جف بزوس بیانگذار آمازون
جف بزوس | ||
زادروز | متولد ۱۲ ژانویه ۱۹۶۴ | |
تبار | آمریکایی | |
تابعیت | کشور آمریکا | |
پیشه | کارآفرین ، سرمایه گذار در اینترنت و مدیرعامل سایت آمازون | |
شناختهشده برای | سایت آمازون | |
دارایی خالص | ۷۱ میلیارد در اکتبر ۲۰۱۶ | |
آثار | موسئس و بنیانگذار سایت آمازون | |
همسر | Mackenzie Bezos | |
www.razservat.ir |
جفری پرستون “جف” بِیْزوس (به انگلیسی: Jeffrey Preston “Jeff” Bezos،) (متولد ۱۲ ژانویه ۱۹۶۴) کارآفرین و سرمایهگذار آمریکایی در زمینه اینترنت و مدیرعامل و مؤسس آمازون. کام است. او با تأسیس آمازون. کام، نقش کلیدی در زمینه رشد و ارتقاء تجارت الکترونیک ایفا کردهاست. جالب است بدانید ب وی ثروت تخمینی ۷۶٫۴ میلیارد دلار، بیزوس سومین شخص ثروتمند جهان پس از بیل گیتس و وارن بافت است.
زندگینامه جف بزوس؛بنیانگذار سایت Amazon
از اولین روزهایی که دستگاه چاپ اختراع شد تا به امروز لحظه لحظه بر تعداد علاقهمندان کتاب و کتاب خوانی افزوده میشود. سالیان سال است که اهل قلم و فکر برای یافتن کتب مورد علاقه خود به روشهای گوناگون و متعددی متوسل میشوند. یافتن و مطالعه کتب در دوره ای از تاریخ تنها در کتابخانه کلیساها و یا دانشگاههای بزرگ و معتبر امکان داشت. تنها برای دستیابی به یک کتاب ارزشمند ممکن بود شما را از شهری به شهری دیگر و یا از دیاری به دیاری دیگر بکشاند. اما کمکم با توسعه ارتباطات و سهل الوصول شدن امر تجارت اندکی کار سادهتر گشت. کار به حدی ساده شده بود که تنها با بیرون رفتن از خانه و سرزدن به کتاب فروشی مرکز شهر امکان تهیه هر نوع کتابی برای شما فراهم شده بود. اما برای بشر در حال پیشرفت که لحظه به لحظه زندگیاش توام با حوادث و اتفاقات شگرف و پیشبینی نشده است، صرف این مدت زمان جهت رفت و آمد به کتابفروشی نیز ضرری جبران ناپذیر تلقی میشود. انسان امروزی به چنان حد از پیشرفت و تکنولوژی دست یافته است که حتی برای خرید یک کتاب میتواند در اتاقش بر روی صندلی راحت مقابل کامپیوترش بنشیند و با فشار چند دکمه تمامی عملیات خرید از جمله پرداخت هزینه آن را انجام دهد. این مساله تنها برای کتابهایی نیست که شما آنها را میشناسید؛ با ورود به سایت اینترنتی «Amazon.com» شما به راحتی میتوانید در رابطه با موضوعات دلخواه خود کتبی از سراسر دنیا پیدا کنید و حتی این امکان برای شما فراهم شده است. تا به کل موضوع کتاب و احتمالا نقدهایی که درباره آن نوشته شده است پیش از تصمیم برای خرید کتاب مورد نظر دست یابید.
تمامی این تسهیلات مدیون فردی است به نام جف بزوس.
جف پسر ارشد میشل بزوس مدیر کمپانی اکسون «Exxon» میباشد. از همان دوران کودکی نبوغ ویژه ای برای انجام کارهای خارق العاده و نو داشت. پدر بزرگش که بازنشسته سازمان انرژی اتمی بود آینده درخشانی را برای او تصور میکرد و در تمامی روزهای تعطیل مدرسه او را به مزرعه خود در تگزاس میبرد. تاثیر پدر بزرگ بر جف به حدی بود که تصمیم گرفت مطابق خواست پدر بزرگ در آینده یا یک فضا نورد شود و یا یک فیزیکدان معروف. البته این تصمیم چندان احساسی نبود چرا که او توان و استعداد خود را در این زمینه به مراتب ثابت کرده بود. از جمله ابتکارات او در دوران نوجوانی خلق مکعب بی انتها بود که با استفاده از یک جعبه مکعبی کوچک که تمامی اضلاع آن را آینه تشکیل میداد، تعداد تصویر اجسام قرار داده شده در میان جعبه را به بی نهایت میرساند که این ابتکار او در آن سن و سال شور و هیجان بسیاری را برپا کرد. دیگر اینکه هر گاه آسیابهای بادی مزرعه پدر بزرگ از کار میافتاد ابتدا پیش از خبر کردن مکانیک محل جف را صدا میکردند و در اغلب موارد او به راحتی آنها را تعمیر میکرد.
هوش و استعداد بی نظیر او در درسهای مدرسه نیز ثابت شد، بطوریکه دوره دبیرستان را با بالاترین نمرات به عنوان شاگرد اول در «Miami» برگزیده شد و راهی دانشگاه شد. در دانشگاه نیز به همین شکل در رشته مهندس برق و کامپیوتر مشغول به تحصیل و سرانجام پس از اتمام دوره فارغالتحصیل شد.
با اتمام دوره تحصیل، بزوس یک متخصص کامپیوتر شده بود. از این رو کمپانی فیتل «FITEL» در نیویورک از او دعوت به کار کرد و دو سال بعد جهت مجهز کردن سیستم کامپیوترهای کمپانی بانکرز تراست
«Bankers Trust» وارد این شرکت شد و در سال ۱۹۹۰ به سبب لیاقتهایی که از خود نشان داد به سمت معاونت این کمپانی در آمد و بهعنوان جوان ترین معاون آن مشغول به کار شد.
در فاصله سالهای ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۴ ، بزوس وارد کمپانی دی.ای.شاو «D.E Shaw» شد و با خلق پیچیدهترین سیستم تکنولوژیکی مالی، قدرت آن را در وال استریت فزونی بخشید و سرانجام در سمت مدیر ارشد گروه و مجددا بهعنوان جوان ترین مدیر به کار مشغول گردید.
او که تخصص ویژهای در کامپیوتر داشت، با پدیدار شدن تجارت الکترونیک تصمیم گرفت تا از تخصص خود در این نوع تجارت نیز استفاده نماید. از این رو همراه همسرش مکنزی، که یک رمان نویس بود و علاقه فراوانی به مطالعه کتب گوناگون داشت، سایت آمازون را بنا کرد. البته شکل اولیه سایت و نحوه کاربری آن اصلا قابل مقایسه با نوع فعلی در آن نبود چرا که آنها در ابتدا اصلا توجه تصور چنین تجارت عظیمی را نداشتند. قصد آنها فروش کتاب، CD و نوارهای موسیقی و فیلم در محدودهای اندک بود اما بازگذشت زمان و درک نیاز جوامع بشری بزوس کمکم آن را ارتقا داد به شکل فعلیاش رساند.
سایت آمازون امروزه با فروش بیش از ۹۲/۱ میلیارد دلار و همچنین بیش از ۶۰ هزار لینک در مقام اول فروش اینترنتی قرار دارد. در ماه می سال ۱۹۹۷ وارد بورس شد و هم اکنون سهامی با ارزش بیش از ۱۷ میلیارد دلار در اختیار دارد.
جف بزوس موسس و مدیر این سایت بر اساس آمار اعلام شده در سال ۲۰۰۵ هم اکنون صاحب سرمایهای شخصی معادل ۱/۴ میلیارد دلار میباشد که در این سال در لیست ثروتمندترینهای جهان جای گرفته است.
آمازون
بزوس پس از اینکه متوجه شد اینترنت با سرعتی انفجارگونه در حال رشد است (سرعت رشد اینترنت در آن زمان ۲۳۰۰ درصد در سال بود)، تصمیم گرفت کار پردرآمد خود در نیویورک را رها کند.
رئیس بزوس سعی کرد در یک گفتگوی طولانی هنگام قدم زدن در سنترال پارک نیویورک، جف را از تصمیم خود منصرف کند؛ اما او تصمیم خود را گرفته بود. استراتژی بزوس برای تصمیم گیری در آن برهه از زندگی به «چارچوب به حداقل رساندن پشیمانی» (Regret Minimization Framework) معروف است. این چارچوب اینگونه کار میکند:
فرض کنید ۸۰ سال سن دارید. از خودتان در سن ۸۰ سالگی بپرسید آیا از اینکه به دنبال کسب و کاری که در زمان جوانی فکر میکردید آینده دار است نرفتید، پشیمان نیستید؟ از رها کردن شغلتان در آن زمان چطور؟ این نگاه بلند مدت باعث شد تا بزوس از سردرگمی کوتاه مدت خود نجات پیدا کند. همانطور که خودش میگوید:
«میدانم که اگر موفق نشوم هم پشیمان نخواهم شد. مطمئن هستم تنها چیزی که باعث پشیمانی من خواهد شد، تلاش نکردن است.»
بزوس که در آن زمان ۲۹ سال سن بیشتر نداشت، با خود اینطور فکر میکرد که اگر ایدهی «فروشگاه همه چیز» خود را عملی نکند، در سنین بالاتر چقدر احساس پشیمانی خواهد کرد. ایدهی اولیهی تاسیس یک خرده فروشی اینترنتی در سال ۱۹۹۴ و طی یک سفر طولانی از نیویورک به سیاتل به ذهن بزوس رسید. او در همان سال کتاب فروشی اینترنتی خود را در گاراژ خانهاش به راه انداخت.
جالب است بدانید که «آمازون» اولین نامی نبود که بزوس برای استارتآپ خود برگزید. او ابتدا قصد داشت نام فروشگاه اینترنتی خود را «کادابرا» (Cadabra، برگرفته از عبارت Abracadabra به معنی اجی مجی لا ترجی) بگذارد. اما هنگامی که متوجه شد حتی وکیل خود او نیز این اسم را با Cadaver به معنای «جسد» اشتباه میگیرد، تصمیم گرفت نام دیگری بر روی شرکت تازه تاسیس خود بگذارد. مدتی بعد بزوس آدرس relentless.com را خریداری کرد و تصمیم گرفت تا نام Relentless (به معنی بیرحم) را بر روی فروشگاه تازه تاسیس خود بگذارد؛ اما در نهایت دوستانش او را از این تصمیم منصرف کردند. این آدرس همچنان در اختیار بزوس قرار دارد و در صورت وارد کردن آن در مرورگر، به amazon.com منتقل خواهید شد.
نبوغ بزوس
بزوس همواره تاکید زیادی بر روی «اولین بودن» داشته است. او در یکی از مصاحبههایش میگوید:
«هیچ چیزی دربارهی مدل تجارت ما وجود ندارد که نتوان با گذشت زمان از روی آن کپی برداری کرد. اما همانطور که میبینید، [برای مثال] مک دونالد مورد کپی برداری قرار گرفته است و همچنان یک شرکت بزرگ چند میلیارد دلاری است. بسیاری از این موفقیت به دلیل شهرت «برند» است. شهرت نام یک شرکت در دنیای آنلاین حتی از دنیای واقعی نیز مهمتر است.»
آمازون در ابتدا تنها یک کتابفروشی اینترنتی بود. بزوس برای خرید کتابهای مورد نیاز فروشگاهش با توزیع کنندگان زیادی مذاکره میکرد، اما با قیمت درخواستی او موافقت نمیشد؛ چرا که او اصرار داشت تا کتابها را به قیمت عمده، اما به تعداد کم خریداری کند. این شرایط به همین منوال ادامه داشت تا اینکه بزوس در یک دورهی سه روزهی آموزش کتاب فروشی متوجه شد در صورت سفارش تعداد ۱۰ عدد کتاب از برخی توزیع کنندگان، قیمت نهایی کتابها تا ۵۰ درصد ارزانتر از قیمت خرید تکی تمام میشود.
در آن زمان حتی همین تعداد ۱۰ عدد از هر کتاب نیز برای فروشگاه اینترنتی تازه تاسیس بزوس بسیار زیاد محسوب میشد و این امکان وجود داشت که آمازون نتواند همهی آن ۱۰ نسخه از یک کتاب را به فروش برساند.
بزوس با پیدا کردن یک نقص در سیستم سفارش کتاب و استفاده از آن توانست بر این مشکل غلبه کند. نقص سیستم ثبت سفارش به این صورت بود که اگر ۱۰ کتاب سفارش میدادید و تعدادی از این کتابها در انبار موجود نبودند، تخفیف فروش عمده در هر صورت به آن سفارش تعلق میگرفت. حال تنها کاری که بزوس باید انجام میداد این بود که یک کتاب ناموجود پیدا میکرد و ۹ عدد از آن را به همراه ۱ عدد از کتاب مورد نیاز خود سفارش میداد تا از تخفیف ۵۰ درصدی بهرهمند میشد.یکی از خلاقیتهای دیگر بزوس این بود که آمازون را در کالیفرنیا تاسیس نکرد. همانطور که میدانید کالیفرنیا خانهی بسیاری از کسب و کارهای مرتبط با تکنولوژی و اینترنت در آمریکا است و درهی سیلیکون در نزدیکی سان فرانسیسکو، شرکتهای بزرگی چون اینتل، ایامدی، گوگل، اپل، اوراکل، ایبی و یاهو را در خود جای داده است. بزوس با زیرکی متوجه این موضوع شد که فروشگاههای اینترنتی میتوانند به مشتریانی که در ایالت آنها فروشگاه به صورت فیزیکی حضور ندارد، اجناس را بدون مالیات بفروشند. کالیفرنیا پرجمعیتترین ایالت آمریکا است و در صورتی که آمازون در این ایالت واقع میبود، قیمت نهایی محصولاتش برای بخش اعظمی از مشتریانش گرانتر تمام میشد. به همین خاطر بزوس تصمیم گرفت آمازون را در ایالت به مراتب کم جمعیتتر واشنگتن تاسیس کند.بزوس همچنین به استفاده از سیاستها و روشهای مدیریتی عجیب مشهور است. یکی از قوانینی که او برای کارمندان آمازون وضع کرده، این است که با گذشت هر دو سال، هر یک از کارمندان باید به مدت دو روز در قسمت «خدمات به مشتریان» کار کنند. حتی خود مدیرعامل آمازون نیز از این قانون مستثنی نیست. بنابراین هنگامی که برای گلایه از کیفیت بسته بندی کالای ارسالی، با قسمت خدمات مشتریان آمازون تماس بگیرید، این امکان وجود دارد که شخص جف بزوس تماس شما را پاسخ بدهد.
فراز و نشیبهای آمازون
اوضاع برای بزوس و آمازون همواره رویایی نبوده است. طرح کسب و کار آمازون در ابتدا برای بسیاری از افراد نامعمول به نظر میرسید. بزوس همواره به سرمایهگذاران و سهامداران آمازون تاکید میکرد که طی ۴ تا ۵ سال ابتدایی فعالیت شرکت، انتظار سود دهی نداشته باشند. این رشد کند باعث میشد تا سرمایهگذاران به این فکر بیفتند که سرمایهگذاری در این شرکت توجیه اقتصادی ندارد و حتی به دوام آوردن آن در بلند مدت شک کنند.
با این وجود، اوضاع برای آمازون بسیار خوب پیش میرفت؛ تا جایی که در سال ۱۹۹۹ مجلهی تایم بزوس را به دلیل موفقیت در به شهرت رساندن خرید اینترنتی به عنوان شخص سال برگزید.
ین وضع دیری نپایید و در اوایل سال ۲۰۰۰ و با ترکیدن حباب دات-کام، بسیاری از شرکتهای اینترنتی از جمله آمازون بخش زیادی از ارزش خود را از دست دادند. این شرایط برای آمازون به حدی فاجعه بار بود که ارزش سهام آن را از ۱۰۰ به ۶ دلار رساند. در آن زمان که بسیاری از افراد دیگر هیچ آیندهای برای کسب و کارهای آنلاین متصور نبودند، تنها خوشبینی و مدیریت بزوس بود که توانست به کارمندان آمازون روحیه داده و شرکت را از بحران نجات بدهد.
سرانجام در سه ماههی پایانی سال ۲۰۰۱، آمازون با به دست آوردن ۵ میلیون دلار سود عملیاتی از ۱ میلیارد دلار فروش، برای اولین بار به سود دهی رسید. این دستاورد هرچند کوچک، ثابت کرد که طرح عجیب کسب و کار بزوس میتواند به موفقیت برسد.
آمازون پس از گذشت ۲۰ سال از زمان تاسیس، همچنان شرکتی در حال رشد است. طی ۲۰ سال گذشته، نسبت سود به درآمد آمازون بسیار پایین بوده است و حتی در برهههایی از زمان، شرکت بزوس یا اصلاً سود دهی نداشته، یا سود آن بسیار کم بوده است. همانطور که میدانید، یک تجارت تنها در صورتی میتواند به بقای خود ادامه دهد که سودآوری داشته باشد. با این اوصاف چطور آمازون شرکتی به این عظمت است و بزوس را به سومین مرد ثروتمند جهان تبدیل کرده است.