روش های درمان بی حالی و کسلی

روش های درمان بیحالی و کسلی

روش های درمان بی حالی و کسلی ، خستگی واژه‌ای است که برای توصیف احساس بی‌حالی یا نداشتن انرژی به کار می‌رود. بسیاری از ما دچار این مشکل هستیم. خستگی در وسط روز کاری، مشکل زیان‌باری است که هم عملکرد شما را تضعیف می‌کند و هم باعث می‌شود دیگران شما را تنبل فرض کنند. بدتر از همه این است که نمی‌دانید چرا همیشه احساس خستگی می‌کنید. آیا این خستگی ناشی از کمبود خواب است یا می‌تواند دلیل دیگری داشته باشد؟ در سایت راز ثروت شما را با علل خستگی و درمان بی حالی و کسالت آشنا می‌کنیم.

 

علت بی‌حالی

کنترلِ خستگی کار سختی است، چون نشانه یا وضعیت بسیار مبهمی است.

خستگی انواعی دارد، مثلا: خستگی فیزیکی، خستگی احساسی، خستگی به عنوان نشانه‌ی یک بیماری و خستگی به عنوان خودِ بیماری.

این احتمال هم وجود دارد که خستگی، از علائم افسردگی یا قند خون پایین باشد.

برای اینکه بتوانید امیدی به از بین بردن احساس خستگی داشته باشید، نخست باید به پزشک مراجعه کنید.

اما اگر نتوانستید علت دقیق خستگی‌تان را بفهمید (حتی با مراجعه به پزشک) می‌توانید

منشأ آن را در سبک زندگی و برخی از عادات زندگی در دنیای مدرن کنونی جست‌وجو کنید.

اگر دریافتید که خستگی سایه‌ به سایه‌ همراه شما و در حال از پا انداختن شماست، امیدتان را از دست ندهید،

چون هنوز تغییرات زیادی است که می‌توانید انجام بدهید

و درمان‌های طبیعی زیادی وجود دارند که می‌توانید برای مبارزه‌ی مؤثر با این خستگی، از آنها بهره بگیرید.

درمان بی‌حالی

روش های درمان بی حالی و کسلی

۱. بالا بردن فعالیت فیزیکی و جنب و جوش

متأسفانه نسخه‌‌ای که همه‌ی ما برای درمان بی حالی و کسالت می‌پیچیم، این است که فورا چرتی بزنیم تا سرحال شویم.

اما آیا تا به حال دقت کرده‌اید که وقتی تمام روز به خاطر بیماری در رختخواب دراز می‌کشید،

احساس خستگی و بی‌حالی شما بیشتر می‌شود؟ سرتان گیج می‌رود و سردرد خفیفی را احساس می‌کنید و به جای اینکه انرژی بگیرید و سرحال شوید،

انگار همه‌ی انرژی بدن‌تان تحلیل رفته است. دلیلش این است که تأثیرِ استراحت یا خوابیدن بیش از حد،

درست برعکس چیزی است که ما انتظار داریم،

در حالی‌که این حرکت و جنب و جوش است که انرژی ما را تقویت می‌کند.

اگر احساس خستگی می‌کنید و رَمق کار کردن ندارید، شاید با قرار گرفتن

در معرض هوای تازه به راحتی بتوانید به جسم و ذهن‌تان طراوت بدهید.

بهتر است به جای استراحت مطلق، به خودتان پاداش بدهید، یعنی هر از گاهی از جایتان بلند شوید

و هوای تازه‌ای بخورید تا تأثیر طراوت‌بخش آن را در خودتان احساس کنید.

این کار به سبب آزاد شدن اندورفین باعث بهتر شدن خلق و خوی شما می‌شود.

فراموش نکنید که غم و افسردگی، عوامل زمینه‌سازِ خستگی هستند.

نکته: با اینکه شما در درازمدت، از جنب و جوش خود احساس سرزندگی می‌کنید،

اما در صورتی که بیش از حد به فعالیت فیزیکی بپردازید، ممکن است دچار خستگی مفرط شوید.

ابزار لازم:

یک جفت کفش پیاده‌روی مناسب.

روش های درمان بی حالی و کسلی

دستورالعمل:

برای بالا بردن انرژی، به ویژه در درازمدت، ورزشِ «منظم» اهمیت بسیار زیادی دارد.

اگر فکر می‌کنید حوصله‌ی ورزش کردنِ زیاد را ندارید، پس در آغازِ کار، بیش از حد ورزش نکنید.

فقط کفش‌تان را بپوشید و از خانه بیرون بروید. حتی قدم زدنِ ساده هم بهتر از این است که هیچ فعالیتی نکنید.

اگر هوا مساعد نیست یا فصل سرماست، ورزش را همراه با موسیقی، به طور منظم در خانه انجام بدهید. رفته رفته با عادت کردن به ورزش، بر سطح فعالیت خود بیفزایید.

۲. نوشیدن آب سیب‌زمینی

شاید حتی فکرِ خوردنِ یک لیوان آب سیب‌زمینی چندان خوشایند نباشد،

اما آب سیب‌زمینی یک درمان خانگی عالی برای درمان بی حالی و کسالت است.

انداختن چند برش سیب‌زمینی در لیوان آب، آن را به یک نوشیدنی سرشار از پتاسیم تبدیل می‌کند که باعث می‌شود کمتر احساس خستگی و تنبلی کنید،

زیرا این نوشیدنی یک ماده‌ی معدنی را وارد بدن می‌کند که بسیاری از افراد، مقادیر کافی از آن را دریافت نمی‌کنند.

بدن، پتاسیم را نیز مانند منیزیم تولید نمی‌کند و ما باید آن را از منابع خارجی دریافت کنیم.

از آنجا که رژیم غذاییِ این روزها به لحاظ مواد مغذی، کم‌مایه است،

تعجبی ندارد که بدن‌مان دچار کمبود پتاسیم باشد.

پتاسیم به تنهایی به شما انرژی نمی‌دهد، اما همراه با منیزیم (همین‌طور کلر و کلسیم)، الکترولیتی را ایجاد می‌کند

که برای عملکرد درست سلول‌ها و آزادسازی انرژی و هدایت الکتریسیته، حیاتی است.

بدون پتاسیم، عضلات ما به درستی حرکت نخواهند کرد و تکانه‌های عصبی ما به درستی فعال نمی‌شوند.

با دریافت مقدار مناسبی پتاسیم، می‌توانید احساس بی حالی و کسالت همیشگی خود را از بین ببرید.

 

۳. تقویت گلبول‌های قرمز

آهن عنصر ضروری و مورد نیاز بدن است و بدون آن، بدن نمی‌تواند به اندازه‌ی کافی، گلبول‌های قرمز تولید کند.

گلبول‌های قرمز حاوی هموگلوبین هستند.

هموگلوبین در ساختارِ خودِ عنصر آهن قرار دارد و نقش آن انتقال اکسیژن به سرتاسر بدن است.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند مصرف اکسیژن با ورود آن به ریه‌ها، پایان می‌یابد، اما اکسیژن باید کل بدن را طی کند

و به تمام سلول‌ها و اندام‌های بدن برسد تا به آنها توانایی کار کردن بدهد.

همان‌طور که می‌توانید تصور کنید، کمبود اکسیژن منجر به کاهش عملکرد بدن می‌شود و در نهایت،

خستگی را به همراه دارد. به این وضعیت، کم‌خونیِ ناشی از فقر آهن می‌گویند. برای مقابله با آن،

با برگ‌های گزنه (ترجیحا برگ‌های تازه، اما برگ‌های خشک هم مؤثر هستند) چای درست کنید.

گزنه سرشار از آهن و ویتامین C است.

روش های درمان بی حالی و کسلی

۴. مصرف جینسِنگ

مصرف جینسنگ ، درمان بی حالی و کسالت

احتمالا معروف‌ترین گیاه علفی چینی، جینسِنگ است؛ نام ثقیلی که با در نظر گرفتن طب گیاهان سنتی چینی،

قدمتِ آن به صدها هزار سال قبل باز می‌گردد. این گیاه سرشار از گونه‌های همیشه‌سبز و حاوی ترکیبات طبیعی است.

جینسنگ جایگاه ویژه‌ای در تاریخ دارد، اگرچه گونه‌های زیاد آن، شاید شما را گیج کند.

جینسنگ به هر یک از ۱۱ گونه‌‌ی همیشه‌سبز از طبقه‌ی پاناکس اشاره دارد. این گیاه در آمریکای شمالی،

همین‌طور آسیای شرقی پیدا شده است.

جینسنگ اغلب به عنوان یک گیاه «آداپتوژن» در نظر گرفته می‌شود، به این معنا که به سازگاری بدن با استرس کمک می‌کند،

خواه این استرس ناشی از قرار گرفتن در معرض سرما یا گرمای شدید باشد، خواه به خاطر گرسنگی یا خستگی.

تصور می‌شود این گیاه با بهبود بخشیدن عملکرد سیستم آدرنال، به رویارویی بدن با استرس کمک می‌کند.

وقتی صحبت از واکنش هورمونی به استرس می‌شود، سیستم آدرنال، مرکز فرماندهی بدن است.

کورتیزول، هورمون «استرس» می‌تواند بر کیفیت خواب ما اثر بگذارد

و تعیین‌کننده‌ی به خواب رفتنِ دوباره‌ی ما در شب باشد، زیرا با ترشح هورمون کورتیزول، ملاتونین سرکوب می‌شود.

ما برای داشتنِ چرخه‌ی منظم خواب و بیداری به ملاتونین نیاز داریم. اگر سطح کورتیزول بالا باشد،

حتی پس از استراحت کامل، احساس خستگی مزمن می‌کنیم. صبح‌ها، سطح کورتیزول بدن ما در نقطه‌ی اوج خود قرار دارد و سپس به تدریج در طول روز، کم می‌شود،

اما اگر سطح آن بالا باقی بماند، این ریتم روزانه، همین‌طور خواب باارزشی که برای سرحال شدن به آن نیاز داریم،

مختل می‌شوند. دریافت مقدار کمی جینسنگ ممکن است به تنظیم کورتیزول و عملکرد درست بدن، کمک کند.

 

۵. مصرف بیشتر مرکبات

تقریبا تمام انواع مرکبات دوست‌داشتنی هستند. از آب لیمو شیرین گرفته تا آب پرتقال و تمام آب‌میوه‌های دیگر که همیشه به عنوان درمان‌های خانگی مورد استفاده‌ی ما بوده‌اند.

برای درمان بی حالی و کسالت توصیه می‌کنیم روز خود را با یک لیوان آب لیموترش آغاز کنید.

عطر لیموی ترش تازه درون لیوان آب به تنهایی می‌تواند شما را سرحال ‌کند و جذبِ آب،

شما را برای یک روز عالی آماده ‌کند. خواص لیموترش بی‌شمار است.

آب لیموترش به بهبود شماری از بیماری‌ها کمک می‌کند، مثلا از یبوست پیشگیری می‌کند،

اما خاصیت دیگرش این است که به یک بدن خسته، جان تازه‌ای می‌دهد.

اگر احساس می‌کنید در اواسط روز بی‌حال هستید، یک لیوان دیگر آب لیموترش درمان بی حالی و کسالت شماست.

نمی‌توان همه‌ی عناصر شیمیایی و مولکولی آب لیموترش را که با خستگی مبارزه می‌کنند،

برشمرد، فقط می‌توان گفت که در میان تمام مرکبات، انرژی‌بخش بودن و خواص درمانی این نوشیدنی اثبات شده است.

نکته: فرق میان آب لیموترش و لیموناد در این است که لیموناد حاوی شکر است اما آب لیموترش حاوی شکر نیست.

۶. درست کردنِ نوشیدنی انرژی‌زای خانگی

به نوشیدنی‌های انرژی‌زای بیرون عادت نکنید. این نوشیدنی‌ها یکی از به‌دردنخورترین محصولاتی هستند

که در سال‌های اخیر در بازار رواج پیدا کرده‌اند. شما مبلغ نامعقولی را بابت چیزی پرداخت می‌کنید که ضررش بیشتر از منفعتش است.

در حقیقت، این نوشیدنی‌های غیرطبیعی بر مشکلات فیزیکی ما می‌افزایند. پس بهتر است

خودتان نوشیدنی‌‌های انرژی‌زا درست کنید که هم طعم طبیعی‌تری دارند

و هم در بهبود سلامتی‌تان اثر واقعی دارند و شما را به همان انرژی طولانی‌مدتی که به دنبالش هستید، می‌رسانند.

روش های درمان بی حالی و کسلی

۷. آشتی با یوگا

تصور مردم عادی از یوگا، مانند بسیاری از چیزهایی که مُد روز می‌شوند، قدری تحریف شده است.

اگر به سراغ یوگا نمی‌روید، چون فکر می‌کنید مُدی است که یک عده جوان را قبل از جمع شدن در کافه، جذب خود می‌کند،

زودتر این فکر را از سرتان بیرون کنید.

بدون شک، جوانان امروز به یوگا اهمیت زیادی می‌دهند، اما سابقه‌ی این ورزش تقریبا به قرن پنجم و ششم پیش از میلاد بازمی‌گردد،

خیلی پیشتر از رواج شلوارهای کشی در جامعه‌ی غربی.

یوگا نه فقط یک نوع ورزش فیزیکی است، بلکه یک ورزش روحی هم به حساب می‌آید.

این ورزش به آرامش ذهن، تمرکز روی تنفس و آرام کردن آشفتگی‌های درونی کمک می‌کند.

بخش فیزیکی یوگا، مانند بسیاری از انواع ورزش‌ها، در واقع تقویت‌کننده‌ی انرژی شماست.

ترکیب ورزش فیزیکی و روحی به شما حس تولد دوباره می‌دهد.

این ورزش در واقع به عنوان گونه‌ای داروی جایگزین برای مبارزه با خستگی مزمن شناخته شده است.

روش های درمان بی حالی و کسلی

۸. عشق به شیرین‌بیان

عشق به شیرین بیان ، درمان بی حالی و کسالت

وقتی صحبت از درمان گلودرد می‌شود، ریشه‌ی شیرین بیان یک گیاه پیشنهادی است،

اما یکی از ترکیبات اصلی آن، یعنی گلیسیریزین می‌تواند در بهبود خستگی مفید باشد،

به ویژه اگر خستگی توأم با عملکرد ضعیف آدرنال باشد.

ریشه‌ی شیرین بیان نیز مانند جینسنگ، می‌تواند به بهبود تنظیم سطح کورتیزول کمک کند.

در حقیقت، این گیاه برای تقویت کورتیزول مفید است. شاید این تأثیر دور از انتظار باشد، با این حال،

اگر بدن شما به اندازه‌ی کافی کورتیزول تولید نکند، ممکن است در تلاش برای جبران این کمبود،

بیش از حد کورتیزول تولید کند و این وضعیت باعث می‌شود در طول روز، احساس خستگی کنید، اما در طول شب،

قادر به خوابیدن نباشید و آن خستگی را همچنان احساس کنید.

روش های درمان بی حالی و کسلی

۹. مصرف منیزیم بیشتر

چرا منیزیم؟ منیزیم یک ماده‌ی معدنی مهم است که ما این روزها واقعا از کمبود آن رنج می‌بریم.

بدن به خودی خود منیزیم تولید نمی‌کند و دریافت این ماده‌ی مغذیِ ضروری به خودمان بستگی دارد.

مشکل این است که این روزها، بسیاری از رژیم‌های غذایی فاقد غذاهای سالم هستند. منیزیم،

کوفاکتورِ ۳۰۰ سیستم آنزیمی در بدن است که طیف وسیعی از واکنش‌های بیوشیمیایی را تنظیم می‌کند.

هر چیزی از عملکرد ماهیچه و اعصاب گرفته تا سنتز پروتئین و تولید انرژی، به منیزیم نیاز دارد.

بهترین راهِ دریافت منیزیم، خوردن غذاهای حاوی منیزیم به جای قرص‌های مکمل است.

سبزیجات پربرگ به رنگ سبز تیره، آجیل، غلات کامل و موز، همگی سرشار از منیزیم هستند.

 

۱۰. خوردن و آشامیدن مواد غذایی سالم

غذای سالم از نظر ما چه غذایی است؟ چرا خوردن غذای سالم مهم است؟

غذا به معنای واقعی کلمه، انرژی و سوخت بدن ماست. در جوامع امروز، اهمیت غذا نادیده گرفته می‌شود.

غذا در مشت‌ ماست، اما این ضرب‌المثل معروف که «غذای شما ماهیت شما را می‌سازد» دیگر به حاشیه رانده شده است.

اگر ما در وعده‌های غذاهایی‌مان خسیس‌بازی به خرج بدهیم یا رژیم غذایی‌مان را پر از نوشیدنی‌های شیرین و غذاهای چرب و چاق‌کننده کنیم،

یا سیستم بدنی‌‌مان به درستی کار نخواهد کرد یا پس مدتی از کار خواهد افتاد. به علاوه، احساس خستگی و بی‌حالی را هم تجربه خواهیم کرد.

روش های درمان بی حالی و کسلی

۱۱. چرت زدن

چرت زدن ، درمان بی حالی و کسالت

چرت زدن در وسط روز یک فرصت استثنایی برای تجدید قواست و وقت گذاشتن برای این کار،

یک سرمایه‌گذاری باارزش برای سلامتی است. چرت زدن، خستگی را کم، ذهن را تیز و خلق و خو را بهتر می‌کند.

اما وقتی حرف از چرت زدن به عنوان درمان بی حالی و کسالت به میان می‌آید، به یک شمشیر دو لبه تبدیل می‌شود.

حتما تا به حال چرت‌های طولانی وسط روز را در خانه تجربه کرده‌اید که قرار بود چرتی باشند و شما را سرحال کنند،

اما به دو، سه ساعت کشیده‌ شده‌اند و شما را گیج‌تر و بی‌رمق‌تر از قبل کرده‌‌اند.

۱۲. اسفناج مخصوص

شاید این مثال کلیشه به نظر برسد، اما ملوان زبل حتما معجزه‌ای از اسفناج دیده بود که آن را برای تقویت انرژی و قدرتش می‌خورد.

اسفناج که سرشار از آهن است می‌تواند به بالا بردن شمار سلول‌های قرمز کمک کند، بنابراین انرژی شما را بیشتر می‌کند و سلاحی برای مبارزه با کم‌خونی است.

اسفناج از منیزیم هم غنی است و ۱ فنجان آن حاوی ۳۹ درصد از میزان مصرف توصیه‌شده‌ی روزانه‌ است.

تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که اسفناج حتی می‌تواند عملکرد ماهیچه‌ها را در طول ورزش، بهبود ببخشد.

روش های درمان بی حالی و کسلی

پاسخ دهید