چگونه می توان از بروز مشکل سازمانی جلوگیری کرد

مشکلات سازمانی

چگونه می توان از بروز مشکل سازمانی جلوگیری کرد

رویکرد منطقی و اولیه در برابر مشکلات سازمانی، طبیعتا بایستی پیشگیری باشد.باید نشانه ها و علایم رخدادهای نامطلوب را رصد کرده و از بروز آن ها جلوگیری کنیم یا اینکه خود و سازمان‌مان را آماده مقابله با آن ها کرده تا کمترین آسیب ممکن وارد شده و حداقل هزینه ها را متحمل شویم.در گام بعد می توانیم مکانیزمی جهت بررسی و تحلیل مسائل و مشکلات طراحی کنیم تا نارسایی ها و آسیب ها را حل کرده و برطرف نماییم و اطمینان حاصل کنیم که دوباره برنخواهند گشت یا اگر هم دوباره روی می دهند حداقل به علت قبلی رخ نداده باشند.شاید گفتن این نکته دور از واقعیت هم نباشد که نمی توان علت و علل بروز دوباره و چندباره مشکلات سازمان ها را به طور کامل حذف کرد و از بین برد اما می توان تا حد قابل قبولی آن ها را کاهش داد.با ما در این مقاله همراه باشید تا شما را با۷نکته طلایی در این مورد آشنا کنیم.

۱- برای جلوگیری از بروز مشکل در سازمان رابطه مؤثر برقرارکنید

ارتباطاتی که شما و تیمتان با دیگر کارمندان شرکت برقرار می‌کنید، تأثیر زیادی بر بهبود بهره‌وری شرکت می‌گذارند. همکاران و کارمندان خود را از اتفاقات پشت‌صحنه مطلع کنید و آن‌ها را برای تغییرات آماده کنید. حتی کمترین مقدار اطلاع‌رسانی نیز می‌تواند میزان استرس کارمندان را کاهش دهد. زمانی که آن‌ها انتظار تغییر کردن شرایط را داشته باشند، راحت‌تر می‌توانند خودشان را با اوضاع جدید وفق دهند و همین موضوع تأثیر زیادی بر بهبود بازدهی آن ها وجلوگیری از بروز مشکل در سازمان می‌گذارد.

۲- برای جلوگیری از بروز مشکل در سازمان ازهمه افراد بازخورد بگیرید

 

 

مشکلات سازمانی

داشتن ارتباطات مؤثر تنها به اخطار دادن و آماده کردن کارمندان برای تغییرات محدود نمی‌شود؛ بلکه باید از آن‌ها بازخوردهای سازنده نیز گرفته شود. کارمندان جنبه‌هایی از سازمان را می‌بینند که ممکن است رهبران و مدیران کمتر متوجه آن‌ها باشند. با کارمندان خود بی‌طرفانه و دوستانه صحبت کنید و از همه بخواهید در این مکالمات شرکت داشته باشند.

۳- برای جلوگیری از بروز مشکل در سازمان راه‌حل‌های جدید ارائه دهید

تاریخ همواره تکرار می‌شود و یادگرفتن از اشتباهات گذشته، راه‌ رسیدن به موفقیت را هموار می‌کند. بنابراین سعی کنید تا جای ممکن مشکلات گذشته و راه‌حل‌هایی که برای رفع آن‌ها ارائه شده است، به خاطر بسپارید. گاهی اوقات راه‌حل مشکلات جدید از ترکیب راه‌های قبلی به دست می‌آید. همچنین باید افرادی که در برطرف کردن مشکلات قبلی به شما کمک کرده‌اند، به‌خوبی به خاطر بسپارید؛ زیرا ممکن است در آینده نیز کمک زیادی به شما در این زمینه انجام دهند.

۴-برای جلوگیری از بروز مشکل در سازمان همه افراد را تشویق به همکاری کنید

بسیاری از سازمان‌ها از ساختار و فعالیت‌های سنتی استفاده می‌کنند. درحالی‌که رهبران کسب‌و‌کارهای نوپا به‌ دنبال استفاده از راه‌حل‌های جدید هستند. از بین بردن بخش‌بندی‌هایی که کارمندان یک دپارتمان را از دیگران جدا می‌کند، باعث می‌شود همه کارمندان ببینند کارشان چه تأثیری بر دیگران می‌گذارد. به عبارتی این کار باعث می‌شود کارمندان عواقب تصمیماتی که می‌گیرند، ببینند و درنتیجه دقت بیشتری در عملکرد خود داشته باشند. گاهی اوقات کمک گرفتن از اعضای بخش‌های دیگر می‌تواند تأثیر زیادی بر جلوگیری از بروز مشکلات آینده داشته باشد.

۵- برای جلوگیری از بروز مشکل در سازمان  از فرضیات استفاده کنید

یکی از راه‌های روبه‌رویی با مشکلات، فکر کردن به فرضیات است. سعی کنید نتیجه تمام تصمیم‌هایی که می‌خواهید بگیرید، از قبل تصور کنید. یک پیش‌بینی خوب و مؤثر زمانی اتفاق می‌افتد که بتوانید دانش خود را تحلیل کنید و از آن برای بررسی اتفاقاتی که ممکن است رخ دهند، استفاده کنید. هیچ‌کس نمی‌تواند آینده را پیش‌بینی کند؛ اما در دنیای کسب‌و‌کار می‌توان با ارزیابی دقیق و استفاده از تجربیات گذشته، این کار را تا حدودی انجام داد.

۶-برای جلوگیری از بروز مشکل در سازمان آزمایش کامل انجام دهید

 

 

مشکلات سازمانی

 

یک محصول یا اپلیکیشن جدید باید پیش از ارائه شدن به‌طور کامل مورد آزمایش قرار بگیرد. درست است که محصول تا پیش از ارائه بارها تغییر می‌کند؛ اما آزمایش کردن آن در هر مرحله می‌تواند مشکلات پنهان‌شده در هر بخش را به‌خوبی نشان دهد.

۷- برای جلوگیری از بروز مشکل در سازمان پیشرفت ها را پیگیری کنید

اگر از تاریخ درس نگیرید، مجبور هستید که دوباره آن را تجربه کنید. به کار بردن نکته‌ها و درس‌هایی که از اتفاقات گذشته گرفته‌اید، می‌تواند بر موفقیت شما تأثیر زیادی بگذارد. زمانی که می‌خواهید برای مشکلات جدید راه‌حل ارائه دهید، مشکلات گذشته و راه‌هایی که برای رفع آن استفاده کرده‌اید نیز در نظر بگیرید و در تصمیم‌گیری خود به‌ کار ببرید.

چکیده
هیچ‌کس نمی‌تواند آینده را پیش‌بینی کند؛ اما بررسی و تحلیل اطلاعات به‌دست‌آمده از تمام بخش‌های یک سازمان، می‌تواند تا حدودی از وقوع مشکلات جدید در محیط کار پیش‌گیری کندخوشبختانه راه‌های بسیار زیادی برای پیش‌بینی و جلوگیری از مشکلات وجود دارند. ۷ نکته‌ای که در این مقاله برای شما آورده شده است، به شما در انجام این کار کمک می کنند.

پاسخ دهید