چند معجون انرژی زا

چند معجون انرژی زا

چند معجون انرژی زا ،مشغله های روزانه و خرده کاری هایی که معمولاً انجامشان ضروری است اما غالباً فراموش می ‌شوند جزو دغدغه های همه افراد شده است.

از این رو استفاده از خوراکی ها و نوشیدنی هایی که هم خوش طعم و خوشمزه باشند و هم خاصیت و فایده‌ ای برای بدن و مغز به همراه داشته باشند، جزو یکی از مهمترین کارها شده است.
 در این مطلب راز ثروت به معرفی ۱۶ معجون انرژی زا خانگی می ‌پردازیم که هم عملکرد حافظه شما را بهبود خواهد داد و هم انرژی زا بوده و خستگی شما را رفع خواهد کرد.

۱- معجون شیر و خرما

هرکسی این معجون انرژی‌زا را امتحان کرده باشد، طرفدار پروپاقرصش می‌شود.
برای تهیه این نوشیدنیِ گرم و پرانرژی، فقط به تعدادی خرمای بدون هسته، مغز بادام، یک قاشق غذاخوری عسل و دو قاشق غذاخوری کاکائوی تلخ و یک لیوان شیر احتیاج دارید.
تنها کاری که می‌کنید این که باید همه مواد را در مخلوط‌کن بریزید و خوب هم بزنید!
چند معجون انرژی زا

۲- معجون قهوه

این بار قهوه را متفاوت درست کنید و جت هوا کنید! برای تهیه این معجون فول انرژی به این مواد احتیاج دارید: قهوه، کاکائو تلخ، مغز پسته و مغز بادام. فقط کافی است درحالی‌که قهوه را برای دم کشیدن گذاشته‌اید، مغز پسته و بادام و کاکائو تلخ را در میکسر مخلوط کنید. پس از این‌که قهوه آماده شد مواد را به قهوه اضافه کنید و نوش جان کنید!

۳- شیک شیرموز و کاکائو

میلک شیک موز یا شیرکاکائو موز، یا شیک شیر موز، یا هرچیز دیگر که به آن بگویید؛ من به آن «سوخت جت با طعم موز» می‌گویم! چراکه انرژی شما را چند برابری خواهد کرد. موادی که لازم دارید: شیر، موز، کمی شکر و دو قاشق غذاخوری پودر کاکائو است. درست مانند وقتی که شیرمور درست می‌کنید انجام دهید و فقط پودر کاکائو هم به آن اضافه کنید.
چند معجون انرژی زا

۴- معجون میوه‌ای

شکر موجود در میوه، برخلاف فیبر آن، تقریباً زودهضم است. بنابراین به پیشنهاد ویتامین، به‌سراغ تهیه اسموتی بروید. تنها کافی است که با یک دستگاه همزن، موز، کره بادام‌زمینی و جو دو سر، تخم کتان و شیر بادام را خوب مخلوط کرده و نوش جان کنید. در صورت تمایل می‌توانید با توت یخ‌زده، موز و شیر بادام یک اسموتی انرژی‌زا درست کنید.
چند معجون انرژی زا

۵- معجون موز و عسل

موز یکی از طبیعی‌ترین انرژی‌زاهایی است که تقریباً در هر منزلی پیدا می‌شود.
این میوه سرشار از کربوهیدرات (برای انرژیِ بیشتر) و پتاسیم (برای عملکرد بهتر عضلات و عصب‌ها در حین تمرین) است.
با ترکیب موز و کره بادام‌زمینی، تأثیر این میوه استثنائی را بیشتر کنید.
برای این‌که گلوکز دیرتر وارد جریان خونتان بشود می‌توانید کمی عسل هم به این معجون انرژی‌زا اضافه کنید.
با همین ماده چسبناک ساده، تحمل و استقامت خود را در حین انجام تمرین تا حد زیادی افزایش دهید.

۶- معجون سیب با کره بادام‌زمینی

میوه‌های خشک‌شده، مانند کشمش یکی از منابع فوق‌العاده برای تأمین قند خون مورد نیاز ورزشکاران است. فیبر کم موجود در کشمش و سیب، به‌علاوه چربی‌های تک‌اشباع کره بادام‌زمینی، تمام عطش شما برای کربوهیدرات را برطرف می‌کند و برای وعده صبحانه و یا قبل از شروع ورزش، ترکیبی استثنایی خواهد بود.
چند معجون انرژی زا

۷- معجون توپک‌های انرژی‌زا!

اگر دوست دارید برای قبل از تمرین گلوله‌های انرژی‌زا درست کنید و همراه خود به باشگاه ببرید، باید بگوییم که این کار، راحت‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنید. چون به پخت‌وپز و فرصت زیادی نیاز نخواهید داشت.
کافی است در منزل کره بادام‌زمینی، پودر پروتئینی، جو دوسر، عسل و چیپس شکلات تلخ داشته باشید. همه مواد را ترکیب کرده و گلوله‌ها را داخل پودر پروتئینی بغلتانید. خب، حالا گلوله‌های خوشمزه و انرژی‌زا آماده است.
نوش جان!

۸- معجون نوشیدنی ورزشی انرژی‌زا

بدون شک همه نوشیدنی‌های انرژی‌زا موجود در بازار حاوی رنگ‌ها و افزودنی‌های مصنوعی است.
خب با این اوصاف، چرا نوشیدنی ورزشیِ مخصوص خودتان را در منزل درست نمی‌کنید؟
برای این کار کافی است کمی آب، میوه‌های تازه، نمک (سدیم کلراید) و عسل را باهم مخلوط کرده و معجون تهیه شده را به باشگاه ببرید. با این نوشیدنیِ انرژی‌زا، علاوه‌بر افزایش انرژی،‌ الکترولیت مورد نیازتان در حین ورزش نیز تأمین خواهد شد.

۹- معجون گرانولا بار خانگی

اگر به دنبال تأمین انرژیِ بدن با هزینه‌ای بسیار کم هستید، می‌توانید در منزل گرانولابار تهیه کنید.
گرانولابار یکی از محبوب‌ترین صبحانه‌ها و میان‌وعده‌های فوق‌العاده انرژی‌زا در سراسر دنیاست.
برای تهیه این معجون انرژی‌زای خانگی کافی است جو دوسر پرک، عسل و شکر قهوه‌ای در اختیار داشته باشید.
اگر هم تصمیم گرفتید تا گرانولابارتان مقوی‌تر و هوس‌انگیزتر باشد، میوه‌های خشک، آجیل، خرما یا تکه‌های شکلات تلخ را به آن اضافه کنید و لذت ببرید.
چند معجون انرژی زا

طرز تهیه گرانولابار خانگی

غلات، خشکبار، ادویه و دانه‌ها را در یک کاسه بزرگ بریزید. عسل و روغن را اضافه کرده و همه مواد را حسابی هم بزنید. مخلوط را روی سینی فر پهن کنید و ۳۰ تا ۴۵ دقیقه (در دمای ۳۰۰ درجه) زمان بدهید و هر ۱۵ دقیقه خوب هم بزنید. وقتی گرانولا کمی قهوه‌ای رنگ شد، آن را از داخل فر بیرون بیاورید و بگذارید تا سرد شود، سپس داخل ظرف دردار بریزید.
نوش جان!

۱۰- شیر مخصوص انرژی‌زا

مواد لازم برای تهیه این نوشیدنی
۲۰ مغز بادام خام و پوست‌کنده
۴ مغز گردو
۱۵ مغز پسته خام و پوست‌کنده
۵ مغز بادام هندی خام
۱۰ چلغوز خام و پوست‌کنده
۳ قاشق غذاخوری عسل
۷ خرمای رسیده و پوست‌کنده و بدون هسته
۱ قاشق غذاخوری کنجد خام
۱ قاشق غذاخوری پودر نارگیل
۵ لیوان شیر کم‌چرب یا آب سرد و نصف قاشق چای‌خوری زعفران ساییده است.
برای تهیه این نوشیدنی انرژی‌زا هم باید تمام این مواد را داخل مخلوط‌کن بریزید و آن‌قدر آن‌ها را با یکدیگر مخلوط کنید که مایع یکنواختی به دست بیاید.

۱۱- شیر خرما

مواد لازم برای تهیه این نوشیدنی شامل
۵۰ گرم مغز بادام خام و پوست‌کنده
۲ قاشق غذاخوری عسل
۱۰ خرمای رسیده و پوست کنده و بدون هسته
۳ لیوان آب سرد یا شیر کم‌چرب می‌باشد.
برای تهیه این نوشیدنی انرژی‌زا باید بادام‌ها را همراه خرما، عسل و آب یا شیر داخل مخلوط‌کن بریزید و آن‌قدر آن‌ها را با یکدیگر مخلوط کنید که مایع یکنواختی به دست بیاید.
این نوشیدنی علاوه بر افزایش نشاط و انرژی، برای آرتروز و پوکی استخوان هم بسیار مفید است.

۱۲- نوشیدنی زعفرانی

اگر نصف قاشق مرباخوری سرخالی زعفران با دو، سه لیوان آب جوش مخلوط شود و مقداری نبات، چند قطره آبلیمو و حتی مقداری گلاب به آن اضافه کنید از اثرات نشاط‌آوری و ضدافسردگی بسیار قوی زعفران بهره خواهید برد. این نوشیدنی که نیاز چندانی به دم کشیدن ندارد، بدن را هم خوشبو می‌کند اما ممکن است باعث تپش قلب و سردرد شود بنابراین افرادی که سابقه تپش قلب یا سردردهای ضربان‌دار دارند، نباید از این دمنوش استفاده کنند. مصرف این دمنوش در سیکل‌های ماهانه خانم‌ها نیز توصیه نمی‌شود چراکه مثل زنجبیل و دارچین باعث افزایش خونریزی می‌شود.

۱۳- نوشابه انرژی‌زای زنجبیلی

نصف قاشق مرباخوری پودر یا به اندازه یک بند انگشت کامل از زنجبیل تازه را خرد کرده و با دو لیوان آب جوشانده و میل کنید تا یک روز پر از انرژی داشته باشید. اگر طعم این دمنوش برایتان تند و غیرقابل تحمل است، چند قطره آب لیمو و مقداری عسل به آن اضافه کنید. این دمنوش باعث نشاط بسیار می‌شود؛ به‌خصوص اگر آن را صبح میل کنید، روزی بسیار پرانرژی و پرتلاش خواهید داشت. همچنین این دمنوش بهبوددهنده دردهای مفاصل و نفخ معده است، اما می‌تواند برای مبتلایان به زخم یا درد معده بسیار خطرناک باشد و سوزش معده یا سوزش زخم معده را افزایش می‌دهد.
اگر نصف قاشق مرباخوری سرخالی زعفران با دو، سه لیوان آب جوش مخلوط شود و مقداری نبات، چند قطره آبلیمو و حتی مقداری گلاب به آن اضافه کنید از اثرات نشاط‌آوری و ضدافسردگی بسیار قوی زعفران بهره خواهید برد
زنجبیل در افرادی که سردردهای ضربان‌دار دارند، باعث تشدید سردرد می‌شود و به همین دلیل باید با احتیاط مصرف شود، اما افرادی که ضعف هضم دارند و بعد از خوردن دو، سه قاشق غذا احساس پری و سیری می‌کنند، می‌توانند برای تقویت هضم از این دمنوش استفاده کنند اما نوشیدن بیش از یک لیوان از این دمنوش به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

۱۴- دمنوشی برای زندگی بدون استرس!

برای تهیه این دمنوش
یک قاشق غذاخوری بابونه
یک قاشق غذاخوری بادرنجبویه
یک قاشق غذاخوری اسطوخودوس
دو قاشق غذاخوری گل بنفشه (در تابستان) را با دو لیوان آب‌جوش مخلوط می‌کنیم اما در زمستان گل بنفشه را به یک قاشق غذاخوری محدود می‌کنیم. این ترکیب را با دو لیوان آب‌جوش ۲۰ دقیقه دم می‌کنیم، بعد می‌توان آن را تا سه بار در روز میل کرد. این دمنوش برای افرادی که به‌طور ناگهانی عزیزی را از دست داده و به‌اصطلاح دچار ترومای روحی و در پی آن دچار دردهای دائمی سر، شکم و… می‌شوند نیز کارساز خواهد بود.

۱۵- دمنوش بادرنجبویه

دمنوش بادرنجبویه (lemon balm) به ریلکس شدن ذهن، آرامش و خواب خوب کمک می‌کند، طبع این نوشیدنی گرم است و برای زمستان بسیار مناسب است.
این دمنوش را به دفعات می‌توان مصرف کرد و هیچ منعی برای افراد با مزاج‌های مختلف ندارد.

۱۶- ترکیب چای سبز و سفید

ترکیب چای سفید، چای سبز و مقدار اندکی دارچین خستگی‌تان را کم می‌کند. این دمنوش می‌تواند به دفعات استفاده شود چراکه ضرر بسیار کمی دارد و بیشتر منفعت است، ترکیب این مواد به بازسازی قوا و رفع خستگی خیلی کمک می‌کند و برخلاف اسطوخودوس فقط رفع خستگی روحی نمی‌کند و علاوه بر آن خستگی جسمی را هم برطرف می‌کند. دمنوش‌های ترکیبی معمولاً هرکدام برای یک منظور با هم ترکیب می‌شوند، مثلاً دسته‌ای از دمنوش‌های ترکیبی انرژی‌زا هستند و بعضی دیگر کاهنده فشارخون و دسته‌ای دیگر آرامش‌بخش هستند که برخلاف انرژی‌زاها که ضربان قلب و انرژی را افزایش می‌دهند به ریلکسیشن و تنش‌زدایی از بدن کمک می‌کنند.

یک قاعده کلی برای تهیه دمنوش‌ها

چند معجون انرژی زا
دمنوش‌هایی که با برگ یا گل تهیه می‌شوند، مدت دم‌ کشیدن‌شان کم است و کافی است بین ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت روی حرارت قرار بگیرند اما آن‌ها که چوب (مثل دارچین)، ریشه (مثل زنجبیل) یا بذر (مثل انیسون و رازیانه) دارند، مدت زمان دم کشیدن طولانی‌تری دارند تا عصاره‌شان به خوبی خارج شود مثلاً دارچین را تا دو ساعت یا حتی بیشتر هم می‌توان روی حرارت غیرمستقیم گذاشت به این ترتیب عصاره‌ اش بیشتر خارج می‌شود و نباید نگران تغییر طعم یا از دست رفتن خاصیتش بود.

پاسخ دهید