چگونه فردی منظم باشیم

چگونه فردی منظم باشیم

چگونه فردی منظم باشیم

آیا همیشه به افرادی که همه کارشان درست است و همه چیز را با هم دارند، غبطه می خورید؟ خوب، اکنون نوبت شماست. با روش های بسیار ساده ای که در ادامه برایتان نام برده ایم، شما نیز می توانید به خوبی همه چیز را نظم دهید و مرتب کنید.

ذهنتان را خالی کنید

اگر فهرستی طولانی از کارها، برای انجام دادن دارید، باید برخی از آنها را شروع کنید و این فکر که سایر کارهایتان باقی مانده است، باعث کاهش سرعت شما خواهد شد. با این حال، برخی از کارهایی که فهرست کرده اید، فوریتی برای انجام آن وجود ندارد و می توانید برای مدتی آنها را کنار بگذارید و از سوی دیگر برخی کارهای فوری هستند و باید به سرعت آنها را انجام دهید و کنار بگذارید تا ذهنتان خالی از دغدغه انجام کارهای فوری شود. بعد از این که این کارها را تمام کردید، خواهید دید که ذهن شما فضای بیشتری برای خلاقیت خواهد داشت و در صورتی که این کارها ناتمام باقی بمانند، مانند تکه ای چربی که ورودی قلب را مسدود کند، ذهن شما را مسدود خواهند کرد.

عوامل حواس پرتی را حذف کنید

تلویزیون و رادیو را خاموش کنید. در صورتی که واقعا می خواهید روی نوشتن تمرکز کنید، مودم اینترنت را نیز خاموش کنید. فقط یک پنجره جدید روی کامپیوتر خود باز کنید و فقط یک کار، یعنی نوشتن را انجام دهید. چند وظیفگی یکی از افت های خلاقیت است.

مرتب کردن

پتسی کلرمونت زمانی که حرفه خود را به عنوان یک نویسنده و سخنران حرفه ای آغاز کرد، یک روش غیرمنتظره برای تمرکز روی کارش استفاده کرد. وی شروع به جستجوی مطلب، تمرین نوشتن، نوشیدن یک فنجان قهوه، راه رفتن و … نمی کرد. همه از رفتار وی شگفت زده بودند؛ او ظرف ها را می شست.

چگونه فردی منظم باشیم

حتما سوالات جدی در این باره در ذهن شما شکل گرفته است. او برای جهانیان پیامی داشت و به دنبال بیان این پیام بود. در آستانه شروع کار روی این پیام، او کار متفاوتی انجام داد. به اتاقش رفت و شروع به مرتب کردن رختخوابش کرد. او به هم ریختگی های محیط اطرافش را مرتب کرد و این طرز زندگی، در خلاقانه تر زندگی کردنش بسیار موثر بود. من و شما باید چنین کاری انجام دهیم، این که پیام خود را به جهانیان برسانید، از صحنه جهانی آغاز نمی شود، بلکه از خانه، دفتر کار یا میز کارتان آغاز می شود. همه این به هم ریختگی ها را مرتب کنید و اتاقی برای خلاقیت ایجاد کنید. یک فضای کار آشفته و بی نظم، دشمن شماست و مانع از بروز توانایی های شما خواهد شد.

حاشیه را کنار بگذارید

کارها را ساده کنید و دستاوردهای بیشتری کسب کنید. زمانی که کاری پر اهمیت انجام می دهید همواره مطمئن شوید که تنها روی ملزومات هدفتان تمرکز کرده اید و از مطالب حاشیه ای عبور کرده اید. اگر یک بار این اصل را در زندگی تان اعمال کنید، خواهید دید که کارآیی شما بیشتر خواهد شد.
برای توضیح بیشتر این باور، یعنی بهره وری بیشتر با ساده کردن یک کار، دقت کنید که:
۱- در سادگی، قدرت است؛ کارهای ضروری و اصلی را انتخاب کرده و بقیه را کنار بزنید. آنقدر کار را برای خودتان آسان کنید که نتوانید دست رد به آن بزنید.
۲- با تغییر عادت های کوچک شروع کنید و گام های کودکانه بردارید.
۳- هر کاری را در یک زمان انجام دهید و از چندکارگی بپرهیزید که این کار، کارآیی شما را افزایش می دهد. لقمه ای بزرگتر از دهان تان نگیرید و دست از حریص بودن بردارید. تکالیفی را بپذیرید که از عهده انجام آن برمی آیید. اگر بیشتر از ظرفیتتان کاری را بپذیرید، در نهایت عواقب بدی در انتظار شما خواهد بود. برای اینکه واقعا کارآیی بالایی داشته باشید، هر گام را در یک زمان بردارید. یک توصیه دیگر این که مواردی را مطالعه کنید که به سلامت عقلی و قابلیت های فکری شما کمک کند.

یادداشت برداری روزانه

چگونه فردی منظم باشیم

این یک گزینه معروف است، چرا که این گزینه جواب می دهد. یادداشت کردن روزانه عواملی که شما را آزار می دهند، به سازماندهی مجدد افکارتان برای مقابله با این مشکلات کمک می کند. حال این عامل می تواند از جنس جلسه، مشکلات زندگی شخصی، چالش های کاری و … باشد که نوشتن این مشکلات می تواند به شما در طراحی استراتژی ها و پاسخ های جدید کمک کند. بنابراین این مشکلات را روی یک تکه کاغذ یا به صورت رمز در کامپیوتر خود یادداشت کنید. کارهایی را که هر روز باید به اتمام برسانید، به ترتیب بنویسید و آنها را انجام دهید.

سیستم ذخیره ساز خود را سازماندهی کنید

راهی برای تنظیم محدودیت های کاری خود پیدا کنید و در این زمان از کارهای غیرمربوط به کارتان، از جمله ارسال پیام های بی مورد و غیرضروری بپرهیزید. زیرا به شدت به بهره وری شما آسیب خواهد زد. صرف نظر از کاری که می کنید، همواره شلوغی و در هم ریختگی های اجتناب ناپذیری در زندگی شخصی و شغلی تان وجود دارد. این وضعیت، تمرکز روی یک کار را سخت می کند. بر اساس یافته های محققان موسسه علوم اعصاب دانشگاه پرینستون، مغز در زمان پردازش اطلاعات دارای محدودیت هایی است؛ بنابراین اگر شما فضا و حجم کارتان را زمانی که آشفته و غیرسازماندهی شده است، مدیریت نکنید، می تواند عملکرد کلی شما را کاهش دهد. شلوغی محیط می تواند تمرکز انسان را از کار اصلی پرت کند و در بدترین حالت، فرد از کار اصلی خود غافل شود.

چکیده
هر وسیله و ابزاری حتی یک قلم، یک برگ کاغذ، موبایل، برگه های یادداشت، می توانند باعث آشفتگی و بی نظمی فضای فعالیت شما و در نتیجه آشفتگی ذهن شوند زیرا هر گاه به این وسایل نگاه می کنید، ذهن شما به صورت غیر ارادی به سمت آنها منحرف خواهد شد و اگر این مسئله را با دقت تجزیه و تحلیل کنید، خواهید دید که همه آنها در کنار هم حجم بالایی از ذهن شما را اشغال خواهند کرد. یک فضای کار آشفته و بی نظم، دشمن شماست و مانع از بروز توانایی های شما خواهد شد. آشفتگی و بی نظمی در کارها باعث هدر رفتن انرژی و زمان شما خواهد شد بنابراین باید تلاش کنید این عامل مخرب را از زندگی تان، خصوصا زندگی شغلی تان حذف کنید، راهکارهای گفته شده می توانند شما را در این راه کمک کنند.

پاسخ دهید