ویژگی های افراد بازنده

ویژگی های افراد بازنده

ویژگی های افراد بازنده

ویژگی های افراد بازنده چیست؟ تفاوت افراد بازنده با برنده ها در چیست؟ طرز فکر افراد برنده با افراد بازنده چه تفاوتی دارد؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا به این پرسش ها، پاسخ دهیم.

ویژگی های دفتاری افراد بازنده

در ابتدا ویژگی های افراد بازنده را برای شما بیان می کنیم.

۱- ثبات و استحکام ندارند

ثبات یعنی اینکه ارزش ها، طرزفکرتان و آنچه که می گویید با هم در یک راستا باشند. شاید بگویید یک قاتل زنجیره ای ثبات دارد زیرا این شخص طبق پیمانی که با خود بسته، فکر می کند، حرف می زند و آدم می کشد. اما همه می دانیم که هدف او، ارزش انسانی ندارد زیرا ارزش اساسی وجود انسان، دوست داشتن و مورد عشق واقع شدن است. مدار کوتاهی در مغز این فرد با ارزش ها و افکار انسانی، قطع ارتباط کرده است.

۲- غیبت می کنند و تهمت های ناروا می زنند

اگر آدمی هستید که معروفید به غیبت کردن و شایعه پراکنی و حرف مفت زدن، پس یک بازنده اید، چون هیچکس به شما اعتماد نمی کند.

۳- بدبینی مزمن دارند

در مورد کمی بدبینی که هرازگاهی سراغ همه ی ما می آید صحبت نمی کنم. بدبینی مزمن خیلی فراتر از اینهاست. بدبینی همیشگی و بیرحمانه ای که باعث می شود دیگران از شما فرار کنند و نتوانید زیبایی های زندگی را ببینید از شما یک بازنده می سازد. چنین بدبینی، سرکوب کننده و فلج کننده است.

۴- دست افتاده ای را نمی گیرند

فرقی نمی کند مشغول چه کاری هستید، هرگز نباید از کسی که به کمک نیاز دارد به راحتی بگذرید. اگر می توانید ببینید کسی روی زمین افتاده و رد شوید، اگر می توانید کودکی را که در خیابان گریه می کند نادیده بگیرید یا اگر می توانید درخواست کسی را که از شما کمک خواسته به راحتی رد کنید، پس یک بازنده اید.

۵- بلند همت و کوشا نیستند

به گفته ی جان دان (شاعر متافیزیکی و هجونویس انگلیسی)، هیچ انسانی جزیره نیست. آنچه برای یک روح رخ می دهد برای همه ی ما اتفاق می افتد، چرا که همه ی ما از گل رس و غبارهای آسمانی تشکیل شده ایم. آدمهای بازنده با چنین طرزفکری هیچگونه بلندپروازی و سختکوشی ندارند و به نوعی خودکشی ذهنی دست می زنند.

۶- بدجنس و نفرت انگیزند

انگار هیچکس از سر عشق و اعتماد به بازنده ها احترام نمی گذارد چون فرومایه و خبیثند. اگر احترامی هم باشد از روی ترس و اجبار است که جنبه ی منفی بازنده ها را تقویت می کند.

۷- خودشان را باور ندارند

ویژگی های افراد بازنده

بدون تردید اگر کسی نتواند اول به خودش احترام بگذارد به هیچکس دیگر هم نمی تواند احترام بگذارد. اگر شما نتوانید خودتان را به عنوان یک انسان باور داشته باشید چگونه می توانید از دیگران حمایت کنید و آنها را تحسین و تکریم کنید؟

۸- زود دست از تلاش می کشند

منظور، دویدن روی تردمیل نیست! بلکه هدف من، دنبال کردن آرزوها و به اتمام رساندن کاری است که شروع کرده اید و داشتن بلند همتی و ایمان به ارزش های درونیست، حتی اگر به معنی جان سپردن برای اهداف تان باشد.

۹- ذهنشان بسته است

فهم و ادراک ما به سه قسمت تقسیم می شود: چیزی که می دانیم، چیزی که می دانیم نمی دانیم، و چیزی که نمی دانیم نمی دانیم. اگر ذهن کسی بسته و محدود باشد، سومی را فراموش می کند و چیزهایی همیشه کشف نشده باقی می ماند. اگر قبول نداشته باشید که همه چیز را نمی دانید، زندگی تان همیشه تاریک و گنگ خواهد ماند، شما یک بازنده اید!

۱۰- هیچ مسئولیتی نمی پذیرند

از زیر بار مسئولیت شانه خالی کردن و دیگران را سرزنش کردن فقط حل مسئله را به تاخیز می اندازد و مشکل را پیچیده تر می کند. اگر یک بازنده باشید هرگز مسئولیت قبول نخواهید کرد و آن کسی نیستید که حداقل دنیای خودش را بخواهد تغییر بدهد. بازنده ها دقیقا این شکلی اند! اگر در زندگی تان خود محور و خودپرستید و توجهی به دیگران ندارید یک بازنده اید. بازنده بودن ربطی به کارهای شگفت انگیزی که می توانید برای خودتان انجام دهید ندارد، بلکه اگر نتوانید از کسی حمایت کنید و دستش را بگیرید بازنده اید.

لازم نیست پول زیادی به نیازمندان ببخشید، بلکه با گوش دادن به درد دل یک دوست، با استفاده از مهارت تان برای کمک به یک ناتوان یا با یاد دادن مهارتی به درد بخور به کسی که کاری بلد نیست می توانید از انسانها حمایت کنید. اگر مدام ویژگیهای یک آدم بازنده را از خود بروز دهید، یک بازنده اید و فرقی نمی کند نظر خودتان چیست، آدمهای اطراف تان بالاخره این را می فهمند. پس به جای ادامه ی سیکل معیوب – بی اعتمادی و به دردنخور بودن، خصوصیاتی که در بالا گفته شد را معکوس کنید و در مسیر برنده بودن قرار بگیرید!

اصطلاحات رایج افراد بازنده

افراد بازنده اصطلاحات خاص خود را دارند که در ادامه آن ها را بیان می کنیم.

۱- شانس

با وجود این حقیقت که رخدادهای پیش بینی نشده می‌توانند بر نتایج کار تاثیرگذار باشند، این شانس نیست که تفاوت را در نتایج ایجاد می‌کند بلکه رخدادها هستند که باعث آن می‌شوند. شانس هیچ‌ کاری با آنها نمی‌کند. باور داشتن به شانس افکار شما را به گونه‌ ای ساختار می‌بخشد که در تصورات تان نه شما و نه هیچ‌ کس دیگری قادر به ایجاد تغییر یا حتی تاثیرگذاری نیست. بدتر از آن، شانس بهانه ای است که با آن شکست‌ ها توجیه می‌شوند (این فقط بدشانسی بود) و موفقیت‌ ها را لوث می‌کنند (این فقط خوش شانسی بود)

۲- دشمن

ویژگی های افراد بازنده

درست است که شما رقبایی دارید و برخی اوقات برای برد شما آنها باید شکست را متحمل شوند (و برعکس) حتی در این صورت نیز در کسب و کار دشمنی وجود ندارد. دشمن مربوط به میدان جنگ است. کسب‌وکار برای بهتر کردن چیزها است نه از بین بردن افراد. وقتی که شما با گفتن دشمن به رقبایتان از آنها برای خودتان غول درست می‌کنید، گزینه‌ های تجاری را روی خود می‌بندید. به خاطر داشته باشید که در دنیای تجارت، رقبای امروز اغلب شرکای فردا هستند.

۳- عدم پذیرش

آیا عالی نیست اگر مردم همیشه با نظرات شما موافق باشند؟ خوب گاهی اوقات افراد نظرات شما را نمی‌پسندند یا حتی ممکن است خود شما هم با آن موافقت نداشته باشید. شما می‌توانید این وقایع را به عنوان عدم پذیرش خودتان توسط دیگران قلمداد کنید و به ذهنیت خودتان آسیب برسانید یا اینکه درک کنید که واقعا چه اتفاقی افتاده که نظرات شخص دیگری با نظرات شما هماهنگی ندارد. به جای اینکه از کلماتی استفاده کنید که به صورت خودکار شما را ضعیف می‌کند، روی تغییر دیدگاه خودتان یا دیدگاه شخص دیگر تمرکز کنید.

۴- نفرت

در کار معمولا با جملاتی شبیه :«من از رییسم نفرت دارم» یا «من از شغلم نفرت دارم» روبه رو می‌شویم. نفرت یک کلمه منفی است و در بدن انسان بیماری ایجاد می‌کند. هربار شما این کلمه را به کار می‌برید مانند آن است که یک سلول سرطانی را در بدن تان آزاد می‌کنید. این قضیه کاملا جدی است. نمی‌ گویم که همه چیز باید برای شما شیرین و دوست‌ داشتنی باشد؛ اما چرا باید ذهن خود را با نفرت داشتن از کسی یا چیزی آلوده کرد ؟

۵- اما

مطمئنم که شما هم کسانی را می‌شناسید که نمی‌ توانند درباره یک ایده، نقشه یا فعالیت خاص چیزی بگویند بدون اینکه جمله شان را با یک اما ناقص نکنند. مثلا می‌‌گویند «بله ایده عالی است اما….» یا « من موافقم که ما باید کاری کنیم اما……» این کلمه یاس آور است و فرصت‌ها را از بین می‌ برد. از بدل‌ های دیگری که برای «اما» وجود دارد استفاده کنید و به جای فرصت سوزی، فرصت ایجاد کنید: کلمه «و» یکی از بهترین آنها است. دفعه بعد که خواستید از «اما» استفاده کنید به جای آن «و» را امتحان کنید و اثر آن را ببینید.

مدل ذهنی افراد برنده

ویژگی های افراد بازنده

افرادی که مدل ذهنی برنده دارند نسبت به خودشان و اطرافیان احساس خوب و مثبتی دارند. زندگی را زیبا و دوست داشتنی، یک فرصت و هدیه الهی می‌دانند و با همین نگرش، افرادی مثبت اندیش هستند. آدم‌ های برنده سعی می‌کنند خودشان خوب زندگی کنند و در خوب زندگی کردن دیگران هم سهیم و کمک‌ حال باشند. برنده‌ ها افرادی هستند که برای بهتر شدن وضعیت موجود همیشه پیشنهاداتی دارند و می‌خواهند ایده‌‌ های خوبی که در ذهنشان هست را به دنیا هدیه بدهند و در زندگی دیگران تغییر ایجاد کنند.

با خودشان، دیگران و زمین و زمان درگیر نیستند بلکه با فقر، جهالت، بی عدالتی و روزمرگی درگیر هستند و آنها را به چالش می‌کشند. برنده‌ ها هرگز زندگی را میدان رقابت نمی‌دانند و به اینکه باید همیشه برنده باشند تمرکز نمی‌کنند. آنها تلاش می‌کنند دیگران هم برنده باشند. تعهد به رشد خود و دیگران از ویژگی‌ های این افراد است. از موفقیت‌ های دیگران خوشحال می‌شوند و آنها را تحسین می‌کنند. نگرش این افراد مثل ماهی‌ گیرها است. ساعت‌ ها در کمال آرامش قلاب یا تور خود را به دریا می‌اندازند و منتظر فرصتی برای صید هستند و اطمینان دارند دریا به اندازه همه مردم دنیا ماهی دارد و اساسا کمبود منابع را باور ندارند و علاوه بر اینکه خودشان از ماهیگیری نفع می‌برند به دیگران نیز منفعت می‌رسانند.

این افراد معتقد هستند دنیا پر است از نعمت‌ ها و فرصت‌ ها و هیچ‌ کس جای دیگری را تنگ نکرده‌ است. افراد مسئولیت‌ پذیر، مدل‌ ذهنی برنده‌ ها را دارند. شکست‌ ها و اشتباهات را می‌پذیرند و دیگران و شرایط را محکوم نمی‌کنند. ابن سینا، امیرکبیر، گاندی، ماندلا و بیل گیتس را می‌شناسیم. این افراد از دسته برنده‌ ها هستند و البته سختی‌ های زیادی در زندگی تجربه کرده‌ اند ولی به جای ناله و تسلیم شدن، کاری کردند که نامشان در تاریخ ثبت شد. ای‌ کاش دنیا پر بود از این آدم‌ها.

مدل ذهنی افراد بازنده

افراد بازنده نسبت به خود و دنیای اطراف خود احساس خوب و مثبتی ندارند و با دنیا سر جنگ و ناسازگاری دارند . زندگی و کسب‌ و کار را میدان جنگ و رقابت می‌ پندارند و برای رسیدن به اهدافشان بر حذف رقبا تمرکز می‌کنند. اینها کسانی هستند که در جاده موفقیت مانند یک شکارچی زندگی و حرکت می‌کنند، تمام لحظات زندگی خود را در پی شکار هستند و باید شب هنگام دست پر با شکار به خانه یرگردند. نگرش این افراد بر مبنای این است که هر جنبنده‌ ای یا شکار است یا شکارچی. با شکارچی‌ ها در تنش شکار هستند و با شکار در تعقیب و گریز. این دسته افراد هرگز با آرامش زندگی نمی‌کنند و اساسا معنی آرامش را درک نمی‌کنند.

همه چیز از دیدگاه آنان یا فرصت است یا تهدید. این افراد اگر هم موفق شوند، موفق‌ های بدحال خواهند بود. بسیاری از این افراد به‌رغم اینکه در کسب‌ و کارشان موفق هستند و یا پست مدیریتی خوب و بالایی دارند حالشان اصلا خوب نیست و مدام نگران وضعیت زندگی، کسب‌وکار و پست و مقام‌شان هستند. مدام نگران واکنش‌های دیگران هستند و به خاطر ترس‌ از جایگاه خود، دشمن‌ تراشی می‌ کنند و باورشان بر این استوار است که در این دنیا به اندازه کافی برا ی همه فرصت وجود ندادرد و برای اینکه به آنها سهم بیشتری برسد باید دیگران را از سر راه بردارند.

برخی دیگر از افراد بازنده به‌ خاطر عزت نفس پایین خود را شایسته زندگی خوب ندانسته و خود را قربانی می‌دانند و زیر بار ستم می‌روند. همیشه داستان‌ های بدبختی خود را یادآوری و به مردم تعریف می‌کنند و شجاعت لازم برای پذیرفتن وضعیت فعلی خود ندارند. آدم های با مدل ذهنی بازنده یا خودشان در حال رنج بردن هستند و یا دیگران را می‌رنجانند. بازنده‌ ها تخصص عجیبی در تلخ‌کردن زندگی به کام خود و دیگران دارند. موفقیت‌ هایی که این افراد کسب می‌ کنند اصیل نیست چون خودشان حس خوبی به این موفقیت‌‌ها ندارند. این موفقیت‌‌ ها بیشتر توهم موفقیت است. بر خلاف مدل ذهنی بازنده ، مدل ذهنی برنده موفقیت‌ های بدست آمده را اصیل و حقیقی می‌شمارد.

تفاوت افراد برنده و بازنده

ویژگی های افراد بازنده

بدون شک افراد بازنده با افراد برنده تفاوت هایی دارند که در ادامه آن ها را بیان می کنیم.

۱- بازندگان در گذشته تمرکز می‌کنند ولی برندگان به حال و آینده فکر می‌کنند

افراد شاکی دوست دارند که در گذشته ساکن باشند. “کاش این اتفاق هرگز نمی افتاد!” و یا: “اگر شما فقط آنچه که من گفتم را انجام داده بودید، ما این مشکل را نداشتیم”، “من به شما گفتم که این اتفاق خواهد افتاد!” گذشته ها، گذشته و امکان تغییر وجود ندارد و این جملات همان چیزهایی هستند که یک “همیشه بازنده” همیشه تکرار می‌کند. افراد موفق می‌دانند که ما در اینجا و در زمان حال زندگی می‌کنیم نه در گذشته، افراد موفق و برنده برای آینده تفکر و برنامه ریزی می‌کنند.

۲- بازندگان دیگران را سرزنش می‌کنند ولی برندگان مسئولیت پذیر هستند

هنگامی که چیزی اشتباه می‌شود، بازندگان شروع به جستجوی افراد گناهکار می‌کنند. این عملکرد انرژی آنها را برای رفع مشکل از آنها می‌گیرد! برندگان مسئولیت ‌پذیر هستند و به سادگی می‌گویند: “برای حل این مشکل چه کار می‌توانم بکنم؟”

۳- بازندگان واکنش نشان می‌دهند ولی برندگان فکر می‌کنند

اینکه “برندگان فکر می‌کنند” به این معنی نیست که آنها چند روز را به فکر کردن می‌گذرانند، آنها معمولا سریع فکر می‌کنند و بهترین راهکار را انتخاب می‌کنند. بازندگان یا اولین اقدامی که به ذهنشان می آید را عملی می‌کنند و یا با وجود استرس از کوره در می‌روند و کارهای احمقانه ای انجام می‌دهند.

۴- بازندگان یخ می‌بندند ولی برندگان اقدام می‌کنند

برندگان پس از آنکه به تمام جوانب فکر کردند، اقدام می‌کنند. آنها به اندازه کافی هوشمند هستند که بدانند ایده ها بدون اجرا بی معنی هستند. بازندگان، پس از آنکه با مشکلی روبرو شدند، بر روی نیمکت می‌نشینند و به تماشای تلویزیون می‌پردازند، با این امید که مشکل‌شان خود به خود حل شود!

۵- بازندگان برای بررسی نگاه می‌کنند و برندگان نمونه ها را بررسی می‌کنند

آزار دهنده ترین چیز در مورد بازندگان این است که خود به دنبال پیدا کردن جواب هایشان نیستند و مشکلاتشان را با دیگران مطرح می‌کنند و از شنیدن جملاتی چون: “حق با توست”، و یا “بله، به نظرم همانطور است.” ابراز رضایت می‌کنند. این در حالی است که برندگان می گویند: “این چیزی است که اتفاق افتاده است، و این چیزی است که من قصد دارم آن را انجام دهم. چه کسی مرا همراهی می‌کند؟”

۶- بازندگان زمان را از دست می‌دهند ولی برندگان تصمیم می‌گیرند

با تغییر شرایط، بازندگان تغییرات را بسیار کلی ‌می‌دانند و تصمیم گیری را به زمان های آتی می‌سپارند. آنها در انتخاب هایشان تردید دارند و برای یافتن بهترین انتخاب وبق را از دست می‌دهند و گاها هیچ وقت اقدام نمی‌کنند. برندگان با تفکری عمیق در کمترین زمان بهترین گزینه موجود را انتخاب می‌کنند و به دنبال بازخوردهای تصمیم هایشان هستند.

چکیده
افراد بازنده نسبت به خود و دنیای اطراف خود احساس خوب و مثبتی ندارند و با دنیا سر جنگ و ناسازگاری دارند . زندگی و کسب‌ و کار را میدان جنگ و رقابت می‌پندارند و برای رسیدن به اهدافشان بر حذف رقبا تمرکز می‌کنند. در مقابل افرادی که مدل ذهنی برنده دارند نسبت به خودشان و اطرافیان احساس خوب و مثبتی دارند. زندگی را زیبا و دوست داشتنی، یک فرصت و هدیه الهی می‌دانند و با همین نگرش، افرادی مثبت اندیش هستند. ما در این مقاله به طرز تفکر و ویژگی های افراد بازنده پرداختیم که امیدواریم مورد استفاده تان قرار گرفته باشند.

پاسخ دهید