راه اندازی و رشد یک استارت آپ

راه اندازی و رشد یک استارت آپ

راه اندازی و رشد یک استارآپت ، برای راه‌اندازی Startup نیاز به دانشی در مورد عملکرد و قوانین آن دارید؛ اینجاست که آموزش استارت آپ توسط افراد خبره و کارآفرینان موفق مطرح می‌شود. علاوه بر آن شما باید بدانید که نحوه ارائه استارت آپ شما به چه صورت خواهد بود. با راز ثروت همراه باشید.

استارت ‌آپ ناب چیست؟

Lean startup یا استارت ‌آپ ناب استارت ‌آپی است که سعی دارد با یک رویکرد علمی فعالیت‌های مرتبط با کسب‌ و کار را مدیریت کند و از منابع موجود خود به نحوی انعطاف‌پذیر استفاده کند. در استارت ‌آپ ناب علاوه بر مهم بودن سطح ارائه‌ی خدمت یا محصول، رشد سریع خود کسب‌ و کار نیز اهمیت دارد و تلاش بر آن است تا از روش‌های بهینه‌سازی در مدیریت کسب‌ و کار استفاده شود.

تفاوت استارتاپ با دیگر کسب و کارها در چیست؟

به طور کلی، استارت آپ با یک کسب و کار تفاوت‌هایی دارد.
اما شاید مهم‌ترین تفاوت یک کسب و کار با یک استارتاپ، در رشد سریع آن باشد.
علاوه بر رشد سریع که بدون شک یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌هاست،
خلاقانه‌بودن استارتاپ ها نیز می‌تواند یکی دیگر از این تفاوت‌ها باشد.
البته تفاوت‌های دیگری نیز وجود دارد، مانند؛ جذب سرمایه‌گذار، نحوه تأمین سرمایه موردنیاز و … .

شتاب‌دهنده‌ی استارتاپ ها (Startup Accelerator)

برخی از شرکت‌ها هستند که بر روی استارتاپ هایی با ایده‌هایی کاربردی، سرمایه‌گذاری می‌کنند.
به طور معمول، این شرکت‌ها در ازای سرمایه‌گذاری که انجام می‌دهند، بخشی از مالکیت آن را می‌گیرند.
وظیفه شتاب‌دهنده‌ها، حمایت از استارتاپ بوده که به روش‌های مختلفی این‌کار انجام می‌شود.
شرکت‌های ایرانی و خارجی مختلفی هستند که به عنوان شتاب‌دهنده عمل می‌کنند.
راه اندازی و رشد یک استارت آپ

لین استارتاپ (Lean Startup)

این متدولوژی، در واقع به شما آموزش می‌دهد که چطور یک استارت آپ را رشد دهید.
لین استارتاپ (Lean Startup)، به شما این امکان را می‌دهد که هم بتوانید محصول‌تان را تولید کنید و هم وضعیت بازار آن و مشتری را بررسی کنید. یکی از مزیت‌هایی که این متدولوژی دارد، این است که هم سرعت رشد یک استارتاپ را افزایش می‌دهد و هم اینکه احتمال شکست آن را کاهش می‌دهد.

استارتاپ گرایند (Startup Grind)

راه اندازی و رشد یک استارت آپ
استارتاپ گرایند، برنامه‌ای در سطح جهانی است که در آن، از کارآفرینان موفق سرتاسر دنیا دعوت می‌شود تا داستان‌های مربوط به موفقیت استارتاپ خود را بیان کنند و همینطور از تجربیات یکدیگر، برای موفقیت در این زمینه استفاده کنند.

بنیان گذار استارتاپ (Founder)

به کسی که یک استارتاپ را راه‌اندازی می‌کند، بنیان‌گذار یا Founder گفته می‌شود.
البته در رابطه با این مفهوم، یک مورد دیگر نیز وجود دارد به نام هم‌بنیان‌گذار یا Co-Founder که به کسی گفته می‌شود که به بنیان‌گذار کمک می‌کند تا استارتاپ‌شان را راه‌اندازی کنند. افراد زیادی هستند که علاقه دارند یک استارتاپ راه‌اندازی کنند تا به عنوان بنیان‌گذار آن شناخته شوند و به موفقیت بالایی دست یابند. اما باید بدانید که در این مسیر، چالش‌هایی وجود دارد که باید تجربه و مهارت کافی برای عبور از این چالش‌ها را داشته باشید.

استارتاپ ویکند (Startup Weekend)

راه اندازی و رشد یک استارت آپ
رویدادی آموزشی است که در آخر هفته و به مدت ۵۴ ساعت برگزار می‌شود
و طی آن، افراد علاقه‌مند به استارتاپ، صاحبان کسب‌وکارها و … دیدگاه‌ها و ایده‌های خود را مطرح می‌کنند.

مراحل راه اندازی یک استارتاپ

برای اینکه شما یک استارتاپ راه اندازی کنید در ابتدا به سه چیز اساسی نیاز دارید.
ابتدا باید یک ایده خاص داشته باشید این ایده باید یک محصول یا خدمت باشد که مشتریان واقعاً به آن نیازمند هستند و از آن استفاده خواهند کرد.
بعد از ایده شما باید یک تیم با انگیزه تشکیل بدهید و در آخر با درآمد و سرمایه گذاری‌های که دارید بتوانید کسب و کار خود را به موفقیت برسانید.
بیشتر استارتاپ‌ها که با شکست رو به رو می‌شوند در انتخاب و اجرای یکی از موارد بالا درست عمل نکرده‌اند.
برای شروع استارتاپ نیازه به ایده بسیار خاص بی نظیر نیستید بلکه باید یک خدمت یا سرویسی را با استفاده از تکنولوژی به کاربران ارائه دهید که بتواند نیازهای آن ها را برطرف کند. در ادامه به مراحل دیگر راه اندازی استارتاپ می پردازیم.

۱-بررسی کنید که بازار که چیزی لازم دارد

راه اندازی و رشد یک استارت آپ
شما باید بررسی کنید که چه چیزی مورد نیاز بازار است و شما چطور می‌توانید با ایده خود آن را نیاز را برطرف می‌کنید.
به طور مثال به استارتاپ موفقی مانند  uber فکرکنید که با روی کار آمدن چه تحول بزرگی ایجاد کرد.

۲-ایده های خود را یاداشت کنید

ایده ها و فکرهای که به ذهن شما می رسد معمولاً بعد از مدت زمانی کوتاه فراموش می‌شوند برای جلوگیری از این کار شما باید ایده‌ها و فکرهای که به ذهن شما می‌رسد را یاداشت کنید تا از بین نروند.
اگر در مورد ایده خود به جزئیات و نظرات سازنده‌ای هم رسیدید آن ها را هم به ایده‌های خود اضافه کنید.

۳- نمونه اولیه‌ای از محصول یا خدمت خود بسازید

متاسفانه اکثر ایده‌های که شکل می‌گیرند هیچ وقت وارد دنیای واقعی نمی‌شوند.
حتی ایده‌های هم که یاداشت کرده‌اید اگر روی آن کار نکنید پس از مدتی فراموش می‌شوند و ارزشی نخواهند داشت.
برای به واقعیت پیوستن ایده باید یک نمونه اولیه از آن را طراحی و بسازید.
بسیاری از کسانی که می خواهند یک استارتاپ راه اندازی کنند در همین مرحله از کار دست می‌کشند.
راه اندازی و رشد یک استارت آپ

۴-نمونه ساخته شده را به ۱۰۰ نفر نشان دهید

حالا که نمونه اولیه را ساختید باید آن را به دیگران نشان دهید تا نظر آن ها را در مورد محصول خود جویا شوید.
برای اینکار محصول خود را به ۱۰۰ نفر نشان دهید.
این افراد باید از کسانی باشند که از شما هیچ شناخت و اطلاعاتی ندارند تا نظر خود را به صورت واقعی بیان کنند.

۵-مشکل نمونه اولیه را بر طرف کنید

راه اندازی و رشد یک استارت آپ
قاعدتاً هر چیزی که ابتدا ساخته می شود کامل نیست و به مرور زمان تکمیل می شود.
اگر نمونه اولیه مشکل خاصی دارد آن را برطرف کنید و یا از اول بسازید تا مشکل و کم و کاستی‌های آن به حداقل مقدار خود برسد.

۶-پیدا کردن هم بنیان گذار یا شریک کاری

پس از آنکه نمونه اولیه شما نتایج قابل قبولی را از خود نشان داد شما باید دنبال کسی باشید که همراه با شما به موفق رسیدن کسب و کار تلاش کند و حاضر باشد برای اینکار زمان خود را صرف کند.

۷- شرکت خود را ثبت کنید

راه اندازی و رشد یک استارت آپ
بعد از اینکه هم بنیان گذار یا شریک پیدا کردید شما باید کسب و کار خود را قانونمند و رسمی تر کنید بنابراین شما باید نسبت به ثبت شرکت برای استارتاپ خود اقدام کنید.

۸-برای تامین مخارج سرمایه گذار پیدا کنید

راه اندازی و رشد یک استارت آپ
اگر برای راه اندازی یا رشد استارتاپ بودجه مالی کافی ندارید شما باید به دنبال یک سرمایه گذار باشید که حاضر باشد روی ایده شما سرمایه گذاری کند و مسائل مالی شرکت شما را برطرف کند. در ابتدای کار جذب سرمایه گذار بسیار سخت است  بنابراین شما باید با حداقل سرمایه و منابع مالی شخصی خود استارتاپ را جلو ببرید و اولین نسخه محصول و خدمت را تولید کنید.

۹-نسخه اولیه محصول خود را ارائه کنید

اگر نسخه اولیه محصول شما به طور کامل آماده نبود هم اشکال ندارد شما به مرور زمان می‌توانید روی مسائلی مثل واسط کاربری، سرعت و موارد دیگر کار کنید.

۱۰- عملکرد کاربران را بررسی کنید

راه اندازی و رشد یک استارت آپ
کاربرانی و مشتریانی که از خدمت یا محصول شما استفاده کردند را بررسی کنید و ببنید آیا آنها از محصول و خدمات شما راضی هستند. اگر جواب نه است دلیل را جویا شوید.

۱۱-دوباره معایب محصول خود را برطرف کنید

اگر محصول شما معایبی داشتند دوباره آن ها را برطرف کنید هر چقدر لازم بود معایب را برطرف کنید تا محصول شما کامل تر شود. اگر مشاهده کردید که تعدادی افراد کمی از محصول و خدمت شما استفاده می کنند ناامید نشوید چون به طور حتم محصول شما برای آن ها ارزشمند است.

۱۲-محصول را به افراد بیشتری نشان دهید

راه اندازی و رشد یک استارت آپ
برای اینکه از نقاط ضعف محصول بیشتر با خبر شوید باید محصول خود را به ۱۰۰۰ نفر نشان دهید حتی اگر شده خودتان از آن ها بخواهید که از محصول و خدمت شما استفاده کنند و نظر خودشان را در مورد آن به شما بگویند.

۱۳-رشد داشته باشید

مربی‌ها و افراد موفق در زمینه استارتاپ پیشنهاد می‌کنند که در کار خود حتما رشد داشته باشید
تا با مرور زمان به موفقیت نزدیک شوید.

۱۴- کار را به نتیجه  برسانید

اگر کاربران از محصول و خدمت شما استفاده می کنند به این معنا است که شما موفق بوده اید برای ادامه کسب درآمد و کسب سود شما باید تصمیم بگیرید که آیا برای ادامه کار استارتاپ خود را ادامه می دهید یا آن را به فروش می‌رسانید.

آشنایی با انواع مختلف استارتاپ ها

هر استارتاپ را می‌توان جزئی از انواع مختلف آن دانست که در اینجا به ۳ نوع کلی آن می‌پردازیم.
البته استارتاپ‌ها، انواع دیگری نیز دارند.

۱. استارتاپ های کوچک

این دسته از استارت آپ ها، در مقیاس کوچک فعالیت می‌کنند و میزان رشد آن‌ها، در مقایسه با استارتاپ‌های بزرگ، ناچیز است.
می‌توان گفت این استارتاپ‌ها، خانگی هستند و معمولاً اهداف بزرگی نیز ندارند، یعنی اینکه برنامه‌ای برای رقابت با استارتاپ های بزرگ ندارند.

۲. استارتاپ های مربوط به سبک زندگی

دسته‌ای دیگر از استارتاپ ها هستند که در زمینه سبک زندگی فعالیت می‌کنند و به‌طور معمول، هدف آن‌ها بهبود سبک زندگی دیگران با ارائه خدمات/محصولات است.
ارائه خدمات این دست از کسب و کارها، هم می‌تواند به شکل مجازی باشد و هم در دنیای واقعی.

۳. استارتاپ هایی با سرمایه‌گذاری شخصی

برخی از استارتاپ ها هستند که گرچه اهدافی بزرگ دارند، اما با استفاده از سرمایه شخصی راه‌اندازی می‌شوند.
در این حالت، هزینه‌هایی که برای استارتاپ صرف می‌شود، از محل اعتبارات شخصی تأمین می‌شود.
البته امکان دارد در آینده، برای توسعه استارتاپ، اقدام به جذب سرمایه خارجی بکنند.
راه اندازی و رشد یک استارت آپ

چرا استارتاپ ها شکست می‌خورند؟

بسیاری از استارتاپ ها، پس از راه‌اندازی شکست می‌خورند.
شاید دیده یا شنیده باشید که برخی از استارتاپ ها (هم داخلی و هم خارجی)، علاوه بر سرمایه‌گذاری‌های کلانی که بر روی آن‌ها انجام می‌شود، باز هم موفقیتی کسب نمی‌کنند و شکست می‌خورند. برخی از آنها پس از راه‌اندازی و برخی نیز، توسط استارتاپ هایی که پس از آن‌ها راه‌اندازی می‌شوند شکست داده می‌شوند.
اما برای اینکه بدانید چه مواردی باعث شکست یک استارت آپ می‌شود، در ادامه دلایلی را در این مورد بررسی می‌کنیم.

مهم‌ترین دلایل شکست استارتاپ ها چیست؟

دلایل زیادی را می‌توان برای شکست استارتاپ ها آورد، اما در اینجا با چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها آشنا می‌شوید و اگر قصد راه اندازی استارتاپ را دارید، بهتر است با این موارد آشنایی کلی داشته باشید.
راه اندازی و رشد یک استارت آپ

دلیل اول: ایده اولیه ناکارآمد برای راه اندازی استارتاپ

مطمئناً مهم‌ترین دلیل شکست یک استارتاپ، ایده اولیه نامناسب است.
واضح است که هر استارتاپی با یک ایده‌ای راه اندازی می‌شود و اگر ایده راه‌اندازی مناسب نباشد و بازار خوبی برای آن وجود نداشته باشد، آن استارت آپ با شکست مواجه خواهد شد. البته به طور معمول قبل از راه اندازی استارتاپ تحقیقات خوبی در مورد ایده صورت می‌گیرد، اما به‌طور کلی، هنوز هم هستند افرادی که دوست دارند یک استارت آپ را راه‌اندازی کنند، بدون اینکه ایده اولیه را به‌درستی بسنجند.

دلیل دوم: عدم بازخورد مناسب نمونه‌های اولیه

معمولاً اکثر استارتاپ ها قبل از راه‌اندازی، نمونه اولیه‌ای را تولید می‌کنند تا بتوانند بازار آن محصول را بسنجند یا اینکه در مورد خدمات نیز همین مورد انجام می‌شود. تولید این نمونه‌ها (در مقیاس کوچک) به این دلیل است که بدانند آیا این ایده و نمونه تولیدشده نتیجه می‌دهد یا خیر. واضح است که اگر نمونه تولیدشده، نتیجه خوبی در بر نداشته باشد، نباید آن را ادامه داد و به راه اندازی استارتاپ فکر کرد. اما برخی هستند که علی‌رغم اینکه نمونه اولیه تولیدشده، بازخورد خوبی نداشته، باز هم اقدام به راه اندازی استارتاپ می‌کنند که به‌طور معمول در این‌گونه موارد، استارتاپ به شکست منجر می‌شود.

دلیل سوم: نداشتن مهارت کافی

از دیگر دلایل شکست کسب و کارها می‌توان به عدم مهارت کافی اشاره کرد.
هر فردی که جزئی از یک استارتاپ می‌شود، باید مهارت‌های کافی را برای فعالیت داشته باشد.
حتی امکان این وجود دارد که بنیان‌گذاران یک استارت آپ نیز مهارت لازم را نداشته باشند. آشنایی با مفاهیم و اصول استارتاپ، یکی از پایه‌ای‌ترین مواردی است که هر شخص علاقه‌مند به فعالیت در این حوزه، باید با آن‌ها آشنایی کافی داشته باشد.
البته در مورد تیم ضعیف، در ادامه بیشتر توضیح خواهم داد.
اما همین‌قدر بدانید که اگر قرار است استارتاپی را راه‌اندازی کنید، سعی کنید تا حد ممکن اطلاعات و مهارت خود را در همان زمینه بالا ببرید.

دلیل چهارم: عدم توانایی در جذب سرمایه لازم

برای راه‌اندازی یک استارتاپ موفق، جذب سرمایه لازم از اهمیت زیادی برخوردار است.
استارتاپ ها، هم قبل از راه‌اندازی و بعد از راه‌اندازی، نیاز به سرمایه دارند.
برای اینکه بتوانند رشد خوبی داشته باشند، باید بتوانند سرمایه لازم برای این‌کار را جذب کنند.
حتی کسب و کارهای کوچک نیز، نیاز به سرمایه (هر چند کم) دارند، چه رسد به استارتاپ ها که برای بقا، به سرمایه خیلی بیشتری نیاز دارند.
معمولاً سرمایه‌ای که جذب می‌شود، صرف بازاریابی، تبلیغات، جذب نیروی متخصص و … می‌شود.
مشخص است که هر استارتاپی، معمولاً پس از یک بازه زمانی، رقیب یا رقبایی را در کنار خود می‌بیند و نیاز است که برای رقابت با آن‌ها، مثلاً در بحث تبلیغات بهتر عمل کند. تبلیغات نیز نیازمند هزینه است و اگر سرمایه کافی برای آن جذب نشود، مسلم است که رشد استارت آپ کند خواهد شد و پس از مدت‌زمانی، به کلی از صحنه رقابت حذف می‌شود.

دلیل پنجم: تیم ضعیف

یکی دیگر از دلایل شکست استارتاپ ها را می‌توان تیم ضعیف دانست.
البته منظور این نیست که همه اعضای تیم ضعیف باشند، اگر در هر کدام از بخش‌ها، فرد متخصصی حضور نداشته باشد، چالشی بزرگ برای یک استارتاپ خواهد بود.
امروزه اکثر استارتاپ های موفق، به دنبال بهترین هم‌تیمی‌ها هستند تا بتوانند سرعت رشد خود را افزایش دهند.
وجود یک تیم متخصص و با مهارت بالا، یکی از لازمه موفقیت در دنیای استارتاپ هاست. البته در کنار دانش و تخصصی که باید داشته باشد، لازم است که از مهارت‌های ارتباطی و کلامی خوبی نیز برخوردار باشد. همچنین باید روحیه کار تیمی را در خود داشته باشد.

دلیل ششم: ارائه محصولات/خدمات بی‌کیفیت

از دیگر دلایل شکست استارتاپ ها، می‌توان به ارائه خدمات/محصولات بی‌کیفیت اشاره کرد.
بسیاری از شرکت‌ها و استارتاپ ها هستند که برای جذب مشتریان بیشتر،
محصولاتی با قیمت و کیفیتی پایین ارائه می‌دهند، این‌کار کاملاً اشتباه است و اگر اصلاحاتی در آن صورت نگیرد
احتمالاً به شکست استارت آپ منجر خواهد شد.
البته انجام این‌کار، در کوتاه‌مدت معمولاً نتیجه می‌دهد
اما در بلندمدت قطعاً برای ادامه حیات یک استارتاپ، خطرناک خواهد بود.

دلیل هفتم: شکست توسط رقبا

بسیاری از استارتاپ ها هستند که پس از موفقیتی کوتاه یا حتی چندین سال موفقیت، توسط رقبا شکست داده می‌شوند. این دست از استارتاپ ها، به دلیل مسائلی که پس از راه‌اندازی برای آن‌ها پیش می‌آید، از صحنه رقابت محو می‌شوند. امکان دارد در زمینه بازاریابی و تبلیغات، خوب عمل نکنند و یا اینکه بودجه کافی را برای این کار درنظر نگیرند.
به همین دلیل است که رقبا قوی‌تر عمل می‌کنند و در نتیجه از صحنه رقابت کنار گذاشته می‌شوند.

دلیل هشتم: استراتژی اشتباه در قیمت‌گذاری

تولید محصول یک بحث است و قیمت‌گذاری بحثی دیگر.
شیوه قیمت‌گذاری محصولات/خدمات اهمیتی زیادی دارد و باید متناسب با نوسانات بازار و دیگر فاکتورها، قیمت‌گذاری انجام شود. این مورد، تخصصی است که مطمئناً هر فردی نمی‌تواند در مورد آن نظر دهد و باید برای این مورد نیز از افراد متخصص و با مهارت بالا استفاده کرد. تصور برخی این است که با افزایش فروش و استقبال خوب، قیمت را افزایش دهیم و
با کاهش تقاضا، قیمت را کاهش دهیم.

پاسخ دهید