سندروم خستگی مزمن چیست

سندروم خستگی مزمن

سندروم خستگی مزمن چیست

سندروم خستگی مزمن یک بیماری است که با علایم خستگی مداوم و غیر قابل توضیح از نظر پزشکی و همچنین علائمی مانند درد عضلانی، اختلال خواب، سردرد و اختلال در تمرکز و حافظه کوتاه‌ مدت، مشخص می‌شود. سندروم خستگی مزمن یک بیماری شایع، ناتوان‌کننده و جدی است. درمان آن ممکن است شامل مداخلات فیزیکی مانند ورزش‌ درمانی باشد که آخرین بار در سال ۲۰۰۴ بررسی شد. با ما همراه باشید تا شما را با علایم و نشانه های این سندروم بیشتر آشنا کنیم.

تاثیر سندروم خستگی مزمن بر زندگی

۸۰ درصد مبتلایان را زنان تشکیل می دهند که غالبا کسانی هستند که اطرافیانشان فکر نمی کردند ممکن است بیمار شوند. فرد مبتلا غالبا شخصی علاقه‌ مند و ماهر در محل کار است، مسئولیت بسیار در قبال خانواده بر عهده می‌گیرد و همواره نیاز دیگران را بر نیاز خود برتری می‌دهد. استرس و اضطراب دارد. علامت استرس می تواند علامتی فیزیکی مانند کمردرد، سردرد، ناراحتی معده و روده، تپش قلبت و کم توان شدن مصونیت باشد. شخص استرس زده ممکن است خسته باشد اما آرام گرفتن و خوابیدن برایش دشوار باشد ، احساس دلشوره، اضطراب و ملال کند و تمرکز حواس برایش مشکل باشد.

علت های سندروم خستگی مزمن 

خستگی مزمن علت های متنوعی دارد که فقط برخی از آنها به دلایل روانپزشکی مربوط می شود. از آنجا که اختلالات روانپزشکی زمینه ساز خستگی شیوع بسیار بالایی دارند، ممکن است حتی پزشکان هم در مواجهه با خستگی مزمن، برخی بیماری های غیر روانپزشکی را که بالقوه قابل درمان هستند، کمتر در نظر بگیرند.

مهم ترین علت روانپزشکی خستگی مزمن، افسردگی است. بیماران افسرده، علاوه بر خستگی و بی انگیزگی، معمولا از علائم دیگری چون احساس غم و بی علاقگی، بی لذتی، تغییرات اشتها و وزن، تغییرات خواب، عدم تمرکز، بی تصمیمی، کاهش اعتماد به نفس، احساس بی ارزشی، گناه، ناامیدی و افکار مربوط به خودکشی نیز رنج می برند. باید توجه داشت یک بیمار افسرده ممکن است فقط تعدادی از این علائم را داشته باشد. در هر صورت به بررسی روانپزشکی از لحاظ افسردگی نیاز خواهد داشت.

خستگی مزمن مشکلی است که در دهه های چهارم و پنجم زندگی شایع تر است و ژنتیک، استرس و مولفه های محیطی نیز نقش مهمی در آن دارند و از سویی، احتمال ابتلای به آن در زنان بیشتر است اما علائم این خستگی غیر معمول از فردی به فردی دیگر متفاوت است.

علائم سندروم خستگی مزمن

سندروم خستگی مزمن

۱- خستگی مداوم و عودکننده بدون دلیل
۲- بیدار شدن از خواب صبحگاهی با خستگی
۳- اختلال حافظه (به‌ویژه حافظه کوتاه‌مدت) و تمرکز
۴- اختلال در قضاوت
۵- تحریک‌پذیری و خواب‌آلودگی
۶- بی‌خوابی
۷- گلودرد
۸- اختلال بینایی و تاری دید
۹- کمبود انگیزه و انرژی
۱۰- سیستم ایمنی ضعیف یا سرکوب‌ شده
۱۱- پاسخ ایمنی ضعیف یا کند به محرک ها
۱۲- کاهش هماهنگی دست‌ها و چشم‌ها
۱۳- سردرد با الگوها، شدت و انواع جدید
۱۴- درد مفاصل بدون تورم و قرمزی
۱۵- ناتوانی در فعالیت‌های روزمره
۱۶- خستگی بیش‌ از حد برای انجام کارهای منزل
۱۷- کاهش اشتها
۱۸- عرق کردن شبانگاهی
۱۹- درد عضلات
۲۰- خستگی بیش از ۲۴ ساعت
۲۱-افزایش حساسیت به نور، صداها و بوها
۲۲- (در موارد حاد) توهم
۲۳- اختلال قلب و عروق
۲۴- مشکلات گوارشی و روده تحریک‌پذیر

تشخیص سندروم خستگی مزمن 

هیچ آزمایشی برای تشخیص این سندروم وجود ندارد و پزشکان به کمک رد کردن سایر بیماری هایی که می توانند علائم مشابهی را ایجاد کنند، ابتلا به این بیماری را تائید می کنند. بیماری های بسیار زیادی وجود دارند که می توانند باعث احساس خستگی شوند و علت خستگی بسیاری از افراد چیزی غیر از سندروم خستگی مزمن می باشد.

درمان سندروم خستگی مزمن 

هیچ درمانی برای سندروم خستگی مزمن وجود ندارد اما بسیاری از علائم آن می تواند درمان شود. برای این منظور داشتن یک رابطه خوب با پزشکتان بسیار مهم است. همکاری کردن با پزشکتان برای پیدا کردن ترکیبی از دارو و یا تغییرات رفتاری که به شما کمک می کنند، بسیار مهم است. درمان ثابت و مشترکی برای تمام بیماران وجود ندارد، لذا ممکن است پزشک برای پیدا کردن بهترین روش درمانی از سعی و خطا استفاده کند.

درمان در منزل بسیار مهم است. ممکن است لازم باشد که شما در برنامه روزانه خود تغییراتی ایجاد کنید و عادت های خواب بهتری را فرا بگیرید و همچنین ممکن است لازم باشد که آهسته آهسته به ورزش ملایم روی بیاورید. مشاوره و ورزش کردن می تواند به افراد مبتلا به سندروم خستگی مزمن کمک کند. اگرچه کار چندان ساده ای نیست اما داشتن نگرش مثبت نیز می تواند کمک خوبی باشد. سعی کنید دچار سرخوردگی، خشم و افسردگی نشوید. مشاوره و صحبت کردن با سایر افراد مبتلا به این سندروم می تواند به شما در بهبود نگرش نسبت به این بیماری کمک کند.

سندروم خستگی مزمن

وقتی خسته هستید بعضی از غذاها به شما انرژی می‌دهد و خستگی را برطرف می‌کند. ولی غذاهایی که به آن حساسیت دارید بیماری را شدت می‌بخشد. معمولا این بیماری با بیماری های دیگری مثل فیبرومیالژیا و روده تحریک پذیر همراه است. تحقیقات نشان داده است تغذیه نامناسب و ضعیف و حساسیت به بعضی از مواد غذایی باعث تحریک هرچه بیشتر بیماری می‌شود.

برای درمان سندروم خستگی مزمن شاید لازم باشد به کلینیک‌هایی مراجعه کنید که با انجام آزمایش‌هایی حساسیت شما را پیدا می‌کنند. دقت کنید ببینید با خوردن فرآورده های حاوی گندم، دانه های روغنی مثل فندق یا بادام زمینی، لبنیات، سویا، صدف حالتان بهتر یا بدتر می شود. بررسی باکتری کاندیدای روده هم مهم است. تحقیقات ثابت کرده است افرادی که باکتری کاندیدای روده دارند با رعایت رژیم غذایی به میزان زیاد بیماری خستگی دوره ای را در آن‌ها کاهش چشمگیری داشته است.

برای کنترل باکتری کاندیدا مدتی از کفیر، کیمچی و کلم ترش استفاده کنید. در برنامه غذایی تان سبزیجات، تخم شربتی و دانه کتان بیشتر بگنجانید. شکر، الکل و انواع غلات را حذف کنید. اگر حال‌تان بهتر شد باکتری کاندیدا در روده تان زیاد بوده و با یک برنامه غذایی خوب می توانید آن را درمان کنید. حتما باکتری اچ پایلوری H.Pylori معده را با مراجعه به پزشک کنترل کنید. دو سوم جمعیت دنیا به این میکرب عامل بروز زخم معده است مبتلا هستند بدون آن که علائم بیماری زخم معده را داشته باشند. در بسیاری از تحقیقات پزشکی به محض از بین رفتن این میکروب در معده شخص تمام علائم مربوط به بیماری های سندروم روده تحریک پذیر، فیبرومیالژیا و خستگی دوره ای از بین رفته است.

ویتامین B بیشتری بخورید

طی تحقیقی محققان متوجه شدند کمبود ویتامین B با سندروم خستگی مزمن ارتباط مستقیم دارد. از میان گروه ویتامین B دو ویتامین B6 یا پریدوکسین، B2 یا ریبوفلاوین و B1 یا تیامین مهم تر هستند. ویتامین B6 باز هم اهمیت بیشتری دارد. آن را در غذاهایی مثل موز، سیب زمینی، فندق، سیر و اسفناج به وفور پیدا می‌کنید. ویتامین B12 یا کوبالامین در عملکرد دستگاه گوارش نقش مهمی بعهده دارد. این ویتامین با تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش سطح انرژی، کاهش افسردگی، خلق و خوی بهتر، رفع التهابات و کارکرد بهتر سیستم عصبی بخوبی بیماری سندروم خستگی دوره ای را کنترل می‌کند.

پتاسیم و منیزیم بیشتری میل کنید

در یکی از تحقیقات مشخص شد بیمارانی که از سندروم خستگی مزمن رنج می برند گلبول های قرمز خونشان کم است. با مصرف منیزیم سطح انرژی بدن این افراد افزایش پیدا کرد و درد کمتری داشتند. حتی افرادی که به سندروم تونل کارپال یا تنگی کانال های مچ دست CFS مبتلا بودند استفاده از غذاهایی مثل بادام، تخم کدو، اسفناج، لوبیا، آووکادو و انجیر دردها را به میزان زیاد کاهش داد.

سندروم خستگی مزمن

پتاسیم نیز به دلیل متوازن کردن الکترولیت های مایعات بدن بیشتر علائم بیماری سندروم خستگی دوره ای و سندروم تونل کارپال، گرفتگی عضلات، تحریک پذیری و خستگی را از بین می‌برد. پس برای درمان سندروم خستگی مزمن غذاهای حاوی پتاسیم مثل آووکادو، اسفناج، سیب زمینی، آب نارگیل، موز، لوبیا سفید، کفیر، زردآلوی خشک شده و قارچ را حتما در برنامه غذایی تان بگنجانید.

آرامش و تمدد اعصاب

انواع سندروم ها مخصوصا سندروم خستگی مزمن ناراحتی های جسمی و روحی متعددی برای فرد به وجود می‌آورد. برای درمان سندروم خستگی مزمن استراحت و خواب کافی داشته باشید. هر هفته زمانی را به خودتان اختصاص دهید تا با کارهایی که دوست دارید مثل رفتن به طبیعت یا انجام ورزش‌هایی مثل یوگا و پیلاتس تمدد اعصاب پیدا کنید. از ورزش های سنگین اجتناب کنید.

ورزش برای درمان سندروم خستگی مزمن بی نظیر است. اگر می خواهید هر چه زودتر از دست نشانه های این بیماری و بیماری های دستگاه گوارش رها شوید ورزش را مثل یک دارو که در نسخه تان تجویز شده در نظر بگیرید. ۵ تا ۱۵ دقیقه ورزش ۵ روز در هفته و ۲ بار ورزش های هوازی تغییرات زیادی بوجود می‌آورد که خودتان هم باور نمی‌کنید. برنامه خواب تان را تنظیم کنید. بی خوابی و کم خوابی بیماری را تشدید می‌کند. اتاق تاریک، خنک و بدون سروصدا، ممنوع کردن استفاده از ابزارهای الکترونیکی در اتاق خواب و استفاده از رایحه درمانی از جمله روش های خوب و موثر است که حتما امتحانش کنید.
شکر سفید، کافئین و سیگار را کنار بگذارید. در جمع های سمی حضور نداشته باشید. چون این عوامل از عوامل تحریک کننده بیماری می‌باشد.

از مدیتیشن و تکنیک های تنفس عمیق بهره بگیرید. هر از گاهی حتی اگر شده به تنهایی برای خودتان یک برنامه آخر هفته تدارک ببینید. به سفرهای یک روزه طبیعت گردی بروید. مطالعه کنید. اگر دوستان صمیمی و قابل اعتمادی دارید هر از گاهی برنامه مهمانی تدارک ببینید. با رعایت این نکات نه تنها سندروم خستگی دوره ای که بسیاری از بیماری های دوره ای را تحت کنترل در می‌آورید.

چکیده
سندروم خستگی مزمن به خستگی عمومی بیش از حد بدن اطلاق می شود که به مدت بیشتر از ۶ ادامه پیدا کند و تفاوت آن با خستگی عادی در افراد نرمال این است که این خستگی با استراحت از بین نمی رود و در تمام طول شبانه روز ادامه می یابد. این خستگی در تمام بدن گسترش می یابد و باعث کاهش فعالیت بدنی و توان فرد و افت عملکرد وی می شود.

هنوز کاملا مشخص نیست که چرا این سندروم به وجود می آید، اما به احتمال زیاد یک بیماری ثانویه است. بدین معنا که عوامل و علل ریشه ای مختلفی میتوانند منجر به این علائم شوند. هیچ درمانی برای سندروم خستگی مزمن وجود ندارد اما بسیاری از علائم آن می تواند درمان شود. امیدواریم از این مقاله نیز بهره کافی را برده باشید.

پاسخ دهید