دلایل وقت شناس بودن
امروز میخواهیم در مورد اینکه چرا باید وقت شناس باشیم صحبت کنیم. اهمیت دادن به وقت یعنی موفقیت، یعنی احترام گذاشتن به خود و دیگران. وقت شناس بودن ویژگی های زیادی از شخصیت هر فردی را نشان میدهد. سعی کنید برای وقت خود و دیگران احترام قائل باشید. اگر به کاری مشغول هستید، سر وقت حاضر شوید، تا محبوبیت و ارزش خود را از بین بقیه همکارا از بین نبرید. در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با دلایل وقت شناس بودن آشنا کنیم.
مفهوم اهمیت دادن به زمان
به موقع نرسیدن خیلی برای من اذیت کننده است، که حتی به آن فکر میکنم اذیت میشوم. خیلی کم اتفاق می افتد به موقع نرسم وقتی هم این اتفاق می افتد خیلی مضطرب میشوم. و اگر خیلی دیرتر برسم آنقدر خیس آب میشوم که انگار از استخر آمده ام. ولی به موقع نرسیدن برای بیشتر افراد یا تمام نکردن کارهایی که وظیفه آنها است اهمیتی ندارد. بعضی موقع لقب هایی به من داده میشود، ولی من اهمیت نمیدم و به کارم ادامه میدهم چون در دنیای امروزه وقت شناسی معنی ندارد.
به خاطر دلایل زیادی که وجود دارند، مبور میشویم برای جلسه ها زمان و در کارها سریع اقدام کنیم. چون با انجام این کار باعث میشود بر روی کارهایمان برنامه ریزی دقیق داشته باشیم. از اتلاف کردن وقت جلوگیری کنیم. هدفهایمان را مشخص کنیم. فک کنید اگر همه بی صدا و بی اهمیت باشند چه مشکلی پیش می آید. باید بدانیم در بین افراد بعضی مشکلات تبدیل به عادت شده است که وقتی مرتکب آن میشوند با بیان چندین کلمه (ببخشید دیر شد)، شرمنده اشتباه شد، موضوع را آهسته پایان میدهند. و انها انتظار دارند در جواب بگویند (اشکالی ندارد) ولی اینطور نیست، (اشکال دارد).
اهمیت ندادن به زمان
۱- بی حرمتی: وقتشناس بودن یعنی حرمت ها رو حفظ کردن. مشخص میکند شما برای دیگران احترام قائل هستید. و اگر برای افرادی که در جلسه حضور دارند ارزش قائل نیستید، پس چرا میخواهید با آنها دیدار داشته باشید.
۲- بی دقتی: بی دقتی در به موقع نرسیدن یعنی زندگی دیگران برای شما مهم نیست. هر وقتی که دوست داشته باشید حاضر میشوبد.
۳- مهم بودن: دیر رسیدن عمدی به قدرت مربوط میشود. این کار یعنی میخواهید به فرد دیگر نشان دهید که آدم مهمی هستید و در رابطه خود را دست بالا میگیرید.
۴- اعتماد نداشتن: زمانی در جلسه ای دیر حضور میبرید یا کارهایتان را دیر تحویل میدهید. اعتبارتان زیر سؤال میرود. اگر نتوانند روی شما در اهمیت دادن به وقت تاثیر بگذارند، نمیتوانند در مورد موضاعات مهمتر تصمیم بگیرند.
۵- ضرر رساندن: فکر کنید که ۵ نفر قرار است ساعت ۲ بعدازظهر جلسه داشته باشند. وقتی شما ده دقیقه دیر میرسید، ۴۰ دقیقه از وقت دیگران را به هدر میدهید. فرض کنید پرداختی سازمان به این افراد ۲۰۰ دلار در ساعت باشد. آیا ۱۳۳ دلار از دست رفته را شما میپردازید؟ به هرحال یک نفر باید هزینهی این ضرر و زیان را جبران کند.
۶- منظم نبودن: اگر نتواستید به خوبی از تقویم تان استفاده کنید. چگونه میتوانید به مابقی کارهای زندگیتان برسید. به بقیهی قسمتهای زندگیتان سروسامان دهید. به موقع نرسیدن وضعیت زندگی تان را نمیدانید.
۷- شلوغ بودن: همه فکر میکنند شلوغ بودن را به حساب مهم بودن بگذارند. ولی فردی که خیلی مشغله کاری دارد فکر میکند آن را بحساب مهم بودن بذارد. توانایی نداشتن در طبقه بندبی کارها توان (نه) گفتن است.
۸- ناپایداری: خیلی از افراد در آخرین لحظه تصمیم میگیرند از زیر بار کاری که تعد داده اند، شانه خالی کنند. واقعا کارشان خنده دار است.
۹- خودبزرگبینی: با اینکه خیلی از فراد از هشت سالگی به بعد این رفتار را ترک میکنند، اما هنوز هم خیلیها هستند که خود را در مرکز کائنات میبینند. این موضوع جالبی نیست.
وقت شناسی چیست
اهمیت دادن به وقتشناسی به معنای استرس داشتن یا قضاوت کردن افراد نیست. در واقع کاملا برعکس، باعث میشود در زندگیمان و در میان دوستان یا همکارانمان، جای بیشتری برای افراد قابل اطمینان، باملاحظه و منطقی باز کنیم. تصور کنید اگر همهی مردم کارهایی که بر عهدهشان بود را بهدرستی انجام میدانند، دنیا چه مکان آرامشبخشی میشد. بهترین کار این است که از خودتان شروع کنید و شعاری که از کودکی به من آموختهاند را سرلوحهی زندگیتان قرار دهید: «به موقع یعنی، ۵ دقیقه زودتر؛ سرِ وقت رسیدن، دیر است و دیر رسیدن قابل قبول نیست.»
وقت شناسی اغلب بین افرادی رایج است که هدفی مشخص دارند یا به وضوح میدانند که به دنبال چه هستند و یا به عبارتی چه میخواهند؟ زمانهای زیادی را به دلیل نداشتن برنامه مشخص از دست میدهیم و به این ترتیب بیهوده زمان هدر میدهیم.
افرادی که میدانند از زندگی خود چه میخواهند، کارهای خود را برنامه ریزی کرده و برای هرکدام وقت تعیین میکنند و این یعنی در قبال زمان خود احساس مسئولیت میکنند. ما نه تنها مسئول وقتهای خودمان هستیم بلکه مسئول زمانهایی که دیگران برای ما اختصاص میدهندنیز هستیم. اکثر افراد برای وقت دیگران آگاهانه یا نا آگاهانه ارزش قائل نیستند. گاهی اتفاق میافتد که افراد به دلیل وقت نشناس بودن دیگران ضمن اینکه زمان ارزشمند خود را از دست میدهند، دچار ضرر و زیان مالی میشوند علاوه بر آن درگیری فکری نیز پیدا میکنند.
امام علی علیه السلام میفرمایند: وقتهای شما پارههای عمر شماست پس نباید وقت خود را صرف کنی مگر در چیزی که نجات تو در آن است.
چند راه حل برای وقت شناس بودن
۱- برای وقت خود و دیگران احترام قائل شویم. این موضوع باعث میشود تا وقت شناسی برای ما اهمیت پیداکند.
۲- اتفاقات غیر منتظره را در نظر بگیرید. اگر قرار ملاقاتی دارید یا کاری را قرار است انجام دهید. زمانی را برای اتفاقات پیش بینی نشده اختصاص دهید تا بتوانید زمان خود را مدیریت کنید.
۳- اگر قرار است کارهایی را انجام دهید، یا به ملاقات دیگران بروید یادداشت یادآوری تهیه کنید. یا در دفترچه یادداشت خود بنویسید و یا از نرم افزارهای موجود استفاده کنید تا از خاطرتان نرود. ویا حتی میتوانید در چندجا این مطالب را یادداشت کنید.
۴- برنامه صبحگاهی مشخص داشته باشید. این کار باعث می شود که در طول روز برای تمام کارهای خود انرژی کافی و وقت کافی داشته باشید.
۵- به طور مرتب ورزش کنید. شاید بگویید چه ربطی به وقت شناسی دارد. وقتی مرتب ورزش می کنید اهمیت وقت شناسی را نیز در خودتان ارزش گذاری می کنید.
چکیده
باید بدایند اهمیت به وقت شناس بودن از مطالبی است که کمک میکند که عزت شما در میان دوستان و آشنایان بالا برود. وقت شناس بودن نشان میدهد که شما در برابر همه ی کار احساس مسئولیت دارید. و در مورد حرفی که میزنید و قرار ملاقاتی که تعیین میکنید، استوار هستید. و این مسئله باعث میشود که دیگران به شما اعتماد بالایی داشته باشند. با ارزش ترین چیزهایی که یک فرد میتواند داشته باشد، اهمیت دادن به زمان است، و برای درست استفاده کردن از زمان برای وقت شناس باشیم. اگر میخواهید مانند افراد دیگر موفق باشید باید وقت شناس باشید. ما در این مقاله دلایلی برای وقت شناس بودن را ارائه دادیم. امیدواریم مورد استفاده تان قرار بگیرد. از اینکه با ما همراه بودید سپاسگذاریم.