چگونه افسوس گذشته را نخوریم

افسوس گذشته

چگونه افسوس گذشته را نخوریم

ما همیشه برای رسیدن به آرزوهایمان در تلاش هستیم اما بعد از مدتی که به عقب می نگریم افسوس این را می خوریم که ای کاش فلان کار را انجام می دادیم یا نمی دادیم, برای اینکه کمتر افسوس گذشته را بخوریم این نکات را در زندگی مان عملی کنیم.

۱- دلیل افسوس و پشیمانی خود را پیدا کنید

اگر شما در ذهن خود احساس پشیمانی، افسوس و ناراحتی کنید، دائما فکر می‌کنید که فرصت‌های طلایی زندگی خود را از دست داده اید. اینکه شما کاری را انجام نداده باشید و اکنون حسرت انجام آن را بخورید و یا کاری را انجام داده باشید و حالا بگویید کاش انجام نداده بودم، یکی از رایج ترین رفتار‌های بشریت است. اقدام و عمل بعدی که انجام می دهید، بستگی به احساسی دارد که تجربه اش می کنید. سعی کنید مدت زمانی را به خود فرصت دهید تا بتوانید شرایط را تجزیه و تحلیل کنید و دقیقا بفهمید چرا آن اقدام درست یا غلط بوده است!

به شرایطی که در آن تصمیم‌گیری کرده اید، فکر کنید. انتظار چه نتیجه‌ای را داشتید؟ عوامل خارجی چه تاثیری بر تصمیم شما گذاشتند؟ آیا شما واقعا فکر می کنید که انتخابی که کرده ‌اید، بهترین بوده است؟ بازسازی شرایط گذشته به شما کمک می کند تا بتوانید درک بهتری از اوضاع و عواملی که بر تصمیم گیری‌تان تاثیرگذار است، پیدا کنید و در نهایت بتوانید بهترین انتخاب را انجام دهید و در ادامه زندگی این اشتباهات را تکرار نکنید

۲- جنبه مثبت تصمیمات را در نظر بگیرید

هر تصمیمی دارای عواقب مثبت و منفی است. وقتی که احساس پشیمانی می کنید، جنبه منفی تصمیماتتان بیشتر به چشم می آید. با این حال شما باید سعی کنید که دائما جوانب مثبت انتخاب‌تان را به خودتان یادآوری کنید. اگر تصمیم دیگری می گرفتید، چه اتفاقی می افتاد؟ اگر این اتفاق نمی‌افتاد، چه می‌شد؟ البته این مرحله نیازمند حدس و گمان های زیادی است؛ زیرا هیچ کس واقعا نمی‌داند که هر تصمیم کوچکی چگونه بر زندگی او تاثیرگذار است. به هر حال بررسی هر تصمیمی که در گذشته گرفته اید و برجسته کردن عواقب مثبت آن به شما کمک می کند تا بتوانید در آینده انتخابات بهتری داشته باشید.

۳- خودتان را ببخشید

این احساس بیشتر به دلیل خشمی است که افراد نسبت به خود دارند. بازگشت به گذشته و بررسی اینکه در کجا مرتکب اشتباه شده‌ایم، کار بسیار ساده‌ای است. با این حال، شما با اطلاعاتی که در آن زمان داشتید، بهترین کار را انجام دادید. خودتان را به خاطر تصمیماتتان سرزنش نکنید و سعی کنید حس افسوس و پشیمانی را از خود دور نمایید.

۴- تغییرات را بپذیرید

انسان ها دوست دارند که در طول زندگی‌ شان از یک ثبات نسبی برخوردار باشند. با این حال هیچ چیز در زندگی مشخص نیست، اما تغییرات بسیاری ممکن است اتفاق بیفتد. گاهی اوقات پشیمانی با غم و اندوه از دست دادن یک فرد یا موقعیتی که در آن احساس امنیت و راحتی می کردید، همراه می شود. با این وجود، هیچ تضمینی وجود ندارد که اگر احساس پشیمانی کردید، لزوما زندگی شما تغییر می کند. زندگی هر فردی از تعداد زیادی انتخاب‌های کوچک ساخته شده است و فقط یکی از آنهاست که زندگی شما را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. اگر بتوانید تغییرات زندگی خود را بپذیرید و یا مطمئن شوید که آنها غیر قابل اجتناب است، دیگر احساس پشیمانی و افسوس نخواهید کرد.

۵- انعطاف پذیر باشید

شما باید بتوانید در زندگی، خود را با تغییراتی که به وجود می آید، منطبق کنید. وقتی که اتفاقات گذشته را تجزیه و تحلیل می کنید، یاد می‌گیرید که باید خود را با شرایط سازگار کنید تا احساس پشیمانی نداشته باشید. سازگاری بیشتر، پشیمانی و افسوس کمتری به دنبال دارد.

۶- تمرکز خود را بر آینده بگذارید

افسوس گذشته

شما نمی توانید گذشته خود را تغییر دهید، احساس پشیمانی فقط باعث می شود که به عقب بازگردید. زندگی خود را همان طوری که هست بپذیرید و منتظر اتفاقات تازه باشید. برای محقق کردن رویاهایتان به دنبال روش های جدیدی باشید و برای به دست آوردن تجربیات تازه برنامه‌ ریزی کنید. امید به آینده را جایگزین احساس افسوس و پشیمانی کنید.

۷- توانایی خود را برای تمرکز روی چیزهایی که می توانید کنترل کنید تقویت نمایید

ممکن است بعد از اینکه همسرتان به شما خیانت کرد، تصمیم بگیرید که از این به بعد محدودیت های بیشتری را برایش تعیین نمایید. متاسفانه این کار در حال حاظر فایده‌ای نخواهد داشت. تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که شرایطی که در آن قرار گرفته اید را رها کنید. این یک مهارت فوق العاده گران بهاست چرا که این توانایی، قدرتی به ما می دهد تا در دوره های ناراحتی مثبت ترین و بهترین تصمیمات را اخذ کنیم.

۸- شرایط ناپایدار را بپذیرید

همه چیز در زندگی به سرعت در حال گذر است. هنگامی که من با تصمیماتم، یک رابطه را پایان می بخشم، هرگز ناراحت نمی‌شوم چرا که این اتفاق به من یادآوری می‌کند، که قدر هر چیز را باید در زمان مناسب خودش بدانیم. حتی اگر در زندگی اشتباهات کمی داشته باشیم، باز هم هیچ تضمینی وجود ندارد که همیشه اوضاع بر وفق مراد باشد و ما همیشه در اوج احساسات باشیم.

۹- بهتر است مسئولیت پذیرتر باشیم

بسیاری از مردم علاقه زیادی به قبول مسئولیت های مختلف دارند. زمانی که ما دچار اشتباه می شویم به این معنی است که فرصت را برای انجام درست آن کار از دست داده‌ایم. ولی چیزی که مهم است، این است که قدرت پذیرش مسئولیت تصمیمات خود را داشته باشیم. در نهایت باید بگویم که پشیمانی و افسوس یک حس بسیار قوی است و در بسیاری از موارد غم و اندوه نیز به دنبال خود دارد. با این حال، با استفاده از نه روش گفته شده، می توانید گذشته خود را فراموش کنید و آینده‌ای درخشان برای خود رقم بزنید.

برای دوری از افسوس برای گذشته به این نکات توجه کنید

افسوس گذشته

۱- بپذیرید که اشتباه کردن بخشی از زندگی است. اما باید بدانید که یادگیری از اشتباه، آن را ارزشمند می کند. سپس، خودتان را ببخشید و به پیش روید.
۲- سلامت و رفاهتان را در اولویت قرار دهید و همیشه مواظب خودتان باشید. تنها در صورت سلامتی خودتان، قادر خواهید بود به سلامتی دیگران هم اهمیت بدهید.
۳- خودتان، مسیر زندگیتان را تعیین کنید و دنباله رو دیگران نباشید.
۴- شوخ طبع باشید و خنده را از خود دریغ نکنید؛ آینده نگری خوب است اما به شرطی که از حال غافل نشوید.
۵- آرام باشید و با جریان زندگی به پیش بروید؛ از تغییر نترسید؛ تغییر راهی به سوی بهتر شدن است.
۶- ماجراجو باشید؛ چیزهای جدید را امتحان کنید و ریسک پذیر باشید.
۷- کنجکاو باشید و خلاقیت را در خودتان پرورش دهید.
۸- همیشه و در همه جا به دنبال شادی باشید.
۹- خودتان، برای خودتان تصمیم بگیرید و بیش از حد تحت تاثیر نظرات دیگران نباشید.
۱۰- سعی کنید قبل از شناخت افراد، آنها را قضاوت نکنید.
۱۱- شکرگذار مواهبی باشید که در اختیارتان قرار گرفته است؛ بیش از حد به نداشته هایتان فکر نکنید.
۱۲- بهترین ها را برای دیگران بخواهید و سعی کنید در برخورد با دیگران، آنها را تحسین کنید. حسادت را در خودتان بکشید.
۱۳- شادی خودتان را با دیگران تقسیم کنید.
۱۴- هیچ گاه سعی نکنید دیگران را تغییر دهید؛ آنها را همانطور که هستند بپذیرید.
۱۵- از مسیر زندگی لذت ببرید؛ بیش از حد به مقصد بها ندهید.
۱۶- به خاطر داشته باشید که شادی، از تمامی ثروت های دنیا ارزشمند تر است.
۱۷- افکار منفیتان را کنترل کنید و اجازه ندهید توانایی شما را تحت تاثیر قرار دهند.
۱۸- انرژیتان را آگاهانه و عاقلانه مصرف کنید؛ آن را صرف شکایت و نگرانی های بی مورد نکنید.
۱۹- شجاع باشید. شجاعت ایجاد تغییر در مواردی که باید تغییر کنند و پذیرش اوضاع و شرایطی که قادر به تغییرش نیستید، به همان صورت، را پیدا کنید
۲۰- عاشق کارتان باشید. اگر در حال حاضر، کارتان را دوست ندارید، ببنید واقعا به چه کاری علاقمندید و اقداماتی را در جهت تحقق و رسیدن به شغل ایده آلتان بردارید.
۲۱- احساس نارضایتی تان را به یک معما بدل سازید و سعی کنید از حل کردن و یافتن منشا این نارضایتی، لذت ببرید.

افسوس گذشته۲۲- از زاویه دیگری به مشکلاتتان نگاه کنید تا بتوانید راه حل آنها را بیابید.
۲۳- در عین حال که می دانید ما انسان ها به هم وابسته ایم، استقلال فردیتان را کسب کنید.
۲۴- با تغییر دیدگاهتان نسبت به مسائل، سعی کنید جهان بینی تان را بهبود بخشید.
۲۵- وقتتان را با راضی کردن افراد به دوست داشتنتان، تلف نکنید. قرار نیست همه ما را دوست داشته باشند.
۲۶- تبدیل به فردی شوید که دوست دارید بقیه ی عمرتان را با وی بگذرانید. چه ویژگی هایی را باید در خودتان تقویت کنید؟
۲۷- با خود و دیگران صادق باشید و صادقانه، و در عین حفظ احترام، نظرتان را بیان کنید. از ابهام و چندپهلو سخن گفتن، دوری کنید.
۲۸- با افراد با احترام و علاقه رفتار کنید، همانطور که دوست دارید با شما رفتار شود.
۲۹- در زمان حال زندگی کنید؛ از افکار و احساسات و اقداماتتان آگاه باشید. افکار مثبت داشته باشید و از تکرار جملات تاکیدی غافل نشوید.
۳۰- سعی کنید عادت بد امروز و فردا کردن را ترک کنید.
۳۱- هیچ وقت از دیگران کینه به دل نگیرید.
۳۲- با بزرگ ترین ترس هایتان روبرو شوید و کارهایی که فکر می کنید نمی توانید انجام دهید را عملی کنید.
۳۳- اوقاتتان را با افرادی که شما را خوشحال می کنند، سپری کنید؛ البته فراموش نکنید که شادی شما در اصل باید از درون نشات بگیرد.
۳۴- از نظرات و عقاید خودتان دفاع کنید و اجازه ندهید کسی شما را عقب نگه دارد.
۳۵- خودتان باشید و خودتان را دوست داشته باشید.
۳۶- سعی کنید در زندگی، فقط یک مشاهده گر و ناظر نباشید؛ به جای اینکه به اتفاقات واکنش نشان دهید، سعی کنید خودتان مسیر و جهت زندگیتان را تعیین کنید.
۳۷- هر چه بیشتر و بیشتر کارهایی که واقعا دوست دارید انجام دهید.
۳۸- فهرستی از اهدافتان را روی کاغذ بنویسید و برنامه ای قدم به قدم برای رسیدن به آن تهیه کنید و طبق آن به پیش بروید. ضمنا، با هر سختی ای، جا نزنید.
۳۹- هر روز کاری انجام دهید که باعث شود به خودتان افتخار کنید. هر کجا امکانش بود، به دیگران محبت و خدمت کنید.
۴۰- و همیشه تحت هر شرایطی، حتی شده یک قدم، به پیش بروید.

چکیده
همه گاهی فکر می کنند که اگر کارهای بخصوصی را در گذشته انجام می دادند یا برعکس، زندگی حالشان چه تفاوتی می کرد. همه می دانند که چنین حسرت خوردنی بی فایده و پوچ است. به جای حسرت خوردن بهتر است اعمال خود را قبول کنید و از آنها درس بگیرید.

چرا اصرار داریم سرسختانه به گذشته بچسبیم یا در نگرانی نسبت به آینده دست و پا بزنیم؟ جواب ساده است:، چون گفتنش راحت است، اما انجامش بسیار سخت! ما در این مطلب به شما راهکارهایی را یاد دادیم که در زمان حال بمانید و افسوس گذشته را نخورید، امیدواریم برایتان مفید بوده باشد.

پاسخ دهید