دیجی کالا چگونه آغاز شد
دیجی کالا سایتی نام آشنا در زمینه فروش اینترنتی انواع محصولات است. مخاطبین این سایت می توانند از هر نقطه دنیا به این سایت ارتباط داشته باشند. در میان طیف وسیعی محصولات با برندها، امکانات و قیمت های متفاوت، به دنبال محصول مورد نظر خود بگردند و به روش های مختلف هزینه آن را بپردازند. حق انتخاب محصول و خرید از سایت دیجی کالا و اعتباری که وب سایت در طی سالهای گذشته به سبب کیفیت بالا خدمات و تحویل سفارشها کسب کرده است.
مشتریان دائمی برای این وب سایت به ارمغان آورده و روز به روز بر تعداد خریداران و مراجعین به دیجی کالا افزایش می یابد. با توجه به درآمد قابل توجه سایت دیجی کالا و رتبه بی نظیر آن، بررسی تاریخچه و چگونگی رشد این سایت، به خصوص برای سایر کسب و کارهای مشابه از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. با ما همراه باشید تا شما را با تاریخچه وب سایت دیجی کالا آشنا کنیم.
تاریخچه راه اندازی دیجی کالا
دو برادر به نام های حمید و سعید محمدی در سال ۱۳۸۳ تصمیم به راه اندازی یک وب سایت فروش محصولات گرفتند. آنان حدود دو سال بعد، در سال ۱۳۸۵ موفق شدند ایده خود را به مرحله انجام برسانند و از این سال بود که سایت اولیه دیجی کالا که بسیار کوچکتر و محدودتر از نسحه کنونی آن است، شروع به فعالیت نمود.
در حقیقت دیجی کالا در سال ۸۵، یک استارت آپ کوچک بود که تنها ۵ کارمند آن را اداره می کردند. دیجی کالایی که این روزها همه با آن آشنا هستند، تقریبا همه نوع محصول، از زیور آلات گرفته تا لپ تاپ را به فروش می رساند. اما دیجی کالای اولیه تنها تعداد محدودی کالا شامل پرینتر و قطعات کامپیوتر را به فروش می رساند. به گفته برادران محمدی، در ابتدای راه اندازی این سایت، آنان روزانه حدود ۱۴ ساعت از زمان خود را صرف امور مربوط به این سایت می کردند.
این چنین بود که سایت دیجی کالا با فعالیت گسترده در جهت جلب رضایت مشتری و افزایش انواع کالاهای موجود برای فروش، رفته رفته به سایتی بزرگ و قدرتمند تبدیل شد. این سایت در سال ۱۳۹۳، یعنی تنها ۸ سال پس از راه اندازی، به حدی گسترش پیدا کرد که تعداد کارمندانش به ۷۰۰ نفر رسید.
امروزه این سایت حرف اول را در دنیای فروش اینترنتی می زند و با وجود آنکه بسیاری دیگر از وب سایت های مشابه و به تقلید از آن در ایران فعالیت می کنند، سایت دیجی کالا بیش تر از ۸۵ درصد از بازار خرده فروشی کشور را در دست دارد. این سایت که در حدود ۱۲ سال پیش فعالیت خود را با تنها ۵ نفر پرسنل آغاز نمود، امروزه بیش از ۱۰۰۰ نفر کارمند در بخش های برنامه نویسی، فروش، خدمات مشتریان و… داشته و روز به روز در حال گسترده تر شدن و قوی تر شدن است.
زبان برنامه نویسی سایت دیجی کالا
سایت دیجی کالا دارای CMS اختصاصی است و در ابتدا با زبان برنامه نویسی ASP.Net نوشته شده است. البته در طول سال ها براساس نیازهای مشتریان و همچنین به منظور افزایش امنیت، تغییراتی در آن ایجاد شده است. اما به تازگی شنیده می شود که برادران محمدی یک گروه برنامه نویسی خبره غیر ایرانی را برای تغییر زبان برنامه نویسی این سایت به Php استخدام نموده اند تا امنیت و امکانات سایت خود را بیش از پیش بهبود ببخشند.
محصولات در سایت دیجی کالا
اگر سری به سایت دیجی کالا بزنید، متوجه خواهید شد که در این سایت تقریبا همه چیز، از شیر مرغ تا جان آدمیزاد به فروش می رسد. بنابراین برای سهولت در پیدا کردن محصول مورد نظر، کادر جستجوی بزرگی در بالای سایت قرار دارد. همچنین می توانید کالای مورد نظر خود را در یکی از دسته بندی های سایت پیدا کنید.
اما هنگامی که چندین محصول مناسب تولید شده توسط کمپانی های متعدد پیدا شد، چگونه باید برای خرید آن تصمیم گرفت؟ ویژگی سایت دیجی کالا که تا سال ها فقط مختص همین وب سایت بود، تحلیل کامل، دقیق و علمی هر محصول توسط افراد متخصص و مطلع است که به خریدار در انتخاب کالا کمک می کند و علاوه بر آن هر محصول بخش نظرات و امتیاز دهی دارد تا سایر کسانی که محصول مورد نظر را خریداری نموده اند، تجربه های مثبت و منفی خود را در استفاده از محصول مورد نظر، به صورت دسته بندی شده در اختیار دیگران قرار دهند.
دسته بندی های سایت دیجی کالا
۱-کالای دیجیتال
۲-مد و پوشاک
۳-خانه، آشپزخانه و ابزار
۴-آرایشی و بهداشتی
۵-کتاب، فرهنگ و هنر
۶-ورزش و سفر
۷-مادر و کودک
۸-وسایل نقلیه و صنعتی
مزایای سایت دیجی کالا
یکی از مهم ترین علل محبوبیت سایت دیجی کالا، ویژگی ها و مزایای فراوان آن هنگام خرید کالا یا نحوه تحویل گرفتن و پرداخت هزینه آن است.
۱- قیمت ها: قیمت محصولات در سایت دیجی کالا معمولا منطقی و حتی کمی ارزان تر از محصولات موجود در بازار است.
۲- نحوه پرداخت: دومین مزیت این سایت ، تنوع در نحوه پرداخت هزینه کالای خریداری شده است. اولین شیوه پرداخت که در اغلب فروشگاه های اینترنتی رواج دارد، پرداخت از طریق اینترنت است. سایت دیجی کالا به منظور تشویق افرادی که تسویه حساب خود را به صورت آنلاین انجام می دهند، سفارش این افراد را در اولویت قرار می دهد. همچنین هزینه سفارش هایی که مبلغ آن ها بیش از ۳ میلیون تومان است باید به صورت اینترنتی پرداخت شود.
دومین روش پرداخت در این سایت برای افرادی است که به هر دلیلی تمایل به پرداخت هزینه، پس از دریافت محصول را دارند. این افراد می توانند مبلغ مورد نظر را به صورت نقدی و در هنگام تحویل کالا درب منزل بپردازند یا در صورتی که پول نقد در منزل ندارند، از کارتخوان سیاری که همراه مامور تحویل سفارش وجود دارد، استفاده نمایند.
۳- ارسال رایگان: این سایت مانند بسیاری دیگر از فروشگاه های اینترنتی مشابه، مبلغی برای تحویل کالا درب منزل دریافت می کند. مقدار این مبلغ برای خریدهای کمتر از ۱۰۰ هزار تومان ۵۰۰۰ تومان و در صورت ارسال سفارش با پست اکسپرس (به درخواست مشتری) این مبلغ حداقل ۸۰۰۰ تومان خواهد بود. اما نکته مهم این است که سایت دیجی کالا برای سفارش های بالای ۱۰۰ هزار تومان، که خیل وسیعی از سفارشات را شامل می شود، هیچ هزینه ارسالی دریافت نمی کند و کالا یا کالاهای سفارشی را به صورت رایگان ارسال (به روش عادی یا با پست اکسپرس) می نماید.
۴- بازگرداندن کالای خریداری شده: با توجه به اینکه سایت دیجی کالا برای تعداد بسیار زیادی از محصولات خود ضمانت بازگرداندن کالا ارائه می دهد، مشتریان تا ۷ روز مهلت دارند سفارش خود را تست کرده در صورت مخدوش بودن کالای دریافتی، طبق شرایطی که در بخش رویه های بازگرداندن کالا در سایت دیجی کالا درج شده است، آن را پس فرستاده و پول خود را پس بگیرند.
۵- ضمانت۷ روز تعویض کالا: ویژگی های یاد شده مربوط به انتخاب و خرید محصول بود. اما سایت دیجی کالا ویژگی خاص دیگری نیز دارد که کمتر در وب سایت های ایرانی دیده می شود. دربخشی از سایت دیجی کالا، محصولاتی بر اساس جستجوهای انجام شده توسط افراد، نمایش داده می شود. این محصولات با توجه به اینکه هر شخص بیشتر چه کالایی را جستجو کرده و این کالاها چه ویژگی هایی دارند، برای هر شخص متفاوت هستند.
معایب سایت دیجی کالا
یقینا سایت دیجی کالا با وجود تمام مزایا و ویژگی های مثبتی که باعث محبوبیت آن در میان خریداران شده است، بی عیب و نقص نیست و معایبی دارد. به عنوان مثال اخیرا سرعت تحویل سفارش ها نسبت به گذشته تا حدی کاهش پیدا کرده که می توان دلیل آن را افزایش تعداد مشتریان دانست.
همچنین امکان اطلاع از وضعیت سفارش ها برای مشتری فراهم نیست و زمانی که سفارش به پیک تحویل داده می شود نیز وضعیت کالا و راه ارتباط با پیک (برای مواقع ضروری) نامشخص است. این سایت با وجود موفقیت بالایی که کسب کرده است، بخش مربوط به شکایات و پیگیری آن ها را برای بهبود فعالیت خود راه اندازی ننموده است و با وجود آنکه تعداد مشتریان دائمی آن بسیار زیاد است، هنوز هیچ نوع تسهیلاتی برای این افراد در نظر نگرفته است.
اگرچه قیمت اجناس در سایت دیجی کالا معقول و منطقی است، اما این سایت الزاما همیشه بهترین قیمت را برای کالاهای خود تعیین نمی کند و گاهی با کمی جستجو می توانید اجناس یکسانی را با قیمت کمتر خریداری نمایید.بخش توضیحات محصول سایت دیجی کالا یکی از ویژگی های مثبت آن است که می تواند به بسیاری از مشتریان در انتخاب کالای مورد نظر کمک کند.
اما این یک حقیقت است که تیم تهیه محتوا و توضیح محصول سایت دیجی کالا هرگز به طور مستقیم از معایب یک محصول چیزی نمی نویسند و اطلاعات درج شده در سایت، اغلب توضیحات تخصصی در مورد ساختار یک محصول است. مثلا هرگز در توضیحات مربوط به یک تلفن همراه نوشته نمی شود که این موبایل زیاد هنگ می کند و توضیحات از این بابت برای خریدار قابل اطمینان نیستند. اخیرا تنوع محصولات دیجی کالا کاهش یافته و تعداد کثیری از اجناس در حالت “ناموجود” قرار دارند.
مقایسه دیجی کالا با سایت های مشابه
شاید برای شما هم سوال باشد که چرا سایر فروشگاه های اینترنتی به اندازه سایت دیجی کالا موفق نبوده اند. یکی از دلایل مهم بحث تبلیغات، سئو و جلب اعتماد مشتری است که دیجی کالا در این زمینه بسیار موفق عمل نموده است. اما دلیل دیگر، تفاوت های دیگر سایت ها در ارائه خدمات و محصولات است که موجب می شود این سایت در زمینه فروش اینترنتی در ایران حرف اول را بزند.
۱- مقایسه دیجی کالا و بامیلو
فروشگاه اینترنتی بامیلو یکی از سایت های فروشی است که این روزها در حال پیشرفت و رسیدن به شهرت است. در حال حاضر تنوع محصولات سایت بایلو نسبت به دیجی کالا بیشتر است. با این وجود میزان فروش دیجی کالا، رتبه الکسا، میزان بازدیدها، تعداد لینک های خارجی، مدت حضور بازدید کننده در صفحات سایت و تعداد دانلود اپلیکیشن دیجی کالا نسبت به بامیلو بسیار برتر است!
دلیل این امر را می توان در رفتار این دو شرکت با مشتری پیدا کرد. براساس تجربه بسیاری از خریداران از سایت بامیلو، تحویل کالا بسیار طول می کشد، رسیدگی به شکایات وجود ندارد، اشتباهاتی که از سوی خود سایت صورت گرفته جبران نمی شود و امثال این موارد. مجموعه این کاستی ها از اعتماد مشتری به این وب سایت کاسته است.
۲- مقایسه دیجی کالا و گلد تگ
سایت گلد تگ نسبت به دیجی کالا بسیار نوپا است و هنوز در زمینه تنوع کالا، خصوصا محصولات الکترونیکی پیشرفت نکرده است. فروش این سایت اغلب مربوط به اجناس ارزان قیمت می باشد و مشتریان در تجربه خرید محصولات الکترونیکی این سایت چندان راضی نبودند که همین امر منجر به توقف موقت فروش لوازم الکترونیکی در این سایت شده است. هزینه ارسال کالا برای تهران توسط سایت گلد تگ تنها ۳۵۰۰ تومان است که برخلاف دیجی کالا هیچ خریدی شامل ارسال رایگان نخواهد شد.
همچنین پرداخت هزینه کالا در سایت گلد تگ تنها به صورت اینترنتی صورت می گیرد. مزیت سایت گلد تگ نسبت به دیجی کالا، بخش فروش خدمات است که فقدان این بخش در سایتمشاهده می شود. برای مثال شما می توانید یک گلد تگ با هزینه مشخص (ارزان تر از قیمت اصلی بلیت) برای ورود به استخری خاص بخرید. با پرینت و ارائه این برگه، ورود شما به استخر رایگان خواهد بود.
چکیده
دیجی کالا سایتی نام آشنا در زمینه فروش اینترنتی انواع محصولات است. مخاطبین این سایت می توانند از هر نقطه دنیا به این سایت ارتباط داشته باشند. در میان طیف وسیعی محصولات با برندها، امکانات و قیمت های متفاوت، به دنبال محصول مورد نظر خود بگردند و به روش های مختلف هزینه آن را بپردازند. یکی از مهم ترین علل محبوبیت سایت دیجی کالا ویژگی ها و مزایای فراوان آن هنگام خرید کالا یا نحوه تحویل گرفتن و پرداخت هزینه آن است. امیدواریم این مقاله نیز در جهت افزایش اطلاعاتتان مفید بوده باشد. از اینکه با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم.