چگونه سرصحبت را باز کنیم

چگونه سرصحبت را باز کنیم

چگونه سرصحبت را باز کنیم

همه ما در این موقعیت قرار گرفته ایم که با افرادی که برای اولین بار ملاقات می کنیم حرفی نداریم با نمیدانیم باید از کجا شروع به صحبت کنیم و با او سرصحبت را باز کنیم، گفتگو و باز کردن سر صحبت با افرادی که برای بار اول آن ها را ملاقات می کنیم یک نوع مهارت است که مانند هر مهارت دیگر نیاز به تمرین و توجه به یک سری نکات دارد که در ادامه به این نکات و راهکارها اشاره می کنیم، پس با ما در این مقاله همراه باشید تا به شما آموزش دهیم چگونه در جمع سرصحبت را باز کنید.

سر صحبت را باز کردن چه معنایی دارد

اولین بار در سال ۱۹۲۳ بود که این فرآیند برای اولین بار مورد مطالعه قرار گرفت. انسان‌شناسی هلندی به نام برانیسلاو مالیناوسکی (Bronisław Malinowski) قدم اول را در این راه برداشت و این گپ‌و‌گفت‌ها را این‌طور توصیف کرد: «سر صحبت باز کردن یعنی؛ اظهارات بی‌هدف در باب علایق و انزجارها، شرح وقایع بی‌ربط و نظر دادن در مورد چیزهای کاملا بدیهی.» یا به عبارت دیگر «صحبت کردن نه با هدف رد و بدل کردن اطلاعات، بلکه صرفا برای معاشرت کردن.»

باز کردن سر صحبت می‌تواند همه‌ی موارد بالا باشد. اما این گفته کوتاه نه سطحی است و نه سرسری، بلکه از جمله مهارت های ارتباطی است که واقعا به آن کم‌توجهی شده است. در بسیاری از فرهنگ‌های کسب و کار، این مهارت اهمیت فراوان دارد. چه در زندگی روزمره و چه در ساختن یک شبکه‌ ارتباطی با افراد بدردبخور (شبکه سازی یا Networking)، مهارت باز کردن سر صحبت یکی از توانایی‌های حیاتی و ارزشمند است.

چرا سر صحبت را باز کردن اینقدر مهم است

اهمیت باز کردن سر صحبت، در خود کلماتی که رد و بدل می‌شوند نیست؛ بلکه در پیوندهایی است که بین افراد به‌وجود می آید.صرفا با گپ زدن با همکاران و مشتری‌های خود می‌توانید رابطه‌های خوبی خلق کنید، وقتی روابط مثبتی با افراد شکل دهید می‌توانید مشتریان بالقوه‌ای بدست بیاورید. علاوه بر این، روابط اجتماعی‌تان هم ساخته و تقویت می‌شود. با خلق یک ذهنیت مثبت از خودتان در اولین دیدار، می‌توانید ملاقات‌های کاری را از همان لحظه اول خوب جلو ببرید.

اگر بدانید که چگونه باید سر صحبت را با دیگران باز کنید، خواهید توانست اعتماد و تفاهمی دوطرفه با مخاطبان‌تان شکل دهید. اما اهمیت این معاشرت کوتاه همین‌جا تمام نمی‌شود. باز کردن سر صحبت با دیگران علاوه بر این که ذهنیت خوبی از شما در ذهن آنها می‌سازد، باعث می‌شود در آینده از ارتباطی که ساخته‌اید، سود ببرید. مثلا اگر اندکی سر صحبت را با یک مشتری بالقوه باز کنید، همین صحبت کوتاه می‌تواند به بحث‌های جدی در باب همکاری در کسب و کار بینجامد

۱- سوال پرسیدن

یکی از رایج ترین روش های آغاز صحبت این است که سوالی بپرسیم. که افراد معمولا این سوال ها را می پرسند (که به آنها سوال بسته گفته می شود و جواب های یک یا دو کلمه ای دارند) :
۱- شما شاغلید؟
۲- اولین باره تئاتر می بینید؟(در سالن تئاتر)
۳- ترم چندید؟ (در دانشگاه)
۴- چه کتابی می خونید؟(در کتابخانه)
۵- امروز چندمه؟
اینگونه سوالات خیلی جالب نیستند و آنقدر هم که استفاده شده اند به طرف مقابل احساس خوبی نمی دهد. پس بهتر است از سوالات باز استفاده کنیم که جواب های طولانی تر و شانس بیشتری برای ادامه دار شدن صحبت دارند:
۱- میشه یکم راجع به شغلتون توضیح بدید؟
۲- اولین بار که به اینجا اومدید چه اجرایی دیدی؟
۳- چه درس هایی را مونده که پاس کنید؟
۴- میشه کمی راجع به این کتاب توضیح بدید؟
هشدار : از سوال هایی که زیادی شخصی هستند استفاده نکنیم. مثل:
۱- معدلت چند شد؟
۲- چرا بچه دار نمیشین؟
۳- این چیه پوشیدی؟

۲- دادن پیشنهاد کمک

آدم ها از اینکه متوجه شوند دیگران دوستشان دارند و می خواهند به آنها خدمت کنند خوششان می آید. یکی از راه های اثربخش ارتباط گرفتن همین است .حالا این کمک کردن می تواند دادن یک ایده باشد یا نگه داشتن در آسانسور برای فرد جدید. برای ایده دادن، مثلا می شنویم فردی مشکلی را به کسی مطرح می کند و ما می توانیم آن را حل کنیم. می توانیم بگوییم: بزرگوار درباره این مسئله من اطلاعاتی دارم اجازه هست چند نکته رو در موردش بهتون بگم؟ چند نمونه برای کمک کردن:
۱- می خواید این میز را براتون تمیز کنم؟ (در رستوران یا فست فود)
۲- اجازه هست کتابی در این باره معرفی کنم؟ (سر کار)
۳- می خواید سر نایلون رو براتون نگه دارم؟ (در نانوایی)
۴- می خواید جزوه ای که نوشتم بهتون بدم؟ (در دانشگاه)

۳-  تکنیک همگامی روحیه

این تکنیک یکی از تکنیک های بسیار موثر و کاربردی در NLP و ارتباط موثر است. این تکنیک به این موضوع می پردازد که چگونه می توان با دیگران ارتباط برقرار کرد جوری که به آنها شبیه شویم و آنها احساس راحتی بیشتری با ما کنند. فرض کنید می خواهید در دانشگاه با خانمی ارتباطی برقرار کنید. می بینید که ایشان درحال گفت و گو و خندیدن با دیگر دوستانش است و حال خوشی دارد. کافی است که زمانی که می خواهید سر صحبت را باز کنید شما هم روحیه شاد و شنگولی داشته باشید و با لبخند و صدایی مطلوب صحبت را شروع کنید.

چگونه سرصحبت را باز کنیم

اگر بدون انرژی و با تن صدایی پایین این کار را بکنید به صورت ناخودآگاه شخص مقابل نمی تواند ارتباط خوبی برقرار کند. برعکس این مسئله هم صدق می کند. و حتی می توان از لحاظ فیزیکی خود را شبیه به فرد مقابل بکنیم. اگر هنگام نشستن به جلو خم شده است ما هم به جلو خم شویم . اگر روی یک پا ایستاده ما هم همانطور شویم. اگر لبخند میزند ما هم بزنیم. البته توجه داشته باشیم که طوری اینکار را انجام دهیم که مصنوعی نباشد و طرف احساس ناراحتی نکند .

۴- این چیه

تو سن راهنمایی که بودم یک تی شرت داشتم که روی جیبش یک عینک داشت و وقتی اون رو سرکلاس زبان می پوشیدم همیشه برای بقیه این عینک جالب بود و همیشه باعث می شد سرصحبت رو با من باز کنند و ازم می پرسیدن این چیه؟ چه جالبه. شما هم می توانید یک چیز جالب با خود داشته باشید تا برای دیگران جلب توجه کند و آنها سر صحبت را باز کنند. مخصوصا اگر به مهمانی می روید یا جاهایی که جمعیت زیادی در کنار شما هستند .

۵- دعوت با چشمان

ارتباط چشمی یکی از مهم ترین روش های غیرکلامی برای ایجاد رابطه بهتر است . زمانی که به چشمان فردی نگاه می کنیم (اگر به قصد شر نباشد) ذهن شخص احساس بهتری دارد و خود را مهم تر از دیگر افراد حاضر در جمع تصور میکند.توصیه می شود قبل از شروع صحبت کمی به چشمان طرف مقابل نگاه کنیم و اگر هم با لبخند همراه شود چه بهتر. البته تا حدی نباشد که شخص احساس ناراحتی کند و این نگاه هم طولانی نباشد.

حتی از دور نگاه کردن به شخص هم می تواند تاثیرگذار باشد، حتی اگر خودش متوجه نشود. روپرت شلدریک، زیست شناس برجسته و جنجال برانگیز انگلیسی، بعد از انجام تعداد زیادی آزمایش متوجه شد زمانی که به افراد نگاه می کنیم و به آنها فکر می کنیم در اکثر مواقع آنها می توانند این اتفاق را تشخیص دهند . تا بحال زیاد برایتان پیش آمده که حس می کردید کسی دارد به شما نگاه می کند و وقتی سرتان را برمیگردانید می بینید که درست است . مثلا همسرتان درحال تماشای شماست .

۶- نظرسنجی

در این روش از فرد مورد نظر در مورد موضوعی خاص سوال می کنیم و در ادامه می توانیم به مباحث دیگری بپرازیم. مثلا در سمیناری درباره مدرس از نفر کنارمان می پرسیم. یا در دانشگاه در مورد یکی از اساتید از کسی که میخواهیم با او ارتباط بگیریم سوال می کنیم. یا سر کار در مورد قانون جدیدی که در شغلتان وضع شده است جویا می شویم .

۷- تعارف کردن

یکی دیگر از روش های رایج باز کردن سر صحبت تعارف کردن است. که هم نشان از ادب شماست هم به مخاطب احساس خوبی می دهد. مثلا در مهمانی میتوانیم بگوییم: برای شما هم غذا بکشم؟ ابتدا شما بفرمایید. یا هنگام ورود به آسانسور در حد فقط یک تعارف کوچک که مزاحمتی برای دیگران ایجاد نکند. هنگام سوار شدن مترو یا اتوبوس و تاکسی یا  وارد شدن به کلاس دانشگاه، از تمام این فرصت ها می توان برای باز کردن سر صحبت به صورت کاملا مودبانه استفاده کرد.

امیدوارم با نکاتی که گفته شد بتوانید روابط بسیار خوبی را با دیگران برقرار کنید و توانایی ها و استعدادهای خودتان رو به همگان نشان دهید . چون واقعا بسیاری از افراد فقط به خاطر اینکه بلد نیستند سر صحبت را باز کنند خود را معرفی نمی کنند و فرصت های ارائه خود را از دست می دهند .

بازکردن سر صحبت با افراد درون گرا

چگونه سرصحبت را باز کنیم

شاید افرادی که شخصیت آرامی دارند از دورهمی های اجتماعی زیاد خوششان نیاید اما همیشه از اینکه سرشان توی لاک خودشان باشد خوشحال و راضی نیستند. این افراد برای زمان خود ارزش زیادی قائل اند و حاضر نیستند آن را با هر فردی؛ مخصوصا کسی که تعامل با او برایشان آزار دهنده است، بگذرانند. پتی وود (Patti Wood)، نویسنده و کارشناس زبان، در این خصوص می گوید: برای کمک به افراد درون گرا برای اینکه بتوانند در جمع برخورد راحت تری داشته باشند تن صدای خود را با آنها هماهنگ کنید و تلاش کنید درجه صدا و سرعت مکالمه تان مانند آنها باشد. همچنین هنگام گفت و گو به جای اینکه رو به رویشان قرار بگیرید کنار آنها بایستید.

زمانی که با یک فرد درون گرا هم صحبت شدید از اینکه با سکوت عجیب و غریبی روبه رو شوید احساس ناراحتی نکنید. وود می گوید: «تحقیقات نشان داده افراد درون گرا پیش از پاسخ دادن به هر سوالی به هشت ثانیه سکوت نیاز دارند.» در برقراری رابطه با این افراد تماس چشمی خود را حفظ کنید و منتظر بمانید. اگر بخت با شما همراه باشد از آنها جواب منطقی خواهید شنید. در برخورد با افراد درون گرا مودب و راحت باشید. به آنها نشان دهید که موجودیت شان را به رسمیت می شناسید و قبول دارید. برای افراد درون گرا مهم است که احساس کنند حضورشان در جمعی خوشایند است. آنها وقت شان را با افرادی نمی گذرانند که احساس کنند آنها را نمی خواهند.

بازکردن سر صحبت با افراد برون گرا

شاید فکر کنید افراد برون گرا در تعاملات اجتماعی خود به کمکی نیاز ندارند. اما آنها هم گاهی اوقات احساس می کنند که در جریان یک مکالمه تحت فشار هستند و نمی توانند به درستی آن را به پیش ببرند. با پرسیدن سوال های متعدد به این افراد اجازه دهید مرکز توجه باشند و حس اعتماد به نفس آنها را تقویت کنید. افراد برون گرا کار کردن با دیگران را دوست دارند. آنها عاشق این هستند که دیگران را در مکالماتی که دارند درگیر کنند و خودشان مرکز توجه همه باشند. این قبیل افراد اگر احساس کنند کسی را اطراف شان ندارند مانند بالن بدون هوا می شوند.

نکته ای در مورد بازکردن سر صحبت

 وقتی که سر صحبت را با کسی باز می‌کنید، خوب نگاه کنید تا ببینید طرف مقابل‌تان چطور رفتار می‌کند. تمرکزتان را بر طرف مقابل بگذارید و دقت کنید تا ببینید نحوه صحبت کردنش چگونه است. زبان بدن او، نوع حرف زدنش و موضوعاتی که دوست دارد در موردشان حرف بزند، چه چیزهایی هستند. در این راستا تن صدا، نحوه سوال پرسیدن و میزان اطمینان طرف صحبت‌تان، به شما در مورد اینکه چه کاری جواب می‌دهد و چه کاری اشتباه است، کمک می‌کند.

چکیده
هنر گفتگو یکی از مهم ترین هنرها و مهارتهایی می باشد که هر شخص باید آن را به طور کامل فرا گیرد. نحوه ی گفتگو و سخن گفتن شما شخصیت شما را به دوستان، آشنایان، مربیان، کارفرمایان و همکارانتان معرفی می کند و به عبارتی دیگر نحوه سخن گفتن شما نشان دهنده شخصیت وجودی شماست. علاوه بر صحبت با دیگران، باز کردن سرصحبت مهارت دیگری است که باید آن را یاد بگیریم که ما در این مقاله به بیان نکاتی برای باز کردن سرصحبت پرداختیم که امیدواریم مورداستفاده تان قرار گرفته باشد.

۱ نظر

پاسخ دهید