مهارت خوب گوش دادن

مهارت خوب گوش دادن

مهارت خوب گوش دادن

گوش کردن یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که می‌توان کسب کرد. اینکه چگونه به حرف‌های دیگران گوش می‌دهید، بر میزان اثربخشی کاری‌ و همچنین کیفیت روابط‌تان با دیگران تاثیرگذار خواهد بود. در این مقاله چند روش مفید برای افزایش مهارت گوش دادن را برایتان توضیح خواهیم داد.

هنگام گوش دادن توجه کنید

تمام توجه تان را به کسی که صحبت می کند معطوف کنید تا پیامش را درک کنید.حتما می دانید که ارتباطات غیر کلامی نیز به اندازه حرف زدن می تواند با دیگران “صحبت کند” .پس :
۱- مستقیم به کسی که صحبت می کند نگاه کنید و ارتباط چشمی برقرار کنید.
۲- افکار منحرف کننده فکر را کنار بگذارید.
۳- در ذهنتان کلماتی برای جواب دادن و مقابله کردن با مخاطب آماده نکنید.
۴- به عوامل محیطی که تمرکزتان را به هم می زند توجه نکنید. به عنوان مثال: مکالمات افراد دیگر حاضر در اتاق و یا تلویزیون.
۵- به زبان بدن گوینده توجه کنید.
۶- هنگامی که کسی با شما صحبت می کند از انجام کارهای دیگر خودداری کنید.کارهایی مثل: بی قراری، کار کردن با گوشی، خواندن و غیره.

نشان دهید که گوش می دهید

مهارت خوب گوش دادن

از زبان بدن تان برای نشان دادن توجه تان استفاده کنید.
گهگاه با سر اشاره کنید.
استفاده از لبخند و حالات دیگر چهره. 🙂
توجه داشته باشید ژستی بگیرید که گوینده مطمئن شود شما با ذهنی باز به حرف هایش گوش می دهید.
با نظرات کلامی کوتاه, گوینده را تشویق کنید که ادامه دهد. کلماتی مانند: بله،اِ, اوه, نه!

وسط حرف کسی نپرید

از کودکی به ما آموزش داده شده که قطع کردن یا پریدن وسط حرف کسی نشانه بی ادبی ماست. اما متاسفانه اکثر ما این نکته آموزشی را فراموش کرده ایم. پیامبراعظم (ص) فرموند :

هرکس میان صحبت برادر مسلمان خود بپرد و حرف او را قطع نماید، مثل این است که صورت او را مجروح و خون آلود نموده است.

قطع حرف های گوینده به او این پیام ها را می فرستد:
“من از شما مهم تر هستم.”
“چیزی که من می خواهم بگویم جالب تر از حرف های شماست.”
“من به آنچه شما فکر می کنید اهمیتی نمی دهم.”
“من برای افکار شما وقت ندارم.”
“این یک مکالمه نیست، یک مسابقه است و من قصد دارم ببرم.”

عکس العمل نشان دهید

با فیدبک نشان دادن به گوینده نشان دهید او را درک کرده اید. جملاتی مثل: “وای چقدر هیجان انگیز!” “چه قدر از شنیدنش ناراحت شدم” و غیره. توجه داشته باشید برای عکس العمل نشان دادن حرف هایش را قطع نکنید. اگر احساسات گوینده مخفی و یا نامشخص بود، تنها با اشاره سر و حالات چهره نشان دهید که او را درک می کنید.

بدون قضاوت کردن گوش دهید

قضاوت کردن و پیش داوری, کاملا شما را از مهارت خوب گوش دادن موثر منع می کنند. ما فقط می توانیم در آن واحد یک کار را به طور موثر انجام دهیم: گوش دادن، قضاوت کردن و یا پاسخ دادن. به همین دلیل باید کل پیام گوینده را گوش دهید, سپس افکار تان را سبک سنگین کنید و در نهایت پاسخ دهید. اجازه دهید هر کدام از این کار ها در جای خودش انجام شود. وقتی که شما شنونده هستید نمی توانید خوب قضاوت کنید.

تظاهر به گوش دادن نکنید

مهارت خوب گوش دادن

متاسفانه اکثر ما بلدیم که چطور تظاهر کنیم که در حال گوش دادن هستیم. اما زمانی که فرد گوینده سوالی از ما کند ممکن است غافلگیر شویم و نتوانیم پاسخ درستی دهیم.در نتیجه قطعا گوینده را ناراحت و دلزده خواهیم کرد. باید بدانید تظاهر به گوش دادن یک عادات بد است, حتی اگر گوینده چیزی از ما نپرسد .

راه حل ارائه نکنید

وقتی کسی در مورد مشکلاتش با شما صحبت می کند، از دادن راه حل خودداری کنید. بسیاری از افراد مشاوره نمی خواهند. اگر هم بخواهند خودشان به شما می گویند. اکثر اوقات افراد فقط می خواهند کسی به حرف هایشان گوش دهد و درد دل کنند. اگر راه حل فوق العاده ای به نظرتان می رسد و دیگر نمی توانید خودتان را نگه دارید از گوینده بپرسید: “آیا دوست داری نظر من را بدانی؟”

گوش دادن مساوی با قبول داشتن نیست

به یاد داشته باشید، گوش دادن برابر با موافق بودن با نظرات گوینده نیست. گوش دادن ما را مجبور به سکوت در مورد نظرات خود نمی کند بلکه تنها نشان دهنده شعور ما است و این که به دیگران احترام می گذاریم. گوش دادن در واقع نشان دهنده تمایل ما به برقراری ارتباط است , نه بیشتر.

چکیده
گوش دادن یعنی توانایی دریافت و درک صحیح پیام‌ها در فرآیند ارتباط. این توانایی، کلید همه‌ی ارتباطات موثر است. چنانچه به مهارت گوش دادن مسلط نباشید، به آسانی ممکن است پیام‌های ارسالی از سوی طرف مقابل‌تان را اشتباه برداشت کنید. در چنین شرایطی، فرآیند ارتباط بی‌اثر شده و به سادگی موجب نا‌امیدی و رنجش فرستنده‌ی پیام خواهد شد. مهارت گوش دادن یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که در موفقیت شغلی و کیفیت روابط‌مان با دیگران تأثیر بسزایی دارد. خیلی از ما چون به اشتباه فکر می‌کنیم که یک شنونده‌ی سراپا گوش هستیم، هیچ وقت به صرافت یادگیری این مهارت نیفتاده‌ایم. خوب گوش دادن مثل فن بیان، یک مهارت آموختنی است که در این مقاله با اصول اولیه‌ی آن آشنا شدید.

پاسخ دهید