چگونه به خود امید دهیم

چگونه به خود امید دهیم

چگونه به خود امید دهیم

امیدوار بودن یک حالت ذهنی است که معمولا با توجه به طرز فکر و دیدگاه ما نسبت به اتفاقات زندگی تغییر پیدا می‌کند. برخی روزها امیدوار هستیم و برخی روزها کاملا نا امید هستیم. می‌ خواهیم کارهایی انجام دهیم ولی حوصله انجام آن را نداریم و شاید در ته دل حس خاصی به انجام آن نداریم. با ما همراه باشید تا به شما دلایل این ناامیدی و راههایی برای امید دادن به خود را برای شما بیان کنیم.

علل ناامیدی

ناامیدی دلایل زیادی دارد که از جمله آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- شکست های پی در پی در زندگی

یکی از علل احساس ناامیدی در زندگی، شکست و انتظار شکست می باشد. اگر شما همیشه انتظار شکست را داشته باشید و توانمندی های خود را باور نداشته باشید، احساس خوبی در زندگی نخواهید داشت.

۲- یکنواختی در زندگی

انسان فطرتا زیبایی طلب بوده و دوست دارد با تنوع زندگی کند؛ چنانچه محیط زندگی یا فرایند زندگی یکنواخت باشد، روند تغییر و تبدل انرژی روانی با خلل مواجه می گردد. گاهی انسان به تغییرات اندکی در زندگی نیاز دارد. مثل گردش، تفریح و یا حتی تغییر چیدمان منزل.

۳- عدم برآورده شدن نیازها

رفع نیازها احساس لذت در زندگی را به دنبال دارد. در واقع نیازها به عنوان یکی از انگیزه های حیاتی هستند. اگر نیازها نبودند انسان در زندگی بسیاری از دلخوشی ها را از دست می داد و خیلی از فعالیت ها را ترک می کرد. حال این نکته نیز حائز اهمیت است که اگر نیازها به درستی و به موقع و متناسب پاسخ داده نشوند می تواند منجر به احساس سستی و بی حوصلگی در فرد شود.

۴- کم بودن فعالیت های زندگی

چگونه به خود امید دهیم

رکود و نداشتن مشغله کافی در زندگی و بیکاری و داشتن ساعات زیادی که نمی دانیم با چه فعالیت هایی آن را پر کنیم و یا پر کردن آن با فعالیت های غیر مفید و بی ارزش می تواند به احساس سستی و بی حوصلگی منجر گردد.

۵- نداشتن عزت نفس و اعتماد به نفس

اگر ارزش های وجودی خودتان را نشناسید و آنها را باور نکنید راجع به خودتان و زندگی تان احساس خوبی نخواهید داشت. تنها انسان هایی احساس خوبی در زندگی دارند که احساس خوبی نسبت به خودشان دارند و خودشان را به عنوان انسانی خوب و کارآمد قبول دارند.

۶- شغل نامناسب

چنانچه کاری را انجام می دهید که به آن علاقه ندارید خیلی طبیعی است که از آن احساس لذت نکنید، و هنگامی که می خواهید به کار مشغول شوید بدترین احساس را داشته باشید، و همیشه در زندگی احساس خستگی کنید. دو چیز در زندگی باعث نیک بختی و احساس لذت در زندگی است یکی همسر دلخواه و مناسب و دیگری شغل متناسب و دلخواه.

۷- مناسب نبودن رشته تحصیلی

اگر رشته تحصیلی شما مورد علاقه تان نباشد یا مطابق با استعدادهای شما نباشد، پیشرفت چندانی در آن رشته نخواهید داشت و تحصیل به مسئله بغرنج و عذاب آور تبدیل خواهد شد.

راهکارهایی برای امید دادن به خود

در بالا دلایل ناامیدی را برای شما بیان کردیم، در ادامه راههای برای امید دادن به خود را برای شما بیان می کنیم.

۱ – تغذیه مناسب

چگونه به خود امید دهیم

تغذیه مناسب و استفاده از مواد غذایی مفید یکی از مهمترین شیوه هایی است که به طور مستقیم در انرژی مثبت و امید به زندگی شما موثر است. پرهیز از استعمال سیگار و مواد مخدر، پرهیز از مصرف الکل، افزایش فعالیت بدنی و ورزش منظم، جلوگیری از چاقی و اضافه وزن، کنترل استرس و فشار روانی، خوش بینی و تفکر مثبت و داشتن فعالیت مغزی، هفت راه مهم برای افزایش سلامت جسم و امید به زندگی است.

۲ – آفریدن امید از درون

امید آفرین معادل امید بخش است، مایه ی امیدواری،و امید بخشی به معنای امیدبخشنده، کسی یا چیزی که امیدوار می کند، امیدوار کننده. منظور ما از امید آفرین کسی که امید را می آفریند ممکن است در درون خودش امید را خلق کند، یا برای کسانی دیگر امیدوار کننده باشد. منظور از امید آفرینی یک حالت روانی هیجانی و شناختی است که فرد حالت پیش بینی و انتظار وقوع رویداد خوب را دارد و ضمن احساس کارآیی و ثمر بخشی، فرد به این باور می رسد که می تواند بهتر از قبل به کارهایش رسیدگی کند و گرایشات رفتاری سازگار با حالات مثبت فوق را از خود بروز می دهد.

۳ – هدفمندی

اگر در زندگی مان هدف داشته باشیم و بدانیم دوست داریم به کجا برسیم در افزایش امید به شدت تاثیرگذار است.

۴ – باورمندی

اعتقاد به وجود خداوند به عنوان پروردگار هستی بخش و کسی که زندگی ما را در مسیر صحیح هدایت خواهد کرد. همچنین اعتقاد به وجود خدا در مسیر دستیابی به اهدافمان و یاری رسانی وی در موفقیت ما بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

۵ – قناعت

چگونه به خود امید دهیم

معمولا افرادی که در زندگی خود قانع هستند، دچار ناامیدی نمی شود. قناعت به این معنی نیست که فرد به قدری قانع باشد که دست از کار و کوشش برداشته و بگوید من از زندگی خود راضی هستم. به این معناست که اگر فردی به حداکثر نرسد ناامید نشود و قدر همانی که هست را بداند.

۶ – کار و کوشش

فردی که دست از کار و کوشش بردارد، ناامیدی به سراغ او می‌آید. چه بسا افرادی که در رفاه زندگی و جزء اقشار پردرآمد جامعه هستند، هیچ امیدی نسبت به این زندگی ندارند؛ زیرا خود را برای به دست آوردن آن شی و یا خانه و ماشین به زحمت نمی‌ اندازد و زندگی آنها به بن بست می‌ رسد و می‌ گوید: دیگر بهتر از این زندگی وجود ندارد و امید خود را از دست می‌ دهند. اکثر آنهایی که دست به خودکشی می‌زنند، از اقشار مرفه جامعه هستند. در قرآن خداوند می‌ فرماید« لقد خلقنا الانسان فی کبد؛ همانا انسان را در رنج و سختی آفریدیم». افراد معمولا باید طوری زندگی کنند که همانطور که در آیات و احادیث اشاره شده است «به زندگی امیدوار باشید که گویا ۱۰۰سال دیگر زنده هستید و اعمال خود و حساب آخرتتان را طوری انجام دهید که گویا فردا خواهید مرد.»

چکیده
طرز تفکر و دیدگاه ما نسبت به اتفاقات زندگی بسیار مهم است و امیدواری یک حالتی است در ذهن که با توجه به دیدگاه ما نسبت به وقایع زندگی تغییر میکند. امیدوار بودن هم مانند تمرکز کردن یک مهارت است که باید آن را آموخت روزهایی پیش می آید که کاملا نا امید هستیم و حوصله انجام هیچ کاری را نداریم و باید روشهای مقابله با ناامیدی و این که چه کاری انجام دهیم تا امیدواری را افزایش دهیم را بیاموزیم و از آن استفاده کنیم و باید به یاد داشته باشیم که امیدواری یک مهارت زندگی است و به دیدگاه ما در زندگی بستگی دارد و ما باید بتوانیم در شرایط سخت دیدگاه و طرز تفکر خود را تغییر دهیم. از اینکه در این مقاله نیز با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

پاسخ دهید