مزایده چیست
مزایده در لغت به معنی «در معرض فروش گذاشتن چیزی به نحوی که هر خریداری که قیمت بیشتر پیشنهاد کرد، به وی فروخته شود.
در اصطلاح؛ فرآیندی است برای فروش یا واگذاری؛ کالا، خدمات یا حقوق دولتی یا متعلق به عام (بیتالمال) یا متعلق به بخش خصوصی به فرد یا افرادی که بیشترترین قیمت را پیشنهاد کرده باشد، البته در هیج جای قوانین تعریف مشخصی از آن نشده است ولی از قراین بر میآید که عملی آشنا در نزد مردم میباشد. لیکن چون در قوانین ایران آنرا با مناقصه و همراه قوانین آن آوردهاند؛ بر تطبیق تمامی مراحل آن بر مناقصه تاکید شده است، یعنی میتوان آنرا به عمومی و محدود از نظر دعوت و یک مرحلهای و دو مرحلهای از نظر مراحل بررسی، تقسیم نمود.با ما همراه باشید تا اطلاعاتی کامل را در مورد مزایده در اختیار شما کاربران عزیز قرار دهیم.
مزایده چیست ۱) کاربرد مزایده
مزایده راهکار قانونی برای فروش اموال منقول و غیر منقول شخصیت های حقیقی و حقوقی میباشد که در شرایط مختلف کابرد دارد.برخی از کاربردهای مزایده عبارتند از:
۱- مطالبه مهریه از جانب زوجه: در مواردی که زوجه اقدام به اجرای مهریه خود نماید؛ بخش اجرای احکام دادگستری اقدام به توقیف مال زوج و در صورت عدم پرداخت مهریه از جانب زوج؛ مراحل برگزاری مزایده و وصول مهریه زوجه را در دستور کار قرار میدهد.
۲- ورشکستگی شرکت: در مواردی که شرکت اعلام ورشکستگی نماید و توان پرداخت دیون و اجرای تعهداتش را نداشته باشد؛ مدیر تصفیه با تنظیم فهرستی از اموال و داراییهای شرکت، نسبت به برگزاری مزایده و فروش این اموال بر اساس تشریفات قانونی اقدام مینماید.
۳- پروندههای کیفری: بر اساس مادهی ۵۲۹ قانون آیین دادرسی کیفری و قانون نحوهی اجرای محکومیت مالی؛ در موارد پرداخت حقوق شاکی یا جزای نقدی می توان از مزایده استفاده نمود.
۴- اموال فرسوده ادارات و سازمان های دولتی: یکی دیگر از کاربردهای مزایده؛ در خصوص فروش اموال، تجهیزات و ماشین آلات ادارات و سازمانها میباشد.
مزایده چیست ۲) نحوهی اجرای مزایده
برای اجرای مزایده، دعوت عمومی از طریق چسباندن آگهی در معابر عمومی همانند خیابانها و کوچهها، توسط کلانتری محل و درج در روزنامهی کثیرالانتشار به عمل میآید. علاوهبر آن طرفین مزایده یعنی محکوم له و محکومعلیه (یعنی شخصی که حکم علیه او و همچنین شخصی که حکم به نفع او صادر شده است) توسط ابلاغیهای به جلسهی مزایده که در تاریخ و ساعت و محل مشخصی انجام میگیرد، دعوت میشوند. همچنین محکوم له هم میتواند به عنوان خریدار در مزایده شرکت نماید.
چنانچه در دعوت اول مال به فروش نرسد، مزایده برای بار دوم تکرار یا درصورت تقاضای محکوم له مال دیگری از محکوم علیه معرفی و توقیف میگردد. درصورتی که مال، مجددا و با تکرار مزایده به فروش نرسد یا محکوم له به قبول مال با قیمت ارزیابیشده توسط کارشناس، راضی نشود، مال به محکوم علیه بازگردانده میشود تا با فروش آن، طلب محکوم له را پرداخت نماید.
مزایده چیست ۳) انواع مزایده
از دیدگاه امنیت و خصوصی بودن مزایدهها انواع آن با توجه به اینکه مناقصه هم نوعی از آن است، به شرح ذیل میباشد:
انواع مزایده – اولیه
یکی از انواع مزایده، مزایده اولیه می باشد که خود نیز به دو دسته تقسیم می شود که عبارتند از:
اولیه a) مزایده خصوصی
در این مزایده مشخصات پیشنهاد دهنده قیمت مخفی است و بنابراین هر کسی که کالای به مزایده گذاشته شده را خریداری میکند به عنوان بی نام شناخته میشود. این نوع مزایده معمولاً در مواردی به کار میرود که به دلایل امنیتی لازم است نام خریدار مخفی بماند، مانند مزایده برای نقاشیهای بسیار گرانقیمت یا جواهرات عتیقه.
اولیه b) مزایده عمومی
در این نوع نام پیشنهاد دهندگان قیمت مشخص است و هر فردی میتواند در مزایده شرکت کند.
انواع مزایده – از دیدگاه مزایده گذار و کالا
از دیدگاه مزایده گذار و کالا، مزایدهها به سه دسته تقسیم میشوند.
از دیدگاه مزایده گذار و کالا a) مزایده مبادلهای
شرکا که شامل تعدادی از خریداران اصلی و حرفهای هستند بر کار مزایده نظارت میکنند تا کسی تخلف نکند.
از دیدگاه مزایده گذار و کالا b) مزایده فروشی
که برای اقلام هنری و کالاهایی به کار میرود که تنها یک نوع از آنها وجود دارد.
از دیدگاه مزایده گذار و کالا c) مزایده دلالی
برای اشیاء خاص جهت کلکسیون، ماشین یا ماشین آلات به کار میرود. اما از دیدگاه ساختاری انواع زیادی از مزایدههای مختلف را میتوان برشمرد که در اصل هریک از آنها ویژگیهایی را برای قیمت و تعداد کالا، شکل پیشنهادات و زمان مزایده تعیین میکنند.
انواع مزایده – ثانویه
دو مزایده اول جزو مزایدههای باز محسوب میشوند و دو مزایده آخر مزایدههای سربسته هستند.
ثانویه a) مزایده انگلیسی یا مزایده استاندارد
این نوع مزایده مرسومترین نوع مزایده است. در این مدل خریداران برای خرید یک کالا با پِشنهاد قیمت بالاتر از قیمت پیشنهادی قبلی با یکدیگر رقابت میکنند. مزایده زمانی به اتمام میرسد که پیشنهادی بالاتر از پیشنهاد فعلی وجود نداشته باشد یا اینکه پیشنهاد قیمت به مبلغ از پیش تعیین شدهای که آن را «Buy-Out» مینامند، برسد. دراین هنگام پیشنهاد دهنده با بالاترین قیمت کالا را خریداری میکند. فروشنده میتواند یک قیمت رزو شده را اعلام کند که در این صورت کالا به قیمتی پائین تراز مبلغ فوق به فروش نخواهد رفت.
در روش دیگر مزایده انگلیسی افرادی متقاضی خرید کالا میشوند و سپس قیمت کالا از یک مقدار حداقل شروع شده و متناوباً افزایش مییابد و با افزایش قیمت افرادی اعلام میکنند که از مزایده خارج شدهاند و زمانی که یک خریدار از مزایده خارج شد دیگر نمیتواند به مزایده بازگردد و مزایده زمانی به اتمام میرسد که تنها یک نفر باقی بماند.
ثانویه b) مزایده هلندی
این مزایده که به مزایده چینی نیز مشهور است، بدین شکل است که مزایده گذار، مزایده را با بالاترین قیمتی که مورد نظرش است آغاز میکند و سپس از قیمت مرتباً کاسته میشود تا زمانی که خریداری برای قیمت پیشنهادی یافته شود یا اینکه قیمت به حداقل قیمت از پیش تعیین شده برسد. خریدار آخرین قیمت اعلام شده را پرداخت میکند. این نوع مزایده برای مواقعی مناسب است که فروش سریع کالاها مهم است و بنابراین فروش تنها با یک پیشنهاد به انجام میرسد. این مزایده به دلیل استفاده فراوان آن در حراج گل هلندی به مزایده هلندی مشهور شدهاست.
مزایده هلندی گاهی برای توصیف مزایدههای آنلاینی که چندین کالای مشابه در یک زمان و به تعداد برابر از بالاترین پیشنهادات به فروش میرسند، نیز به کار میرود. اقتصاد دانان مزایده اخیر را با عنوان مزایده انگلیسی چند گانه صعودی نیز میخوانند. در عمل مشاهده میشود که در مزایده هلندی مزایده گذار سود بیشتری را از مزایده خواهد برد چرا که اگر شخصی واقعاً خواهان یک کالا باشد نمیتواند صبر کند تا قیمت کالا خیلی پایین بیاید چرا که هر لحظه ممکن است فرد دیگری پیشنهاد خرید بدهد و بنابراین مزایده گذار کالا را میتواند اغلب با قیمتی نزدیک به حداکثر به فروش بگذارد.
ثانویه c) مزایده چندگانه
این مزایده هم نوع دیگری از مزایده هلندی است که در بالا به آن اشاره شد، این مزایده زمانی انجام میشود که مزایده گذار میخواهد چندین کالا را به مزایده بگذارد ولی نمیخواهد همه اقلام را در یک پیشنهاد به یک نفر بفروشد. در واقع مزایده گذار میخواهد چندین کالا را در یک مزایده قرار دهد به طوری که افراد مختلف بتوانند در یک یا تعداد بیشتری از کالاها پیروز شوند. پیشنهاد دهنده دارای این اختیار است که تنها برای یک کالا یا برای تمام کالاها پیشنهاد قیمت دهد. شکل مزایده بسیار شبیه به مزایده انگلیسی است به این صورت که خریداران با بالا بردن پیشنهاد بر سر کالاها با یکدیگر رقابت میکنند. برندگان مزایده کسانی هستند که بالاترین پیشنهاد را در لیست دادهاند و میتوانند تمام کالاهای مورد تقاضایشان را خریداری کنند. به عنوان مثال چنانچه ۱۶ کالا به مزایده گذاشته شدهاست، و حداقل ۶ نفر هریک برای خرید ۳ کالا پیشنهاد دادهاند، آنگاه حداکثر تنها ۵ نفر که بالاترین پیشنهادات را داشتهاند قادر خواهند بود که هر ۳ کالای خود را خریداری کنند و نفر ششم تنها میتواند یک کالا را خریداری کند و مزایده گذاران دیگر نیز هیچ کالایی نخواهند داشت.
ثانویه d) مزایده اولین قیمت مخفی
که به مزایده بالاترین پیشنهاد مخفی نیز مشهور میباشد، بدین شکل است که تمام پیشنهاد دهندگان در یک لحظه پیشنهاد خود را ارائه میکنند و بنابراین هیچیک از پیشنهاد دهندگان از پیشنهاد فرد دیگر مطلع نیست و سپس کالا به پیشنهاد دهنده با بالاترین قیمت فروخته میشود.
ثانویه e) مزایده دومین قیمت مخفی
در این مزایده که به مزایده ویکری(Vickery Auction) نیز مشهور است، همانند مزایده قبل پیشنهاد دهندگان از پیشنهاد یکدیگر مطلع نمیباشند، اما بر خلاف مزایده قبل، فرد برنده دومین پیشنهاد قبل از پیشنهاد خودش را پرداخت مینماید. در تئوری این مزایده از نظر ریاضی مشابه با مزایده انگلیسی است چرا که پیشنهاد دهندگان را ترقیب میکند تا مبلغ واقعی مورد نظرشان را بیان کنند. اما علاوه بر مزایدههای اصلی ذکر شده مزایدههای مختلف دیگری نیز وجود دارد که بعضاً بسیار به مزایدههای مذکور شبیه میباشند
ثانویه f) مزایده ترکیبی
در بعضی از موارد خریداران نیازمند مجموعهای از کالاهای به حراج گذاشته شده میباشند که یه آن بسته خرید میگویند. به عنوان مثال اگر یک دوچرخه را در نظر بگیرید، چنانچه چرخهای دوچرخه جداگانه و بدنه دوچرخه جداگانه به فروش برسد، یک پیشنهاد دهنده ممکن است برای سبدی مشتمل بر یک چرخ و یگ بدنه ۰ دلار پیشنهاد دهد ولی برای سبدی شامل دو چرخ و یک بدنه ۲۰۰ دلار پیشنهاد بدهد. اگر خریدار مجبور باشد برای هریک از کالاهای درون سبد بهطور جداگانه در مزایده شرکت کند، ممکن است که دچار ضرر شود چراکه چنانچه در خرید کالاهای ابتدائی سبد موفق شود با شکست خوردن در مزایده کالاهای بعدی سبد دچار خسران میشود و اگر در کالاهای ابتدایی شکست بخورد.
این مشکل با فروش تمام کالاها به صورت همزمان و اجازه دادن به خریدارن برای خرید چندین کالا، قابل حل شدن است. در چنین مزایدهای اگر پیشنهاد دهنده در مجموعه کالاهایی که متقاضی آن است برنده شد، تمام سبد به او تعلق میگیرد و در غیر این صورت هیچکدام از کالاها به او اختصاص داده نمیشود. خریداران همچنین ممکن است تنها بتوانند یک سبد را برای خرید انتخاب کنند و نه بیشتر. مرتب ساختن پیشنهادات خریداران برای اینکه مشخص شود کدام خریدار در مزایده کدام سبد برندهاست (و گاهی محاسبه مبلغی که برای سبد باید پرداخته شود) معمولاً بسیار پیچیدهاست. برای محاسبه معمولاً از الگوریتمهای بهینهسازی مانند برنامهریزی خطی استفاده میکنند.
ثانویه g) مزایده در زمان محدود
از نظر ساختاری کاملاً شبیه به مزایده انگلیسی است اما مزایده در یک زمان مشخص پایان مییابد. در برخی موارد مدت مزایده چند روز یا چند هفته به طول میانجامد، اما اغلب از ساعت شنی برای مشخص کردن طول زمان مزایده استفاده میشدهاست. در یکی از قدیمیترین روشهای این مزایده از شمع برای طول مدت زمانی استفاده میشدهاست و مزایده تا زمانی ادامه مییافته که شمع روشن است. ویژگی این مزایده این است که در لحظات پایانی فرصتی برای فکر کردن بر روی افزایش قیمت برای پیشنهاد دهندگان نیست.
ثانویه h) مزایده با سرویس پیشنهادی استاندارد
یشنهاد دهندگان پیشنهاد خود را به صورت زوجهای مرتب (s,d) ارائه میدهند، که در آن s تعداد سهم درخواستی و d تخفیف درخواستی به درصد است. برنده موظف است sسهم را با پیشنهاد استاندارد با تخفیف d٪ خریداری نماید.
ثانویه i) مزایده همزمان یا مزایده ژاپنی
در این مزایده تمامی پیشنهادات در یک لحظه ارائه میشود و پیشنهاد دهندگان با انگشتان دست مبلغ پیشنهادی خود را اعلام میکنند در عمل این مزایده در یک لحظه قابل انجام نیست چرا که مزایده گذار زمانی را برای مشاهده علایم دست هر فرد صرف میکند، و این مزایده با سر و صدای زیاد پیشنهاد دهندگان برای جلب توجه مزایده گذار همراه است و معمولاً برای کالاهایی انجام میشود که فروش سریع آنها مطلوب است مثل غذای تازه.
ثانویه j) مزایده با پیشنهاد قابل مشاهده
در این مزایده پیشنهاد دهندگان و مبلغ هر پیشنهاد مخفی است اما بالاترین پیشنهاد مشخص میباشد و هر زمانی که پیشنهادی بالاتر ارائه گردید به جای پیشنهاد قبلی قرار داده میشود.
ثانویه k) مزایده با مبلغ واحد
این مزایده برای کالاهایی است که چندین نمونه یک شکل (و یا کالای قابل تقسیم) به معرض فروش گذارده میشود؛ و در N کالا به n پیشنهاد برتر با قیمت بالاترین پیشنهاد شکست خورده فروخته میشود.
ثانویه l) مناقصه
در این نوع جای خریدار و فروشنده عوض میشود و خریدار تقاضای خود را برای کالا یا خدماتی اعلام میکند و فروشندگان پیشنهاد قیمت فروش را اعلام میکنند و این قیمت برای بدست آوردن معامله مرتباً کاهش مییابد. در پایان پایینترین قیمت برنده خواهد بود.
ثانویه m)مزایده هنر دیجیتال
این مزایده بهطور نامحدودی میتواند ادامه داشته باشد و ویژه محصولاتی است که بدون صرف هیچگونه هزینهای قابل تکثیر یا کپی برداری میباشند (مانند فیلم، نرمافزار، فرمول دارو). پیشنهاد دهندگان بالاترین پیشنهاد خود را ارائه میکنند که البته این پیشنهاد قابل حذف یا تغییر در هر زمانی میباشد. فروشنده پیشنهادات را مورد بررسی قرار میدهد و در هر زمانی که تشخیص داد مزایده را با قیمت خاصی که در نظر میگیرد پایان میدهد. برندگان مزایده افرادی هستند که پیشنهادی به همان قیمت یا بیشتر از آن ارائه کردهاند و یک کپی از محصول را دریافت خواهند کرد.
ثانویه n) مزایده پیشنهاد منحصر به فرد
در این نوع کاربران پیشنهادات مخفی خود را ارسال میکنند. این پیشنهادات در یک بازه مشخصی میبایست قرار داشته باشد (معمولاً سقف بازه تعیین میشود) با لاترین و در مواقعی پایینترین پیشنهاد منحصر به فر برنده خواهد بود. این مزایده تا حدودی ویژگی بازی شانس را در خود دارد و معمولاً منجر میشود به اینکه برنده کالا را با قیمتی بسیار پائینتر از ارزش واقعی آن خریداری کند. مزایده پیشنهاد منحصر به فرد کاربرد زیادی در تجارت اینترنت دارد. به عنوان مثال اگر اتومبیلی ۲۰۰۰ دلار ارزش دارد و پیشنهادات از ۱۸۵۰ تا ۲۰۰۰دلار بِش از یک بار ارائه شدهاست ولی پیشنهاد ۱۸۴۹ تنها توسط یک نفر ارائه شده باشد، آنگاه اتومبیل با قیمت ۱۸۴۹ دلار به وی فروخته میشود اما سود مزایده گذار زمانی است که بابت ارائه هر پیشنهاد مبلغی دریافت میکند. مثلاً در مثال فوق اگر بابت هر پیشنهاد ۱ دلار دریافت کند، پس از دریاف ۲۰۰۰ پیشنهاد مبلغ خودرو را بدست آوردهاست.
ثانویه o) مزایده با قیمت مشخص
در این مزایده قیمت کالا از قبل ثابت و مشخص است و کالا به اولین پیشنهاد دهندهای که متقاضی کالا است فروخته میشود.
ثانویه p) مزایده سریع
این مزایده که برای کالاهای با متقاضی زیاد انجام میشود با قیمت بسیار پایین آغاز میشود (بهطور معمول ۱ دلار برای هر کالایی) و به سرعت با پیشنهادات مختلف قیمت کالا بالا میرود و ضمناً این مزایده هیچ سقف قیمتی نخواهد داشت و تا جائی که پیشنهادات بالاتری وجود دارد قیمت افزایش میابد..
ثانویه q) مزایده معاوضهای
در این مزایده مزایده گذار کالای مزایده گذاشته شده را با کالایی دیگر معاوضه میکند. معمولاً مزایده گذار لیستی از کالاهایی که مایل است با آنها مبادله صورت گیرد را اعلام میکند و پیشنهادات میتواند شامل کالاهایی غیر از کالاهای مورد تقاضا ویا پول نقد یا ترکیبی از آنها باشد. در نهایت مزایده گذار تصمیم میگیرد که کالا را با کدام پیشنهاد معاوضه کند.
ثانویه r) مزایده سوئیسی
این مزایده بر پایه مزایده اولین قیمت مخفی میباشد با این تفاوت که اگر برنده مزایده از پیشنهاد خود منصرف شود (معمولاً و نه همیشه) میتواند پیشنهاد خود را پس بگیرد! در واقع پیشنهاد قابل تغییر نیست اما برنده حق دارد که کالا را قبول کند یا از خرید کالا انصراف دهد. تنها زمانی پیشنهاد دهنده ملزم به خریداری کالا است که پیشنهاد وی تفاوت قابل توجهی (معمولاً ۱۰ درصد) با پیشنهاد دوم داشته باشد.
ثانویه s) مزایده دو طرفه
در این نوع از مزایده هم خریدار و هم فروشنده پیشنهاد ارائه میکنند و پیشنهادات از بیشترین تا کمترین طبقهبندی میشوند تا عرضه و تقاضا انجام گیرد. پیشنهادات فروش از پایینترین قیمت شروع میشود و افزایش مییابد و پیشنهادات خرید از بالاترین قیمت شروع، و کاهش مییابد. این فرمت به خریداران اجازه میدهد که خریداران در هر لحظه پیشنهادی را برای خرید مطرح کنند و فروشنگان پیشنهاد را قبول کنند. این مزایده ممکن است تا حدی گیجکننده به نظر برسد اما باید توجه کرد که پیشنهادات خریداران و فروشندگان در یک لحظه همپوشانی ندارند.
به عنوان مثال فرض کنید که ۳ فروشنده کالاهای خود را به قیمتهای ۱۵۰و۲۰۰و۳۰۰ دلار به فروش میرسانند و ۳ خریدار نیز برای این سه کالا پِشنهادات ۲۲۰و۳۰۰و۲۵۰ دلار را میدهند. در دو مورد عرضه و تقاضا همخوانی دارد ولی در مورد سوم قیمت کالا نامشخص است و چیزی بین ۲۰۰و۲۵۰ دلار خواهد بود. این مزایده گونههای متنوعی دارد که یکی از معروفترین آنها مزایده دو طرفه هلندی است که در آن ساعت خریدار شروع به تیک زدن میکند با قیمت بسیار بالا و مرتباً کاهش مییابد در یک لحظه خریدار ساعت را متوقف میکند و پیشنهاد یک واحد قیمت مطلوب خود را میدهد. در این لحظه ساعت فروشنده شروع به کار میکند و از یک قیمت پایین افزایش مییابد تا زمانی که فروشنده ساعت را متوقف کند و پیشنهاد واحد قیمت را بدهد. زمانی که این دو قیمت با هم منطبق شوند کالاها با قیمت به نتیجه رسیده فروخته میشوند.
ایبی (eBay) معروفترین وبگاه مزایده از چهار نوع مزایده زیر پشتیبانی میکند:
– نرمال: فروشنده مقدار حداقلی را برای کالای خود مشخص میکند و خریداران شروع به پیشنهاد قیمت میکنند. اگر قیمت اولیه از قیمت نرمال بازار بالاتر باشد، کالا هیچ پیشنهادی دریافت نمیکند. این مزایده تنها برای یک کالا یا بسته انجام میگیرد.
– رزرو شده: در این نوع قیمت کالا رزرو شده و مشخص است ولی این قیمت مخفی است و پیشنهاد دهندگان از آن اطلاعی ندارند و همانند مزایده نرمال پیشنهاد میدهند به محض اینکه پیشنهادی به قیمت رزرو شده رسید، eBay اعلام میکند که پیشنهاد به قیمت رزرو شده رسیدهاست. چنانچه پیشنهادی به قیمت رزرو شده نرسد فروشنده مجبور به فروش کالا نمیباشد.
– هلندی: برای چندین کالای مشابه صورت میگیرد، پیشنهاد دهندگان پیشنهاد خود را ارائه میکنند و در پایان کسی که بالاترین پیشنهاد را داشتهاست برنده میشود اما مبلغ پایینترین پیشنهاد برنده را برای آن کالا میپردازد.
– خصوصی: هر شخصی در این مزایده میتواند شرکت کند اما مشخصات پیشنهاد دهندگان کاملاً مخفی باقی میماند. البته ایبی فروشنده را از مشخصات خریدار اصلی مطلع میکند ولی حتی فروشنده نیر از مشخصات سایر پیشنهاد دهندگان آگاه نمیشود.
چکیده
آنچه که به عنوان تعریف مزایده یا حراج معمولاً ارائه میشود در واقع نوع خاصی از مزایده است که آن را با عنوان مزایده انگلیسی یا مزایده استاندارد میشناسند. اما اصولاً در هر مزایده سه عنصر مزایدهگذار، کالا و پیشنهاددهندهگان وجود دارد. مزایده زمانی شکل میگیرد که تقاضا برای کالا یا کالاها بیشتر از مقدار موجود است و پیشنهاد دهندگان برای بدست آوردن کالا با یکدیگر رقابت میکنند. در هر مزایده، مزایدهگذار تلاش میکند تا کالای خود را به بیشترین قیمت ممکن به فروش بگذارد و در مقابل، پیشنهاد دهندگان در پی تصاحب کالا با کمترین قیمت میباشند.
مزایده انواع مختلفی دارد که هر کدام در پی یافتن روشی هستند که از یک طرف این حس را در پیشنهاد دهندگان به وجود آورد که کالا را به قیمت قابل قبولی خریدهاند و از سوی دیگر افراد را ترغیب کند تا نزدیک ترین مبلغ به آنچه که حاضر به پرداخت آن برای کالای مورد نظر هستند را پیشنهاد دهند که ما در این مقاله به طور کامل آن ها رابرای شما شرح دادیم، امیدواریم مورد استفاده تان قرار گرفته باشد.