اختلال اضطراب اجتماعی چیست

اختلال اضطراب اجتماعی

اختلال اضطراب اجتماعی چیست

اگر شما نیز به خاطر اضطراب از بودن در جمع هراس دارید و نمی توانید با دیگران تعامل داشته باشید ممکن است به اختلال اضطراب اجتماعی دچار باشید، با ما همراه باشید تا شما را با این اختلال و راهکارهایی برای درمان آن آشنا کنیم.

اختلال اضطراب اجتماعی (social anxiety disorder) یا هراس اجتماعی نوعی اضطراب است که با ترس و اضطراب شدید در موقعیتهای اجتماعی شناخته می‌شود. اختلال اضطراب اجتماعی حداقل بخشی از فعالیتهای روزمره شخص را مختل می‌کند. افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی یا هراس اجتماعی به شدت نگران اینکه در مقابل افراد دیگر چه خواهند گفت هستند. این شامل طرز صحبت کردن دراجتماع با مردم در طول روز می باشد. اما بیشتر اوقات آنها قبل از صحبت کردن در اجتماع عصبی هستند.

ترس می تواند هفته ها یا ماه ها قبل از واقعه آغاز شود. این می تواند دلیلی باشد برای ضربان قلب شدید و عدم تمرکز. برای بعضی افراد،در بسیاری از مواقع ترس می تواند باعث بروز استرس شود. اختلال اضطراب اجتماعی بر زندگی روزمره شما تاثیر می گذارد. در اختلال اضطراب اجتماعی شما ممکن است استرس و ترس از دست دادن کار و شغل را نیز داشته باشید.

عوامل ایجاد کننده اختلال اضطراب اجتماعی

اختلال اضطراب اجتماعی

تحقیقات در زمینه عوامل ایجادکننده اختلال اضطراب اجتماعی محدوده گسترده‌ ای را در بر می‌گیرد که از منظر علم اعصاب(neuroscience) گرفته تا منظر جامعه‌ شناسی(sociology) این پدیده را بررسی می‌کند. محققین هنوز نمی‌توانند به‌طور دقیق عوامل ایجادکننده این اختلال را مشخص کنند ولی تحقیقات نشان دهنده تأثیر هم‌ زمان عوامل ژنتیکی و شرایط اجتماعی در بروز این اختلال است.

۱- عوامل ژنتیکی و خانوادگی

ژن حامل سروتونین به‌طور مستقیم با رفتارهای مربوط به اضطراب، مرتبط است. ثابت شده‌ است که احتمال وجود اضطراب اجتماعی در بین افرادی که یکی از بستگان درجه اولشان به این اختلال مبتلاست ۲ تا ۳ برابر بیشتر از دیگران است. این مسئله می‌تواند ناشی از عوامل ژنتیکی یا اکتساب فرد از طریق الگوگیری، آموزش و رفتار والدین باشد. مطالعه دوقلوها در خانواده‌ های جدا نشان داده‌است که اگر یکی از دوقلوها به اضطراب اجتماعی مبتلا باشد احتمال ابتلای نفر دوم نیز ۳۰ تا ۵۰ درصد بیش از مقدار متوسط است.

مطالعات دیگری نیز نشان داده‌است که والدین کودکان مبتلا به اضطراب اجتماعی خودشان نیز تمایل بیشتری به انزواء و تنهایی دارند و خجالتی بودن در والدین و کودکان ارتباط مستقیمی دارد. همچنین احتمال بروز این اختلال در نوجوانهایی که در دروه کودکی ارتباط عاطفی نامناسبی با مادر خود داشته‌اند و احساس امنیت عاطفی نمی‌کنند دو برابر افراد عادی است.

۲- عوامل محیطی

یک تجربه ناموفق اجتماعی می‌تواند شروعی برای اضطراب اجتماعی باشد. در حدود نصف مبتلایان وقوع یک ضربه روانی یا یک واقعه اجتماعی تحقیرآمیز با شروع یا بدتر شدن اضطراب اجتماعی مرتبط است. همچنین اضطراب اجتماعی می‌تواند اثرات بلند مدت طرد شدن، نادیده گرفته شدن، آزار جسمی یا جنسی در دوره کودکی باشد. محافظت بیش اندازه والدین از کودکان(overprotection) و عدم اجازه بروز احساسات و هیجانات نیز در بروز این اختلال در بزرگسالی مؤثر است. مشکل در کسب مهارتهای اجتماعی نیز می‌تواند عامل تقویت‌ کننده اضطراب اجتماعی باشد چرا که باعث کاهش اعتماد به نفس و ناتوانی در برقرار کردن ارتباطات اجتماعی موفق و اخذ واکنش‌های مثبت و پذیرش از طرف دیگران می‌شود.

هر چند برخی مطالعات این موضوع را رد می‌کند. برخی دیگر از مطالعات این موضوع را تایید می‌کند. به هر حال در این مسئله شک چندانی وجود ندارد که افراد مبتلا مهارتهای اجتماعی خود را ضعیف و ناکافی می‌دانند. حتی اگر این مسئله نقشی در ایجاد اضطراب اجتماعی نداشته باشد اضطراب و اجتناب از موقعیتهای اجتماعی در دراز مدت به کاهش مهارتهای اجتماعی فرد منجر می‌شود و به همین دلیل آموزش و تمرین مهارتهای اجتماعی می‌تواند برای مبتلایان مفید باشد. تاکید جامعه بر نیاز روزافزون به افرادی با توانایی‌های اجتماعی بالا در مشاغل و ارتباطات می‌تواند بر افزایش شیوع اضطراب اجتماعی حداقل در بین نوجوانان کمک کند. اضطراب اجتماعی در بین فرزندان خانواده‌ هایی که محیط زندگی خود چندین بار تغییر داده‌اند بیشتر است.

۳- ناشی از مصرف مواد

اختلال اضطراب اجتماعی

در حالیکه مصرف اتانول در ابتدا به اضطراب اجتماعی کمک می‌کند، سوء مصرف مقادیر زیاد الکل می‌تواند علائم اضطراب اجتماعی را بدتر کند یا در زمان مستی یا در زمان ترک باعث ایجاد حملات اضطرابی شود. این اثر تنها به الکل مختص نمی‌شود بلکه ممکن است با سوء مصرف بلند مدت داروها و مواد دیگری که مکانیزم اثر مشابهی دارند مانند بنزودیازپینها که به عنوان آرامبخش تجویز می‌شوند نیز اتفاق بیفتد.

بنزودیازپینها اثر ضداضطراب دارند و می‌توانند در درمان کوتاه مدت اضطراب شدید مؤثر باشند. بنزودیازپینها معمولا بسیار امن هستند با این وجود انجمن جهانی اضطراب استفاده بلند مدت از بنزودیازپینها را برای درمان اضطراب توصیه نمی‌کند چرا که استفاده بلند مدت آن می‌تواند اثرات منفی ای شامل تحمل دارویی(tolerance)، تخریب ادراک و حافظه، وابستگی فیزیکی و سندرم ترک(discontinuation syndrome) را ایجاد کند.

هرچند استفاده از داروهای ضدافسردگی در درمان اضطراب بسیار رایج شده‌است بنزودیازپینها به دلیل کارایی بسیار بالا، شروع سریع اثرات درمانی و اثرات جانبی مطلوبتر همچنان به عنوان یکی از رده‌های اصلی درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در مجموع قطع ناگهانی الکل یا داروهایی مثل بنزودیازپینها و آگونیستهای دوپامین می‌تواند به بدتر شدن اضطراب اجتماعی منجر شود. به همین دلیل قطع تدریجی(taper down) این داروها توصیه می‌شود. برخی مطالعات نیز نشان داده‌اند برخی داروهای آنتی سایکوتیک(antipsychotic) و آنتاگونیستهای دوپامین مثل هالوپریدول ممکن است در افراد غیرمبتلا علائم اضطراب اجتماعی ایجاد کند

نشانه های اختلال اضطراب اجتماعی

برخی از این نشانه‌ های عاطفی عبارتند از:
۱- ترس شدید از قرار گرفتن در موقعیت‌ هایی که سایر افراد حاضر را نمی‌شناسید.
۲- ترس از موقعیت‌ هایی که در آن مورد قضاوت قرار خواهید گرفت.
۳- اضطراب اینکه شرمنده یا تحقیر خواهید شد.
۴- ترس از اینکه دیگران متوجه اضطراب شما بشوند.
۵- ترس یا وحشت از اتفاقات آینده، مدتها پیش از موعد آنها.

مثال‌ هایی از نشانه‌ های فیزیکی عبارتند از:
۱- سرخ شدن
۲- تعریق زیاد
۳- لرزیدن دست‌ها
۴- کشیدگی عضلات
۵- تپش قلب

راه های درمان اختلال اضطراب اجتماعی

اختلال اضطراب اجتماعی

راهکارهایی برای درمان اختلال اضطراب اجتماعی عبارتند از:

۱- روان درمانی

در درمان اضطراب اجتماعی ترکیبی از دارو و درمان رفتاری پیشنهاد می شود. یک روش گفتگو درمانی در درمان اضطراب اجتماعی بسیار موثر است که به آن درمان رفتاری شناختی می گویند. یک مشاور به شما کمک می کند تا افکار و اعمال منفی خود را شناسایی کنید.

درمان رفتاری شناختی برای درمان اختلال اضطراب اجتماعی تاحدی به معنی نوشتن تکلیف است یعنی افکاری را که منجر به اضطراب زیاد می شوند، می نویسید. یک بخش دیگر درمان اضطراب اجتماعی تکنینک های آرامش بخش است که با این روش ها افراد سه تا چهار ماه احساس بهتری خواهند داشت. ترکیبی از دارو و درمان رفتاری شناختی بهترین راهکار درمان برای اضطراب اجتماعی است.

۲- دارو

در درمان اضطراب اجتماعی دارو ها می توانند نقش تکمیلی داشته باشند. برخی از داروهای ضدافسردگی به پایین آوردن اضطراب و درمان اضطراب اجتماعی کمک می کنند که نام تجاری آن ها سیمباتلا، ایفکسر، لگزاپرو و پاکسیل است. با مصرف این داروها سه تا شش هفته بعد، احساس خوبی پیدا خواهید کرد.

شاید پزشک شما برای مدت کوتاهی، بنزودیازپین تجویز کند که نام های تجاری آن آتیوان، کلونوپین، والیوم و زاناکس است. احتمال دارد با مصرف این دارو ها به آن ها وابسته شوید. داروی جدیدتر بوسپار است که در درمان اختلال اضطراب اجتماعی تجویز می شود. قبل از مصرف این داروها با پزشک خود درمورد معایب و محاسن آن ها صحبت کنید.

۳- درمان های گیاهی اضطراب اجتماعی

درمان گیاهی اضطراب اجتماعی بایستی زیر نظر پزشک باشد. شواهدی وجود دارد که کاوا، در میان درمان های گیاهی، به درمان استرس و در نتیجه اضطراب اجتماعی به صورت کم تا متوسط کمک می کند. شواهد کافی وجود ندارد که بتوان گفت سنبل الطیب به کاهش علایم اختلال اضطراب اجتماعی کمک می کند. اما قبل از آغاز هرنوع درمان گیاهی اضطراب اجتماعی با پزشک خود صحبت کنید. برخی از درمان ها برای اختلال اضطراب اجتماعی، اثرات جانبی دارند یا با دارو های شیمیایی واکنش می دهند.

فیلم هایی با موضوع اختلال اضطراب اجتماعی

فیلم هایی که در تاریخ سینمای جهان با موضوع اختلال اضطراب اجتماعی ساخته شده اند، یک دو تا نیستند اما در این بین فیلم هایی وجود دارند که از بقیه شاخص ترند یا به شیوه مطلوب تری، این اختلال روانشناختی را بر روی پرده سینما به تصویر کشیده اند. ۴ نمونه زیر را می توان جزو بهترین نمونه های موجود در زمینه به تصویر کشیدن این اختلال دانست.

اختلال اضطراب اجتماعی

۱- Marty (مارتی): این فیلم محصول ۱۹۵۵ است و داستان قصابی ۳۴ ساله را به نمایش در می آورد که در بروکلین زندگی می کند و به این علت که خود را زشت می داند، فکر می کند که امکان ندارد بتواند کسی را برای ازدواج بیابد اما در یک مهمانی با دختری آشنا می شود.

۲- Rocky(راکی): محصول ۱۹۷۶ است و داستان یک مشت زن ناموفق و کندذهن است که تا حد نظافتچی تنزل کرده است اما به کمک یک مربی کارکشته به قهرمانی می رسد.

۳- Untamed Heart (قلب سرکش): این فیلم محصول ۱۹۹۳ است و داستان زندگی پسری یتیم است که بیماری قلبی خطرناکی دارد و در رستورانی پادویی می کند. او عاشق یکی از گارسون های رستوران می شود اما از آنجا که از اضطراب اجتماعی رنج می برد هرگز این موضوع را به او نمی گوید تا اینکه…

۴- Adaptation (انطباق): این فیلم که محصول ۲۰۰۲ است، درباره نویسنده مشهور و موفقی است که از اختلال اضطراب اجتماعی به شدت رنج می برد و تعاملات اجتماعی بسیار محدودی دارد. این نویسنده برادر دوقلویی دارد که آرزوی نویسندگی دارد اما استعداد آن را ندارد…

چکیده
اختلال اضطراب اجتماعی یا جمع‌ هراسی نوعی اضطراب است که با ترس و اضطراب شدید در موقعیت‌های اجتماعی شناخته می‌شود و حداقل بخشی از فعالیتهای روزمره شخص را مختل می‌کند. اضطراب اجتماعی یک اختلال بسیار ناتوان‌ کننده‌ است که می‌تواند بسیاری از جنبه‌ های زندگی فرد را مختل کند. در موارد شدید، اضطراب اجتماعی می‌تواند کیفیت زندگی فرد را به شکل چشمگیری کاهش دهد. بعضی از مبتلایان ممکن است هفته‌ ها از خانه خارج نشوند یا از بسیاری موقعیت‌ های اجتماعی مانند موقعیت‌ های شغلی و تحصیلی خود صرف نظر کنند. ما در این مقاله راهکارهایی را برای غلبه بر این اختلال برای شما بیان نمودیم که امیدواریم مورد استفاده تان قرار گرفته باشند.

پاسخ دهید