساندویچ‌ها، سالادها، مخلفات و اسنک‌ها، شیک و دسرها، نوشیدنی‌ها و مک کافه شامل انواع قهوه

منوی مک دونالد

وب سایت کمپانی اطلاعات کاملی شامل ترکیبات هر آیتم، و همچنین اطلاعات تغذیه‌ای در مورد هر یک از محصولات در دسترس مشتریان قرار می‌دهد. در این صفحه مقدار ویتامین‌ها، انواع مواد معدنی، میزان کالری، چربی و کربوهیدرات را به تفکیک در مورد هر محصول و با هر ترکیب دلخواهی می‌توان مشاهده کرد. همچنین امکان شخصی‌سازی بر روی این وب سایت وجود دارد. کاربر می‌تواند به طور مثال نتیجه حذف خیارشور از همبرگر را ببیند و محصولات مختلف را با هم مقایسه کند.

در کنار سرخ کردنی‌ها و غذاهای چرب، مک دونالد آیتم‌هایی مثل سیب و پرتقال را نیز ارائه می‌دهد. همچنین به جهت در نظر گرفتن غذاهای مناسب کودکان، محصولاتی چون ماست توت فرنگی به منوی مک‌دونالد اضافه شده است. ماست توت فرنگی مناسب ذائقه کودک، با یک چهارم شکر کمتر و منبع مناسبی برای ویتامین D و کلسیم است.

علاوه بر نوشابه‌های گازدار که به طور معمول در کنار فست فودها به فروش می‌رسند، مک‌دونالد نوشیدنی‌های به مراتب سالم‌تری را در منوی خود جای داده است. شیر کاکائوی بدون چربی، شیر کم چرب، آب سیب طبیعی غنی شده با ویتامین D و کلسیم، نوشیدنی پرتقالی با ویتامین C و انواع نوشابه‌های رژیمی از جمله‌ی این موارد است. همچنین مک کافه (McCafé) به عنوان کافه‌ی این کمپانی به صورت تخصصی به عرضه قهوه مشغول است.

منو و غذاهای مک‌دونالد به دلیل گسترش شعب این شرکت در سراسر جهان، شناخته شده و آشنا هستند. بیش از 120 کشور جهان در تمامی قاره‌ها پذیرای شعب این کمپانی هستند. به جهت همین شناخت سراسری، شاخصی در اقتصاد که به بررسی قدرت خرید هر کشور می‎پردازد، شاخص بیگ مک نامگذاری شده است. در این شاخص با عطف به اینکه قیمت یک ساندویچ در هر کشور چقدر است و افراد برای خرید جنس مشابه چقدر می‌پردازند، نرخ برابری را می‌سنجد.

شعب مک دونالد در جهان

در همین راستا، جورج ریتزر جامعه شناس آمریکایی در کتاب “مک دونالدی شدن جامعه” از لغت (McDonaldization) استفاده می‌کند. مک دونالدی شدن مفهومی است که با بهری‌گیری از گسترش شعب مک‌دونالد به عنوان عرضه کننده‌ی غذای فست‌فود سعی در نشان دادن حرکت رو به تشابه جامعه جهانی دارد.

مواد اولیه مک‌دونالد

™ The Simpler The Better

مک‌دونالد جمله‌ی (™ The Simpler The Better) را به ثبت رساند تا تحت لوای این شعار تعهداتی را در قبال کیفیت مواد اولیه در برابر مشتریانش بر عهده بگیرد. این کمپانی در معرفی این کمپین اعلام می‌کند به عنوان یک رستوران مفتخر خواهد بود تا تغییراتی را برای مشتریانش به وجود آورد، زیرا که بدون آنها هیچ مایی وجود ندارد. در این راستا متعهد می‌شود کیفیت مواد اولیه را بهبود بخشد و جمله‌ی “هر چه ساده‌تر بهتر” را به عنوان فلسفه انتخاب مواد اولیه سرلوحه کار خود قرار می‌دهد.

سیاست جدید مرغ‌های بدون آنتی بیوتیک مضر

بعضی از مرغداری‌ها همچنان از آنتی بیوتیک‌های یونوفر استفاده می‌کنند که اگرچه برای سلامتی مرغ مناسب است اما باقیمانده‌ی این آنتی بیوتیک‌ها در گوشت مرغ تاثیرات سویی را در بدن انسان ایجاد می‌کند. مک‌دونالد مارس 2015 خود را متعهد دانست تا دو سال در تغذیه مرغ‌های استفاده شده در رستوران‌هایش از چنین آنتی بیوتیک‌هایی استفاده نکند.

تعهد جهانی گوشت پایدار

مک‌دونالد در حرکتی مشترک با بنیاد جهانی طبیعت از سال 2011 شروع به بهبود زنجیره‌ی تامین گوشت مورد نیاز خود کرد. از مزرعه تا چنگال، گوشت مورد ارزیابی و کنترل قرار خواهد گرفت. مواردی همچون تغذیه دام، تاثیرات محیط زیستی دامداری‌ها، رعایت تنوع در انتخاب دامداری به جهت مسائل محیط زیستی از جمله اقدامات مک‌دونالد در پی این تعهد است. مصرف اصلی گوشت در برگرهای این کمپانی است که یکی از قدیمی ترین غذاهای مک‌دونالد است.

مرغ‌های آزاد، تخم مرغ‌های بهتر

تحقیقات نشان داده است تخم مرغ‌هایی که از مرغ‌های آزاد تهیه می‌شوند، به مراتب از فاکتورهای سلامتی بالاتری برخوردارند تا دیگر تخم‌ مرغ‌هایی که از سایر مرغ‌ها به دست می‌آید. مرغ آزاد اصطلاحی است برای مرغ‌هایی که اجازه دارند در مرغداری آزادانه بچرخند و به راحتی بال خود را باز کنند و در لانه تخم گذاری کنند. مک دونالد در تعهد با خود سال 2025 را تاریخی برای استفاده صد در صدی از تخم مرغ‌های آزاد اعلام کرده است. در حال حاضر سالانه 13 میلیون از این دست تخم‌مرغ‌ها در محصولات مک دونالد از قبیل (Egg McMuffin) در آمریکا استفاده می‌شود.

صبحانه تازه، هر صبح تازه

منوی کاملی از ساندویچ‌های تخم مرغی تا سالادهای میوه‌ای و قهوه برای صبحانه در مک‌دونالد وجود دارد. تمامی این موارد به جهت اینکه در پیک کوتاهی از صبح سفارش داده می‌شوند و در زمان شروع به کار رستوران‌ها آماده‌سازی می‌شوند ممکن است برخی از عرضه کننده‌ها را به این فکر وادارد که تهیه این موارد را روز قبل و پیش از صبح انجام دهند. در این صورت استفاده از نگه دارنده ها و رنگ‌ها و طعم دهنده‌های مصنوعی اجباری است. اما مک‌دونالد متعهد است در تمامی شعب صبحانه را تازه و در همان زمان آماده کند.

شیر طبیعی، گاوهای بدون هورمون رشد

در برخی از گاوداری‌ها برای افزایش میزان شیردهی گاو از rbST استفاده می‌کنند. هورمون‌های رشد نو ترکیب یا rbST دسته‌ای از مواد آزمایشگاهی هستند که با آزمایش‌ها و تغییرات ژنتیکی منجر به افزایش بعضی خصوصیات از جمله میزان شیردهی گاو خواهد شد. اگرچه تا کنون تفاوتی میان گاوهای تغذیه شده با این هورمون‌ها و سایر گاوها پیدا نشده، اما مک‌دونالد در تهیه شیر تنها گاوداری‌هایی که از این هورمون استفاده نمی‌کنند را انتخاب می‌کند.

مک‌دونالد، رستورانی به وسعت جهان

شعب مک دونالد در سراسر جهان

رستوران‌های مک‌دونالد در بیش از 120 کشور دنیا مشغول به کار است و روزانه چیزی حدود 68 میلیون مشتری را پذیرا است. این شرکت 36,899 شعبه در سراسر دنیا و 375,000 کارمند دارد. تعداد کارمندان این شرکت اندکی بیش از جمعیت شهر خرم‌آباد است. از مجموع شعب، 5,669 شعبه متعلق به کمپانی و 31,230 شعبه‌ی دیگر از طریق حق امتیاز واگذار شده است.

از مجموع این مدل شعب، 21,559 شعبه به صورت واگذاری حق امتیاز، 6,300 شعبه با قراردادهای توسعه‌ای و 3,371 شعبه دیگر در خلال قراردادهای اعطای حق امتیاز به کشورهای خارجی است که عمده این دست حق امتیازها به ژاپن واگذار شده است.

در خلال تمرکز مک‌دونالد بر روی بدنه‌ی اصلی برند ، این شرکت خود را آنچه که در طی دهه 1990 به دست آورده بود، محروم کرد. تا اکتبر 2006 مک‌دونالد قسمت عمده‌ای از سهام (Chipotle Mexican Grill) را در دست داشت، تا اینکه به طور کامل سهم خود را در بازارهای سهام واگذار کرد. همچنین تا دسامبر 2003 (Donatos Pizza) و قسمت کوچکی از سهام (Aroma Cafe) در طی سالیان 1999 تا 2001 متعلق به مک‌دونالد بود. و در ادامه‌ی این واگذاری‌ها در آگوست 2007 (Boston Market) به (Sun Capital Partners) فروخته شد.
قابل ذکر است که مک‌دونالد در فهرست (S&P 500 Dividend Aristocrats) قرار دارد. در این فهرست شرکت‌هایی قرار دارند که برای 25 سال متوالی سود سهام داران را افزایش دهند. اکتبر سال 2012 برای اولین بار در طی نه سال گذشته، فروش ماهیانه مک‌دونالد با افت مواجه شد. پس از این شوک در سال 2014 برای اولین بار پس از 17 سال فروش یک چهارم شرکت کاهش داشت.
در سال 2015 مک‌دونالد 184 رستوران را در آمریکا تعطیل کرد. این در حالی بود که شمار رستوران‌های جدید اضافه شده 125 عدد بود. پس از سال 1970 این اولین باری بود که شرکت دست به کاهش رستوران‌هایش در آمریکا زد.

ثروت مک‌دونالد

مجموع دارایی‌های مک‌دونالد در سال 2016 میلادی 31 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. این در حالی است که در همین سال این شرکت 4.7 میلیارد دلار سود خالص داشته است. به لحاظ قیاس، میزان سود این شرکت تنها در هفت ماه برابر با بودجه سالیانه کل کشور ایران است. در رده‌بندی برندهای دنیا در سال 2016 اگرچه این شرکت نسبت به سال پیش سه پله سقوط داشته است، اما مک‌دونالد همچنان جز بیست برند با ارزش دنیا و در رتبه‌ی دوازدهم قرار دارد. مدل کسب و کار مک‌دونالد در بریتانیا و ایرلند با آنچه که در ایالات متحده پیش می‌رود متفاوت است. زیرا که بیش از 70 درصد شعب مک‌دونالد در آمریکا تحت مالکیت مستقیم کمپانی قرار دارند.

پرسنل مدیریتی و شعب مک‌دونالد آمریکا در دانشگاه همبرگر واقع در ایلینیوز آموزش می بینند. در سایر کشورها، رستوران‌های مک دونالد از طریق شرکت‌های سرمایه گذاری مشترک میان کمپانی و شرکت‌های محلی یا در برخی موارد دولت‌ها اداره می‌گردند.مطابق آنچه اریک اشلاسر در کتاب «کشور فست فود» (Fast Food Nation) بیان می‌دارد، از میان هر هشت کارگر آمریکایی، به طور میانگین یک کارگر مدتی برای مک‌دونالد کار کرده است. کارگران مک‌دونالد همواره توسط شرکت تشویق به مراقبت از سلامتی خود می‌شوند. آواز خواندن گروهی برای کم کردن از استرس و فشار کار، شرکت در مراسم مذهبی به جهت آرامش و کاهش فشار خون و دو نوبت سفر و تعطیلات سالانه از جمله‌ی اقدامات مک‌دونالد در این راه است.

همچنین اسلاشر در این کتاب از مک‌دونالد به عنوان بزرگترین اپراتور زمین بازی و بزرگترین خریدار گوشت گاو، گوشت خوک، سیب زمینی و سیب در آمریکا است. انتخاب گوشت در شعب خارج کشور مک‌دونالد با توجه به فرهنگ و ذائقه مردم آن کشور صورت می‌گیرد.

مدیریت

مک‌دونالد پلازا، واقع در اوک بروک روستایی در ایلینویز مرکز فرماندهی این غول صنعت غذاست. پیش از این مرکز، راهبری مک دونالد در شیکاگو لوپ، ناحیه‌ای تجاری در شهر شیکاگوی ایالات ایلینویز صورت میگرفت .
ژوئن سال 2016 مک‌دونالد تائید کرد که قصد جابجایی ساختمان مرکزی خود به مجتمعی واقع در غرب شیکاگو لوپ را دارد. به همین منظور مجتمعی با مساحت بیش از 57,000 متر مربع در محل استدیوی سابق مجری معروف، اوپرا وینفری در دست ساخت است که در اوایل سال 2018 به پایان خواهد رسید.

با این حال اعتراضات علیه فعالیت‌های مک‌دونالد به ویژه در حوزه رژیم غذایی کم نبوده است. علیرغم تمام کنترل‌هایی که از طرف شرکت انجام می‌شود، زیان فست‌فودها به سختی قابل چشم‌پوشی و اغماض است. شیوع چاقی و رژیم غذایی نامناسب برای کودکان، اعمال روش‌های غیر انسانی در کشتار دام و طیور، فشارهای کارفرما بر کارگران و بسیاری از موارد این چنینی همواره در پی نام مک‌دونالد وجود دارند.

پاسخ دهید