شیوه ایجاد انگیزه در کارکنان

شیوه ایجاد انگیزه در کارکنان

شیوه ایجاد انگیزه در کارکنان ، خیلی از رهبرها برای مشکل انگیزه در کارمندان دنبال راه حل می‌گردن. بعضی‌ها پاداش مادی (جایزه تشویقی ، ایجاد اتاق بازی، غذای مجانی) رو برای خوشحال‌تر کردن کارمنداشون امتحان می‌کنن. اما تحقیق‌های انجام شده نشون می‌دن که این تلاش‌ها، هرچند که ارزشمند هستند، اما در طولانی مدت انگیزه‌‌های مؤثری برای بهبود این مشکل به حساب نمیان. در راز ثروت به این شیوه ها میپردازیم.

رهبرها باید این سه چیز رو به کارمنداشون بدن:

شیوه ایجاد انگیزه در کارکنان
با توجه به پایین بودن بیش از اندازه میزان علاقه و تعهد بین نیروی کار آمریکا – رای گیری اخیر Gallop نشون می‌ده که ۷۰% از کارمندان یا علاقه و تعهدی به محل کارشون ندارن یا اینکه خیلی آشکار بی علاقگی و بی تعهدی رو ابراز می کنن.
– خیلی از رهبرها برای این مشکل دنبال راه حل می‌گردن.
بعضی‌ها پاداش مادی (جایزه تشویقی ، ایجاد اتاق بازی، غذای مجانی) رو برای خوشحال‌تر کردن کارمنداشون امتحان می‌کنن.

۱. معنا و هدف

فارغ ازینکه سازمانتون چه کاری انجام میده
– چه ارائه خدمات باشه یا تولید یک محصول
– مهم اینه که به فرهنگ کاری‌تون معنا و هدف تزریق کنین. تحقیقات نشون می‌دن افرادی که هدف دارن، متمرکزتر، خلاق‌تر، و انعطاف‌پذیرتر هستن، پس رهبرها باید به کارمنداشون یادآوری کنن که کار اون‌ها در بهبود زندگی مردم مؤثره.
انتشار رضایت‌نامه مشتری‌ها و یا مثلا اعلام اینکه سود مجموعه به خیریه‌ اهدا شده، این‌ها مثال‌های کوچیکی هستن که چگونگی انجام این کار رو نشون میدن.
تحقیقی از Adam Grant ، استاد دانشکده Wharton دانشگاه پنسیلوانیا نشون می‌ده که‌ حتی کارمندهای ناراضی هم وقتی که زمانشون رو وقف کارهای خوب می‌کنن، احساس بهتری در مورد شغلشون دارن، و اینکه برنامه‌های حمایتی در محل کار موثر هستن، چون کارمندا هم می‌تونن کمک بگیرن و هم به دیگران کمک بکنن.

منبع الهام باشید

همچنین رهبرها می‌تونن منابع الهام بزرگی برای کارمنداشون باشن. مطالعات نشون می‌ده که وقتی اون‌ها به دور از خودخواهی رفتار می‌کنن، و ثابت می‌کنن که به تیم و گروه بیشتر از خودشون اهمیت می‌دن، کارمندها قابل اعتمادتر، با مشارکت بیشتر، فداکارتر، وفادارتر و با همکاری و تعهد بیشتری کار می‌کنن.
همونطور که تحقیقی از Wayne Baker ازدانشگاه میشیگان نشون می‌ده، رییس‌هایی که عادل هستند، فداکاری، مسؤولیت شهروندی و بهره‌وری رو تقویت می‌کنن. حتما بر اساس یه برنامه روزانه یا هفتگی در کنار اعضای تیم‌تون کار کنین و وفاداری‌تون رو به اون‌ها و در سطح وسیعتر به سازمانی که در اون کار می‌کنین نشون بدین.
آیا کارکنان شما درگیر کار و شرکت هستند؟
شیوه ایجاد انگیزه در کارکنان

۲. مهربانی

ما عمیقا موجوداتی اجتماعی هستیم، با این وجود، تعاملات محل کار اغلب وقتا چیزی بیشتر از مبادلات معامله‌گرانه نیستن. این اشتباهه، طبق مطالعه‌ای که در انگلستان انجام شده، همراهی و شناخت، حتی از حقوق بالا هم در افزایش وفاداری کارکنان مهم‌تره.
تحقیق دیگه‌ای تایید می‌کنه که روابط مثبت و محبت‌آمیز یکی از مهم‌ترین عوامل سلامت روانیه. بنابراین رهبرها باید نسبت به فرهنگی که ایجاد می‌کنن و حساسیت‌هایی که در محیط کار از خودشون بروز می‌دن دقت بیشتری داشته باشن. Jane Dutton و همکارانش در دانشگاه میشیگان کشف کردن که پایه‌های فرهنگ مهربانی رو توجه و احترام تشکیل می‌ده، که بازخورد خلاقانه رو هم در خود افراد و هم در کلیت تیم افزایش می‌ده.

خشمگین بودن یا نبودن؟

گرمی رهبر گروه هم مهمه. تحقیقی از Dean Tjosvold در دانشگاه Lingan نشون داده که این امر می‌تونه به کارمندان زیرمجموعه بیشتر انگیزه بده و میزان بهره‌وری اونها رو بالاتر ببره. و Amy Cuddy از دانشگاه تجاری هاروارد می‌گه اینکار باعث می‌شه مدیران تاثیرگذارتر عمل کنن. هرچند بروز عصبانیت ممکنه فوایدی داشته باشه
– برای مثال تحقیقات Daan Van Kinnpenburg نشون داده که بعضی از دنباله روها دربرابر اون عکس‌العمل مطلوب داشتن، و کار تحقیقی Lara Tiedens در دانشگاه Stanford نشون می‌ده  که در بعضی موارد بروز عصبانیت باعث می‌شه شما کارآمدتر و قدرتمندتر جلوه کنین
– اما به طور کلی مطالعات کشف کردن که احساسات منفی عموما باعث می‌شه که مدیران تاثیر کمتری داشته باشن.
شیوه ایجاد انگیزه در کارکنان

چگونه یک رهبر و مدیر قاطع باشیم؟

شیوه ایجاد انگیزه در کارکنان
کارهای کوچک ولی لازم
رهبرهای مهربون با انجام دادن کارهای کوچیکی می تونن نشون بدن که به کارمنداشون به عنوان یک انسان، و نه فقط یک کارمند اهمیت می‌دن. اینکه حال یه نفر رو بپرسین و واقعا به جوابی که می‌ده گوش بدین می‌تونه شروع خوبی باشه.
این فعالیت‌ها می‌تونه نهادینه بشه. در یکی از شرکتهایی که از طرف مجله Fortune به عنوان صد شرکت برتر در ناحیه Bay Area انتخاب شده، اگر یک کارمند شدیدا مریض بشه یا عزیزی رو از دست بده، به مدیرعامل فورا اطلاع رسانی می‌شه تا خودش با اون فرد تماس بگیره. مثلا یک بار بعد از اینکه به یکی از مدیران اطلاع دادن که دچار تومور مغزی شده، خود مدیرعامل فقط پانزده دقیقه بعد باهاش تماس گرفته و ازش پرسیده که اون و سازمان چطوری می‌تونن ازش حمایت کنن.

۳. مراقبت فردی

بسیاری از شرکت‌ها در ظاهر خودشون رو خیلی علاقه‌مند به سلامت کارمندا نشون می‌دن
– برای مثال، بهشون امکان می‌دن توی باشگاه ورزشی، یوگا یا کلاس‌های مدیتیشن عضو بشن
– اما برنامه فشرده کاری وقت کافی برای استفاده کردن از این امکانات رو ازشون می‌گیره.
برنامه‌های سلامتی درست پیش نمی‌ره، مگر اینکه شما فرهنگی رو رواج بدین که در اون مراقبت فردی در اولویت قرار داره و تشویق می‌شه.
در هر حال، وقتی این کار رو انجام می‌دین، نتایج عمیقی رو به جا میذاره.

راهکار شرکت‌های آلمانی

پس کارمندا رو به ورزش کردن، زنگ تفریح بین کار و بهتر استراحت کردن تشویق کنین.
شما می‌تونین الگوی بعضی از شرکت‌های آلمانی رو دنبال کنین و فرستادن ایمیل بعد از ساعت کاری رو به جز در مواقع اضطراری ممنوع کنین یا به کارمندا ابزارهای کنترل فعالیت‌های ورزشی و خواب، مثل Fitbits ارائه بدین. مطمئن بشین که خودتون هم الگوی خوبی برای مراقبت از خودتون هستین.

۹ تکنیک ساده برای ایجاد انگیزه میان کارکنان

۱٫ به افراد آنچه را که ارزش دارند پرداخت کنید

شیوه ایجاد انگیزه در کارکنان
زمانی که حقوق کارمندان خود را تنظیم می کنید، مطمئن شوید که حقوق آن ها با آنچه دیگر شرکت ها در حوزه کاری شما و حوزه جغرافیایی می پردازند ، سازگار است.
به خاطر داشته باشید :
۲۶ درصد کارمندان می گویند شغل فعلی خود را تنها با ۵ درصد افزایش ترک خواهند داد.
افراد ماهر را بخاطر حقوق ناچیز از دست ندهید.

۲٫ به آن ها مکان خوبی برای کار دهید

هر کسی می خواهد در محیط اداره ای کار کند که تمیز و تحریک کننده است و باعث شود که آن ها به جای احساس بد ، حس خوبی داشته باشند .
مجبور نیستید پول زیادی خرج کنید تا دفتری جذاب داشته باشید.
شیوه ایجاد انگیزه در کارکنان

۳٫ فرصت هایی برای پیشرفت ایجاد کنید

اعضای تیم برای سازمان و خودشان ارزشمند هستند ، زمانی که فرصت یادگیری مهارت های جدید را دارند. تیم خود را در حرفه و دانش های پیشرفته تر آموزش دهید تا در آخرین تکنولوژی ها و صنعت جدید ترین اطلاعات را کسب کنند.
هم کاری میان گروه ؛ درصد بالایی از کارکنان احساس نمی کنند که ورودی آن ها مورد ارزیابی قرار می گیرد.
اعضای تیم خود را تشویق کنید و پیشنهادهای آنها را درباره نحوه انجام کارها به طور کامل بپذیرید.
سوالات خود را بپرسید، به پاسخ های آن ها گوش دهید، و در صورت امکان راه حل آن ها را اجرا کنید.

۵٫ آنها را به شاد بودن تشویق کنید

کارکنان شاد ، مشتاق و اعضای مثبت تیم هستند و نگرش آن ها مسری است. بنگرید آیا نیروهایتان از کار، کارفرما و شما راضی هستند یا خیر. اگر راضی نباشند، این نارضایتی پخش می شود

۶٫ هر شکست و اشتباهی را مجازات نکنید

همه ما اشتباه می کنیم. بخشی از انسان بودن است.
نکته کلیدی این است که درس های ارزشمندی از آن اشتباهات بگیریم تا دوباره آن ها را مرتکب نشویم.
زمانی که اعضای تیم اشتباهات صادقانه انجام می دهند ، آن ها را مجازات نکنید . به جای آن آن ها را تشویق کنید دوباره امتحان کنید.

۷٫ اهداف را مشخص کنید

در مطالعه ای، ۶۳ درصد کارمندان گزارش دادند که وقت خود را در کار هدر می دهند ، زیرا آن ها آگاه نبودند چه کاری در الویت هست یا نیست .
به عنوان یک رهبر وظیفه شما این است که با اعضای تیم خود برای مشخص کردن اهداف خود کار کنید. و زمانی که این کار را انجام دهید، اطمینان حاصل کنید که همه دقیقا می دانند آن اهداف چه هستند، اولویت نسبی آن ها چیست و نقش تیم در رسیدن به آن ها چیست.

۸٫ آنها را واضح و مستقیم کنترل نکنید

هیچ کس رئیسی را دوست ندارد که مدام آنها را کنترل می کند و هر تصمیمی را حدس می زند.
در حقیقت، ۳۸ درصد کارمندان در یک نظرسنجی گزارش دادند که ترجیح می دهند در فعالیت های ناخوشایند شرکت کنند تا اینکه در کنار رئیسی جزئی نگر بنشینند.
افراد خود را با اهداف آشنا کنید و سپس به آن ها اجازه دهید تا بهترین راه برای رسیدن به آن ها را پیدا کنند.
شیوه ایجاد انگیزه در کارکنان

۹٫ از برگزاری جلسات بی فایده اجتناب کنید

جلسات می توانند اتلاف باور نکردنی وقت باشند
– میانگین هدر رفتن زمان کار ۳٫۸ ساعت در جلسات غیرسازنده هر هفته است .
یک دستور کار برای جلسات خود ایجاد کرده و آن را پیشاپیش توزیع کنید.
تنها افرادی را که واقعا نیاز به شرکت دارند دعوت کنید، جلسه را به موقع آغاز کنید ، و سپس هر چه سریع تر آن را به پایان برسانید.

از جمله راه‌هایی که به مدیران کمک می‌کند در ایجاد  انگیزش :

شیوه ایجاد انگیزه در کارکنان

۱) در اشخاص میل به کار کردن را پدید آورید.
۲) به زیردستان بپردازید تا معلوم شود چه عاملی است که آنها را به کار وامی‌دارد.
۳) مستمع خوبی باشید.
۴) وقتی که انتقاد می‌کنید، پیشنهاد سازنده‌ای را هم آماده داشته باشید.
۵) نزد همکاران، از زیردستان تحسین کنید.
۶) تفویض اختیار کنید.
۷) هر کسی که کاری را به پایان رسانید، باید شخصاً پاداش کارش را بگیرد.
۸) باید از زورگویی و تحمیل نظر خود خودداری کنید.
۹) علاقه‌مندی خود را به زیر دستان نشان بدهید.
۱۰) میل باطنی خود را به صورت پیشنهاد عرضه کنید.
۱۱) وقتی پیشنهادی دارید و یا دستوری می‌دهید، باید مطمئن باشید که دلایل آن را نیز می‌توانید ابراز بدارید.
۱۲) نظریه‌های دیگران را در طرح‌ها و نقشه‌هایتان دخالت بدهید.
۱۳) نمونه زنده و الگوی خوبی برای زیردستان باشید.
۱۴) به زیردستان احترام بگذارید.
۱۵) نشان بدهید که به زیردستان اعتماد کامل دارید و آنها به بهترین وجه کار خود را می‌کنند.
۱۶) از زیردستان بخواهید که در صورت نیاز، بدون هیچ بیم و تردیدی برای مشورت خواهی و کمک به شما مراجعه کنند.
۱۷) وقتی اشتباهی می‌کنید باید با کمال شهامت و از روی صداقت به اشتباه خود اقرار کنید.
۱۸) به ضعیف‌ترین پیشنهاد‌ها هم توجه کنید.
۱۹) به آن دسته از پیشنهاد‌ها که جنبه عملی دارند باید بیشتر توجه کرد.
۲۰) از ناراحتی و چهر‌ه در هم و اخم آلود زیردستان ناراحت نشده و درصدد مقابله به مثل نباشید.
۲۱) در فرصت‌های مناسب به زیردستان نشان دهید که کارشان بسیار مهم است و در بقا و کارایی سازمان نقش عمده‌ای دارند.
۲۲) به زیردستان هدف را نشان بدهید و آنان را در رسیدن به آن کمک و راهنمایی کنید.
شیوه ایجاد انگیزه در کارکنان

پاسخ دهید