قواعد احترام گذاشتن به نیروهای شرکت

قواعد احترام گذاشتن به نیروهای شرکت

قواعد احترام گذاشتن به نیروهای شرکت ، بارها شنیده‌اید که به عنوان یک مدیر، باید مربی، معلم و رهبر تیم خود باشید. با این حال مقام شما نباید دلیلی برای جدایی و فاصله گرفتن شما و همکارانتان باشد. بلکه باید دقیقاً عکس آن عمل کند. نحوه ارتباط با کارمندان در محیط کار بسیار مهم است؛ کارمندان باید از کار کردن در کنار شما لذت ببرند و احساس کنند شما هم عضوی از تیم هستید. با راز ثروت به این قواعد میپردازیم.

 

 دو نوع  احترام داریم:

۱-احترام طبیعی
۲-احترام اکتسابی
۱- احترام طبیعی که به‌طور مساوی به همه اعضای یک گروه کاری یا سازمان داده می‌شود و نیاز ذاتی انسان را برای اینکه احساس کند ارزشمند است و به حساب آمده است، برطرف می‌کند.
در محیط‌ هایی که احترام طبیعی وجود ندارد یا خیلی کم است، شاهد نظارت بیش از حد بر ریزه‌کاری‌ها و مدیریت خرد، خشونت و سوء استفاده از قدرت هستیم و این حس وجود دارد که کارمندان قابل جایگزین شدن هستند.
۲- احترام اکتسابی است که نصیب کارکنانی می‌شود که ویژگی‌ها یا رفتارهای ارزشمند به نمایش می‌گذارند. ا
ین نوع احترام بین افرادی که انتظارات فراتر از حد دارند و افرادی که کار علمی می‌کنند تمایز قائل می‌شود و تایید می‌کند که هر کارمندی نقاط قوت و استعدادهای منحصر به فرد دارد.
احترام اکتسابی نیاز انسان را برای احساس ارزشمند بودن در قبال انجام یک کار خوب، برطرف می‌کند.
اعتباردزدی برای جلوگیری از موفقیت دیگران و ناتوانی در درک دستاوردهای کارکنان، نشانه‌های نبود این نوع احترام در سازمان است.

بنر تست mbti

براساس نظرسنجی موسسه گالوپ (Gullup)، نحوه مدیریت سازمان، رفتار مدیران و چگونگی ارتباط با کارمندان در سازمان یکی از شش دلیل اصلی برای استعفای کارمندان است.
ارتباط با کارمندان، حس تعلق آنان به سازمان را بهبود بخشیده و به موفقیت‌های شغلی آنان کمک می‌کند، همچنین باعث می‌شود سازمان در مسیر درست قرار گرفته و به سمت پیشرفت حرکت کند.

استخدام نیروهای متخصص

قواعد احترام گذاشتن به نیروهای شرکت
پنج حوزه هوش هیجانی که توانایی‌های رهبری شما را بالا برده و کمک می‌کند ارتباط شما با کارمندان‌تان بهتر شود عبارتند از:

مهارت‌های اجتماعی

توانایی اثرگذاری بر دیگران
مهارت در مدیریت تعارض و اختلافات
مهارت در ارتباطات (تیم‌سازی)

انگیزه

توانایی مثبت اندیشی
درک نحوه و زمان انگیزه‌بخشی مستقیم
درک نحوه و زمان انگیزه‌بخشی به شکل غیرمستقیم

خودآگاهی بخشی

توانایی ارزیابی نقاط ضعف و قدرت خود
اعتماد به نفس
درک نحوه تاثیرگذاری بر تیم

یکدلی

توانایی درک احساسات دیگران
توانایی یافتن و ساختن استعدادها در دیگران
توانایی پیش‌بینی، شناسایی و برطرف کردن نیاز مشتریان

خود تنظیمی

توانایی مطابقت دادن خود با تغییرات
جلوگیری از تاثیر گذاشتن احساسات خود بر دیگران
قابل اطمینان بودن برای اعضای تیم
قواعد احترام گذاشتن به نیروهای شرکت

چگونه ارتباط با کارمندان تعلق و مشارکت آن‌ها در سازمان را بالا می‌برد

فواید بسیار زیادی در ارتباط با کارمندان وجود دارد و از بزرگ‌ترین این فواید، مشارکت و تعلق کارمندان در سازمان است. ایجاد روابط و ارتباطات عمیق با افرادی که با آن‌ها کار می‌کنید، مخصوصاً ارتباط با مدیران، انگیزه افراد را در محیط کار بالا می‌برد.
حذف روابط رئیس-کارمندی و رفع موانع سلسله مراتب درون سازمان به کارمندان کمک می‌کند تا احساس کنند مدیرشان هم عضوی از تیم آن‌هاست.
این کار در نهایت باعث می‌شود اعتماد و احترام متقابل در سازمان شکل بگیرد.
این احترام و اعتماد دو سویه، کار را برای ایجاد ارتباط صادقانه آسان‌تر کرده و کمک می‌کند اختلافات و تعارضات در تیم راحت‌تر برطرف شود. همچنین کمک می‌کند همکاران احساس کنند توانایی ریسک کردن را دارند.

نحوه برقراری ارتباط درست و سازنده با همکاران

برای برقراری ارتباط درست با کارمندان باید از همان ابتدا و اولین قدم‌ها، این ارتباط را به درستی شکل دهیم و رو به جلو حرکت کنیم.
نکات زیر به شما کمک می‌کند تا ارتباط با کارمندان را به شکل درستی آغاز کنید.

۱) برای احترام طبیعی پایه‌گذاری کنید

هر کارمندی باید حس کند شأن و منزلت او به رسمیت شناخته شده و مورد احترام است.
این به‌خصوص برای کارکنان رده‌های پایین‌تر اهمیت دارد.
در مطالعه‌ای که به ارزش‌گذاری یا عدم ارزش‌گذاری کارکنان در محیط کار پرداخته، بسیاری از کارکنان خدماتی یک بیمارستان، نشانه‌های دقیقی را توصیف می‌کردند که باعث می‌شد احساس کنند ارزش آنها افزایش یا کاهش یافته است.
برخی از این نیروهای خدماتی هیچ‌وقت مورد توجه دیگر پرسنل بیمارستان قرار نمی‌گرفتند و این باعث می‌شد حس کنند کسی آنها را نمی‌بیند یا جزئی از نیروهای آن بیمارستان نیستند. برخی دیگر می‌گفتند وقتی یک دکتر احوالپرسی ساده‌ای با آنها می‌کند یا در را نگه می‌دارد تا آنها ابتدا عبور کنند، انرژی می‌گیرند و احساس ارزشمند بودن می‌کنند.

یکی از نیروهای فروش شرکت اپل از اولین برخوردش با مدیر عامل شرکت در سال ۲۰۱۱ می‌گوید:

«برای تیم کوک هیچ سوال مبهمی وجود ندارد. وقتی جواب من را می‌داد، طوری صحبت می‌کرد که انگار من مهم‌ترین فرد شرکت اپل هستم. در واقع، او طوری برخورد می‌کرد که انگار من خود استیو جابز هستم. نگاهش، تن صدایش…اینها باعث شد احساس کنم فراتر از یک عضو قابل جایگزین کردن در شرکت هستم. من یکی از ده‌ها هزار عضو جدایی ناپذیر اپل بودم.»
قواعد احترام گذاشتن به نیروهای شرکت

۲) بدانید چگونه متناسب با محیط کار خود احترام را رواج دهید

چه رهبر سازمان باشیم و چه کارمند یک بخش، می‌توانیم با هم محیطی بسازیم که در آن افراد نشانه‌های احترام را تقویت کنند و ارزش اجتماعی را به یک واقعیت روزمره برای یکدیگر تبدیل کنند.
تحقیقات به رفتارهای ویژه‌ای اشاره می‌کنند که باعث بروز احترام طبیعی می‌شوند؛ رفتارهایی مثل گوش دادن به افراد فعال و ارزش قائل شدن برای ایده‌ها و سوابق و زمینه‌های مختلف.
برای رهبران سازمان، تفویض وظایف مهم، آزادی دادن به کارکنان برای پیگیری ایده‌های خلاقانه، توجه کردن به زندگی غیرکاری آنها و حمایت از آنها در موقعیت‌های مهم و حیاتی، از جمله رفتارهایی هستند که می‌توانند احترام را ابلاغ کنند.
برای ابراز احترام، به هنجارها توجه کنید. ا
ین هنجارها ممکن است حتی از یک بخش به بخش دیگر فرق کنند.
شاید در محیط کار قبلی شما، افراد با خوش و بش‌های اول صبح با همکاران، احترام طبیعی ایجاد می‌کردند، اما در محیط کار جدیدتان این رفتار نوعی مزاحمت بی‌ادبانه در ساعات حیاتی ابتدای کار باشد.
یا شاید در محیط کار قبلی، تحسین کردن و ارائه بازخورد هنگام صحبت کردن افراد در جلسات یک نوع احترام اکتسابی محسوب می‌شد، اما همکاران جدیدتان این رفتار را اهانت بدانند.

۳) احترام اثرات موج‌دار دارد

رفتارهای رهبران سازمان معمولا در کل آن سازمان مورد تقلید قرار می‌گیرند و همان‌طور که رفتار بد و خشونت‌آمیز همه جا پخش می‌شود، احترام هم این‌گونه است. این موجی که از بالا به پایین منتقل می‌شود، بر رفتار کارکنان با مشتریان، شرکای صنعت و اعضای جامعه هم اثر می‌گذارد.
تصادفی نیست که در سال‌های اخیر، شرکت کاستکو هم از طرف نشریه فوربس به‌عنوان بهترین کارفرمای آمریکا انتخاب شده و هم بر اساس «شاخص رضایت مشتری» خرده‌فروشی محبوب آمریکایی است. در طرف دیگر ماجرا، شرکت‌هایی که در صدر بدترین خدمات‌دهی به مشتری قرار دارند، اغلب به عنوان بدترین محیط‌های کار از طرف کارکنان نیز شناخته می‌شوند.

۴) میزان احترام اکتسابی ارائه شده را متناسب‌سازی کنید

رهبران سازمان بعد از اینکه از یک میزان مشخص و پایه‌ای در مورد وجود احترام طبیعی مطمئن شدند، می‌توانند ترکیبی از دو نوع احترام را که به بهترین شکل به رشد و پیشرفت کارکنان آنها کمک می‌کند، شناسایی و متناسب‌سازی کنند. اگرچه احتمالا سطوح بالاتری از احترام طبیعی و اکتسابی مورد نیاز است، اما باید برای تاکید بر هر یک از این دو نوع احترام، دلایلی داشته باشید.
شاید هدفی که تعیین کرده‌اید نیازمند همکاری و انسجام زیادی در کار باشد و در نتیجه باید تاکید بیشتری بر احترام طبیعی صورت بگیرد. یا برعکس، اگر فرهنگ شما تا حد زیادی بر نقش‌های فردی متمرکز است، بهتر است بر احترام اکتسابی تاکید کنید و در عین حال مطمئن شوید که استانداردهای عملکرد شفاف هستند.

۵) احترام نامحدود است

تصمیم گرفتن در مورد اینکه چه زمانی باید احترام قائل شوید، مثل قضاوت کردن نیست که نیاز باشد مساوات را رعایت کنید (همان‌ کاری که مثلا هنگام تخصیص زمان، منابع یا افزایش حقوق انجام می‌دهید).
احترام گذاشتن نامحدود است.
می‌توان یک کارمند را از آن بهره‌مند کرد، بدون اینکه کارمندان دیگر کمبودی احساس کنند.
این هم در مورد احترام طبیعی و هم در مورد احترام اکتسابی صدق می‌کند.
کلیه اعضای یک سازمان باید از احترام طبیعی برخوردار شوند و کلیه کارکنانی که استانداردهای عملکرد را رعایت می‌کنند یا از آن فراتر می‌روند، لایق احترام اکتسابی هستند. همچنین جایگاه یک فرد در چارت سازمانی او را کمتر یا بیشتر سزاوار دریافت احترام نمی‌کند. احترام طبیعی باید به یک اندازه برای مدیر عامل و نظافت‌چی و نگهبان وجود داشته باشد و احترام اکتسابی براساس استانداردهای مختص نقش یک فرد رعایت شود.

۶) احترام را عامل صرفه‌جویی در وقت بدانید، نه عامل اتلاف وقت

احترام گذاشتن لزوما به این معنی نیست که از وظایف حیاتی خود بازمی‌مانید.
کریستین پوراث وقت نداشتن را یک «بهانه واهی» می‌داند و معتقد است احترام یعنی چگونگی کاری که همین الان انجام می‌دهید. احترام طبیعی، در تعاملات عادی افراد نهادینه شده و می‌تواند به سادگی صحبت کردن و گوش دادن همراه با قدرشناسی، در دسترس دیگران بودن و تایید ارزش دیگران برای شرکت باشد.

هنوز هم نگرانید که زمان از دست بدهید؟

دستاوردهایی که در عوض از آن شما می‌شود، باعث صرفه‌جویی زیادی در زمان شما خواهد شد. پوراث نشان می‌دهد که غفلت کردن از احترام خیلی هزینه‌برتر از توجه کردن به آن است. او ارزیابی می‌کند که مواجه شدن با عواقب رفتار غیرمحترمانه، می‌تواند هفت هفته از زمان مدیران در یک سال را درگیر کند.

۷) چه زمانی تلاش‌های فرد برای ابراز احترام نتیجه معکوس می‌دهد؟

اگر تلاش‌هایی که برای نشان دادن احترام صورت می‌گیرند یکپارچه نباشند و تصادفی باشند، احترام گذاشتن بیشتر مضر خواهد بود تا مفید. کارکنان معمولا اظهارات و رفتار مبهم مدیران ارشد یا مدیران منابع انسانی را که ارتباط روزانه دائم با کارکنان خود ندارند، غیرصمیمی و از سربازکنی تلقی می‌کنند.
همچنین اگر افراد در برخی موقعیت‌ها رفتار احترام‌آمیز دارند و در برخی موقعیت‌ها این‌گونه نیستند
– مثلا یک مدیر فقط در حضور رهبران ارشد شروع به تعریف و تمجید کند
– رفتار و گفته‌های آنها ریاکارانه تلقی می‌شود. در نهایت، باید در برابر احترام اکتسابی غیرواقعی و غیرضروری گارد بگیرید.
_کارکنان صداقت را یکی از ارزشمندترین جلوه‌های احترام می‌دانند، بنابراین تعریف‌های غیرواقعی و ریاکارانه، هر چقدر هم ناشی از حسن نیت باشد، نتیجه برعکس خواهد داشت.

۸) با اعضای تیم‌تان ملاقات کنید

اگر شما به عنوان عضوی جدید به تیم وارد شده‌اید، شیوه مدیریت و رهبری خود را به خوبی تشریح کنید. همچنین پیشینه و سابقۀ کاری خود را به خوبی توضیح داده و تلاش کنید از علایق شخصی خود نیز اطلاعاتی به همکاران‌تان بدهید تا آن‌ها بتوانند دیدگاهی کلی راجع به شما و طرز فکر‌تان داشته باشند.

۹) با کارمندان خود به طور تک تک نیز ملاقات داشته باشید

قواعد احترام گذاشتن به نیروهای شرکت
از کارمندان خود بپرسید در یک مدیر یا رهبر به دنبال چه خصوصیاتی هستند؟
یک رهبر را چگونه می‎بینند؟
همچنین از آن‌ها بخواهید تا درباره علایق شخصی و سوابق کاری‌شان به شما اطلاعات بدهند تا بتوانید آن‌ها را بهتر بشناسید.
اگر این دیدار اولین ارتباط شما با کارمند جدید شرکت است، از فرصت استفاده کرده و راجع به خود و سبک و شیوه مدیریت‌تان با او صحبت کنید.

۱۰) صمیمانه برخورد کنید

فارغ از اینکه شما به عنوان فردی تازه وارد به تیم اضافه شده‌اید یا اینکه فردی جدید به تیم شما اضافه شده است، سعی کنید خیلی زود افراد را شناخته و یخ خجالت را آب کنید. این کار باعث می‌شود تیم‌تان خیلی زود اعضای جدید را در خود بپذیرید و متحد و بهینه کار کند.

نحوه ایجاد ارتباط با کارمندان در بلند مدت

چند تکنیک که به حفظ ارتباط با کارمندان در طولانی مدت کمک می‌کند را با یکدیگر بررسی می‌کنیم:

کارمندان خود را ترغیب کنید یکدیگر را بهتر بشناسند

تیم خود را به ایجاد ارتباطات شخصی تشویق کنید.
هرچه افراد با همکاران خود و به ویژه شما به عنوان مدیر سازمان راحت‌تر باشند، ارتباطاتی عمیق و بر مبنای اعتماد خواهند داشت. سعی کنید در خارج از محل کار، گردهمایی و قرار ملاقات‌هایی صمیمی و دوستانه در نظر بگیرید تا ارتباطات افراد با یکدیگر شخصی‌تر از قبل شود.

روابط حرفه‌ای بین کارمندان خود را تقویت کنید

اعضای تیم‌تان را تشویق کنید تا برای توسعه و پیشرفت مهارت‌هایشان با یکدیگر تمرین کنند. این کار باعث خواهد شد که در طولانی مدت اعضای تیم به خوبی نقاط قوت و ضعف تیم را بشناسند و به همین دلیل، عملکردی قابل قبول را به نمایش بگذارند.

 شفاف باشید

شفافیت در سازمان، کلید ایجاد اعتماد و احترام در ارتباط با کارمندان است.
تا جایی که می‌توانید با همکاران خود شفاف باشید.
از آن‌ها بخواهید تا به شما بازخورد دهند، سوال بپرسند، و دغدغه‌ها و نگرانی‌های‌شان را با شما در میان بگذارند.

با اعضای تیم خود صحبت کنید

در طول روز و در خلال صحبت‌هایی که با همکاران خود دارید، سعی کنید دقایقی را به صحبت‌های غیر کاری و غیر رسمی اختصاص دهید.
از کارمندان خود در خصوص تعطیلات‌شان، اوقات فراغت، کتاب‌هایی که خوانده‌اند، فیلم‌هایی که دیده‌اند و به طور کلی برنامه‌ای که در آخر هفته داشته‌اند بپرسید.
شخصی کردن ارتباط با کارمندان باعث ایجاد حسی بهتر در آن‌‌ها می‌شود.

کارمندان خود را به خاطر تلاش‌هایشان تشویق کنید

نکته‌ای دیگر که در ارتباط با کارمندان به عنوان مدیریت مجموعه باید مدنظر قرار دهید، شناخت و پی بردن به تلاش و کار اعضای تیم‌تان است.
بهترین نوع شناخت و پی بردن به تلاش کارمندان هم تبریک گفتن به آنان به خاطر کیفیت بالای کارشان است.
قواعد احترام گذاشتن به نیروهای شرکت

با کارمندان با تجربه تر و مسن تر چگونه برخورد کنیم؟

۱- به تجربه‌ی آن‌ها احترام بگذارید
۲- سبک کاری آن‌ها را با سبک کاری نسل جدید ادغام کنید
۳- بیش از اندازه دستور ندهید
۴- تفاوت‌ها را درک کنید و احترام بگذارید

۹ رفتار ناپسند مدیران

۱- بیگاری کشیدن از کارمندان
۲- اعتقاد نداشتن به همفکری با افراد و دادن پاداش کار خوب
۳- اهمیت ندادن به کارمندان
۴- عمل نکردن به تعهدات خود
۵- استخدام افراد بی کفایت و ارزش دادن به آنها
۶- از بین بردن شور و شوق کارکنان
۷- عدم توانایی در شکوفایی استعداد کارمندان
۸- عدم بهره گیری از خلاقیت کارمندان
۹- تخریب ایده های ذهنی افراد
۱۰- اهمیت ندادن به ایده ها
۱۱- به تعویق انداختن انجام نظریاتشان

پاسخ دهید