چگونه در کارها ثابت قدم باشیم

ثابت قدم بودن

چگونه در کارها ثابت قدم باشیم

چند بار تا حالا تصمیم گرفته‌ اید که رژیم بگیرید و پس از چند روز از این کار دست ‌کشیدید؟ چند بار تا به حال شروع کردید که یک ورزش مثل شنا یا دو را انجام دهید و پس از مدتی آن را رها کرده‌اید؟ آیا سعی می‌کنید که سیگار را ترک کنید اما نمی‌توانید دوام بیاورید و دوباره به سراغش می‌روید؟

تسلیم شدن قبل از دستیابی به موفقیت در میان افراد بسیار شایع است. فقط به تصمیماتی که مردم در سال جدید می‌گیرند نگاه کنید. آیا آن ها شروع می‌کنند که تصمیماتشان را عملی سازند و اگر این کار را می‌کنند چه مدت طول می‌کشد؟به سرانجام رساندن آنچه که شروع کرده‌اید، آسان نیست. کنار گذاشتن کارها بسیار آسان است و به هیچ تلاشی هم نیاز ندارد. یکی از کلیدهای موفقیت، تمرکز بر اهداف و ثابت قدم ماندن بر آنهاست. این راه برد به ما نشان می دهد تا آگاهانه و در نهایت هوشیارانه از زمان در اختیار به نحو مطلوب استفاده نماییم.با ما همراه باشید تا شما را با اصول ثابت قدم بودن آشنا کنیم.

اصول ثابت قدم بودن در کارها

در اینجا به چند نکته ای که چطور در اراده های (شغلی، فردی و یا حرفه ای) ثابت قدم بمانیم، اشاره می شود:

۱- واقع گرا باشید

به اعتقاد وینتروب، به “عدد کوچک” فکر کنید- هم در میزان اهداف و هم در چارچوب زمانی که قصد به سرانجام رساندن و اتمام موفقیت آمیز آنها را دارید. او توصیه می کند که بیش از سه هدف، برنامه ریزی نکنید- بیشتر از این تعداد در مدت زمان گذاری یک ساله و یا کمتر، “طاقت فرسا” خواهد بود.

وی در ادامه توضیح می دهد: برای بسیاری از شرکت ها و یا افراد، فکر کردن به پنج سال آینده دشوار به نظر می رسد. به زعم چامورو پرموزیک، بلند پرواز باشید اما نه بیش از حد. موضوع هایی انتخاب کنید که شما را دچار چالش و هیجان کند، اما غیر ممکن نباشد. همچنین مطمئن شوید که “اهدافی را برنامه ریزی کرده اید که برایتان مهم بوده و با (زمینه) شما مرتبط” است. وی اضافه می کند: اگر واقعا قصد رسیدن به آن را دارید، پس برای ایجاد تغییر باید بسیار تلاش کنید.

۲- روی جنبه مثبت تمرکز کنید

در حالی که حداقل یکی از اهداف شما باید برای توسعه دادن نقطه ضعف شما انتخاب شود، وینتروب نسبت به متوقف شدن توسعه فردی هشدار می دهد. به اعتقاد وینتروب، بیشتر اوقات ما به چیزهایی که برای بهتر شدن نیاز داریم، توجه می کنیم. اما در عوض، موضوع هایی را در نظر بگیرید که در آن مهارت دارید و هدف گذاری های خود را با توجه به نقاط قوت تان انجام دهید. برای مثال، شما نویسنده مسلطی بوده و یا در میان جمع خوب صحبت می کنید، پس باید اهدافی ایجاد کنید که به تقویت مهارت های ارائه همکارتان و یا استفاده از توانایی تان در ایجاد پیشبرد تبلیغاتی کمک کند. هدف نهایی باید در جهت پیشبرد سازمان فعلی و نیز مسیر شغلی تان باشد.

۳- تعهدتان را عمومی کنید

وقتی اهداف تان را مشخص کرده اید، آنها را بنویسید و با دیگران مثل مدیر، کارکنان هم رده، زیردستان مستقیم و دوستان و خانواده به اشتراک بگذارید. وقتی که اهدافتان را عمومی کنید، نسبت به انجام آنها متعهد می شوید. پذیرا گرا بودن تان باعث می شود تا دیگران شما را قابل اتکا بدانند.

وینتروب توضیح می دهد که “رو راستی به ویژه زمانی اهمیت پیدا می کند که هدف شما تاثیر سریع بر افرادی که با آنها همکاری می کنید، داشته باشد. برای مثال، اگر هدف تان کاهش رویه مدیریت خرد (micro-managing) باشد، به تیم خود توضیح دهید که قصد تفویض اختیار بیشتری خواهید داشت. به افراد (زیر دست) بگویید: این همان هدفی است که روی آن کار می کنم و تلاش می کنم که آن را انجام دهم. (پس) نسبت به نیت تان صراحت و رفتار آشکار داشته باشید.”

۴- برنامه عملی ایجاد کنید

ثابت قدم بودن

برای تحقق هر هدفی- شخصی یا حرفه ای، به استراتژی قدم به قدم احتیاج دارید. وینتروب می گوید، وقتی که عادت خوردن و تمرین ورزشی خودتان را به صورت سیستماتیک تغییر ندهید، انتظار موفقیت در کاهش وزن را نخواهید داشت. پس، باید روی روش ها و تاکتیک ها فکر کنید.

از خودتان این سوال را بپرسید که برای رسیدن به موفقیت این هدف به کدام اقدامات نیاز دارید؟ برای مثال اگر هدف شما در ایجاد ارتباط مبتنی بر اعتماد با کارکنان زیر دست مشخص و واضح نیست، باید به رفتارهای خاصی که به شما در این راه کمک می کند، فکر کنید. برای مثال دعوت کردن از تک تک آنها برای صرف ناهار و بالا بردن ارتباط شخصی بیشتر با هر یک از آنها. به اعتقاد چامورو-پرموزیک در صورت عدم کسب نتیجه، باید برنامه دوم (Plan B) داشته باشید.

۵- حمایت دیگران را کسب کنید

به اعتقاد چامورو پرموزیک، شبکه حمایتی و تشویق کننده برای اینکه به هدفتان برسید، ضروری به نظر می رسد. این شبکه حمایتی می تواند شامل همکاران، منتورها، افرادی که برایتان مهم هستند و یا مربی حرفه ای یا افراد هم رتبه خارج از سازمان شما باشد. افرادی که می توانند لیست مشوق و تاثیرگذار شما باشند. شما را ترغیب کرده و انگیزه بدهند و زمانی که روحیه پایینی داشتید، به افزایش آن کمک کنند. وینستروب این نکته را هم اضافه می کند که “تیم حمایتی همچنین به تقویت اهداف مهمی اتخاذ شده و مسیر شغلی تان کمک می کند. هر چه دیگران را در این روند بیشتر درگیر کنید، احتمال دستیابی شما به اهداف هدف گذاری شده بیشتر می شود.”

۶- نقاط عطف خلق کنید

وقتی خودتان را برای شروع هدف جدیدی آماده می کنید، حس انگیزه به شما دست می دهد. اما به محض اینکه هفته ها و ماهها از این شروع می گذرد، این حس هیجان کمرنگ می شود و برای پیدا کردن زمان و انگیزه دچار چالش می شوید. برای حل این مساله، روی نشانه های و اهداف کوتاه مدت کار کنید تا شما را به هدف اصلی نزدیک کنند. پرموزیک می گوید: موفقیتی که در طول میسر به دست می آورید، به شما کمک می کند تا “رو به پیشرفت بودن” را حس کنید. شما تمایل دارید که رشد مثبت و بهبودهای کوچک را ببینید.

نکته مهم این نیست که بهتر از دیگران باشید، بلکه باید بهتر از نسخه قدیمی خودتان باشید. به زعم وینتروب، برای اینکه در مسیر بمانید به سیگنال های منظمی نیاز دارید که شما را برای حرکت رو به جلو ترغیب کند. این نشانگرها می تواند یادآوری گوشی موبایل یا علامت گذاری بر روی تقویمی باشد که شما زمانی را برای فکر کردن روی اهداف معنادار خود و مسیر شغلی تان صرف کنید. وینتروب می گوید برای کاربردی ساختن این روش، به کارهای ساده ای نیاز دارید تا رو به جلو حرکت کنید.

۷- رویکردتان را حفظ کنید

ثابت قدم بودن

هیچ چیزی مانند نزدیک شدن به زمان موعد (deadline) باعث افزایش هورمون کورتیزول (این هورمون در پاسخ به استرس بدن ترشح می کند) نمی شود. طبق نظر وینتروب، در برخی اوقات استرس به نفع شماست چون باعث می شود که روی هدف تان تمرکز کنید. مانند زمانی که می دانید پزشکی در چک آپ بعدی وزن شما را اندازه می گیرد یا اینکه در جلسه بعدی مدیرتان از شما در مورد وضعیت پروژه خواهد پرسید.

اما با وجود اینکه که استرس منجر به عملکرد می شود، اما خیلی مهم است وقتی که شرایط پیش بینی نشده رخ دهد، رویکرد خودتان را از دست ندهید. چامورو پرزومیک می گوید که بیش از حد به خودتان سخت نگیرید. شما سطح درگیری بیش از حد و ناسالم برای رسیدن به هدف را دوست ندارید. اگر همکارتان در پروژه ای به شما نیاز دارد یا در زندگی شخصی تان بیش از حد پیچیده شود و رسیدن به هدف تان در طول زمان مورد نیاز بسیار دشوار شود، برای خودتان استراحتی در نظر بگیرید. و اینکه قانون طلایی وینتروب را در هدف گذاری فراموش نکنید: “برای عالی تلاش کنید، اما گاهی به قدر کافی خوب بودن، کافی است.”

فواید ثابت قدم بودن و تمرکز بر کارها

۱- ثابت قدم بودن و تمرکز بر هدف، موجب «سازماندهی وقت می گردد» و ما را به سوی توسعه برنامه ریزی، و مراقبت و نظارت بیشتر رهنمون می سازد و باعث کاستن فشارهای روحی، وباعث کاهش هیجانات و حواس‌ پرتی و باعث کاهش وقف‌ های زیاد، در کار می شود.

۲- «مبارزه با چالش‌های کاری» برایان تریسی در این زمینه می گوید: «توانایی تمرکز و ثابت قدم بودن بر هدف، نه تنها سخت‌ترین چالشی است که در برابر یک فرد یا یک مدیر قرار دارد، بلکه احتمالاً کمیاب‌ترین خصوصیتی است که در محل کاریافت می شود.»

۳- «موجبات استمرار در کار به وجود می آورد» اگر هر بار تمام توجه را بر انجام دادن یک کار، متمرکز سازیم، در مقایسه با پریدن از این کار به آن کار، و دوباره بازگشتن به این کار، به نتایجی به مراتب بهتر خواهیم رسید. بنابراین تمرکز داشتن روی هدف، و استفاده کردن از این راهکار، موجب می شود که کار را، به صورت پیوسته و مستمر انجام دهیم.

۴- «جلوگیری از به تعویق افتادن کارها» بنابراین یکی از بهترین راه های غلبه بر، به تعویق انداختن کارها، این است که طوری کارکنیم، انگار فقط یک روز فرصت داریم، تا مهم ترین کارمان رابه اتمام برسانیم. و هر روز تصور کنیم، که یک پیام اضطراری دریافت کرده ایم. مثلا، باید همین فردا به مدت یک ماه شهر را ترک کنیم. لذا با این نگرش انسان در کارش، تمرکز پیدا می کند. و از وقت خود، لحظه به لحظه استفاده می نماید.

۷ نکته برای تقویت ویژگی ثبات قدم در خود

ثابت قدم بودن

چند راهکاری که خودانضباطی و  ثبات قدم  در شما تقویت می کند و می‌توانید با انجام آن ها در به ثمر رساندن تصمیماتتان موفق تر عمل کنید، در زیر آمده است:

۱- چندین مرتبه راجع به مطالبی که در این مقاله خواندید، فکر کنید تا بفهمید که اهمیت خودانضباطی چقدر است.
۲- درمورد افراد موفقی مطالعه کنید که کار مشخصی را شروع کردند یا تصمیم مهمی گرفتند و دنبال آن را گرفتند تا اینکه آن را به سرانجام رساندند. آن ها اراده و اشتیاق شدیدی نسبت به کار یا تصمیمشان داشته‌ اند. ببینید که آن ها چطور انگیزه خود را از دست ندادند، پشتکار خود را حفظ کردند و هرگز تسلیم نشدند.
۳- با کارهای کوچک و ساده روزانه که به وقت و تلاش زیادی نیاز ندارند، شروع کنید تا دوباره اعتماد به نفس پیدا کنید و بر تنبلی نیز غلبه بیابید.
۴- خود انضباطی را تمرین کنید. برای آموزش در این زمینه به مقالات و کتب مربوطه مراجعه کنید.
۵- قبل از شروع هر کاری چه بزرگ و کوچک، درمورد اقدامات لازم و نحوه انجام آن ها فکر کنید.
۶- وقتی که انگیزه‌ تان کم می‌شود، راجع به منفعت‌های پروژه و هدفتان و احساتتان پس از رسیدن به موفقیت، فکر کنید.
۷- سعی کنید دور و برتان را افرادی دربر بگیرند که به شما انگیزه می‌دهند و مشوق شما هستند.

چکیده
یکی از بزرگترین مشکلاتی که در ما انسان ها در جهت رسیدن به اهدافمان به وجود می آید این است که خیلی زود تمرکز ما از روی آن اهداف برداشته می شود و یا اینکه هدفی بهتر از هدف قبلی پیدا میکنیم و به همین جهت دیگر میل و اشتیاق نسبت به هدف قبلی نخواهیم داشت. در این مقاله سعی شد نکاتی کاربردی در جهت رسیدن به اهداف بیان شود و راهکارهایی برای ثابت قدم بودن در مسیر هدف ذکر شد که می تواند در صورت استفاده شما از آنها بسیار مثمر ثمر باشد. امیدواریم از این مقاله نیز نهایت استفاده را برده باشید.

پاسخ دهید