علامت های ضعف مدیریتی کدامند ، اگر فکر میکنید مدیر محبوبی در نظر کارمندان خود نیستید و کارمندان فقط به خاطر ترس از اخراج شدن به شما احترام می گذارند و یا حس می کنید کارمندان پشت سرتان بدگویی می کنند، برای این که به درستی یا نادرستی حستان پی ببرید به علائم زیر توجه کنید. در راز ثروت به این ضف ها میپردازیم.
یک مدیر موفق
مدیری است که از ضعف مدیریتی خود با خبر باشد پس اگر چند علامت در مورد شما وجود دارد باید در شیوه مدیریتی و ارتباطیتان با کارمندان تجدید نظر کنید.
نشانه هایی که میبینید:
برای نشان دادن اقتدار خود کارمندان را تحقیر می کنید.
به قول هایتان عمل نمی کنید.
در موقع دیر رسیدن از کارمندان عذرخواهی نمی کنید.
میان کارمندان اختلاف ایجاد می کنید.
نباید کار کارمندان را به نام خودتان تمام کنید.
در تمام امور کارمندان سرک می کشید.
مدیرانی که فکر می کنند خیلی با نمک هستند.
نتایج کاری شرکتتان پایینتر از حد انتظار است:
در هر کسب و کاری، نتایج و دستاوردهای کاری بهعنوان معیار اندازهگیری و چوب محک تلقی میشود.
بنابراین چنانکه شرکت تحت رهبری شما بهطور پیوسته عملکردی ضعیفتر از حد انتظار ارائه میدهد بدانید که مشکل از کارکنانتان نیست، بلکه این سبک اعمال مدیریتتان بر کارکنان است که آنها را به سمت ارائه عملکردی ضعیف سوق داده است.
در این حالت شما باید موارد زیر را مد نظر داشته باشید:
*خیلی زود قضاوت نکنید.
یکی از اشتباهات رایج بین اغلب مدیرانی که شرکتهای تحت رهبریشان دچار مشکل و ضعف هستند این است که آنها به شکلی عجولانه در این مورد تصمیمگیری میکنند و عمدتا تقصیر را بر گردن کارمندان زیردست خود میاندازند در حالی که در چنین موقعیتهایی مدیران باید انتقاد کردن را از خود و روشهای مدیریتیشان شروع کنند.
علامت های ضعف مدیریتی کدامند
ادامه
*از سرزنش کردن و مقصر دانستن عواملی که خارج از کنترلتان هستند بپرهیزید.
بعضی از مدیران که شرکتشان دچار مشکل و زیان میشود به شکلی ناشیانه عوامل بیرونی مانند ورود محصول جدید از سوی رقبا به بازار یا نابسامانیهای اقتصادی در کشور یا حتی جهان را در رقم خوردن مشکلات دخیل میدانند.چنین توجیهاتی نه تنها دردی را از شرکت دوا نمیکند، بلکه موجب غفلت مدیران از ریشه اصلی مشکلات و نواقص میشود.
*مقصر مشکلات موجود همیشه اول مدیر است و بعد شاید کارکنان!
هر وقت مشکلی در مجموعه زیر نظر شما رخ داد به یاد داشته باشید این شما هستید که این مجموعه را مدیریت میکنید و اگر مشکلی وجود دارد در وهله اول تقصیر آن متوجه شماست و در درجه بعد شاید کارکنان مقصر باشند که در این حالت نیز اگر کارمندی دچار اشتباه یا کم کاری شد باز هم مقصر اصلی شمایید و نه هیچ کس دیگر.
جریان ایدههای جدید در شرکتتان کند است یا اصلا وجود ندارد:
سازمانهای امروز بدون تزریق ایدههای نو و خلاقانه خیلی زود از بین خواهند رفت و راه به جایی نخواهند برد.
برای حل مسائل و چالشهای جدید به ایدههای جدیدی نیاز هست و آن کسی که میتواند و باید برای ورود و رواج ایدههای نو در درون سازمان زمینهسازی کند کسی نیست مگر مدیر مجموعه.
این مدیر مجموعه است که میتواند محیط مناسبی را برای زایش و پرورش ایدههای نو ایجاد کند.
برای ایجاد چنین محیطی به موارد زیر توجه داشته باشید:
*به دام سخن گفتن به جای شنیدن نیفتید:
علامت های ضعف مدیریتی کدامند
یکی از دامهای مهلکی که در برابر مدیران پهن میشود به وجود آمدن این احساس در آنهاست که آنها بیشتر و بهتر از کارمندانشان میفهمند و آنها هستند که باید سخن بگویند و دیگران باید گوش کنند اما واقعیت آن است که اگر مدیری به دنبال حل مسائل و چالش هاست بیش از هر چیزی به ایدهها و راهحلهای نو نیاز دارد که این ایدهها باید از جانب کارکنانی ارائه شود که از نزدیک دستی بر آتش دارند. پس باید به کارکنانتان فرصت اظهارنظر و ایدهپردازی نامحدود بدهید.
*جو هراس از نوآوری و ایده پردازی در مجموعه تحت رهبریتان را بشکنید:
اگر عملکرد شما در گذشته به گونهای بوده که موجب رنجش و حتی تنبیه افرادی که در کارشان نوآوری و ابتکار داشتهاند شده بدانید که مرتکب اشتباهی بزرگ شدهاید.
شما بهعنوان یک مدیر باید از کسانی که به دنبال تجربه کردن و آزمودن روشهای جدید برای انجام کارها میزنند به شدت حمایت کنید نه اینکه آنها را از این کار بترسانید.
حتی اگر تجربیات جدید به شکست هم منتهی شد شما باید به جای مجازات عامل، این شکست را به فرصتی برای یادگیری سازمانی تبدیل کنید.
کارکنانتان از شما و از همدیگر فاصله دارند و غریبه اند:
علامت های ضعف مدیریتی کدامند
اگر در جریان بازدید از محل کار افرادتان حس کردید که رابطه بین آنها با هم و همچنین با شما عاری از صمیمیت است و اعتماد متقابل بین شما و آنها وجود ندارد باید در سبک مدیریتیتان تجدیدنظر کنید چرا که این وظیفه مدیر است که با ایجاد جو اعتماد بین کارکنان آنها را به اجزای تشکیل دهنده یک من برتر تبدیل کند.
این وظیفه در مورد مدیری که به تازگی به یک مجموعه پیوسته ابعاد حساستر و کلیدیتری پیدا میکند چرا که شناخت کارکنان از چنین مدیری اندک است و اعتمادی بین آنها از پیش شکل نگرفته است. در این حالت اگر مدیری نتواند در رابطه بین خود و کارکنان اعتمادسازی کند بهطور حتم نمیتواند چنین اعتمادی را در بین خود کارکنان نیز به وجود بیاورد و همین مساله موجب کمرنگ شدن کار تیمی در درون سازمان میشود.
افرادتان مثل روبات کار میکنند و هیچ گونه احساس و هیجانی از خود بروز نمیدهند:
بعضی از مدیران به اشتباه فکر میکنند که اگر تمام کارکنانشان سرشان در کار خودشان باشد و دقیقا مثل روباتها مشغول کار کردن هستند همه چیز بر وفق مراد است و بهره وری بالاست. این تلقی کاملا اشتباه است، چرا که کار بدون هیجان و علاقه به سرعت موجب فرسودگی و خستگی و دلزدگی کارکنان خواهد شد.
برای جلوگیری از ایجاد چنین جوی لازم است:
*روحیه شادکاری و با هیجان کار کردن را در زیرمجموعه هایتان تقویت کنید.کارکنانتان نیاز دارند که به روشنی دریابند که کاری که انجام میدهند،
بخشی از یک رسالت و ماموریت بزرگ و مهم است.
*با کلیه کارکنانتان بهطور پیوسته دیدارهای رو در رو و صمیمانه داشته باشید و آنها را در جریان احوالات شرکت قرار دهید.
* موفقیتها و دستاوردهای کاری را به همراه کارکنانتان جشن بگیرید و به آنها ثابت کنید که آنها را در پیشرفت امور سهیم میدانید
۱۲ ویژگی که نشانه های مدیریت ضعیف هستند
علامت های ضعف مدیریتی کدامند
۱. مدیران ضعیف از ارتباطات رو در رو گریزان هستند
درست است که در عصر تکنولوژی قرار داریم و بسیاری از مناسبات انسانی و حتی روابط تجاری، از روشهای آنلاین پیگیری میشوند، اما همچنان شکل ارتباطی رو در رو و کلامی با نگاه مستقیم در چشمها، بیش از هر روشی تاثیرگذار است. یکی از مشکلاتی که مدیران ضعیف از خود نشان میدهند، گریزانی از ارتباطات رو در رو و پنهان شدن پشت دنیای دیجیتال است. این افراد قادر به شرکت موثر در جلسات حضوری نیستند و ترجیح میدهند همه چیز را از راه دور و با استفاده از دکمههای کیبورد سیستم کامپیوتری خود کنترل کنند!
۲. نمایش استایل کاریزماتیک
البته که موفقترین رهبران جهان دارای کاریزماتیک خاصی هستند و حتی بابت کاریزمای خود شناخته میشوند؛
اما استاد روانشناسی تجارت در کالج دانشگاه لندن، اشاره میکند که کاریزما هنگامی که با خودشیفتگی و روان پریشی همراه باشد، ترکیبی کشنده خواهد بود و بدتر تاثیرات منفی برجای میگذارد.
به واقع یک مدیر بدون فاکتورهای کاریزماتیک که باورهای توهمی خودشیفتگی و خودبزرگ بینی نداشته باشد
به مراتب کمخطرتر از مدیری است که بیدلیل خود را بزرگتر از آن چه واقعا هست، تصور میکند.
۳. ارتباطات آنها واضح و روشن نیست
مدیران ضعیف، ارتباطات واضح و روشنی نداشته و با کارمندان خود صریح و شفاف نیستند.
کارمندان به درستی نمیدانند که در چه وضعیتی به سر برده و چشم انداز کاری شرکت یا سازمان به چه صورت خواهد بود.
این شکل از ارتباط ناامنی و عدم اطمینان نسبت به شخص مدیریت و البته آینده کسب و کار ایجاد کرده و دلسردی و یأس میان کارکنان ایجاد میکند.
عجیب نیست که در چنین شرکتی امور به درستی پیش نرفته و کارها نادرست و بینتیجه از آب دربیایند.
۴. همه چیز را تحت کنترل خویش درمیآورند
شاید این ویژگی در بدو امر مثبت به نظر برسد، اما در واقع باری منفی دارد.
مدیران ضعیف به شکلی استبدادی مایل به در سلطه گرفتن همه چیز هستند و به هیچ یک از کارکنان خود در انجام امور اعتماد ندارند.
این مدیران ریز به ریز مسائل را تحت کنترل خویش درآورده و جایی برای بحث گروهی و اظهار نظر جمعی قائل نیستند.
شعار چنین مدیرانی این است:
“فقط دستورات را اجرا کرده و گزارش بدهید.”
این مدیران همه چیز را شخصا ارزیابی کرده و قادر به برونسپاری بخشی از پروژههای شرکت خود نیستند.
مهم نیست که این موضوع چقدر از توان و زمان مدیریتی را تلف میکند، آنها مصمم هستند که همه چیز را شخصا تحت کنترل داشته باشند!
علامت های ضعف مدیریتی کدامند
۵. آنها هیچ وقت اشتباه نمیکنند!
مدیران ضعیف، هرگز اشتباه نمیکنند!
به واقع این چیزی است که این مدیران بدان معتقد هستند.
آنها خود را عاری از هر گونه تصمیم گیری غلط و نابه جا دانسته و بر این تصور هستند که اشکالهای کار از بیرون دایره امن خود آنها بوده و باید دیگران را پیوسته مورد سرزنش قرار دهند.
چنین شخصی بیشتر نگران حفظ شهرت و وجه خویش است و همیشه ترجیح میدهد دستهای خود را سفید و عاری از اشتباه نشان دهد.
۶. آنها رمزآلود هستند
آیا رئیس شرکتی که در آن مشغول به کار هستید، تمام اطلاعات مورد نیاز را به شما میدهد؟
اگر غیر از این است، احتمالا با یک مدیر ضعیف روبرو هستید.
چنین مدیری کلیه اطلاعات را برای خود نگاه داشته و کارمندان وی غالبا سردرگم و گیج هستند.
البته این به معنای آن نیست که انتظار نشر تمامی اسرار شرکت از یک مدیر وجود داشته باشد،
اما همیشه تعادل در ارائه اطلاعات به کارکنان برای پیشبرد امور، لازم و ضروری است.
۷. فقط از خود مراقبت می کنند
مدیران منفی و ناموفق، نگران هدایت ماموریتهای شرکت یا تراز کردن اهداف تیم برای رسیدن به اهداف سازمانی نیستند. بلکه آنها به عملکرد فردی خود و بالا بردن تراز شخصی خود میاندیشند.
آن ها همچون بازیکنی هستند که برای نام پشت پیراهن خود بازی کرده و نگرانی آنچنانی برای موفقیتهای گروه ندارد.
با این حساب شکستهای گروهی نیز آن قدرها تلخ نخواهد بود و همیشه اشخاصی وجود دارند که تقصیر را گردن آنها بیندازیم!
۸. از نشانه های مدیریت ضعیف، نداشتن حس همدردی است!
مدیران ضعیف نسبت به مشکلات کارمندان و سایر افراد شرکت، بیتفاوت بوده و به هیچ عنوان حس همدردی و همراهی ندارند.
از نظر اینچنین مدیران، دیگران رباتهایی هستند که باید به وظایف خویش بدون چون و چرا عمل کرده و مجاز به داشتن احساسات در هیچ بعد زمانی و مکانی نیستند.
۹. از کسی کمک نمیخواهند
یک مدیر ضعیف به اشتباه درخواست کمک را نوعی ضعف مدیریتی میپندارد.
این افراد حاضرند که کارها به بدترین شکل ممکن پیش برود، اما از دیگری درخواست کمک نکنند.
۱۰. هرگز عذرخواهی نمیکنند
شما در دایره واژگان مدیران ضعیف، کلمه “عذرخواهی” را نخواهید یافت!
آنها عذرخواهی نمیکنند؛
زیرا خود را برتر از سایر کارمندان شرکت میپندارند و هرگز اشتباهی در عملکرد خود قائل نیستند.
از نظر این مدیران، کلیه رفتارها و تصمیمات ایشان صحیح و بدون نقص بوده و چیزی به نام عذرخواهی برایشان تعریف نشده است.
۱۱. علاقهای به یادگیری ندارند
مدیران ضعیف علاقهای به یادگیری ندارند و خود را دانای کل قلمداد میکنند.
آنها از دانش روز فاصله گرفته و رفته رفته کارایی علمی خود را از دست میدهند.
ممکن است شما سعی داشته باشید برخی متدهای جدید یا نکات تازه را به آنها یاد بدهید، اما این بیفایده خواهد بود.
۱۲. آنها خوشرو نیستند
غالب مدیران ضعیف، افرادی با خلق تنگ و رفتارهایی تند و خشن هستند.
فریب نخورید، این تاکتیک برای حفظ پرستیژ و کاریزمای متقلبانهای است که چنین مدیرانی جهت بخشیدن وجهه به خود، از آن استفاده میکنند.
آنها علاقهای به رویارویی نشان نداده و در صورت رخ دادن آن نیز، با رفتاری تند و ناخوشایند با کارمندان خود مواجه میشوند.
با استفاده از روشهای داشتن شخصیت قوی، میتوان این مورد را بهبود بخشید.
سخن پایانی چطور ضعف مدیریتی خود را درمان کنیم؟
علامت های ضعف مدیریتی کدامند
برای درمان ضعفهای مدیریتی خود، باید از بزرگ پنداری فاصله گرفته و دوباره از نو ریشههای مدیریت شکل رهبری صحیح سازمانی را بیاموزید.
از همین امروز تمرین را آغاز کرده و از پشت میز عریض خود برخاسته و به میان کارکنان شرکت بروید.
مدیریت نیز جزئی از کل سازمان است و باید رفتارهای خود را در مسیر تعالی سازمانی و موفقیت کل کارکنان، تعدیل کرده و سمت و سو دهد.
توصیه میکنیم در قدم اول برای تقویت روحیه انتقاد پذیری در خود گام بردارید.
سپس با پذیرش ضعف در خود، برای برطرف کردن آن اقدام کنید.
۷ نشانه که از آمادگی شما برای مدیریت حکایت دارند
علامت های ضعف مدیریتی کدامند
۱- می توانید توانمندی های دیگران را ارزیابی کنید
۲- فردی مصمم هستید
۳- بی نهایت صادق هستید
۴- آماده اید که مسئولیت اعمال دیگران را بر عهده بگیرید
۵- دیگران شما را دوست داشته باشند
۶- زندگی شما سازماندهی شده است
۷- حرفه خود را دوست دارید
۲- فردی مصمم هستید
۳- بی نهایت صادق هستید
۴- آماده اید که مسئولیت اعمال دیگران را بر عهده بگیرید
۵- دیگران شما را دوست داشته باشند
۶- زندگی شما سازماندهی شده است
۷- حرفه خود را دوست دارید
نظر شما چیست؟
نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.