نکاتی برای شروع روز کاری

نکاتی برای شروع روز کاری

نکاتی برای شروع روز کاری

ساعات اولیه شروع روز کاری اغلب مهمترین قسمتی است که میتواند میزان انرژی و انگیزه ی کافی ما را برای انجام کارها در آن روز نشان دهد. اگر روز خود را با شادی و نشاط بیشتر آغاز کنیم این انرژی مثبت به کار هم منتقل میشود. برای شروع یک روز کاری خوب که هم بهتر بتوانیم به کار و فعالیت مشغول شویم و هم تا پایان روز انرژی کافی داشته باشیم  چند راهکار میتواند به ما کمک کند.در این مقاله با ما همراه باشید تا این راهکارها را برای شما بیان کنیم.

۱- آن تایم بودن

نکاتی برای شروع روز کاری

سر وقت رسیدن در شهر های بزرگ و پر ترافیک از معضل های همیشگی است اما این نباید باعث شود که ما در محل کار خود سر وقت حاضر نباشیم. دیر رسیدن باعث ایجاد استرس و دیر شروع کردن کار و فعالیت های ما میشود و به طبع حجم کارها و برنامه ریزی روزانه ما را با مشکل مواجه میکند. پس بهتر است که همیشه آن تایم باشید و سر وقت به محل کار خود برسید تا بتوانید کارهای خود را منظم و سر وقت انجام دهید.

۲- به همکاران‌ مان سلام کنیم (روش های مدیریتی)

کافی است مدت کوتاهی زمان بگذاریم و با همکارانمان سلام و احوا‌لپرسی گرمی داشته باشیم. رییسی که وارد میشود و سلام نمیکند، تمام تکنیک‌ های مدیریتی‌ اش را، هر قدر هم عالی باشند، زایل کرده است. چون از مهارت‌ های تعاملی بی‌ اطلاع است. حتی اگر مدیر هم نباشیم، باید در ابتدای روز یخ را بشکنیم و خودمان را به عنوان یک فرد در دسترس و پذیرا معرفی نماییم، نه کسی که در قالب سکوت، خود را از دیگران جدا میکند.

۳- چای/ قهوه نخوریم

افرادی که عادت دارند در ابتدای روز حتماً قهوه یا چای بخورند، اگر در خانه وقت نکنند، مطمئناً به محض رسیدن به محل کار اول سراغ چای یا قهوه را می‌ گیرند. مطالعات نشان داده که بهترین وقت برای صرف این نوشیدنی‌ ها، حوالی ۹:۳۰ صبح می باشد. چون در این زمان هورمون استرس یا همان کورتیزول که انرژی را تعریف میکند، حوالی ۸ و ۹ صبح به اوج خود میرسد. وقتی در این زمان چای و قهوه می‌ خوریم، ترشح کورتیزول کاهش پیدا میکند و بیشتر وابسته به دریافت کافیین میشود. در حالیکه در حالت طبیعی، کورتیزول حدود ساعت ۹:۳۰ کاهش پیدا میکند و باید با نوشیدن چای و قهوه جبران شود.

۴- به تمام ایمیل‌ های‌ مان جواب ندهیم

وقتی پشت میزمان نشستیم، مسلماً وسوسه می‌ شویم که تمام پیام‌ های دریافتی را باز کنیم و به آنها جواب بدهیم. اما راه صحیح این است که در ده دقیقه‌ ی آغازین کارمان، یک نگاه کلی روی ایمیل‌ های‌ مان بیندازیم و فقط آنهایی که مهمتر هستند را شناسایی کنیم. چک کردن ایمیل از آن قبیل کارهایی است که شاید مهم به نظر برسد ولی جزو اولویت‌ ها نیست و نباید در ابتدای روز صورت بگیرد.

۵- برنامه ریزی  داشته باشید و کارهای خود را مدیریت کنید

نکاتی برای شروع روز کاری

خوب است که قبل از شروع روز کاری همیشه برنامه ریزی منظم برای انجام کارهای خود در نظر بگیرید مثلا برای روز بعد برنامه ریزی کنید تا چه کارها و فعالیت هایی را باید در چه زمانی انجام دهید. کارهای مهمتر را در ساعات اولیه ی روز انجام دهید و کارهای آسانتر که انرژی کمتر نیاز دارند را به انتهای روز موکول کنید.قطعا در ابتدای روز نمیتوانید همه ی حجم کاری خود را انجام بدهید پس باید بتوانید کارها و وظایف خود را مدیریت کنید. مدیریت زمان و انجام هر کاری در تایم مشخص خود به شما کمک میکند تا تا روند کاری بهتری داشته باشید.

۶- کار آسان‌ تر را اول انجام ندهیم

تحقیقات نشان داده همین‌ طور که روز سپری میشود، میزان انرژی و قدرت اراده‌ انسان تحلیل میرود. پس لازم است تا کارهای مهمتر را در همان ابتدا که انرژی بیش‌ تری داریم، به انجام برسانیم. بعضی‌ ها در توصیف این کار می‌ گویند: “قورباغه‌ ات را قورت بده.” که این در واقع یک نقل قول از “مارک تواین” (Mark Twain) است که میگفت: “اول هر صبح یک قورباغه‌ ی زنده را قورت بده، باقی روز هیچ چیز بدتری برای تو اتفاق نمی‌ افتد.”

۷- چند کار را به طور هم‌ زمان انجام ندهیم

نکاتی برای شروع روز کاری

انسان چون در ابتدای روز انرژی زیادی دارد، اینگونه فکر میکند که قادر است در آن واحد صد کار را انجام بدهد. اما تحقیقات نشان داده که انجام هم‌ زمان چند کار، بازدهی کلی را پایین می‌ آورد. بهتر است در هر لحظه روی یک کار تمرکز کنیم، چون در صورت نداشتن این برنامه‌ ریزی تمام روزمان هدر خواهد رفت.

۸- روی فکرهای منفی تمرکز نکنیم

شاید اول صبح مطلبی خواند یا شنیده باشیم که ناراحت‌ مان کند یا فکرمان را به خودش مشغول کند. شاید شب قبل، دعوا و سر و صدایی داشتیم و از این بابت خلق‌ مان تنگ است. اجازه ندهیم که آن تجربه‌ ها حواس ما را پرت کنند یا خللی در کارهای امروزمان ایجاد کنند. در ذهن‌ مان آن افکار را در یک جعبه قرار بدهیم و در آن را ببندیم، تا زمانی که از کار فارغ شویم و بتوانیم دوباره برای حل و فصل کارها وقت بگذاریم.

۹- جلسه‌ ای نگذاریم

جلسه‌ های اول صبح درصد زیادی از ذخیره‌ ی فکری و خلاقیت ما را تحلیل می‌ برند. اول صبح را برای کارهایی صرف نماییم که تمرکز و دقت زیادی می‌ خواهند، مثلاً نوشتن. اگر می‌ خواهیم در مورد موضوع‌ هایی با رییس یا همکارمان صحبت کنیم، این کار را در ساعت‌ های بعدازظهر که انرژی کمتر است، انجام بدهیم، مگر اینکه صحبت‌ های‌ مان نیاز به تفکر و تمرکز فراوانی داشته باشد.

۱۰- شاداب و خوش اخلاق باشید

نکاتی برای شروع روز کاری

همیشه سعی کنید با لبخند وارد محیط کاری خود شوید و انرژی مثبت داشته باشید. یک محیط کاری که در آن اعضای تیم استرس دارند و دائما انرژی منفی درآنها وجود دارد نمیتواند به خوبی از پس مسئولیت ها بربیاید اما خوب است که روز کاری خود را با نشاط و شادی آغاز کنید.یک روز کاری خوب میتواند با برخورد خوب و شروع همکاری با کارمندان برای رسیدن به موفقیت آغاز شود. اغلب مشکلات و چالش های کاری نباید باعث ایجاد تنش شود بلکه یک تیم کاری خوب باید بتواند در کنار دیگر اعضا به همکاری بپردازد بدون همکاری نمیتوان وظایف و مسئولیت ها را انجام داد پس باید همیشه با آرامش و برخورد خوب بتوانید یک روز کاری را آغاز کنید و نتیجه ی خوبی از فعالیت های خود بگیرید.

چکیده
کار کردن اگر با علاقه و اشتیاق همراه باشد قطعا نتیجه و کیفیت بیشتری هم خواهد داشت. داشتن نشاط و انرژی مثبت در کار از ویژگی های کارمندان خوب است. روزهای کاری گاهی ممکن است باعث خستگی و یکنواختی شوند. انجام مسئولیت ها و وظایف در طول روز و استرس و مشکلات کاری ممکن است باعث ایجاد بی انگیزگی شود. اما برای اینکه بتوانیم یک روز کاری خوب داشته باشیم باید مثبت اندیش باشیم و ترجیحا به اهدافی که داریم و موفقیت هایی که میخواهیم کسب کنیم فکر کنیم تا تلاشی که انجام میدهیم باعث خستگی ما نشود.وقتی وارد محل کارتان می‌شوید، این‌که در چند دقیقه‌ی ابتدایی چه کارهایی انجام می‌دهید، اثر خیلی مهمی روی ۸ ساعتی که پیش روی شماست، دارد.به نکات گفته شده در این مقاله دقت کنید تا روز کاری فوق العاده و با راندمان بالا داشته باشید.

پاسخ دهید