کار تیمی و مشارکت در کارها

کار تیمی و مشارکت در کارها

کار تیمی و مشارکت در کارها ،  اگر بدانیم با رعایت این اصول، چقدر در کارمان پیشرفت می‌کنیم و چقدر حس خوب برایمان حاصل می‌شود، مسلماً سراغ یادگیری اصول آن می‌رویم. پس در سایت راز ثروت  شروع می‌کنیم به بیان فواید آن.

۱- افزایش بازدهی

اولین و مهم ترین فایده رعایت اصول کار گروهی ، این است که با رعایت این اصول، نه تنها خودمان بازدهیمان افزایش پیدا می‌کند،

بلکه به افزایش راندمان کاری همکارانمان نیز کمک می‌کنیم و همانطور هم که در مقاله پر درآمد ترین شغل‌های دنیا گفتیم،

کسب و کارهایی به موفقیت می‌توانند برسند که بیشترین بازدهی و نتایج را داشته باشند.

مگر می‌شود در محیطی که آرام، بی سر و صدا و البته دارای حال خوب باشد، بازدهی کاری پایین باشد و نتایج بدی بگیریم؟

وقتی همه چیز ایده آل باشد، مسلماً نتایج بهتری هم برایمان حاصل می‌شود.

تمرکزمان بالا می‌رود و در نتیجه کار نتیجه با کیفیت‌تری خواهد داشت.

کار تیمی و مشارکت در کارها

۲- ایجاد علاقه و حال خوب میان اعضای تیم

وقتی می‌گوییم در یک تیم رویایی همه چیز ایده آل است، یعنی واقعاً همه چیز ایده آل است.

نه تنها محیط کار، بلکه اعضای تیم هم ایده آل هستند.

خب در این تیمی که همه چیز عالی است، قطعاً روابط دوستانه و بهتری هم میان هم تیمی ها حکم فرماست.

خود من که کار در این محیط را تجربه کرده ام و حالا می‌توانم با قدرت این نکته را بگویم که وقتی میان اعضای یک تیم علاقه ایجاد شود،

ناخود آگاه رضایت شغلی هم افزایش پیدا می‌کند و همه مانند یک خانواده، با محبت و دوست دار یکدیگر هستند.

کار تیمی و مشارکت در کارها.

 

۳- بالا رفتن حس اعتماد بین هم تیمی ها

وقتی میان دو دوست علاقه ایجاد شود، به دنباله آن اعتماد هم به وجود می‌آید.

در میان همکاران نیز این حس وجود دارد.

زمانی که شما کسی را دوست داشته باشید، اعتمادتان به آن فرد هم زیاد می‌شود و همین نکته،

باعث حس امنیت در شما می‌شود. چه امنیت کاری، و چه امنیت عاطفی…

افزایش اعتماد در یک تیم، بازدهی کار گروهی را افزایش خواهد داد

کار تیمی و مشارکت در کارها

۴- افزایش تمرکز

تمرکز و بازدهی تا حدود زیادی به یکدیگر مربوط هستند. به این صورت که اگر تمرکز نباشد،

بازدهی هم افزایش پیدا نمی‌کند.

محیط رویایی کاری که گفتم را به یاد می‌آورید؟ همان محیطی که سکوت بود و همه با عشق و علاقه مشغول کار بودند.

بله همان محیط را می‌گویم.

در آن فضایی که همه جا سکوت است، آیا این امکان وجود دارد که کسی تمرکزش بالا نرود؟

 

همین الآن که دارم برایتان این مقاله را می‌نویسم، در همان محیط عالی هستم.

می‌بینید؟ اگر این فضا، فضای کاری نبود و تفکر همکاران هم تفکر کاری نبود، آیا می‌شد من با این تمرکز و بازدهی بالا این مقاله را بنویسم؟ مسلماً خیر.

کار تیمی و مشارکت در کارها

۵- ایجاد تعهد کاری

زمانی که شما در فضای کاریتان احساس اعتماد، امنیت، علاقه و کلی حس خوب دیگر کردید،

بدون شک نسبت به همکاران و البته کار خودتان هم تعهد پیدا خواهید کرد.

مشکل بسیاری از مردم ما نیز همین است که به کارشان متعهد نیستند.

فردی که به کار خودش که بیشتر زمان روزش را در آنجا می‌گذراند متعهد نباشد،

نمی‌توان از او انتظار تعهد در سایر قسمت های زندگیش داشت.

پس با ایجاد یک محیط کاری خوب، تبدیل به یک فرد وظیفه شناس و متعهد هم خواهید شد.

کار گروهی چه ویژگی هایی دارد ؟

حالا که دانستیم مزایای کار گروهی خوب تا چه حد بالاست، وقت آن رسیده که ویژگی های آن آشنا شویم.

دیدید کسانی را که وقتی بهشان می‌گوییم چرا فلان کار بد را انجام می‌دهی (مثلاً چرا گران فروشی می‌کنی)، سریع مغلطه می‌کنند و می‌گویند

اگر ما این کار را نکنیم دیگران می‌کنند و با انجام ندادن این کار فقط توسط ما، هیچ چیزی درست نمی‌شود؟

خود من که از این افراد زیاد دیدم. جواب دادن به این افراد بسیار آسان است. می‌توان به این دسته از افراد گفت:

کار تیمی هم همین‌طور است، اگر شما اصولش را رعایت کنید، جرقه‌اش کم کم در ذهن همه می‌خورد و در نهایت، همه این اصول را رعایت خواهد کرد.

کار تیمی و مشارکت در کارها

اصول کار تیمی

۱ تفکر سیستمی داشته باشید

تفکر سیستمی، مسلماً مهم ترین چیزی است که یک تیم داشته باشد. اصلاً اگر تفکر سیستمی نباشد، مسلماً کار خوب تیمی هم در کار نخواهد بود.

اجازه بدهید تفکر سیستمی را با یک مثال برایتان توضیح بدهم.

شما همکاری دارید که با فاصله از شما نشسته است و کار مهمی هم با او دارید.

در این موقعیت چه کار می‌کنید؟ آیا با بلند صدا زدن او تمرکز تمام همکاران خود را بهم می‌ریزید یا سعی می‌کنید به آرامی نکته خود را بگویید؟

پاسخ سوال بالا تعیین می‌کند شما تفکر سیستمی دارید یا نه؟

اگر بخواهم به زبان ساده تفکر سیستمی را برایتان تعریف کنم، می‌توانم بگویم تفکر سیستمی یعنی به فکر سیستم (تیم) باشید نه به فکر خودتان!

پس ببینید اگر شما این تفکر را دارید، می‌توانید اصول کار تیمی را هم به خوبی رعایت کنید. در غیر این صورت، حتماً به دنبال افزایش تفکر سیستمی خود باشید.

چون مهم‌ترین فاکتور برای یک همکار خوب، تفکر سیستمی است. در مقاله تفکر سیستمی در سازمان ، بسیار مفصل تر در این باره برایتان صحبت کرده ام که به شدت بهتان توصیه می‌کنم آن را هم مطالعه کنید.

 

۲- خودتان مدیر خودتان باشید

تصور کنید که یک مدیر هستید. دوست دارید کارمندانتان چگونه کارشان را انجام دهند؟ خودتان همان گونه رفتار کنید.

حدیث امام علی (علیه سلام) را در این زمینه به یاد بیاورید. با دیگران طوری رفتار کن که دوست داری دیگران با تو رفتار کنند.

این موضوع هم به همین شکل است. وقتی شما طوری کار انجام بدهید که یک مدیر و رئیس دوست دارد،

مسلماً هم خودتان پیشرفت زیادی در کارتان خواهید کرد و هم به پیشرفت تیمتان کمک خواهید کرد.

کار تیمی و مشارکت در کارها

۳- به دیگران و خودتان حس مهم بودن بدهید

همه افراد دوست دارند که به آن ها حس مهم بودن بدهیم. شک نکنید کسی نیست

که این احساس را نداشته باشد. پس برای ایجاد فضای بهتر و روابط دوستانه تر با همکارانتان، به آنها حس مهم بودن دهید.

بهشان بگویید که اگر نباشند بخش مهمی از کارها عقب می‌اُفتد. بهشان ثابت کنید که دوستشان دارید. بهشان بفهمانید که مهم هستند…

۴- انعطاف پذیر باشید تا اصول کار تیمی را رعایت کنید

انعطاف پذیری به این معنا نیست که شما با هر چیزی که باب میلتان نیست کنار بیایید.

بلکه به این معنی است که سعی کنید تابع نظر جمع باشید و به قول معروف ساز مخالف نزنید!

افراد انعطاف پذیر، افرادی هستند که روی خود کنترل بیشتری دارند و سعی می‌کنند با تغییرات به خوبی کنار بیایند.

به نوعی می‌توان گفت افرادی که تفکر سیستمی بالایی دارند، انعطاف پذیرتر هستند.

۵- از هم تیمی های خود انتظار بی جا نداشته باشید

بعضاً دیده شده افراد یک تیم، از یکدیگر توقعات بیجا و زیادی دارند. مثل اینکه کاری را وظیفه کسی می‌دانند در حالی که اصلاً وظیفه او نیست!

این جور افراد را اصلاً نمی‌شود هیچ جوره درک کرد.

وقتی توقعات بیجا و بالا باشد، مسلماً روابط دوستانه کمتر می‌شود و در نهایت به محل و فضای کاری بد منجر می‌شود.

خب چه کاری است؟ بهتر نیست هرکس کار خودش را انجام دهد و از دیگران توقع بیجا نداشت؟

۶- به طور مرتب بازخورد بگیرید

بازخورد گرفتن پس از انجام یک کار، مهم ترین بخش انجام آن کار است.

وقتی شما یک کار جدید را انجام می‌دهید، باید آن را بسنجید که آیا این کار من مفید بوده؟

آیا باید آن را دوباره ادامه دهم و یا باید همین جا از آن دست بکشم؟

این کار به شما برای گرفتن نتیجه بهتر خیلی کمک می‌کند.

در کار تیمی هم همین طور است. وقتی شما سعی می‌کنید با همکاران خود مهربان تر باشید،

به آنها اعتماد به نفس بدهید، حس مهم بودن بدهید و… در نهایت باید ببینید آیا این روش های من جواب داده است؟

اصلاً با این راهکارها می‌شود تیم پر بازده و دقیقی ساخت؟

چون بالأخره هر تیم با تیم دیگر، و هر شخص با شخص دیگ فرق می‌کند و ممکن است راه‌هایی که برای یک نفر مفید باشد، برای دیگری خوب نباشد و جواب ندهد.

پس بعد از انجام کارهایتان، حتماً از آن بازخورد بگیرید.

کار تیمی و مشارکت در کارها

پاسخ دهید