کلاهبرداری اینترنتی چیست

کلاهبرداری اینترنتی چیست

کلاهبرداری اینترنتی چیست

با افزایش استفاده از اینترنت، افراد بیشتر و بیشتری به سمت خرید اینترنتی سوق یافته‌اند. دنیای اینترنت و خرید و فروش های آنلاین علاوه بر مزیت های فراوانی که دارد معایبی نیز دارد ازجمله آن می توان به کلاهبرداری های اینترنتی و سرقت اطلاعات اشاره کرد، به همین دلیل برای همه افراد لازم است که در این مورد اطلاعات کاملی داشته باشند و این اطلاعات را به روز نگه دارند پس در این مقاله با ما همراه باشید تا این اطلاعات را در اختیار شما قرار دهیم.

تعریف جرم کلاهبرداری رایانه ای یا اینترنتی

کلاهبرداری سنتی چنین تعریف می شود که ” توسل به اعمال و مانورهای متقلبانه برای تحصیل مال غیر” که فقط با فعل مثبت مادی واقع و با ترک فعل محقق نمی شود که در این جرم اغفال بزه دیده صورت می گیرد. لیکن از جرم کلاهبرداری رایانه ای در ماده ۱۳ قانون جرائم رایانه ای چنین تعریف میشود ( استفاده غیر مجاز از سامانه های رایانه ای یا مخابراتی برای ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده ها یا مختل کردن سامانه و تحصیل وجه یا مال یا منعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری) این جرم نیز با فعل مثبت واقع و ترک فعل نمی تواند تشکیل دهنده رکن مادی جرم باشد.

تاریخچه جرایم اینترنتی

دراواسط دهه ۹۰با گسترش شبکه‌های بین‌المللی و ارتباطات ماهواره‌ای، نسل سوم جرایم کامپیوتری، تحت عنوان جرایم سایبری (مجازی) یا جرایم در محیط سایبر شکل گرفته‌است. به این ترتیب جرایم اینترنتی را می‌توان مکمل جرایم کامپیوتری دانست، بخصوص اینکه جرایم نسل سوم کامپیوتری که به جرایم در محیط مجازی معروف است، غالباً از طریق این شبکه جهانی به وقوع می‌پیوندد.

تاریخچه جرایم اینترنتی در ایران

براساس اطلاعات موجود اولین جرم اینترنتی در ایران در تاریخ ۲۶ خرداد ۱۳۷۸ به وقوع پیوست. یک کارگر چاپخانه و یک دانشجوی کامپیوتر در کرمان اقدام به جعل چک‌های تضمینی مسافرتی کردند و چون تفاوت و تمایزی چندان بین جرم کامپیوتری و جرم اینترنتی وجود ندارد، عمل آن‌ها به عنوان جرم اینترنتی محسوب می‌شود. بعد از این بود که گروه‌های هکر موسوم به گروه مش قاسم و …، جرم‌های دیگری را مرتکب می‌شدند، مواردی چون جعل اسکناس، اسناد و بلیط‌های شرکت‌های اتوبوسرانی، جعل اسناد دولتی از قبیل گواهینامه، کارت پایان خدمت، مدرک تحصیلی و جعل چک‌های مسافرتی و عادی بخشی از این جرایم اینترنتی هستند.

براساس آمارهای موجود در سال ۱۳۸۴، ۵۳ مورد پرونده مربوط به جرایم اینترنتی در کشور تشکیل شد که کشف جرائم آمار ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد. از مهم‌ترین موارد جرم اینترنتی و رایانه‌ای در سال گذشته، ۳۲ مورد سوء استفاده از کارت‌های اعتباری ۱۱ مورد کلاهبرداری اینترنتی، ۷ مورد ایجاد مزاحمت از طریق اینترنت، ۳ مورد کپی رایت و ۲ مورد نشر اکاذیب از طریق اینترنت و ۵ مورد موضوعات متفرقه بوده‌است. باتوجه به آمارهای سال ۸۴ میزان کشفیات مربوط به کلاهبرداری، جعل و سایر جرائم رایانه‌ای و اینترنتی ۱۱ درصد رشد را نشان می‌دهد. می‌توان گفت امسال هم جرایم رایانه‌ای و اینترنتی در کشورمان اتفاق افتاده که شاید یکی از مهم‌ترین و خبرسازترین آنها، توزیع سی دی مستهجن منسوب به یکی از بازیگران مشهور زن بود و از مصادیق بارز جرم رایانه‌ای است.

مجرمین اینترنتی

۱- هکر: دردهه ۱۹۷۰ واژه هکر به شخصی اطلاق می‌شد که در برنامه‌نویسی بسیار ماهر و باهوش باشد. بعدها دردهه ۱۹۸۰ این واژه به معنی شخصی بود که در نفوذ به سیستم‌های جدید به صورت ناشناس تبحر داشته باشد. امروزه بیشتر با هدف ترساندن هکرها، رسانه‌ها و مقامات مسئول مانند آژانس‌های دولتی و ادارات پلیس، این واژه به هر شخصی که مرتکب یک جرم مرتبط با فناوری شود، اطلاق می‌کنند. این درست است که هکرهای کنجکاو می‌توانند سهواً باعث زیان‌های قابل توجهی شوند، اما جستجو برای یافتن اطلاعات و آموزش، نه انتقام‌گیری یا صدمه زدن به دیگران، عاملی است که باعث می‌شود اکثر هکرها سرگرمی خود را به نحوی بیرحمانه دنبال کنند.

۲- کراکرها: ازسوی دیگر کرکرها هکرهای بدخواهی هستند. آن‌ها به سیستم‌ها رخنه می‌کنند تا خرابکاری کنند، ویروس‌ها و کرم‌های رایانه‌ای را منتشر کنند، فایلها را پاک کنند یا بعضی انواع دیگر ویرانی را به‌بار آورند. اختلاس، کلاهبرداری یا جاسوسی صنعتی (سرقت اطلاعات محرمانه یک شرکت) تنها بخش کوچکی از اهداف احتمالی کرکرها می‌باشد.

تفاوت هکرها و کرکرها: هکرها در یک مورد مهم با کرکرها تفاوت دارند، کارهایی که آن‌ها انجام می‌دهند معمولاً از روی بدخواهی نیست. انگیزه بیشتر هکرها برای این کار، تمایل شدید به یادگیری نحوه کار سیستم رایانه، یافتن راهی برای ورود مخفیانه به آن‌ها و پیدا کردن سوراخ‌های امنیتی این سیستم هاست هیجان خواندن اطلاعاتی که می‌دانند اجازه دیدن آنهارا ندارند یا انجام کاری که می‌دانند قانونی نیست به لذت دست زدن به چنین تجاربی توسط هکرها به عنوان سرگرمی می‌افزاید. آن‌ها در فعالیت‌های خود معتقد به نگرش ببین اما دست نزن هستند.

کلاهبرداری اینترنتی چیست

۳- فریک‌های تلفن: شکل دیگر از جرایم رایانه‌ای راًفریک‌های تلفن ” مرتکب می‌شوند. فریک‌ها به جای دسترسی به سیستم‌های رایانه‌ای، از طریق خطوط تلفن در دنیای سایبر گشت می‌زنند. فریک‌ها از میان اولین هکرها دردهه۱۹۷۰ پدید آمدند. یکی از حوادثی که توسط فریک‌ها بوجود آمده بود در سال ۱۹۷۷ مربوط به اداره پلیس شهر نیویورک می‌شد، فریک‌ها به سیستم تلفن این اداره نفوذ کرده بودند و متن ضبط شده‌ای را که به تماس گیرندگان خوشامد می‌گفت تغییر داده بودند، در متن ضبط شدهٔ جدید گفته می‌شد که افسران پلیس مشغول خوردن نان شیرینی و نوشیدن قهوه هستند وفرصت جواب دادن به تلفن‌ها را ندارند، این پیام به تماس گیرندگان توجه می‌کرد که در موارد اورژانس با شماره ۱۱۹ تماس بگیرند.

انواع کلاهبرداری رایانه ای

کلاهبرداری رایانه ای انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

۱- کلاهبرداری سنتی رایانه ای
فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی می تواند ابزاری در جهت ارتکاب جرم کلاهبرداری سنتی قرار گیرد به طوری که مجرمین از این ابزار برای انجام مانورهای متقلبانه و فریب افراد استفاده نمود و کلاهبرداری سنتی را رقم بزنند که در این حالت پرونده در پلیس آگاهی مورد رسیدگی قرار گرفته و پلیس فتا به عنوان همکار در کنار پلیس آگاهی عمل خواهد نمود. امروزه به دلیل برداشت ناصحیح از مفهوم جرم کلاهبرداری رایانه ای یا اینترنتی اغلب کلاهبرداری های سنتی را به عنوان کلاهبرداری رایانه ای تلقی می نماید.

۲- کلاهبرداری اینترنتی

الف- وارد کردن داده ها یا مختل کردن سیستم ها
ب- تغییر داده ها یا مختل کردن سیستم ها
ج- محوکردن داده ها یا مختل کردن سیستم ها

انواع روش های کلاهبرداری اینترنتی

تاکنون روش های زیادی از انواع کلاهبرداری های اینترنتی شناسایی شده است که سودجویان با استفاده از این روش ها، اعمال مجرمانه خود را انجام داده و به قربانیان خود زیان های مادی یا معنوی رسانیده اند. ما در اینجا قصد داریم تا انواع روش های کلاهبرداری اینترنتی را به طور خلاصه مورد معرفی و بررسی قرار دهیم تا کاربران با انواع آن آشنا شده و یک سری اطلاعات کلی در این رابطه بدست آورند.

۱- جعل هویت و جا زدن خود به جای دیگران

یکی از ساده ترین راه ها و فراگیرترین روش های کلاهبرداری، جعل هویت دیگران است. از آنجا که در محیط اینترنت امکان دسترسی فیزیکی نیست، سودجویان با استفاده از جعل هویت دیگران و یا جعل هویت سایت ها و صفحات اجتماعی دیگران، اقدام به کلاهبرداری از قربانیان خود نموده و به این ترتیب موجب ضرر و زیان آن ها می شوند. به عنوان نمونه، فردی کلاهبردار خود را به عنوان یک شرکت بیمه که اتفاقا بیمه گذار شما نیز می باشد، جا زده و سپس اقدام به کلاهبرداری از شما می کند. برای این منظور می تواند از ایمیل های جعلی، ساخت وب سایت جعلی و یا سایر موارد، استفاده کرده و در نهایت شما را مجاب کند تا اطلاعات لازم را به او داده و بتواند با استفاده از آن اطلاعات از شما کلاهبرداری کند.

۲- فیشینگ

از جمله دیگر روش های کلاهبرداری اینترنتی، که در دسته همان جعل هویت نیز قرار می گیرد، فیشینگ می باشد. در این روش، کلاهبردار اقدام به ساخت یک صفحه اینترنتی دقیقا شبیه به صفحه اصلی کرده و به این ترتیب قربانی را به اشتباه می اندازد. قربانی وارد صفحه جعلی شده و چون آدرس صفحه نیز دقیقا شبیه به آدرس اصلی انتخاب شده است، به جعلی بودن آن پی نمی برد. در نهایت کاربر اطلاعات کارت بانکی خود را در صفحه فیشینگ وارد کرده و آن را با دست خود در اختیار کلاهبردار قرار می دهد.

ابتکار روش فیشینگ در این است که فرد کلاهبردار یک مورد فروش اینترنتی را ایجاد می کند که در آن اقدام به فروش محصولاتی می کند که کاربر را (با ترفندهایی مثل قیمت بسیار ارزان) مجاب به خرید کند. در نهایت کاربر گول خورده و گزینه خرید را انتخاب می کند، اما به صفحه فیشینگ هدایت شده و در حقیقت اطلاعات کارت خود را در اختیار کلاهبردار قرار می دهد.

۳- کلاهبرداری با روش تطمیع

سایت های شرط بندی در این روش فرد کلاهبردار یک سری خدماتی را به کاربر ارائه می دهد تا اعتماد او را جلب کند. سر دسته این نوع از کلاهبرداری ها را در سایت های شرط بندی می توان یافت. فرد مجرم ابتدا یک سایت شرط بندی یا قرعه کشی و یا سرمایه گذاری ایجاد کرده و به روش های مختلف از کاربران درخواست می کند تا شانس خود را امتحان کرده و با مبالغ بسیار پایین اقدام به سرمایه گذاری یا شرط بندی کنند. سپس در مراحل اولیه او را برنده اعلام کرده و سود خوبی را به کاربر بر می گرداند. این امر باعث می شود تا کاربر به عملکرد سایت اعتماد کرده و در نهایت مبالغ بسیار بیشتری را شرط بندی و یا سرمایه گذاری کند. پس از آن قربانی رفته رفته سودش کمتر شده و در پاره ای از موارد ضررهای هنگفتی نیز می کند.

۴- کلاه برداری های ایمیلی و پیامکی

کلاهبرداری اینترنتی چیستیک روش دیگر از کلاهبرداری های اینترنتی، کلاهبرداری از طریق ارسال ایمیل و یا پیام می باشد. در این روش فرد کلاهبردار با استفاده از ترفند های مهندسی اجتماعی و جعل هویت، اقدام به ارسال پیام یا ایمیل هایی می کند که از کاربر درخواست می کند تا یک سری اطلاعات را به او بدهد. پس از آن کلاهبردار از اطلاعات دریافت شده سو استفاده کرده و موجب می شود تا کاربر زیان های مختلفی را متحمل شود.

۵- کلاهبرداری با شیوه اخاذی

یک شیوه دیگر در کلاهبرداری های اینترنتی، اخاذی است. در این روش فرد کلاهبردار در قالب یک فرد مورد اعتماد ظاهر شده و با قربانی خود بسیار صمیمی می شود. پس از آن با استفاده از اطلاعات و یا تصاویری که از قربانی دریافت کرده است اقدام به اخاذی از او می کند. قربانیان این روش کلاهبرداری، عمدتا نوجوانان و دختران هستند که از ترس آبرو، مجبور می شوند تا به خواسته های فرد کلاهبردار تن دهند.

۶- کلاهبرداری با خرید اینترنتی

این روش کلاهبرداری اینترنتی نیز جدیدا بسیار فراگیر شده است که عمده فعالیت های آن مربوط به شرکت هایی است که بی نام و نشان بوده و در رسانه های خارجی تبلیغات دروغین می کنند. در این روش قربانی برای خرید محصولی وارد سایت مذکور شده، مراحل خرید را طی کرده و در نهایت پس از چند روز محصول را با پست دریافت می کند. اما محصول دریافتی با محصولی که در تبلیغات آن معرفی شده کاملا متفاوت بوده و یک محصول بی کیفیت می باشد. در این شرایط به خاطر سخت بودن مراحل پیگیری و شکایت، معمولا قربانی از انجام این امر صرف نظر کرده در برابر آن تسلیم می شود.

۷- کلاهبرداری با اپلیکیشن

در این روش نیز فرد کلاهبردار از برنامه ها و اپلیکیشن های خاصی برای اعمال سودجویانه خود کمک می گیرد. برنامه هایی که در نهایت منجر به نفوذ به سیستم فرد یا سرقت اطلاعات آن می شود. علاوه بر این برنامه هایی در محیط اینترنت یافت می شوند که فقط برای کلاهبرداری ساخته شده و مورد استفاده دیگری ندارند. به عنوان نمونه ما در مباحث پیشین در رابطه با برنامه هایی نظیر برنامه رسید ساز صحبت کردیم که برنامه ای جهت جعل رسیدهای پرداخت و کلاهبرداری از این طریق می باشد.

مرجع قانونی رسیدگی به کلاهبرداری اینترنتی

پلیس فتا موظف است که هرگونه دسترسی غیر مجاز، برداشت اینترنتی غیرمجاز از حساب‌های بانکی اشخاص،‌ شنود غیرمجاز، جعل رایانه‌ای، تخریب و اخلال در داده‌ها و سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی، سرقت و کلاهبرداری، جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی، هتک حیثیت و نشر اکاذیب، استفاده غیر مجاز از پهنای باند بین المللی برای برقراری ارتباطات مخابراتی، تولید و آموزش بدافزارها یا نرم افزارهای ارتکاب جرایم سایبری و گذرواژه و اطلاعات کاربران را مورد پیگیری قرار دهد.

کلاهبرداری اینترنتی چیست

با توجه به ماهیت جرایم دیجیتالی یا رایانه‌ای و بر اساس قانون، پلیس فتا صلاحیت رسیدگی به جرایم این حوزه در تمام بخش‌های سیاسی و امنیتی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را داراست. پلیس فتا می تواند از مرحله رصد، پیش بینی و پیشگیری، کشف، تحقیقات،‌اخذ دستور قضایی، دستگیری متهم، بررسی صحنه جرم و جمع آوری ادله، استنادسازی ادله و ارائه ادله به محاکم قضایی اقدامات قانونی انجام دهد.

تمام جرایم اشاره شده به استناد قانون جرایم رایانه‌ای مصوب اسفند ۱۳۸۸ مجلس شورای اسلامی و قوانین مرتبط با حوزه تولید و تبادل اطلاعات و جرایم ارتکابی در حوزه بین الملل توسط کارشناسان این پلیس احصاء و در چهارچوب قوانین کشور نسبت به برخورد با این جرایم اقدام می‌شود.

مجارات کلاهبرداری اینترنتی

ماده ۶۷ مجموعه قوانین الکترونیکی بیان می‌کند: هرکس در بستر مبادلات الکترونیکی، با سوء استفاده و یا استفاده غیر مجاز از «داده پیام» برنامه‌ها و سیستم‌های رایانه‌ای و وسایل ارتباط از راه دور و ارتکاب افعالی نظیر ورود، محو، توقف «داده پیام» مداخله در عملکرد برنامه یا سیستم رایانه‌ای و غیر دیگران را بفریبد ویا سبب گمراهی سیستم‌های پردازش خودکار و نظایر آن شود و از این طریق برای خود یا دیگری وجوه، اموال یا امتیازات مالی تحصیل کند و اموال دیگران را ببرد مجرم محسوب و علاوه بر رد مال به صاحبان اموال به حبس از یک تا سه سال و پرداخت جزای نقدی معادل مال ماخوذه محکوم می‌شود. این ماده دارای تبصره ذیل می‌باشد: شروع به این جرم نیز جرم محسوب و مجازات آن حداقل مجازات مقرر در این ماده می‌باشد.

پیشگیری از کلاهبرداری اینترنتی

پیشگیری غیر کیفری :
۱- پیشگیری وضعی (اعمال تدابیر فنی و سلب فرصت و ابزار ارتکاب جرم – حفاظت از سیستم ها )
۲- پیشگیری اجتماعی (آموزش کاربران- جلوگیری از بروز و شکل گیری انگیزه مجرمانه )

پیشگیری کیفری :
۱- پیشگیری واکنشی عام (رعب انگیزی و عبرت آموزی)
۲- پیشگیری واکنشی خاص (اعمال کیفر بر فرد بزهکار برای جلوگیری از تکرار جرم)

نکاتی برای مقابله با کلاهبرداری اینترنتی

بسیاری از کلاهبرداری هایی که توسط تلفن یا ایمیل انجام میشوند نیز در اینترنت وجود دارند، پس با مطالعه این چگونه حواستان جمع باشد که با چه کسی در فضای مجازی ارتباط دارید.
۱- اگر قصد خرید اینترنتی دارید،از شرکت ها و کمپانی هایی خرید کنید که آنهارا میشناسید و اطمینان دارید.
۲- از اینترنت برای تحقیق در مورد تاریخچه یک شرکت استفاده کنید، در اینترنت اطلاعات زیادی در مورد شرکت ها وجود دارند.
۳- در قسمت تبادل نظر سایتهای مختلف عضو شوید و از نظرات دیگران درباره سایتهای خرید و یا اطلاعات دیگر بهره مند شوید.
۴- از اطلاعات شخصی خود محافظت کنید، شماره کارت اعتباری خود را فقط هنگامی وارد کنید که میخواهید خرید انجام بدهید، هیچوقت آنرا برای تایید هویت خود استفاده نکنید.
۵- فقط زمانیکه از سایت طرف خریدتان اطمینان حاصل کردید وجه درخواستی را پرداخت کنید.
۶- هرگز برای اموری غیر از خرید به شخصی در اینترنت پول پرداخت نکنید. این روزها کلاهبرداران از هر راهی برای مقاصدشان استفاده می کنند حتی امور خیریه!
۷- سایتهای مختلف برای ثبت نام اطلاعات شخصی شما را درخواست می کنند، بنابراین در هر سایتی ثبت نام نکنید. قبل از هر اقدامی در اینترنت خوب درباره اش تحقیق کنید و مطمئن شوید.
۸- از قضاوت بر اساس ظاهر و زیبایی سایت خودداری کنید، برای هرکسی ساده است که سایت بسازد و آنرا ترقی دهد.
۹- از دانلود برنامه هایی که برایتان ناآشنا هستند برای تماشای عکس، گوش کردن به موزیک یا دسترسی پیدا کردن به بعضی از امکانات ویژه جلوگیری کنید. ممکن است با دانلود این برنامه ها ویروس هایی را دانلود کنید که اطلاعات و فایل های کامیپوترتان را به بیرون و جایی دیگر بفرستند.

کیبورد مجازی و نقش آن در کلاهبرداری اینترنتی

کیبورد مجازی، کیبوردی است که اعداد روی آن درهم‌ریخته و گاهی در درگاه پرداخت و اینترنت بانک نمایش داده می‌شود تا رمز خود را از آن طریق وارد کنید. نقش آن مقابله با بدافزارهایی است که اطلاعات ورودی از صفحه کیبورد‌های فیزیکی را ذخیره می‌کنند. به طور مثال اگر شما از کامپیوتری که از این نوع بدافزارها روی آن نصب شده باشند استفاده می کردید، اطلاعات محرمانه‌ای که وارد می‌کردید (مانند پسورد ایمیل و یا اطلاعات بانکی)، ذخیره می‌شد و در اختیار حمله کننده قرار می‌گرفت. کیبورد مجازی راهکاری است تا شما اطلاعات محرمانه را از طریق کیبورد فیزیکی وارد نکنید.

مشکلات امنیتی کیبورد مجازی 

کلاهبرداری اینترنتی چیست

 

اولین مشکل، این است که این راهکار تنها برای کیبورد طراحی شده و ممکن است در هنگام استفاده، فکر کنید که الان در امنیت هستید و به بدافزارهای دیگری که ممکن است نصب شده باشند توجه نمی‌کنید. مثلا بدافزارهایی هستند که از صفحه نمایش تصویر برداری می‌کنند و وقتی از کیبورد مجازی استفاده می‌کنید براحتی اطلاعاتی که وارد می‌کنید را ذخیره‌ می‌کنند. یا بدافزارهای دیگری هستند که مرورگر شما را آلوده کرده و هر آنچه در پنجره های مرورگر وارد می‌کنید را ذخیره کرده و در اختیار حمله کننده قرار می‌دهد.

دومین مشکل، سختی به کارگیری آن ها است. بدافزارهایی که اطلاعات ورودی از کیبورد را ذخیره می‌کنند، نسل قدیمی از بدافزارها هستند و زمانی برای کلاهبرداران جذاب بود که افراد از کامپیوترهای مشترک استفاده می‌کردند مانند وقتی که افراد به کافی نت برای استفاده از اینترنت می‌رفتند. اما الان که افراد از کامپیوترهای شخصی و گوشی‌های موبایل خود استفاده می‌کنند روش‌های حمله کنندگان نیز تغییر کرده و بدافزارهای صفحه کلید کارایی چندانی برای آن‌ها ندارد. ولی صفحه کلید های مجازی همچنان مانده‌اند و ورود اطلاعات را سخت‌تر کرده‌اند و چون برای استفاده با موبایل اصلا مناسب نیستند، باعث خطای بالایی در وارد کردن اطلاعات می‌شود. سومین و مهمترین مشکل، ایجاد «حس اشتباه امنیت» در کاربر است.

حس اشتباه امنیت چیست

فرض کنید فردی به اشتباه به شما مشورت دهد تا برای اینکه سرما نخورید، هر موقع به استخر می‌روید، آبغوره بخورید. شاید آبغوره ضرری برای بدن نداشته باشد اما مهمترین ضرر آن برای سلامتی شما این است که، باعث می‌شود شما به دنبال راهکار درست نمی‌روید و فکر می‌کنید با این کار سرما نمی‌خورید. ضرری هم که استفاده از کیبورد مجازی دارد، حس اشتباهی از امنیت است که در شما ایجاد می‌کند. این راهکار نه تنها از روش‌های جدید و رایج کنونی کلاهبرداران جلوگیری نمی‌کند بلکه وقتی شما در درگاه پرداخت کیبورد مجازی می‌بینید ممکن است به اشتباه احساس کنید که در درگاه پرداخت امنی هستید و دیگر به دنبال راهکارهای موثر امنیتی نروید.

اما راهکار یک پرداخت امن چیست

موثرترین راهکار برای امنیت، آگاهی است. شما باید اطلاعات امنیتی خود را همواره به روز نگه دارید و البته از طریق منابع معتبری نیز این کار را انجام دهید. اما به صورت مشخص راهکار مقابله با بدافزارهایی که اطلاعات ورودی از کیبورد را ذخیره می‌کنند این است که: گوشی و سیستم شخصی خود را در اختیار افراد ناشناس قرار ندهید. نرم افزارهای خود را حتما از مارکتهای معتبر دانلود کنید. سیستم عامل خود را جیلبریک و یا روت نکنید.

هنگام وارد کردن اطلاعات محرمانه از کیبوردهای پیش فرض گوشی استفاده کنید و از کیبوردهای دیگری که بر روی گوشی نصب میشوند استفاده نکنید. و در آخر فراموش نکنید که این راهکارها تنها برای مقابله با بدافزارهایی هستند که اطلاعات ورودی شما از کیبورد را ذخیره می‌کنند.

چگونه درگاه‌های جعلی پرداخت را بشناسیم

بیشترین کلاهبرداری‌های اینترنتی هنگام خرید اینترنتی اتفاق می‌افتد. یکی از مهمترین راه‌های جلوگیری از سرقت‌های اینترنتی شناختن درگاه‌های اینترنتی جعلی است. کافیست شما یک بار اطلاعات خود را وارد یک صفحه جعلی کنید تا زمانی که رمز اینترنتی خود را عوض کرید فرصت کلاهبرداری از شما وجود دارد. راه‌های تشخیص صفحه‌های جعلی درگاه‌های اینترنتی را در ادامه بخوانید.

کلاهبرداری اینترنتی چیست

١- یکی از راه‌های شناسایی این صفحات آدرس URL سایت است که باید دقت شود همان آدرس اصلی درگاه اینترنتی باشد و حرفی کم یا اضافه نداشته باشد.
٢- آدرس سایت‌ها و درگاه‌های اصلی با آدرس اینترنتی https آغاز می‌شوند و در صورتی که درگاهی فاقد S. باشد نباید به آن اعتماد کرد.
٣- از راه‌های تشخیص صفحات جعلی، تازه کردن (رفرش شدن) صفحه است و در صورتی که شماره‌ها در صفحه کلید مجازی تغییر نکرد، آن صفحه جعلی است.
۴- در صورتی که با تازه کردن صفحه تصویر حروف نمایش داده شده تغییر نکرد، نشان‌دهنده جعلی بودن صفحه است.
۵- به سایت‌های تبلیغاتی که ناگهان در صفحات ظاهر می‌شوند، توجه نشود زیرا این سایت‌ها معمولا شما را به درگاه‌های جعلی هدایت می‌کنند.
۶- هکر‌ها هر چقدر هم بامهارت باشند بازهم تشخیص سایت‌های تقلبی چندان دشوار نیست کافی است آدرس پرداخت الکترونیک بانک خود را به درستی بشناسید. در آن صورت دیگر امکان سرقت از شما وجود ندارد.
٧- وجود علامت قفل مانند در کنار صفحات آدرس اینترنتی هم در تشخیص اعتبار سایت موثر است.
٨- حواستان باشد هنگام پرداخت وجوه، آدرس صفحه درگاه بانک الکترونیکی، متعلق به همان بانکی باشد که آرم و لوگوی آن را در صفحه مشاهده می‌کنید.
٩- آدرس درگاه اینترنتی را کاملا با آدرس اصلی بانک مربوطه مطابقت دهید و به نماد‌هایی مثل- (یا همان آندرلاین) توجه کنید.
١٠- در هر بازه‌ای به تعویض رموز خرید اینترنتی خود بپردازید و از یک رمز برای حساب‌های مختلف خود استفاده نکنید.
١١- قبل از این‌که اطلاعات کارت عابربانک خود را وارد کنید، باید کل آدرس صفحه‌ای که هم‌اکنون در آن هستید را از نوار آدرس کپی و در یک صفحه دیگر وارد کنید تا اعتبارسنجی سایت بررسی شود. اگر سایتی که آدرسش را کپی کرده‌اید، معتبر باشد پیغام معتبر بودن آن و این‌که به چه بانکی متعلق است، برایتان ارسال می‌شود در غیراین صورت پیغام نامعتبر بودن صفحه روی صفحه کامپیوتر شما ظاهر می‌شود.
١٢- قبل از استفاده از هر درگاه اینترنتی حتما اطلاعات «تماس با ما» در سایت و نشان اعتماد الکترونیکی را بررسی کنید.

چکیده
 کلاهبرداری اینترنتی مقوله گسترده ای است و نمی توان تعریف دقیقی برای آن ارائه نمود. اما در تعریف این عبارت می توان چنین گفت که به هر نوع سوء استفاده از عدم آگاهی افراد و متعاقبا رساندن ضرر و زیان به آن ها که از طریق اینترنت انجام شود، عبارت کلاهبرداری اینترنتی اطلاق می شود.

با این حساب، سرقت اینترنتی و خالی کردن حساب دیگران از طریق اینترنت، تنها زیر مجموعه ای از کلاهبرداری های اینترنتی محسوب شده و این مقوله، بسیار گسترده تر از این است. سوء استفاده از اعتماد افراد، جعل هویت، عدم ارائه خدمات گفته شده، بزرگنمایی در محصولات، عدم ارائه محصول خریداری شده از طریق اینترنت، انتشار برنامه های سرقت اطلاعات، فیشینگ و سایر موارد از این دست، از جمله رایج ترین روش های کلاهبرداری اینترنتی محسوب می شوند که بسیار فراگیر بوده و هر روزه نوع جدیدی از آن ها شناسایی می شود. ما در این مقاله شما را با کلاهبرداری های اینترنتی و انواع رایج آن آشنا کردیم امیدواریم این مقاله نیز مورد استفاده تان قرار گرفته باشد.

پاسخ دهید