راه های افزایش فروش سوپرمارکت

راه های افزایش فروش سوپرمارکت
راه های افزایش فروش سوپرمارکت ، در این مقاله قرار نیست صرفا چند نکته بازاریابی و فروش به شما آموزش داده شود در اینجا ما با هم قرار است همه راهکارهای ممکن حتی مواردی که بنظر بعید می آیند را بررسی کنیم و بهترین نتیجه را از آنها بدست آوریم.
شما هر مغازه ای که داشته باشید از مغازه سوپرمارکت گرفته تا فروش لوازم تحریر این ایده ها برای شما قابل اجرا خواهد بود. با راز ثروت همراه باشد.

پس بریم که شروع کنید!

راه های افزایش فروش سوپرمارکت
خب اولین چیزی که باید در اینباره بدانیم مدرن شدن دنیای امروزی است
امروزه اکثر مشتریان یک مغازه مدرنو با امکانات خاص را بیشتر دوست دارند تا همان مغازه ساده قدیمی
پس اولین راهکار مدرن کردن ظاهر، امکانات و نحوه برقراری ارتباط با مشتری خواهد بود.
برای مثال

ایجاد یک کیف پول تخفیف دار برای مشتری!

راه های افزایش فروش سوپرمارکت
یعنی به مشتریان بگویید اگر مبلغ خرید های آینده خود را همین الان پرداخت کنید
۱۰% تخفیف در خرید محصولات برای شما اعمال خواهد شد.
بدین صورت که مشتری باید مثلا ۱۰۰ هزار تومان به شما پرداخت کند و یک کد یا کارت خاص دریافت کند و از آن زمان به بعد هرموقع خریدی انجام داد از مبلغ ۱۰۰ تومان کم شود و یک تخفیف هم دریافت کند.

با اینکار چند رخداد مثبت برای شما اتفاق میوفتد:

راه های افزایش فروش سوپرمارکت
شما مطمئن خواهید شد که آن مشتری را جذب کرده اید و او فقط از شما خرید خواهد کرد
مشتری دیگر نگران داشتن پول همراه خود نیست و در هر لحظه که بخواهد می تواند خرید انجام دهد
برخی از مشتریان شاید بخاطر نداشتن پول نقد از خرید خود پشیمان می شوند
برخی از مشتریان خودشان نمی توانند خرید کنند و فرزند کوچک خود را میفرستن برای خرید که در اینصورت دیگر نگران اینکه فرزندشان نتواند پرداخت کند و … نخواهند بود
اعتماد بین شما و مشتری و رضایت از خرید بیشتر خواهد شد
مطمئنا مزیت های دیگری نیز خواهد داشت.

کمی تغییر

اگر همین روش رو کمی تغییر بدیم می توان گ
فت مشتریان با هر خرید میزان ۱۰% از مبلغی که خریداری کردن به کیف پولشان واریز می شود که بعدا بتوانند با مبلغ جمع شده خرید جدیدی داشته باشند
با اینکار مشتری جذب می شود تا همیشه از شما خرید کند و یک پول اضافه دریافت کند.
هرچند اجرایی کردن این روش شاید بنظر بعید بیایید یا معایبی داشته باشد اما از اینکه این روش جواب بدهد یا نه به شما اطمینان می دهم که همین الان فروشگاه های اینترنتی ای وجود دارند که این روش را پیاده کرده اند و دارند از آن جواب میگیرند.

چطور انجامش بدهم

راه های افزایش فروش سوپرمارکت
فقط به یک سیستم ساده تشخیص مشتری نیاز دارید مثلا یک کد اشتراک یا یک پیامک ساده
بدین صورت که مشتری هر موقع خواست خریدی انجام دهد از شماره همراه خود به شما پیامکی جهت اهراز هویت ارسال کند و شما آن شماره و کد مشتری را در گوشی خود ذخیره داشته باشید تا بتوانید تشخیص دهید.
مانند مثال بالا راه های افزایش فروش مغازه بسیار است که همگی جدید و جذاب باشند.

تبلیغات و افزایش فروش

راه های افزایش فروش سوپرمارکت
مطمئنا تبلیغات یکی از بهترین و با ارزش ترین راه افزایش فروش مغازه است که می توان انجام داد.
درحال حاضر نیز این روش پر استفاده ترین روش جذف مشتری برای مغازه است

اما

اما درصورتی که به شکل درست و بهینه انجام شود، گاها برخی از تبلیغات ها هزینه بیشتری نسبت به سودی که می تواند داشته باشد دارد! پس باید در نوع تبلیغاتی که میخواهیم انجام دهیم حتما حساسیت لازم را داشته باشیم و هرچیز که صرفا جذاب است را انجام ندهیم.

بهترین ایده برای تبلیغات مغازه چیست ؟

راه های افزایش فروش سوپرمارکت
چهار راه هدف مشتریان بهترین مرکز برای اجرای تبلیغات شماست
بهترین تبلیغ، تبلیغی است که در محل تجمع مشتریان انجام شود
ما یک اصطلاح با نام چهار راه هدف داریم بدین معنی که ما باید چهار راهی را پیدا بکنیم
که تمام مشتریان مغازه ما از آنجا رد می شوند و آنجا فریاد بزنیم که ما وجود داریم از ما خرید کنید!
اینکه چهار راه هدف هر مغازه چه می تواند باشد به نوع کسب و کار و موضوع آن بستگی دارد اما اگر بخواهم مثالی بزنم می توان گفت
چهار راه هدف یک فروشگاه لوازم تحریر
قبل از اینکه چهار راه هدف را مشخص کنیم باید بدانیم که مشتریان ما چه کسانی هستند.
در این مثال بزرگترین مشتریان یک مغازه لوازم تحریری دانش آموزان و دانشجویان و شرکت ها یا کسب و کار های اداری هستند.
حال باید بدانیم که هر کدام از این دو نوع مشتری بیشتر در کجا حضور دارند
برای دانش آموزان یا دانشجویان که تقریبا مشخص است: مدارس و دانشگاه ها
برای فروش بهتر باید بتوانیم با مسئولین آن مرکز صحبتی داشته باشیم جهت تامین لوازم تحریر آنان

اما برای شرکت ها بنظرم دو حالت پیش می آید:

۱٫ شرکت های تازه تاسیس که قصد خرید ملزومات اولیه شرکت خود را دارند
۲٫ شرکت ها و دفاتری که از قبل راه اندازی شده اند و نیاز به شارژ ملزومات خود دارند
درحالت اول بهترین چهار راه هدف میتواند فروشگاه های میز و مبلمان شرکتی باشد،
مطمئنا هر شرکت تازه تاسیس ابتدا به سراغ خرید میز و صندلی خود می رود پس بهترین جا برای تبلیغات و بستن یک قرارداد عالی جهت تامین لوازم تحریر یکساله شرکت، آنجا خواهد بود.
بله شما میتوانید قرارداد های بلند مدت ببندید به فکر فروش خورد نباشید، بزرگ فکر کنید.
راه های افزایش فروش سوپرمارکت

اما برای مورد دوم چی ؟

شرکت هایی که در حال حاضر راه اندازی شده اند و فعال هستند را شاید سخت تر بتوان جذب کرد اما اگر با هم صحبت هر روز مدیریت شرکت صحبتی داشته باشیم شاید بتوانیم مدیر را جذب کنیم تا از ما خرید کند.
سرایدار ساختمان های تجاری تنها کسی است که به راحتی و سریع می توان به آن دسترسی پیدا کرد و در قبال پرداخت مبلغی برای پورسانت او را راضی کرد که شرکت را به سمت ما هدایت کند.

اما چرا منشی شرکت را نبینیم ؟

راه های افزایش فروش سوپرمارکت
معمولا پیدا کردن منشی یا کارمند با قدرت راضی کردن مدیریت کمی سخت است و اگر هم به سمت او برویم مطمئنا پورسانت بیشتری از ما درخواست خواهد کرد.
با اینحال همه اینها چند مثال ساده هستند تا فکر شما در این زمینه فعال شود، مطمئنا چهار راه های هدف دیگری نیز برای شما وجود خواهد داشت که می توانید از آن طریق جذب مشتری برای مغازه خود را داشته باشید.

افزایش فروش مغازه از طریق اینترنتی

امروزه کمتر کسی دیده می شد که اینترنت نداشته باشد و در این دنیای بی سر و ته اینترنت فعالیت نداشته باشد.
شاید اگر چند سال پیش به یک مغاره دار میگفتیم مشتریان شما در اینترنت هستند، خنده اش می گرفت!
اما امروز با جرات می توان گفت ۹۵% مشتریان هر نوع کسب و کاری را می توان در اینترنت پیدا و جذب کرد، برای مغازه داران نیز این امر به شدت وجود خواهد داشت چون مشتریان آنان معمولا عموم افراد هستند.
پس تصمیم بسیار مهمی که باید برای فروش بیشتر مغازه خود بگیرید زیاد کردن فعالیت هایتان در اینترنت است.
راه های افزایش فروش سوپرمارکت

اما وقتی می گوییم اینترنت منظورمان دقیقا چیست ؟

فروش در اینترنت از طریق شبکه های اجتماعی و وب سایت یا وبلاگ انجام می شود.
و بهترین شبکه اجتماعی برای فروش اینستاگرام می باشد.

چطور می توان از طریق اینستاگرام فروش مغازه را چند برابر کرد ؟

راه های افزایش فروش سوپرمارکت
تنها کاری که باید انجام دهید یک برنامه ریزی دقیق و حساب شده است که بتوانید یک نوع فعالیت روانشناسی شده در اینستاگرام خود پیاده کنید و از مشتریان خود بخواهید فعالیت های شما را آنجا دنبال بکنند تا بتوانند از مزیت های مغازه شما بهره مند شوند.

برای مثال

برگزاری مسابقات تخفیف دارد
آموزش استفاده از محصولات شما
درخواست ارسال ویدیو از کاربران
ارسال پست های مفید در زمینه کاری شما
پیشنهاد محصولات تخفیف دار مثلا اگر محصول تاریخ دار در مغازه خود میفروشید و تاریخ آن نزدیک است می توانید با یک پست اینستاگرامی آن را حراج کنید
ممکن است اینجا برخی از مغازه دارها بگویند که ما دانش کافی نداریم و اصطلاحا بلد نیستیم در اینستاگرام فعالیت های حسا شده داشته باشیم و استراتژی فروش بچینیم و یا اصلا تصویر برای پست های خود طراحی کنیم.
در این شرایط بهترین گزینه برای شما استخدام مدیر اینستاگرام است تا بتوانید تمام این کارها را به یک شخص با تجربه و حرفه ای در زمینه مدیریت صفحات اینستاگرام بسپارید.

چطور می توان از طریق راه اندازی وب سایت فروش مغازه را بیشتر کرد

راه های افزایش فروش سوپرمارکت
امروز از سبزی فروشی گرفته تا فروش نان بربری حتی فروش سلول های خورشیدی بصورت آنلاین درحال انجام است!
پس چرا شما وارد این حوزه از بازار فروش نشوید و نتوانید محصولات خود را در تعداد بسیار بیشتر و بدون محدودیت زمان و مکان به سرتاسر کشور بفروشید ؟
راه اندازی وب سایت ممکن است کمی سخت بنظر برسد اما درصورتی که کار را به کاردان بسپارید دیگر نیازی نیست نگران چیزی باشید، البته راه اندازی وب سایت نیز اصولی دارد که به عنوان مقال یکی از این اصول طراحی مناسب است که در مقاله UI و UX چیست به آن پرداخته ایم.
شما می توانید با کمترین هزینه یک وب سایت کامل داشته باشید و بعد از ۳ ماه سود چند برابر حتی از مجموع سود فروش در مغازه نیز بیشتر درآمد داشته باشید.

راهکارهای افزایش فروش سوپرمارکت

راه های افزایش فروش سوپرمارکت

استفاده از تبلیغات و تخفیفات برای افزایش فروش سوپرمارکت
هر از گاهی جای اجناس را تغییر دهید
ارتفاع ردیف اجناس متناسب با چشم باشد
از سبدهای خرید بزرگتر استفاده کنید
محصولات مکمل را در کنار هم قرار دهید
از استراتژی قیمت‌گذاری زیان در کالاهای محبوب استفاده کنید
نمونه‌های رایگان ارائه دهید
اطلاع رسانی، بمب فروش
از بازی سازی (گیمیفیکیشن) استفاده کنید
 سعی کنید اسامی مشتریان را یاد بگیرد و به خاطر بسپارید.
با مشتریان روابط انسانی برقرار کنید
 مشتری را سردرگم نکنید
رفتارشناس ها می گویند عموم مردم تحت تأثیر رفتار اکثریت هستند
مردم دوستدار اطلاعات هستند
از روش “ایجاد محدودیت” استفاده کنید
بکوشید مدت توقف مشتری در فروشگاه تان را افزایش دهید
وقتی مشتری لیست خریدش را به شما اعلام کرد، می توانید در تکمیل آن، پیشنهاداتی به او داشته باشید
 بانک اطلاعات مشتریان داشته باشید
مشتری را به خود مدیون کنید
یک محصول خاص داشته باشید
 فروشگاه اینترنتی تان را هر چه سریعتر راه اندازی کنید
با دادن خدمات اضافه، مشتری را جذب کنید
تکنیک‌‌های روانشناسی راهی برای افزایش فروش مغازه

در اینجا چند راهکار هارا شرح داده ایم:

راه های افزایش فروش سوپرمارکت

۱ – اگر برخی از محصولاتی که شما در فروشگاه تان دارید از رسانه ها تبلیغ می شود

باید خوشحال باشید ولی این بدان معنا نیست که لازم نیست شما کاری بکنید و سیل مشتریان به فروشگاه شما روانه خواهند شد.
مردم شب در تلویزیون تبلیغ محصولی را می بینند یا صبح در مترو، آن تبلیغ را در موبایل یا روزنامه مشاهده می کنند و سپس درگیر زندگی می شوند. بنابراین الزامی نیست که وقتی از جلوی فروشگاه شما می گذرد، آن تبلیغ را به یاد بیاورند. اینجاست که شما باید با نصب تابلویی در برابر دیدگان افرادی که از مقابل فروشگاه شما می گذرند یا داخل آن می گردند، تبلیغی که قبلاً دیده اند را به آنان یادآوری کنید.
با دیدن تابلوی یادآور، آنچه فرد در تبلیغات دیده است، برایش تداعی می شود و احتمال خرید بالا می رود.
بی دلیل نیست که برخی تولید کننده ها همراه محصولات خود، پوسترهایی به فروشگاه می دهند که مثلاً قسمت جدید فلان سریال رسید.

۲ – از بازی سازی (گیمیفیکیشن) استفاده کنید

بازی سازی یعنی این که روندی را تعریف کنید که مشتری به مدت طولانی شما را همراهی کند.
مثلاً یک پیتزا فروشی، کارتی را با ۱۰ خانه مربعی چاپ می کند و به مشتریانش می دهد.
با هر بار خرید، یکی از خانه ها توسط صندوقدار مهر می شود و با پر شدن همه خانه ها، یک پیتزای رایگان به مشتری داده می شود. این کارت ساده می تواند انگیزه ای برای مراجعه مکرر مشتری به آن رستوران شود، البته اگر غذایش واقعاً خوشمزه باشد.
ببینید چگونه می توانید نفعی برای مشتریان تان تعریف کنید تا آنها در شرایط برابر برای خرید به شما مراجعه کنند؟

۳ – سعی کنید اسامی مشتریان را یاد بگیرد و به خاطر بسپارید

خطاب کردن افراد با نام یا نام خانوادگی آنها حس صمیمیت را بر می انگیزد.
به همین دلیل بعضی کسب و کارها که مشترک دارند (مانند تاکسی تلفنی ها) در سیستم خود نام افراد را ذخیره می کنند تا وقتی زنگ تلفن شان به صدا در می آید، نام مشترک روی مونیتورشان نمایش داده شود و آنها به محض برداشتن گوشی بگویند: سلام خانم / آقای … .

۴ – با مشتریان روابط انسانی برقرار کنید

یکی از این راه ها، ابراز محبت به کودکان آنهاست.
مردم فرزندان خود را دوست دارند و اگر کسی به فرزندان شان محبت کند، حتماً درصدد جبران بر می آیند.
اگر کسب و کارتان مورد مراجعه روزمره مردم است (مثلاً میوه فروش هستید) چه اشکالی دارد بیسکوییت هایی را در نظر بگیرید که وقتی کسی با فرزندش وارد مغازه تان شد، یکی از آنها را با لبخند و مهربانی به کودکش دهید؟ این کار را برخی رستوران ها با دادن بادکنک به کودکان انجام می دهند.

۵ – مشتری را سردرگم نکنید

این تصور که اگر اقلام موجود در مغازه تنوع بسیار داشته باشد فروش تان نیز بالا خواهد رفت مردود است. در یک تحقیق در آمریکا، یک بار قفسه های یک فروشگاه را پر از انواع مربا کردند؛ هر چند تعداد بازدیدکننده ها بالا رفت ولی فروش پایین آمد. وقتی تعداد مرباها را کاهش دادند، میزان فروش به طور چشمگیری افزایش یافت.
محققان می گویند مغز انسان در برابر تنوع بیش از اندازه، دچار تردید می شود و وقتی مردد شد، امکان این که صورت مسأله را پاک کند و خرید را به زمان یا فروشگاه دیگری واگذار کند، زیاد می شود.
اگر رفتار بزازهای قدیمی را بررسی کنید می بینید که آنها معمولاً سه یا چهار طاقه پارچه را از قفسه پایین می آورند و به مشتری نشان می دهند و این گونه نیست که همزمان ۱۵ طاقه را به مشتری عرضه و او را سردرگم کنند. آنها تنها وقتی طاقه های جدید را می آورند – باز هم به صورت قطره چکانی – که مشتری از ۴ – ۳ طاقه اول، چیزی را پسند نکند.

۶ – رفتارشناس ها می گویند عموم مردم تحت تأثیر رفتار اکثریت هستند

در خیلی از کتابفروشی های معتبر، بخشی را اختصاص می دهند به “پرفروش ترین های ماه”. آنها می دانند که وقتی فردی بداند فلان محصول با استقبال مواجه شده است، تمایل بیشتری به آن خواهند داشت.
بنابراین به مشتریان خود بگویید که فلان محصول چقدر با استقبال مواجه بوده و به قول بازاریان قدیمی “هر کی برده راضی بوده”.
پس، محصولات پرفروش تان را معرفی کنید.

۷ – مردم دوستدار اطلاعات هستند

درباره محصولاتی که می فروشید مطالعه کنید و اطلاعات کافی به دست بیاورید تا وقتی با مشتری صحبت می کنید، او را غنی از اطلاعات کنید.
مردم وقتی اطلاعات کافی از یک محصول داشته باشند، با رغبت بیشتری آن را می خرند.
اگر مشتری بداند که موتور داخل این مخلوط کن ساخت فلان کمپانی است، جنس بدنه اش از آلیاژ خاصی است که مقاومت اش را بالا می برد، تنها به اندازه یک لامپ ۶۰ وات مصرف می کند و ۲۴ ماه ضمانت تعویض دارد، حتماً راحت تر تصمیم به خرید می گیرد تا این که یک مخلوط را روی یک قفسه فروشگاهی ببیند.
اوقات بیکاری تان در فروشگاه را به خواندن بروشورهای محصولاتی که می فروشید بپردازید و با استفاده از اینترنت و افراد مجرب، به صورت مستمر اطلاعات خود درباره محصولات تان را افزایش دهید.

۸ – اگر کالایی را ندارید، در پاسخ به مشتری نگویید

نه! متاسفانه موجود نداریم. بلکه از این قبیل جملات استفاده کنید:
– از آن بهترش را داریم.
– برند دیگری داریم که می تواند نیازتان را بر آورده کند.
– تا دو روز دیگر خواهیم آورد.

۹ – کالاهایی که جزو ضروریات نیستند را درست مقابل چشم و دست مشتریان قرار دهید

کمتر کسی به یک سوپرمارکت می آید تا یک شکلات رنگی بخرد ولی خیلی ها هر روز به سوپرمارکت می روند تا شیر و ماست بخرند. بنابراین اگر یخچال لبنیات پشت ویترین ها باشد مشکلی ایجاد نمی کند ولی شکلات های رنگی باید روی پیشخوانی باشد که مشتری برای حساب کردن پول به آنجا می آید و ممکن است با دیدن آنها یکی را نیز در لحظه آخر بردارد.

۱۰ – از روش “ایجاد محدودیت” استفاده کنید

مثلاً اگر می خواهید کالا یا خدماتی را با تخفیف ارائه دهید یا برای یک کلاس آموزشی ثبت نام کنید تصریح کنید که مثلاً فقط تا پایان روز دوشنبه می توانید از این فرصت استفاده کنید یا فقط ۲۰ عدد از این گوشی ها با این قیمت عرضه خواهد شد و … .
تجربه ثابت کرده است که وقتی مشتریان احساس کنند که ممکن است فرصتی از دست شان برود، تمایل شان برای خرید بیشتر خواهد بود.

۱۱ – بکوشید مدت توقف مشتری در فروشگاه تان را افزایش دهید

این توصیه به ویژه برای فروشگاه های بزرگ بسیار حائز اهمیت است.
نورپردازی مناسب
پخش موسیقی ملایم در فضا
تعبیه جاهایی نرم و راحت برای نشستن و استراحت مشتریان
پراکندن رایحه ای نرم در محیط و … روش های متعارفی برای افزایش مدت حضور مشتری در فروشگاه هستند. حتی فروشگاه های و مراکز تجاری بزرگ، ساعت دیواری نیز در محیط نصب نمی کنند و به فضای بیرون پنجره نمی گذارند تا مشتریان متوجه گذر زمان نشوند.

۱۲ – مشتری را غافلگیر و شاد کنید

مثلاً می توانید گاهی بدون هیچ مقدمه ای به مشتری تخفیف دهید و او را از این تخفیف ناگهانی خوشحال کنید یا هدیه ای به او بدهید و حس قدرشناسی اش را برانگیزید.
بکوشید “حس خوب مشتری” با برند شما تلفیق شود.

پاسخ دهید