زندگینامه بابک فردوسی

زندگینامه بابک فردوسی

زندگینامه بابک فردوسی

بابک فردوسی، مهندس پرواز ایرانی-آمریکائی ناسا در جریان فرود آوردن کاوشگر ناسا به نام «کنجکاوی» (Curiosity) به مریخ توجه بسیاری را به خود جلب کرد. شهرت فردوسی نه تنها به دلیل سهیم بودن او در این موفقیت علمی، بلکه مدل موی غیرمتداولش بوده است. موهای او که در دو سمت سرش با طرح چند ستاره تراشیده شده با رگه‌های آبی و قرمز در وسط سرش، حدس زدن در مورد شغل او را کمی سخت می کند.

بابک فردوسی در ۷ نوامبر سال ۱۹۷۹ در شهر فیلادلفیا در ایالت پنسیلوانیا آمریکا متولد شد. پدر بابک اهل ایران و مادرش بزرگ‌ شدهٔ آمریکا است. خانواده بابک فردوسی پس تولد فرزندشان به منطقهٔ خلیج سن فرانسیسکو مهاجرت کردند. خانوادهٔ بابک بار دیگر در سال ۱۹۹۱ به توکیو نقل مکان کردند. درآنجا بابک در یک مدرسهٔ انگلیسی زبان تحصیل خود را در مقطع دبیرستان به پایان برد.بابک پس از قبولی در مقطع دبیرستان در سال ۱۹۹۷ در دانشگاه واشینگتون ثبت نام کرد. او که از کودکی رویای رسیدن به بالاترین درجات رشتهٔ هوا و فضا را در سر می پروراند، موفق شد تا از دانشگاه واشینگتن در همین رشته فارغ‌ التحصیل شود.

بابک فردوسی شاگرد برنده نوبل فیزیک

بابک فردوسی بعد از فارغ التحصیلی در مقطع لیسانس زیر نظر برنده نوبل فیزیک، هانس جرج دهملت به عنوان یکی از اعضای تیم تحقیقاتی شروع به فعالیت های پژوهشی کرد.بابک فردوسی در سال ۲۰۰۱ وقتی ۲۲ ساله بود تصمیم به ادامه تحصیل گرفت و بعد از اخذ فوق لیسانس در سال ۲۰۰۳ به عنوان مهندس در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا مشغول به کار شد آنجا مورد حمایت فیروز نادری دیگر دانشمند ایرانی الاصل قرار گرفت و با نظر مساعد او وارد پروژه مریخ نورد کنجکاوی شد.

ماجرای شهرت بابک فردوسی

زندگینامه بابک فردوسی

مریخ نورد (کنجکاوی) از بلندپروازه ترین تلاش بشر برای رسیدن به مریخ بود که بابک و تیمش موفق به فرود یک آزمایشگاه سیار بر روی این سیاره شدنددرست در روز عملیات فرود بود که چهره بابک فردوسی با موهای دم خروسی و ستاره های روی سرش توجه همه رو به خود جلب کرد تا جایی که باور سنتی از دانشمندان همیشه درسخوان و ساده بدون آرایش را به تیپ امروزی تغییر داد.

بابک فردوسی و لقب موهاکی

این نوع مدل موی تاج خروسی بابک در آمریکا به موهاک (نام قبیله ای از سرخ پوستان) مشهور شده و به او مرد موهاکی لقب داده اند.

ازدواج بابک فردوسی

زندگینامه بابک فردوسی

بابک فردوسی ۳۸ ساله مثل سنت غربی هنوز ازدواج نکرده اما با یک بازیگر و تهیه کننده آمریکایی بنام ریلا الیزابت واندربیلت در رابطه عاشقانه ای به سر می برد.

بابک فردوسی و هر پروژه یک مدل مو

نکته چالب در مورد فردوسی معاصر این است که او برای هر ماموریت جدید مدل موهای خود را عوض می کند و میگوید:اگر مدل موی من باعث هیجان بیشتر و جلب توجه مردم به علم و ماموریت ها می شود، فوق العاده است.

بابک فردوسی از زمین تا ماه

بابک فردوسی می گوید:زمین سیاره محبوب من است ولی اگر سفری کوتاه داشته باشم دوست دارم به ماه بروم و از آنجا به سیاره مان خیره شوم تا بتوانم همه چیز را در یک نگاه ببینم.

چکیده
بابک فردوسی متولد (۱۶ آبان ۱۳۵۸) مهندس سیستم ایرانی-آمریکایی است که در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا فعالیت می‌کند. او در مأموریت مریخ‌نورد کنجکاوی (کیوریاسیدی(تلفظ امریکایی)-کیوریاسیتی(تلفظ بریتانیایی) مدیریت پرواز را بر عهده داشت و از اعضای پروژهٔ کاوشگر کاسینی-هویگنس بود.هنگام مأموریت مریخ‌نورد کنجکاوی در اوت ۲۰۱۲، مدل عجیب موهای وی که به سبک موهاک بود توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد و سبب معروفیت وی شد. بابک فردوسی و مدل مویش به طور غیرمنتظره‌ای تبدیل به میم اینترنتی (به انگلیسی: Internet meme اصطلاحی است برای توصیف موضوعات و عقیده‌هایی که به وسیله اینترنت گسترش و شهرت پیدا می‌کند) و نمادی از این مأموریت در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی شد. اوباما نیز طی پیام تبریک تلفنی‌ به تیم مریخ‌نورد کنجکاوی، اشاره‌ای به بابک فردوسی (تحت عنوان «Mohawk Guy» که بعداً به این لقب معروف شد) و شوخی‌ دربارهٔ وی و مدل مویش کرد.دوسی توضیح داد او در هر مأموریت مدل مویش را به یک سبک درست می‌کند و این‌بار طبق رأی اکثریت اعضای تیم، مدل موهاک را انتخاب کرد.او در مصاحبه‌ای گفت «اگر [مدل موهای] موهاک من باعث ایجاد هیجان در تعداد اندکی بیشتر از افراد دربارهٔ علم و این مأموریت بشود، این فوق‌العاده است».

پاسخ دهید