ورزش پیلاتس چیست

ورزش پیلاتس چیست

ورزش پیلاتس چیست

بسیاری از خوانندگان و هنرمندان دنیا با ورزش پیلاتس به تناسب اندام رسیده‌اند اما آیا این ورزش برای من مناسب است؟ فواید ورزش پیلاتس چیست؟ آیا این ورزش عوارضی دارد؟ اصول اولیه ورزش پیلاتس چیست؟ با ما همراه باشید تا به این پرسش ها پاسخ دهیم.

پیلاتس ورزشی است که روی استفاده‌ ی همزمان از ذهن و جسم تمرکز می‌کند تا به بهترین عملکرد خود برسند. ورزش پیلاتس مجموعه‌ ای از حرکاتی‌ است که از جاذبه، وزن بدن و دستگاه‌ های مخصوص در جهت افزایش مقاومت و توانتان کمک می‌گیرد تا ماهیچ ه‌های تثبیت کننده‌ بدن ورزیده و قوی شوند. ارتباط بین ذهن و بدن در این ورزش خیلی مهم است. ورزش پیلاتس به ذهنتان کمک می‌کند تا سطح مشخصی از آگاهی را در مورد شیوه‌ ی حرکت‌ های بدن خود داشته باشد. با انجام این تمرینها می‌توانید حرکات خود را کنترل و تکنیکتان را نیز تقویت کنید

تاریخچه ورزش پیلاتس

ورزش پیلاتس نخستین بار توسط یوزف پیلاتس، که متولد سال ۱۸۸۰ در آلمان بود، طراحی شد. وی در طول نیمه اول قرن بیستم، نسبت به گسترش و توسعه مجموعه‌ ای از تمرینات خاص، که به منظور تقویت بدن و ذهن انسان در نظر گرفته شده بودند، اقدام نمود. یوزف پیلاتس معتقد بود که سلامت جسمی و روانی ارتباط درونی تنگاتنگی با یکدیگر دارند.

او در دوران جوانی با بسیاری از شیوه‌ ها و روش‌های تمرین فیزیکی و نرمش بدنی که در آن دوره در دسترس بودند آشنایی پیدا کرده بود، و از این روش‌ ها برای توسعه کنترلوژی بهره برد. روشی یوزف پیلاتس ابداع کرد با روش‌ های سنتی همچون «ورزش‌ ها و تمرینات اصلاحی» یا «ژیمناستیک طبی» که توسط پهر هنریک لینگ مورد توجه قرار گرفته بودند، در ارتباط بود.

کنترلوژی یا پیلاتس روشی از تمرینات ورزشی بود که در سال ۱۹۲۰ توسط یوزف پیلاتس به وجود آمد و در اصل جز برنامه‌ های آمادگی جسمانی زندانیان جنگی بود و بعدها به عنوان یکی از روش‌ های رسیدن به بالاترین سطح تناسب اندام تبدیل شد. نام این ورزش در ابتدا توسط یوزف پیلاتس علم کنترل بدن نام گذاری شده بود که پس از مرگ وی به دلیل احترام و حفظ یاد و خاطره او توسط بازماندگانش به نام پیلاتس متداول شد.

یوزف پیلاتس، در طی دوران زندگی خویش، دو کتاب منتشر نمود که هر دوی آن‌ها به تمرینات مخصوص روش ابداعی او مربوط بود: کتاب نخست که وی آن را در سال ۱۹۳۴ تدوین کرد و عنوان آن: سلامتی شما: مجموعه‌ ای اصلاحگر از تمرینات ورزشی که انقلابی در کل رشته تربیت بدنی هستند و کتاب دیگر که در ۱۹۴۵ انتشار یافت و عنوانش: بازگشت به زندگی از طریق کنترولوژی (دانش کنترل بدن) بود.

این روش پس از مرگ یوزف پیلاتس نیز توسط همسر و گروه کوچکی از شاگردان وی زنده نگه داشته شد و رفته رفته علوم تازه نیز به قوانین مورد توجه پیلاتس پی برد. این ورزش ناشناخته به تدریج تبدیل به یک روش تکمیلی ورزشی به شکل همگانی و حتی خانگی تبدیل شده‌است.

انواع ورزش پیلاتس

ورزش پیلاتس انواعی دارد که عبارتند از:

۱- پیلاتس استات

در واقع پیلاتس استات، برند یک شرکت ورزشی است که دستورالعمل های خاص خودش را ارائه می دهد و لوازم پیلاتس را به فروش می رساند. استات روش جدیدی در پیلاتس است که در سال ۱۹۸۸ آغاز شده است. پیلاتس استات که همه ی افراد حتی خانم های باردار و افراد مجروح می توانند از آن استفاده کنند توسط متخصصین تناسب اندام، بازسازی و اصلاح شده تا قواعد علم ورزش و بازسازی مهره ها و ستون فقرات را به روز کند.

۲- پیلاتس کنترل بدن

به گفته ی جاناتان بستر رئیس موسسه ی مراقبت های ورزشی تخصصی انگلستان روش کنترل بدن نوعی پیلاتس است که به طور خاص روی بازسازی تمرکز می کند و بسیاری از پزشکان آن را برای بیمارانی با انواع جراحات توصیه می کنند.

ورزش پیلاتس برای چه کسانی خوب است

ورزش پیلاتس چیست

همه ما به تقویت عضلات مرکزی بدن نیازمند هستیم و این ورزش کمک زیادی به ما خواهد کرد تا این کار را انجام دهید. ماهیچه‌ های استوار کننده شامل این عضلات می‌شوند: ماهیچه‌ های شکمی؛ شامل سراسر ماهیچه‌ های شکمی و ماهیچه‌ های وابسته به عضله‌ی مایل داخلی و خارجی، ماهیچه‌ های کفلی، مالتی فیدوس، ماهیچه‌ های پشتی، ماهیچه‌ ی ذوزنقه‌ ای و سراتوس شکمی. این کار خیلی مهم است، چون اگر این ماهیچه‌ ها به خوبی کار کنند طرز نشستن و ایستادن ما نیز درست و حرکت‌ مان ساده‌تر می‌شود. اگر ماهیچه‌ های استوار کننده‌ ی ما قوی نباشند احتمال مصدومیت‌ مان بیشتر خواهد شد.

۸ اصل اولیه ورزش پیلاتس

آراﻣش: ﺗﻤﺮﯾﻨﺎت را ﺑﺎ آراﻣﺶ آﻏﺎز ﮐﻨﯿﺪ و ﺧﻮد را ﺧﺴﺘﻪ ﻧﮑﻨﯿﺪ. اﻟﺒﺘﻪ ﻣﻨﻈﻮر از آراﻣﺶ تنبلی ﻧﯿﺴﺖ.
ﺗﻣرﮐز: ﻻزﻣﻪ ﮐﻨﺘﺮل اﻋﻤﺎﻟﯽ ﮐﻪ اﻧﺠﺎم ﻣﯽ دھﯿﺪ ﺗﻤﺮﮐﺰ در ﻧﺤﻮه اﻧﺠﺎم ﺗﻤﺮﯾﻨﺎت اﺳﺖ. ﺗﻔﮑﺮ ھﻮﺷﻤﻨﺪاﻧﻪ در اﻧﺠﺎم درﺳﺖ ﺣﺮﮐﺎت ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﮐﻤﮏ ﺑﺴﯿﺎر ﺑﺰرﮔﯽ ﺧﻮاھﺪ ﮐﺮد.
• ھﻣﺎھﻧﮕﯽ: ﺧﻮدآﮔﺎھﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮ در ﻣﻮرد ﺑﺪن ﻣﻮﺟﺐ ھﻤﺎھﻨﮕﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮ و ﺑﮫﺘﺮی در اﻧﺠﺎم ﺣﺮﮐﺎت ﺧﻮاھﺪ ﺑﻮد. ﺑﺎ ﺗﮑﺮار ﺗﻤﺮﯾﻨﺎت ﺣﺮﮐﺎت ﺷﻤﺎ از ظﺮاﻓﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮی ﺑﺮﺧﻮردار ﺧﻮاھﻨﺪ ﺷﺪ.
• ﺟﮭت دھﯽ ﻣﻧﺎﺳب: ﺑﻪ وﺿﻌﯿﺖ درﺳﺖ ﺑﺪﻧﺘﺎن ﺗﻮﺟﻪ ﻧﻤﺎﯾﯿﺪ. ﻗﺒﻞ از ﺷﺮوع ھﺮ ﺣﺮﮐﺘﯽ ﻣﻮارد زﯾﺮ را در ذھﻦ ﺧﻮد ﻣﺮور ﻧﻤﺎﯾﯿﺪ:
۱- ﺑﻪ وﺿﻌﯿﺖ ﻗﺮارﮔﯿﺮی ﺷﻤﺎل-ﺟﻨﻮب و ﺷﺮق-ﻏﺮب ﺗﻮﺟﻪ ﻧﻤﺎﯾﯿﺪ ﮐﻪ در آن ﻧﯿﺮوھﺎ ﺑﺮ روی ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ اﺛﺮی ﻧﺪارﻧﺪ
۲- ﺳﺘﻮن ﻓﻘﺮات را ھﻤﯿﺸﻪ ﺗﺎ ﺟﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﯿﺪ در وﺿﻌﯿﺖ ﮐﺸﯿﺪه ﻗﺮار دھﯿﺪ
۳- ﮔﺮدن را ﮐﺸﯿﺪه و آرام ﻗﺮار دھﯿﺪ
۴- ﺑﻪ وﺿﻌﯿﺖ ﻗﺮارﮔﯿﺮی ﭘﺎھﺎﯾﺘﺎن ﺗﻮﺟﻪ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﺪ.
• ﺗﻧﻔس: ﺗﻨﻔﺲ ﻋﻤﯿﻖ و ﮐﺎﻣﻞ را ﻓﺮاﻣﻮش ﻧﮑﻨﯿﺪ و در ﺷﺮوع ﺗﻤﺮﯾﻦ ﻧﻔﺲ ﻋﻤﯿﻘﯽ ﺑﮑﺸﯿﺪ و در ﺣﯿﻦ اﻧﺠﺎم ﺗﻤﺮﯾﻦ ﻧﯿﺰ ﻧﻔس را ﺑﯿﺮون دھﯿﺪ.
• ﺣرﮐت: ﺣﺮﮐﺎت روان آرام و آھﺴﺘﻪ را از ﻣﺮﮐﺰ ﺑﻪ طﺮف ﺑﯿﺮون اﺟﺮا ﮐﻨﯿﺪ
• ﻣرﮐز ﺳﺎزی: ﯾﮏ ﻣﺮﮐﺰ ﺛﻘﻞ ﻗﻮی در ﻣﯿﺎﻧﻪ ﺑﺪن داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﺪ ﺑﻄﻮرﯾﮑﻪ ﻗﺒﻞ از ھﺮ ﺣﺮﮐﺘﯽ ﻧﺎف ﺑﻪ ﺳﻤﺖ داﺧﻞ ﮐﺸﯿﺪه ﺷﻮد.
• وﺿﻊ و ﺣﺎﻟت انجام تمرین: ﺣﺮﮐﺎت را ﺑﺎ آراﻣﺶ و ﺣﻮﺻﻠﻪ و ﻗﺪرت اﻧﺠﺎم دھﯿﺪ و از اﻧﺠﺎم آﻧﮫﺎ ﺑﺼﻮرت ﺷﺪﯾﺪ پرهز کنید.

فواید ورزش پیلاتس

ورزش پیلاتس یک مجموعه از تمرین های استقامتی و کششی است که بر قدرت کلی بدن، استحکام نخاع، تصحیح پیکره بدن (وضعیت ساختار اسکلتی) و بهبود انعطاف پذیری تمرکز می کند. این تمرینات قدرت بدن و همچنین انعطاف بدن را بالا می برند. ورزش پیلاتس به هیچ وجه به کاهش وزن کمک نمی کند، مگر اینکه شما در کنار تمرینات پیلاتس فعالیت هوازی داشته باشید.

ورزش پیلاتس از این لحاظ مورد توجه قرار می گیرد که در بحث سلامت و آمادگی عمومی بدن، نسبت به تمریناتی رایج امروزه مانند تمرینات با وزنه فواید بیشتری دارد، به عنوان مثال در تمرینات ورزش پیلاتس می توان گفت کل عضلات بدن درگیر می شوند و به این صورت نیست که یک بخش زیاد تمرین داده شود و بخش دیگر بدن کم، یعنی می توان گفت پیلاتس بر تناسب اندام و تقویت کل بدن اثر دارد.

۱- افزایش انعطاف پذیری

ورزش پیلاتس چیست

ورزش پیلاتس انعطاف پذیری بدن را افزایش می دهد زیرا بر کشیدگی و افزایش دامنه حرکت مفاصل تمرکز دارد، پس طول و کشش عضلات و نیز دامنه حرکت مفاصل افزایش پیدا می کنند. شاید شما به اندازه ای کسی که به طور اختصاصی یوگا انجام می دهد، انعطاف پذیری نداشته باشید، اما قطعا نسبت به افراد دیگر انعطاف پذیری بیشتری خواهید داشت.

۲- تمام بدن فعالیت دارد

در ورزش پیلاتس تمام اجزای بدن به کار گرفته می‌شود. بدن انسان هم برای همین منظور طراحی شده است و حرکت‌های ورزش پیلاتس بدن‌تان را برای چالش‌های فیزیکی که هرروزه پیش‌ رو دارید، آماده می‌کنند.

۳- اصلاح وضعیت بدن

طرز نشستن و ایستادن بد، مشکلات و دردهای زیادی را به وجود می‌ آورند که تعداد بسیاری از مردم را آزار می‌دهد. اگر پدر و مادرتان به شما یاد نداده‌ اند که باید صاف بنشینید، ورزش پیلاتس برای شما واجب است. پیلاتس به شما یاد می‌دهد که چه وضعیت و ساختاری برای هر حرکت و موقعیتی مناسب است و چطور باید آن را انجام بدهید. اگر بدن‌تان را در موقعیت‌های درستی قرار بدهید و جهت‌گیری و هماهنگی اجزایش را تنظیم کنید، قوی‌ تر می‌شوید و می‌ توانید احتمال صدمه‌ هایی که ممکن است به خاطر استفاده‌ی زیاد از یک اندام به وجود بیایند را کاهش ‌بدهید.

۴- ورزش پیلاتس برای کاهش وزن

گفته شده که ورزش پیلاتس با افزایش سرعت عضله سازی در کاهش وزن به شما کمک می‌کند. چون فعالیت عضله‌ها بیشتر می‌شود و به این ترتیب کالری بیشتری می‌سوزانید. بهترین کاری که می‌ توانید برای لاغری انجام بدهید این است که تمرین‌ های پیلاتس را با ۵ جلسه ورزش کاردیوی ۳۰ دقیقه‌ای در هفته ترکیب کنید. پیلاتس علاوه بر عضله سازی، بدنتان را قوی می‌کند و شما را برای ورزش‌های شدید دیگری که کالری بیشتری می‌سوزانند آماده می‌کند. پیلاتس به افزایش اعتماد به نفس و کاهش سطح استرس کمک می‌کند که هر دوی‌ اینها برای کاهش وزن مفیدند.

۵- تمرین مناسبی برای خانم

خانم ها بطور ویژه ای پیلاتس را به عنوان یک فعالیت ورزشی به منظور تناسب اندام ترجیح می دهند، زیرا در حالیکه عضلات را تقویت کرده و فرم می دهد، اما باعث حجیم شدن آن نمی شود، چیزی که خیلی از خانم ها از آن می ترسند. بسیاری از خانم فکر می کنند که تمرینات وزنه ممکن است آن ها را حجیم یا مردانه (بدن مردانه) کند، در حالی که صحت ندارد. بهرحال اگر هنوز از تمرینات با وزنه ترس دارید؛ پیلاتس می تواند یک شروع بزرگ برای شما باشد.

ورزش پیلاتس به طور قابل توجهی نسبت به تمرین های قدرتی سنتی که از دستگاه های بدنسازی استفاده می کنند، برای مفاصل سالم تر و آسیب رسانی کمتری دارد، زیرا از بدن خود شما برای مقاومت استفاده می کند و قدرت را از مرکز بدن تقویت می کند.

شباهت های تمرین های یوگا و پیلاتس

ورزش پیلاتس چیست

تمارین یوگا و پیلاتیس هر دو به ابعاد مختلف روح و جسم توجه دارند و باعث ایجاد تمرکز و ارتباط بیشتر بین جسم و ذهن می شوند. یوگا و پیلاتیس هر دو احتیاج به وسایل مخصوص دارند و شما را تشویق به گذراندن وقت در زمان حال به جای تشویش در مورد آینده می کنند. علاوه بر این جریان خون بدن و اکسیژن رسانی به اعضای بدن را بهبود می بخشند.

تمرین های یوگا و پیلاتس چه تفاوتی با هم دارند

اما این دو تفاوت هایی نیز با هم دارند. برای مثال تمرکز یوگا بیشتر بر روی افزایش قدرت و انعطاف پذیری ستون فقرات می باشد. به همین دلیل بیشتر تمرینات یوگا به صورت ایستاده است و تمرینات پیلاتس به صورت نشسته. پیلاتس بیشتر ورید های شکمی و ماهیچه ها و انعطاف پذیری کلی بدن را مورد تمرکز قرار می دهد. پیلاتس بر مبنای اصول زیراستوار است. تمرکز، کنترل روی بدن، مرکزیت بدن، دقت، تنفس و جریان وریدی. اما یوگا بر ۵ اصل تمرین بدنی مناسب، تنفس صحیح، رژیم غذایی مناسب و تفکر مثبت استوار است.

چکیده
ورزش پیلاتس، نوعی سیستم آمادگی جسمانی است که در اوایل قرن بیستم توسط یوزف پیلاتس ابداع شد و در آلمان، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا مورد توجه قرار گرفت. در سال ۲۰۰۵ میلادی، ۱۱٬۰۰۰٬۰۰۰ نفر در سرتاسر ایالات متحده به‌ طور منظم به انجام این تمرینات می‌پردازند. ورزش پیلاتس فواید زیادی دارد که ما در این مقاله به آن ها اشاره نمودیم که امیدواریم مورد استفاده تان قرار گرفته باشند.

پاسخ دهید