رژیم لاغری سریع و تاثیرش بر بدن

رژیم لاغری و تاثیر ان بر بدن

رژیم لاغری سریع و تاثیرش بر بدن ، افرادی که اضافه وزن دارند یا با چاقی دست و پنجه نرم می‌کنند، اغلب با دیدن عباراتی مانند ” رژیم لاغری سریع ” یا ” به سرعت و در عرض ۳ روز وزن کم کنید ” و از این دست جملات حسابی وسوسه می‌شوند که سراغ این رژیم‌ها بروند. در سایت راز ثروت به رژیم  لاغری میپردازیم.

 

همه چیز از شاخص توده بدنی شما شروع می‌شود!

بهترین و معتبرترین معیار برای ارزیابی میزان چاق و لاغر بودن شخص و همچنین مدیریت وزن، شاخص توده بدنی یا BMI است.

تمام متخصصان تغذیه، متخصصان باریاتریک، جراحان لاغری و مربیان ورزشی با در نظر گرفتن این شاخص است که برای شما برنامه ریزی می‌کنند.

و به لاغری شما کمک می‌کنند. بر همین اساس برنامه‌های لاغری بسته به BMI هر کس و وضعیت سلامتی او متفاوت خواهد بود.

سنگ بنای هر رژیم غذایی اعم از لاغریف چایقی یا تثبیت وزن آگاهی از شاخص توده بدنی است.

رژیم لاغری سریع برای چه کسانی مناسب است و برای چه کسانی بی‌اثر؟

اجازه دهید در همین بخش افرادی که اضافه وزن دارند با افرادی که چاق هستند را از هم جدا کنیم.

چون اضافه وزن و چاقی با هم فرق دارند. کسانی که صرفا اضافه وزن دارند می‌توانند با انواع رژیم لاغری، اضافه وزن خود را کاهش دهند.

اما کسانی که چاق هستند یا چاقی مفرط دارند (شاخص توده بدنی بالا ۳۰) نمی‌توانند به این سادگی‌ها و با رژیم غذایی لاغر کنند.

بهترین و موثرترین راه برای لاغری این افراد مداخله پزشکی و انجام عمل جراحی لاغری است.

اگر تنها اضافه وزن دارید، همه این مقاله را بخوانید و اگر چاقی مفرط دارید به انتهای مقاله بروید چون راه‌حل لاغر شدن شما در انتهای مقاله است.

برای افرادی که شاخص توده بدنی بالا ۳۰ دارند رژیم لاغری به تنهایی نمیتواند باعث کاهش وزن موثر شود.

آیا رژیم لاغری سریع واقعا موثر است؟

هم بله و هم نه. در کوتاه مدت “بله” اما در طولانی مدت “خیر”. اصولا رژیم های غذایی سریع، تابع قوانینی هستند

که حتما باید رعایت شوند. این رژیم ها به تغییرات سبک زندگی کاری ندارند.

به همین جهت افراد بعد از مدتی دست از آن ها می‌کشند.

در عوض رژیم لاغری که همراه با تغییرات سبک زندگی باشد در طولانی مدت موثرتر است و ماندگاری آن نیز بالا است.

انواع رژیم لاغری سریع کدامند؟

روش های معمول کاهش وزن شامل رژیم های کم کالری(LCD) و رژیم های بسیار کم کالری(VLCD) می باشند.

افراد رژیم گیرنده باید قبل از انتخاب یک رژیم لاغری از تفاوت‌های این دو آگاه باشند.

رژیم لاغری سریع و تاثیرش بر بدن

رژیم های کم کالری

برنامه‌های غذایی که برای خانم‌ها، روزانه ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ کالری و برای آقایان ۱۲۰۰ تا ۱۶۰۰ کالری در نظر می گیرند،

با عنوان رژیم های غذایی کم کالری در نظر گرفته می شوند.

این رژیم ها اغلب شامل مصرف غذا های عادی است که گاهی نیز مخلوط ها و محصولات دیگری جایگزین وعده های غذایی می شوند.

رژیم های بسیار کم کالری

این رژیم ها معمولا یا رژیم های مایع هستند، یا مصرف غذا های عادی در آنها بسیار کم یا به کلی حذف شده است.

در رژیم های بسیار کم کالری، برای فرد رژیم گیرنده روزانه ۸۰۰ کالری در نظر گرفته می شود.

این رژیم ها لزوما باید تحت نظر پزشک و برای مدت کوتاهی گرفته شوند.

افرادی که از چاقی مفرط رنج می برند می توانند با رژیم های بسیار کم کالری و تحت نظر پزشک خود، مقدار کمی وزن کم کنند و سلامت خود را بهبود بخشند.

نشانه های نامناسب بودن یک رژیم لاغری

رژیم لاغری سریع با عنوان رژیم زودگذر نیز شناخته می شوند و علت آن این است که نمی توان آنها را ادامه داد.

از آنجایی که بسیاری از این رژیم های سریع، به هیج وجه قابل اطمینان نیستند،

باید راهی برای شناسایی یک رژیم لاغری مناسب وجود داشته باشد.

دور رژیم های غذایی که یک یا تعدادی از موارد زیر شامل آن ها میشود را خط بکشید.

۱. رژیمی که به شما می‌گوید یک وعده غذایی را حذف کنید

چنانچه به شما یک برنامه رژیمی داده شده که باید یک یا تعدادی از وعده های غذایی را حذف کنید اشتباه است

و به آن تن در ندهید. امتناع کامل از وعده غذا عادت درستی نیست و حتی ممکن است عوارض و مشکلات جدی را خصوصا برای بیماران دیابتی به دنبال داشته باشد.

حذف وعده های غذایی تنها باعث هیپوگلیسمی(hypoglycemia) یا افت شدید قند خون می شود که این شرایط فقط می تواند باعث دو برابر شدن اشتهای فرد در وعده بعدی شود.

۲. رژیم لاغری که بدون ورزش باشد (و ورزشی که رژیم غذایی خاصی نخواهد)

ورزش برای سلامتی انسان حیاتی است و در جریان خون و دیگر فعالیت های سیستم بدن انسان نقش مهمی دارد.

بنابراین رژیم های لاغری که نیاز به ورزش ندارند، مضر هستند.

از طرف دیگر ورزش به تنهایی نمی تواند تاثیر گذار باشد. بنابراین رژیم لاغری و ورزش به صورت همزمان می توانند بسیار مفید واقع شوند.

۳. رژیم هایی که تابع زمان بندی هستند

تاکتیک‌های تاخیری در رژیم های غذایی شما را به هیج جا نمی رسانند و تنها مشکل را بزرگتر می کند.

به همین دلیل اگر برنامه رژیم لاغری تان دارای یک چهارچوب زمانی برای کاهش وزن است بدانید که این رژیم زودگذر و نامناسب است.

به جای توجه به مدت زمان لاغر شدن، به کیفیت لاغری و سلامتی شما طی مدت لاغر شدن توجه کنید.

چه وقت باید رژیم لاغری سریع بگیریم؟

رژیم لاغری سریع و تاثیرش بر بدن

۱. زمانی که تاب و توان رژیم های طولانی نداریم

همانطور که می دانید بیشتر رژیم های لاغری سریع طوری طراحی شده اند که طی مدت محدودی بیشترین کاهش وزن را داشته باشند.

معمولا این رژیم ها بیشتر از چند هفته دوام نمی آورند. همین باعث جلوگیری از دلزدگی فرد با غذا های محدود درون برنامه ی غذایی می شود

که معمولا این برنامه شامل غذا هایی است که باعث بیشترین کاهش وزن می شوند.

۲. زمانی که بخواهیم برای چربی سوزی سریع اقدام کنیم

رژیم های روزه داری امروزه یکی از محبوب ترین برنامه های کاهش وزن سریع می باشند.

در این رژیم ها، فرد روزانه در زمان مشخصی وعده ای سنگین و حجیم می خورد و سپس تا وعده ی بعدی روزه می گیرد

و چیزی نمی خورد. هدف این رژیم این است که به جای استفاده از انرژی مصرفی و چربی های انباشته شده، به بدن امکان سوختن چربی ها را بدهند.

۳. برای ثابت نگه داشتن وزن

رژیم لاغری سریع مانند رژیم کم کربوهیدرات و پر پروتئین برای شروع یک رژیم لاغری طولانی مدت مناسب می باشد

که به فرد کمک می کنند تا وزن کاهش یافته خود را ثابت نگه دارد.

برای نتیجه گیری بیشتر و جلوگیری از عوارض احتمالی، بهتر است

استفاده از رژیم لاغری سریع را تنها به مدت توصیه شده محدود کنید و سپس از رژیم های سالم و متعادل که شامل بیشتر غذا های عادی می باشد، استفاده کنید.

معایب رژیم لاغری سریع

رژیم لاغری سریع و تاثیرش بر بدن

۱. ریزش مو

ریزش مو به دنبال این رژیم ها به این دلیل اتفاق می افتد که موهای ما نیاز شدیدی به مواد مغذی دارند که رژیملاغری سریع یا نامناسب، باعث فقدان این مواد در بدن می شوند.

 

۲. کاهش عملکردهای بدن

مطالعات نشان داده اند زنانی که تحت رژیم هایی با میزان کربوهیدرات پایین هستند،

نه تنها حافظه ی ضعیف تری دارند بلکه کندتر نیز واکنش نشان می دهند.

به همین دلیل برای اینکه مغزمان دارای عملکرد صحیح تری باشد باید از رژیم های لاغری متعادل تری استفاده کنیم تا تمام مواد مورد نیاز بدن به آن برسد.

۳. کاهش آب بدن

با دنبال کردن رژیم های لاغری سریع، اغلب از خوردن غذاهایی که به جذب آب و حرکت مواد در روده کمک می کند،

می پرهیزیم. کم آبی بدن در این شرایط در نهایت منجر به درد بدن و مشکلات دیگر می شود.

رژیم لاغری سریع و تاثیرش بر بدن

۴. کاهش سطح قند خون

از آنجایی که طی رژیم های لاغری زودگذر، کربوهیدرات کمتری به بدن می رسد

و گاهی هیچ قندی به بدن نمی رسد، ممکن است بدن دچار کتوز(Ketosis)شود. کتوز به معنی حالت ضعف در بدن به همراه بوی بد دهان می باشد.

۵. افزایش وزن

ممکن است عجیب به نظر برسد، اما احتمال دارد با شروع رژیم لاغری ناگهان کمی وزن اضافه کنید.

به دلیل اینکه فرد رژیم گیرنده از مصرف برخی غذاها خودداری می کند، میزان متابولیسم بدن کاهش پیدا می کند

که به افزایش وزن کمک می کند.

۶. افسردگی

از نظر علمی ثابت شده است که در صورت عدم مصرف کافی قند و کربوهیدرات،

سطح هورمون سروتونین در بدن کاهش پیدا می کند که با نام هورمون شادی شناخته می شود.

کاهش این هورمون می تواند منجر به افسردگی شود.

رژیم لاغری سریع و تاثیرش بر بدن

۷. آسیب دیدن اعضای بدن

مانند موها و مغز، سایر ارگان های بدن نیز نیاز به مقدار مشخصی مواد مغذی نیاز دارند.

بنابراین برنامه های رژیم های لاغری نمی توانند تمام مواد مغذی که بدن به آنها نیاز دارد را در خود بگنجانند که نهایتا باعث آسیب دیدن اعضای بدن می شود.

۸. کمبود مواد معدنی

انسان برای داشتن عملکردی صحیح، روزانه نیاز به مصرف وعده‌های غذایی سالم در زمان‌های مشخص دارد.

برنامه‌های رژیم‌های لاغری معمولا برخی مواد غذایی را ممنوع می‌کنند که ممکن است بدن را دچار کمبود مواد معدنی کند.

۹. اختلالات تغذیه

در صورتی که قبلا تحت رژیم لاغری سریع قرار گرفته‌اید، ممکن است این حالت را تجربه کرده باشید.

پس از پایان رژیم لاغری ممکن است به بی اشتهایی (Anorexia) یا پرخوری عصبی(Bulimia) دچار شوید

که هر دو از اختلالات جدی تغذیه‌ای محسوب می شوند که باعث ضعیف شدن بدن و آسیب های روانی نیز می شوند.

۱۰. ناامیدی و دلسرد شدن از خود

تمام افرادی که رژیم لاغری می گیرند گاهی تقلب کرده و ناپرهیزی می کنند.

با اینکه برخی برای تفریح و فرار از غذاهای روتین برنامه، اینکار را انجام می دهند،

اما دیگران دچار عذاب وجدان شده و از خود متنفر می شوند و این دقیقا زمانی است که آسیب روانی می بینند.

رژیم لاغری سریع و تاثیرش بر بدن

بنابراین بهترین راه برای کاهش وزن چیست؟

با اینکه علم پزشکی ثابت کرده که کم کردن وعده های غذایی تان نمی تواند به کاهش وزن کمک کند

اما شما می توانید با افزایش زمان ورزش روزانه و دریافت برنامه غذایی از یک پزشک تغذیه، وزن خود را کاهش دهید

و تمام مواد مغذی که بدنتان به آن نیاز دارد را دریافت کنید.

رژیم لاغری به تنهایی به درد افراد با چاقی مفرط نمی‌خورد

دلایل زیادی وجود دارد که چرا رژیم لاغری سریع و سایر روش‌های لاغری در افرادی که شاخص توده بدنی بالا ۳۰ (معمولا ۳۵ یا بیشتر از آن) دارند موثر نیستند.

اول اینکه این افراد تحرک کمی دارند، اشتهای زیادی دارند، حجم معده آن‌ها بسیار زیاد است

و تا زمانی که حجم معده کم نشود این افراد نمی‌توانند به درستی وزن کم کنند.

از طرفی وزن بالای آن ها مانع از تحرک می‌شود. به همین دلیل افرادی که بسیار چاق هستند

در اغلب موارد نه می‌توانند ورزش کنند و نه تاب و توان گرسنگی ناشی از رژیم های لاغری را دارند.

رژیم لاغری سریع و تاثیرش بر بدن

بهترین روش برای لاغری افراد با چاقی مفرط چیست؟

مداخله پزشکی و انجام عمل جراحی لاغری می تواند به این افراد در کاهش وزن کمک کند.

یک عمل لاغری و داشتن یک رژیم غذایی ساده و سالم+ ورزش های ساده تر میتواند تصمین کند

که افراد چاق (که اغلب بیماری های مرتبط با چاقی دارند) به خوبی در سالمترین وضعیت وزن کم کنند.

انواع روش جراحی برای لاغری افراد با شاخص توده بدنی بالا ۳۰:

عمل اسلیو معده
عمل بای پس معده
عمل بای پس روده
عمل پلیسه معده
عمل ساسی بای پس
عمل مینیی بای پس
باندینگ معده
بالون معده
و …

رژیم لاغری سریع و تاثیرش بر بدن

پاسخ دهید