مدیریت زمان در روزهای پایان سال

مدیریت زمان

مدیریت زمان در روزهای پایان سال

همه ما این تجربه را داریم که در روزهای پایانی سال بسیاری از کارهایمان را انجام نداده ایم و به آن برنامه ریزی که در ابتدای سال داشته ایم جامه عمل نپوشانده ایم، برای جلوگیری از این اتفاق باید با تکنیک های مدیریت زمان در روزهای پایانی سال آشنا باشیم تا از این اتفاق دور باشیم. با ما همراه باشید تا این تکنیک ها را به شما آموزش دهیم.

تعریف مدیریت زمان

همانطور که در مقاله های قبل اشاره کردیم مدیریت زمان یعنی استفاده ی درست و مفید از زمان در راه رسیدن به خواسته ها و اهدافمان. به عبارت دیگر مدیریت زمان عمل یا فرآیند طراحی و به‌ کارگیری کنترل آگاهانه بر روی زمانی است که صرف فعالیتهای مشخص می‌شود، به خصوص به منظور افزایش اثر بخشی، کارایی یا باروری می‌شود.

تکنیک های مدیریت زمان در روزهای پایانی سال

در ادامه به تکنیک های برای مدیریت زمان که افراد موفق در پایان هر روز انجام می دهند تا در پایان سال با کوله باری از کارهای روی هم تلنبار شده مواجه نباشند را برای شما بیان می کنیم:

۱- مهارت برنامه ریزی و مدیریت زمان را یاد بگیرید

مدیریت زمان

یکی از مبانی مهم در زندگی هر فردی، قبول این حقیقت است که زمانی که روز تمام می شود دیگر تمام شده است! هر روز فقط ۲۴ ساعت است. انجام همزمان کارها و عمل کردن به کارهای چندگانه در طول روز، دیگر فرصتی برای کمی توقف و توجه به خودمان و انرژی گرفتن باقی نمی گذارد. این بدترین کاری است که با ۲۴ ساعت روزمان می توانیم انجام بدهیم. حتی یک گوشی موبایل هم زمانی که با آن چندین کار را به صورت همزمان انجام بدهید زودتر شارژ تمام می کند!

درست است که برای بیشتر افراد، حجم کارها در پایان سال افزایش پیدا می کند. اما افراد موفق این حقیقیت را می دانند که اگر به خودشان زمانی برای استراحت ندهند، خستگی خیلی زودتر از رسیدن به اهداف، آن ها را از پا می اندازد. شما نیاز دارید که فعالیت هایتان را جوری برنامه ریزی کنید که همواره زمانی برای توجه به خودتان باقی بماند.

یکی از اصول مهم افراد موفق و پر بازده، این است که برای انجام کارها، محدودیت تعریف کنند. اگر زمان کاری آن ها بعد از ۶ ساعت به پایان می رسد، حتما کارشان را تا آن زمان به پایان می رسانند. چرا که این افراد ارزش منابع انرژی درونی شان را می دانند. گذراندن زمان پس از کار با افراد خانواده و یا دوستانی که برای شما ارزش زیادی دارند، می تواند انرژی فوق العاده ای به شما بدهد. در پایان هر روز کاری، انجام فعالیت های لذت بخش، انرژی لازم برای انجام کارهای روز بعدتان را فراهم می کنند. موفق بودن به معنی پر انرژی بودن است.

برای کارهای روزانه براساس اولویت شان برنامه ریزی کنید. به این ترتیب شما برای انجام کار و شغل، تفریحات، استراحت، گذراندن زمان با خانواده و دوستان و برای خواب وقت کافی خواهید داشت. مدیریت زمان، یکی از آن مهارت های مهمی است که برای استفاده ی بهینه از ۲۴ ساعتی که در هر روز اختیار دارید، باید فرا بگیرید. تمام افراد موفق، اهمیت کسب مهارت مدیریت زمان را درک کرده و از آن برای گرفتن بهترین نتایج در کمترین زمان استفاده می کنند.

۲- با مطالعه محدودیت ها را از بین ببرید

مدیریت زمان

اهمیت مطالعه به عنوان یک فعالیت روزانه، چیزی است که توسط بسیاری از افراد نادیده گرفته می شود. افراد موفق، مطالعه را به عادتی روزانه تبدیل کرده و همواره برای موفقیت بیشتر از آن بهره می برند. بنابراین تصمیم برای خواندن کتاب های بیشتر و یا باز کردن کتاب هایی که مدت ها است خریده اید را به شروع سال موکول نکنید. از همین امروز آن کتاب خاک خورده را بردارید و یا کتابی که مدت ها قصد داشته اید بخوانید را بخرید و مطالعه را آغاز کنید.

خواندن کتاب های خوب به شما در به دست آوردن یک دید جدید و بررسی مسایل از زوایای دیگر کمک بسیاری می کند. از هر فرصتی در این روزهای پایانی استفاده کنید تا کمی دیدتان را تازه کنید و شروع سال متفاوت تری داشته باشید. قبل از خواب بهترین زمان برای مطالعه است. در این زمان هم آرامش و تمرکز بیشتری دارید و هم خود فرآیند مطالعه می تواند به داشتن خوابی بهتر و آرام تر کمک کند. از آنجایی که اطلاعاتی که قبل از خواب به ذهنتان می سپرید، فرصت بهتری برای ثبت و تحلیل در مغزتان دارند، اثر بیشتری بر تفکرات و خلاقیت شما می گذارند.

۳- برنامه ریزی اصولی

برنامه ریزی برای روز، ماه و سالی که در پیش دارید، بهترین شروع برای مسیر مورد نظرتان است. همزمان که برای سال جدید برنامه ریزی می کنید، تنظیم یک برنامه ی روزانه را نیز تمرین کنید. از همین امروز شروع کنید و برای روز آینده تان برنامه بریزید. برای تک تک بخش های روزتان. مثلا مشخص کنید که قصد دارید برای نهار چه غذایی بخورید، چه ساعتی باید از خواب بیدار شوید و کدام کارها در چه زمانی باید به پایان برسند. در کل نیازی نیست تا تمام جزییات را حتما مشخص کنید. جایی هم برای ایده های متفاوت و یا کارهایی که ممکن است در طول روز بعد به طور ناگهانی برایتان پیش بیایند در نظر بگیرید.

افراد موفق، دقایق پایانی هر روزشان را به برنامه ریزی اختصاص می دهند. پس چه بهتر که برنامه ریزی برای سال جدید را از همین روزهای پایانی سال شروع کنید و این کار را تا شروع سال جدید به تعویق نیاندازید. از تصویرسازی ذهنی برای ایجاد واقعیتی بهتر بهره ببرید. تصویرسازی ذهنی یکی از موثر ترین عادات افراد موفق است. روزانه حداقل ۵ دقیقه برای تصور اینکه فردا چه روزی را در پیش خواهید داشت بگذارید.

همین تمرین را برای سال جدیدتان امتحان کنید. دایما تصویر مثبت و خوبی از سال جدید در ذهنتان بسازید. تصور کنید که سال بسیار متفاوتی را در پیش دارید و می توانید به تمام برنامه هایتان عمل کنید. حس خوب حاصل از آن شرایط را در خودتان ایجاد کنید و با انرژی بیشتری به سمت آغاز سال بروید. حتی اگه روز و سالتان مطابق این تصاویر ذهنی پیش نرود (که دلیل اصلی آن به ناخودآگاه هرکدام از ما برمی گردد)، با این کار راحت تر می توانید با مشکلاتی که در طول روز و سال برایتان پیش می آیند کنار بیایید و خوشبینانه تر به مسیرتان ادامه بدهید.

۴- دستاوردها موفقیتها و چیزهایی که بابت داشتنشان سپاسگزارید را ببینید

مدیریت زمان

برای هر کسی پیش می آید که سنگینی کارهای روزانه و فعالیت ها، به شدت خسته اش کند و نسبت به همه چیز دیدی منفی و حالتی عصبی پیدا کند. همه ی افراد موفق چنین روزهای بدی را داشته و دارند، تنها تفاوت آن ها با افراد دیگر در این است که آن ها یاد گرفته اند از شکست ها و سختی ها به عنوان پله ای برای نزدیک تر شدن به موفقیت استفاده کنند. افراد موفق سعی می کنند نکات مثبتی که در دل هر رویداد منفی و ناراحت کننده ای وجود دارد را بیابند.

حتی اگر از دستاوردهای امسال تان راضی نبوده اید، به گذشته نگاهی دوباره بیاندازید و جزییاتی را پیدا کنید که در همین سال به شما حس خوبی دادند. اتفاقات هرچند کوچک اما مثبتی که در طول سال برایتان رخ داده را بررسی کنید و بابت آن ها سپاسگذار باشید. پایان سال بهترین زمان برای جمع بندی و داشتن دیدی کلی تر به اتفاقات مثبتی است که در آن افتاده است. زمانی بگذارید تا بابت این اتفاقات خوب سپاسگذار باشید و با دید مثبت تری به استقبال سال جدید بروید.

همین توجه به جزییات کوچک اما خوشحال کننده، می تواند روحیه تان را بهتر و خستگی را از تنتان در کند. از همین روزهای پایانی سال، این عادت را در خودتان ایجاد کنید که در پایان هر روز، حداقل به سه اتفاق کوچک خوبی که برایتان افتاده فکر کنید و بابتش سپاسگزار باشید. این اتفاق حتی می تواند نوشیدن یک فنجان چای دلچسب عصرانه باشد.

۵- زمانی را برای کسب آرامش اختصاص بدهید

مدیریت زمان

هر شخصی ممکن است شیوه ی خاص خودش را برای کسب آرامش داشته باشد. برای به دست آوردن آرامش مورد نیازتان، روشی را به کار ببرید که واقعا برایتان تاثیرگذار است. ملزم به انجام یوگا و مدیتیشن نیستید. بسیاری از افراد ممکن است این آرامش را با انجام کارهای هنری، گوش دادن به موسیقی و هرچیز دیگری به دست بیاورند. به هر طریقی که می دانید، زمانی برای ایجاد آرامش در خودتان اختصاص بدهید. چرا که اگر خواهان موفقیت هستید، رسیدن به آرامش درونی، یکی از مهم ترین فاکتورهای به دست اوردن آن است.

خصوصا در روزهای شلوغ و پر کار پایان سال، اهمیت کسب آرامش از هر زمان دیگری بیشتر می شود. افراد موفق بدون در نظر گرفتن اینکه چه روز پر کاری را در پیش داشته و یا دارند، روزانه حداقل ۵ دقیقه را برای کسب آرامش اختصاص می دهند. حتما این کار را تمرین کنید و کاری که بیشترین آرامش را به شما می دهد پیدا کنید و به طور مرتب آن را انجام بدهید. یادتان باشد، انجام فعالیت های کوچک روزانه هستند که به نتایج مهم و بزرگ در طولانی مدت منجر می شوند. پس دیگر منتظر رسیدن آن روز مهم و یا شروع سال برای ایجاد این عادت ها نباشید. روزهای پایانی سال، بهترین زمان برای برداشتن اولین قدم ها به سمت زندگی دلخواهتان است.

چکیده
مدیریت زمان مجموعه ای از مهارتهاست که شما را در استفاده مؤثر از زمان کمک می کنند. آنچه ضروری به نظر می رسد و افراد خیلی تمایل دارند که اتفاق بیفتد، انجام تمام کارهای معوقه در روزهای پایانی سال است. ما در این مقاله تکنیک هایی را برای مدیریت زمان در روزهای پایانی سال برای شما بیان نمودیم که امیدواریم مورد استفاده تان قرار گرفته باشند.

پاسخ دهید