مدیریت حرفه ای تلگرام و اینستاگرام

مدیریت تلگرام و اینستاگرام

مدیریت حرفه ای تلگرام و اینستاگرام

برقراری ارتباط موثر با مشتری ها یکی از بزرگترین و مهمترین مواردی است که میتواند به هر صاحب شغلی چه در مدیریت شکسب و کارهای کوچک و چه در کسب و کارهای بزرگ برای دستیابی به فروش و بازار بیشتر کمک شایانی کند، در دنیای امروز با توجه به پیشرفت تکنولوژی نحوه برقراری ارتباط با مشتری نیز تفاوت یافته و به صورت آنلاین در آمده است و بسیاری از صاحبان کسب و کارها از شبکه های اجتماعی مانند تلگرام و اینستاگرام برای رونق کسب و کارشان استفاده می کنند اما نحوه مدیریت این شبکه های اجتماعی را بلد نیستند، در این مقاله با ما همراه باشید تا به شما آموزش دهیم چگونه به صورت حرفه ای کانال تلگرام و پیج اینستاگرام خود را مدیریت کنید.

در ادامه به ذکر نکات و مواردی خواهیم پرداخت که به شما در اداره یک کانال تلگرام موفق کمک خواهد کرد!

۱- انتخاب نام مناسب برای کانال تلگرام

تیتر گویاست و نیازی به تاکید بر این مطلب نیست، اینکه نام کانال شما با بیزینس مورد نظرتان همسو باشد کاملا منطقی است اما پیشنهاد میکنیم اگر اکانتی در سایر شبکه های اجتماعی مخصوصا اینستاگرام دارید سعی کنید نام کانال تلگرام و نام کاربری یا صفحه اینستاگرامتان یکی باشد!

۲- راه های معرفی کانال تلگرام

راه های مختلفی برای معرفی کانال وجود دارد، اگر وبسایت دارید حتما لینکی به صورت لایت باکس و در حین ورود به صفحه اول وبسایت از کانال قرار دهید و کانال تلگرامتان را به افراد و بازدیدکنندگان معرفی کنید (با یک لینک فعال و مستقیم به آدرس کانال)! اگر فقط صفحه اینستاگرام دارید حتما سعی کنید آدرس کانال را در قسمت بیوگرافی قرار دهید و حتما توجه کنید برای گذاشتن لینک کانال در بیوگرافی باید از مخفف Tlgrm.me به جای telegram.me استفاده کنید!

 از دیگر راه هایی که می توانید جذب مخاطب کنید اینکه در کارت ویزیت و یا کاتالوگ ها در کنار آدرس وبسایت سعی کنید آدرس تلگرام را درج کنید، پیشنهاد می کنم از QR Code یا همان بارکد های مربعی استفاده کنید، البته در ابعاد قابل مشاهده توسط دوربین ها!  از فرصت حضور در نمایشگاه های مرتبط و جلسات و همایش های گروهی به هیچ عنوان غافل نشوید ارائه تخفیف های تلگرامی هم می تواند وسیله و ابزار موثری در جذب مخاطب باشد.

۳- ارائه محتوای مناسب در کانال تلگرام

محتوا بخش اصلی و مهمی است که می تواند به آسانی در نگهداری و حتی افزایش فالوور به شما کمک شایانی کند، متاسفانه باید بگوییم ذائقه کنونی فارسی زبان ها در شبکه های اجتماعی وضعیت مناسبی ندارد، هر چقدر شما محتوایی سطحی تر و یا شاید با مزه تر داشته باشید کاربران بیشتر خوششان می آید!

۴- هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد

سعی کنید کانال شما بر حسب موضوعی که به آن می پردازید پاسخگو باشد، تمامی مشتری ها یا مخاطبان بدانند که زمینه کاری و محتوایی شما چیست و برایشان قابل درک باشد، برای مثال اگر کانالی برای معرفی محصولات مربوط به مصالح ساختمانی دارید دلیلی ندارد که برای جذب مخاطب و فالوور بیشتر از ارسال جک هم دریغ نکنید! سعی کنید مطالب در زمینه مرتبط با موضوع مورد نظر شما باشد.

۵- انگیزه ایجاد کنید

راه های ایجاد انگیزه بستگی شدید به بیزینس و اهداف شما دارد، اگر فروشنده هستید، ارائه تخفیف یا اشانتیون، اگر خدمتی را ارائه می دهید، ارائه محدودیت زمانی برای دریافت تخفیف و … اما راه های ساده تری هم هست، ارسال مطالبی با انرژی مثبت به صورت روزانه، مثلا هر روز را با یک جمله پر انرژی و مثبت آغاز کنید، یا ابتدای هر هفته با ارسال یک پیام مثبت برای مخاطبانتان آرزوی هفته ای خوب داشته باشید! سعی کنید خود را مقید کنید و مثلا جملات هر هفته را راس ساعتی خاص و در روزی خاص ارسال کنید.

۶- استفاده از هشتگ ها

مدیریت تلگرام و اینستاگرام

هشتگ ها عناصر خوبی هستند که می توانند در دسترسی آسانتر به مطالب توسط کاربران و مخاطبان موثر باشند.

۷- امضای مطالب

سعی کنید حتما در انتهای هر پیام آدرس تلگرام را ذکر کنید، این نکته هم یک شمایل خاص به ارسال های شما می دهد و هم می تواند در صورت فوروارد مطالب شما توسط مخاطبان کاربران جدید را به کانال شما راهنمایی کند!

۸- از ارسال زیاد بپرهیزید

ادمین های کانال ها خیلی اوقات پر انرژی هستند و محتوا های مناسب و خوبی را طی یک بازه کوتاه ارسال می کنند، توجه کنید کاربران مثل شما مدام و در لحظه کانال شما را چک نمی کنند، وقتی هم در اعلان ها می بینند که پیام جدیدی در کانال شما دارند، شاید در شرایط مساعد دو مورد انتهایی را مطالعه کنند. پس سعی کنید ارسال ها را در طول روز کم کرده و تنها بر ارائه محتوای مناسب بپردازید!

۹- از توضیحات غافل نشوید

این قسمت تنها جایی است که می توانید آدرس وبسایت، شماره تماس و… را به صورت همیشگی در دسترس کاربران قرار دهید، سعی کنید ساده ترین راه های ارتباطی و توضیحاتی که به شرایط بیزینس شما ارتباط دارد را خیلی مختصر بنویسید، درج شماره تماس، ارتباط تلگرامی و وبسایت فراموش نشود!

۱۰- اضافه کردن اولین افراد

در ابتدای مسیر و ایجاد کانال شما می توانید تا ۲۰۰ نفر را خودتان به لیست مخاطبان اضافه کنید، توجه کنید تنها افرادی را که حدس می زنید محتوای شما به آنها ربطی دارد را اضافه کنید، آن هم فقط یک بار! مطمئن باشید با اضافه کردن دو یا چند بار افراد نمی توانید آن ها را وادار به ماندن در کانال و یا Leave ندادن کنید! سعی کنید با محتوای به جا و مناسب افراد را جذب و پیگیر مطالب کنید!

۱۱- فالوور کیلویی نخرید

خریدن فالوور های کیلویی خیلی مرسوم است اما توجه کنید که تنها پولتان را دور ریخته اید، اعداد نمایش داده شده در بالایی صفحه تنها نظر ادمین ها را جلب می کند، ادمین ها هم افرادی نیستند که برای شما مخاطب بیشتری جذب کنند، توجه کنید که جلب مخاطب اصلی باید از طریق کاربران و معرفی و فوروارد مطالب صورت بگیرد! باز هم باید تاکید کنم که سعی کنید مطالب با محتوای مناسب و به جا نظر افراد را جلب کنید!

۱۲- لطفا زیاد ویدئو ارسال نکنید

تمامی افرادی که از تلگرام استفاده می کنند با موبایل به چک کردن کانال ها می پردازند و از اینترنت همراه استفاده می کنند، ارائه محتوای با حجم سنگین اکثر مواقع بی فایده است و ارسال های متنی شما بازخورد خیلی بیشتری دارد!

۱۳- مطالب دیگر کانال ها را کپی نکنید

ارسال مطالب کانال های دیگر مخاطبان شما را به مرور مطالب آن کانال ها سوق می دهد و کانال شما را یک کپی کار با مطالب تکراری نمایش می دهد. سعی کنید این مورد را به حداقل برسانید و خودتان تا حد امکان تولید کننده محتوا باشید!

۱۴- تبادل لینک و کاربر با کانال‌های معروف

یکی دیگر از نکات مهم در مدیریت کانال تلگرام استفاده از روش تبادل لینک می‌باشد. قرار گرفتن لینک کانال شما در کانال‌‌های معروف و محبوب هم باعث جذب و افزایش ممبر می‌شود و هم به کانال شما اعتبار می‌بخشد و حس اعتماد را در یوزر ایجاد می‌کند. البته این روش شاید نیاز به صرف هزینه نیز داشته باشد. این نکته نیز در تبادل لینک تلگرام بسیار مهم است که مخاطبان هدف خود را بشناسید و بر اساس مخاطب خود کانال را انتخاب کنید.

به عنوان مثال اگر مخاطب هدف شما زنان و دختران هستند و کانالی برای آن‌ها ایجاد کرده‌اید باید با کانال‌هایی تبادل لینک داشته باشید که بیشتر مخاطبانش را زنان و دختران تشکیل می‌دهند در غیر این صورت این تبادل لینک نه تنها باعث جذب یوزر نمی‌شود بلکه از اعتبار کانال شما نیز می‌کاهد. نکته مهم دیگر در تبادل لینک متن و محتوای تبادل می‌باشد که باید در انتخاب آن بسیار حساس باشید. متن و عکس مربوط به تبادل لینک باید جذاب، مفید و کاربردی باشد تا بتواند توجه کاربران را به خود جلب کند.

چگونه پیج اینستاگرام موفق داشته باشیم

مدیریت تلگرام و اینستاگرام

در ادامه سعی می کنیم به شما فوت و فن ما داشتن یک صفحه ی اینستاگرام موفق را آموزش می دهیم و به صورت خلاصه به شما یادآور می شویم که چه نکات مهم را از قلم انداخته اید.

۱- عکس پروفایل جذاب داشته باشید

شاید برایتان عجیب باشد ولی نداشتن عکس پروفایل مناسب بیش از هر چیز به صفحه شما لطمه میزند. عکس پروفایل اولین خاطره ی کاربر از صفحه ی شماست، اگر این تصویر جذاب نباشد مطمئا باشید که کاربر صفحه ی شما را ترک خواهد کرد.

عکس پروفایل شما باید نمایانگر فعالیت صفحه ی شما باشد، اگر کسب و کار شناخته شده ای هستید یک لوگوی مناسب و پولیش شده بهترین نتیجه را خواهد داشت، اگر صفحه ی شخصی دارید سعی کنید از شلوار مامان دوز استفاده نکنید و تصویری از خودتان ارایه دهید که نمایانگر فعالیت حرفه ای شما باشد، برای مثال اگر مهندس هستید، تصویر خود را در محل کارتان قرار دهید، لازم نیست حتما مستقیم به دوربین نگاه کنید. یک عکس به ظاهر تصادفی که توسط عکاس حرفه ای گرفته شده باشد می تواند بهترین تاثیر را بر روی صفحه ی شما بگزارد .

۲- به صورت روزانه پست بگذارید

اینکه شما در اکانت اینستاگرامتان فعال باشید تاثیر فوق العاده ای در افزایش فالوور اینستاگرام صفحه تان دارد. از ارسال عکس های بی مورد و تکراری خود داری کنید. سعی کنید تصاویری با سلیقه ی کاربرانتان تهیه منتشر کنید، به طور متوسط حداقل یک پست در روز روی صفحه تان به اشتراک بگذارید.

اگر مایل هستید تعداد بیشتری پست بر روی صفحه ی تان بگذارید پست ها را با فاصله زمانی مشخص برای مثال ۱ ساعت ارسال کنید چرا که ارسال تصاویر زیاد و پشت سر هم تاثیر منفی بر روی فرایند پیشرفت صفحه ی شما خواهد داشت، لازم به ذکر است که سایت ما به شما این امکان را می دهد که به صورت تخصصی پست های خود را با زمان بندی روی صفحه ی تان منتشر کنید.

۳- جواب کامنت های کاربرانتان را بدهید

حفظ ارتباط با طرفداران صفحه اینستاگرامتان تاثیر بسزایی در پیشرفت روز افزون صفحه تان دارد، نگذارید کاربرتان احساس کند که به او بی احترامی شده و یا کسی در صفحه ی شما حضور ندارد. ارایه یک چهره مردمی تاثیر زیادی در پیشرفت کسب و کار و صفحه ی شما دارد.

۴- خسته کننده نباشید‌

پست های تکراری نگذارید، از کپی کردن مطالب دیگران خود داری کنید، سعی کنید در زمان ارسال پست ابتکار عمل به خرج دهید، در نهایت خسته کننده نباشید، تکراری نباشید، خاص باشید!

۵- عکس هایتان را ویرایش کنید

مدیریت تلگرام و اینستاگرام

فیلتر های اینستاگرام مناسب هستند ولی اگر کار با نرم افزار های حرفه ای ویرایش عکس را بلد باشید بهترین نتیجه را خواهید گرفت. درست مثل آشپزی که خودش ادویه غذایش را آماده می کند شما هم با ویرایش حرفه ای ادویه ای به صفحه اینستاگرامتان خواهید زد که کسی جز خودتان آن را ندارد.

۶- از هشتگ‌ها استفاده کنید

هشتگ‌ها چاشنی شبکه‌های اجتماعی هستند. فرق نمی‌کند مردم از آن‌ها استفاده می‌کنند یا نه، هشتگ‌ها برای بازاریابان اهمیت زیادی دارند. اولین کاری که برای دیده شدن محتوایتان می‌توانید انجام دهید این است که از هشتگ‌ استفاده کنید و محتوای‌تان را از گم شدن در میان انبوه محتوا نجات دهید! هشتگ‌ها شبانه روزی کار می‌کنند و هرکس که آن‌ها را جستجو کند، نشان داده می‌شوند. با کشاندن مخاطبان به صفحه شما کار راحت‌تر می‌شود. به هرحال خیلی مهم است که روش صحیح استفاده از هشتگ‌ها را بدانید. یادتان باشد، هرچیزی را هشتگ نکنید و مشخصا درباره‌ی موضوع کسب‌و‌کارتان باشد.

۷- کاربران را به تعامل تشویق کنید

از هر کاری که می‌توانید برای افزایش تعامل کاربر با محتوایتان انجام دهید، دریغ نکنید تا مخاطبان هدفتان را به دست آورید. هرچه پست اینستاگرامتان لایک و کامنت بیشتری دریافت کند، شانس بیشتری دارد تا در صفحه‌ی اکسپلور مخاطب هدفتان نمایش داده شود. زمانی که عکس یا ویدیویی را منتشر می‌کنید، به این فکر کنید که چگونه می‌توانید فالوورها یا کامنت‌های بیشتری داشته باشید؟

برای مثال، اگر صاحب برند دکوراسیون داخلی هستید و تصویری از اتاقی که در آن کار می‌کنید منتشر کرده‌اید، تمام کمپانی‌ها یا برندهای مرتبط با کسب‌و‌کار خود را هم تگ کنید تا افراد بیشتری شما را ببینند. حتی می‌توانید اکانت وبلاگ‌‌نویس‌های مرتبط با دکوراسیون داخلی را هم تگ کنید. اگر برای صفحه اینستاگرامتان استوری می‌گذارید، مطمئن شوید لوکیشن خود را هم مشخص کرده‌اید. با ثبت لوکیشن شانستان را برای دیده شدن در استوری‌های منطقه‌ی زندگی خود افزایش می‌دهید. همین امر، کاربران محلی را با برند شما آشنا می‌کند.

چکیده
برای موفقیت در کسب و کارتان می توانید از هر ترفندی برای بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید، شناخت مخاطب کمک می‌کند تا محتوای متناسب با سلیقه‌ی او را خلق کرده و از این راه، او را بیشتر به سمت خود جذب کنید. در کنار این مسئله، استفاده از هشتگ‌ها را هم همیشه گوشه‌ی ذهنتان داشته باشید، با رعایت این نکات، راحت‌تر از گذشته می‌توانید دیده شوید و هرچه بیشتر دیده شوید مخاطبان بیشتری به شما توجه می‌کنند!

نکته نهایی اینکه تلاش کنید، تلاش کنید، تلاش کنید و به صورت مداوم حتی با تعداد کمی فالوور پیگیر باشد! مطمئن باشید تداوم کار و ارائه محتوای با مضمون مناسب و ارزشمند هم برای جذب مخاطب نیاز به وقت گذاشتن دارد. امیدواریم از این مطلب نیز بهره کافی را برده باشید.

پاسخ دهید