درمان اختلال دلهره

درمان اختلال دلهره

درمان اختلال دلهره ، اضطراب پاسخ طبیعی بدن به استرس است که می تواند با احساس ترس یا دلهره نسبت به آینده همراه باشد. طول مدت یا شدت احساس اضطراب به علل استرس زا بستگی دارد. علائم جسمی مانند افزایش فشار خون و حالت تهوع ممکن است همراه با اضطراب بروز کند. با راز ثروت به راه های درمان دلهره میپردازیم.

اختلال دلهره در بین چه افرادی شایع‌تر است؟

حدود سه چهارم بیماران مبتلا به اختلال دلهره زنان هستند. اختلال دلهره عمدتا در سنین ۲ تا ۳۰ سالگی آغاز می‌شود و شروع آن در نوجوانان یا کسانی که در سالهای دهه چهل قرار دارند کمتر است. ظهور اول بار اختلال در افراد مسن امری غیر معمولی است. گر چه به اعتقاد تعداد کمی از متخصصان ، این اختلال در افرادی که به هنگام کودکی تجربه جدا شدن از خانواده را داشته‌اند، شایع‌تر می‌باشد ولی بیشتر آنها بر این باورند که اختلال دلهره ، افرادی را که دارای عواطف سالم می‌باشند، مبتلا می‌کند. احتمال درگیر شدن به مشارکت عاطفی پیش از شروع این مشکل در افراد مبتلا به این اختلال بیش از افراد عادی نیست.

نوع احساس

مهمترین نشانه اختلال دلهره ، خود حمله دلهره است. اختلال دلهره ، اختلال پزشکی است که با حوادث ناگهانی یا حملاتی دارای چند مورد از علائم دلهره و ترس از دست دادن کنترل ، ضربان کوبنده قلب ، دشواری تنفس ، احساس تنگی نفس ، درد یا ناراحتی در قفسه سینه ، کرختی خارش‌دار پوست ، احساس خفگی ، احساس وجود گلوله در گلو ، احساس داغی یا سردی زیاد در بدن ، تعریق ، لرز ، تهوع ، احساس عدم واقعیت مشخص می‌شود.

تفاوت میان ترس و اضطراب یا دلهره در چیست؟

درمان اختلال دلهره
همه ما احساساتی مثل ترس و اضطراب را تجربه کرده‌ایم. اما در بسیاری از موارد نمی‌توانیم تفاوتی بین این دو حس قائل شویم. در حالی که ترس و اضطراب دو حس کاملا متفاوت هستند.
ترس، زمانی اتفاق می‌افتد که از یک موقعیت واقعی و خارجی احساس خطر می کنید. حس ترس در تمام موجودات وجود دارد.
اضطراب احساس خطر نسبت به یک موضوع ذهنی است که هنوز وجود خارجی ندارد. اضطراب بیشتر در خصوص موضوع‌هایی بروز می‌کند که ممکن است در آینده اتفاق بیفتند.

علائم فیزیکی اضطراب شدید

درمان اختلال دلهره
علائم فیزیکی اضطراب شدید به چه صورتی بروز می‌کند؟
علائم فیزیکی اضطراب شدید به شکل‌های مختلفی در افراد بروز می‌کند. این علائم معمولا به صورت نشانه‌های شناختی، نشانه‌های رفتاری و نشانه‌های جسمانی خودشان را نشان می‌دهند. که در ادامه هر یک از این علائم را به صورت مجزا مورد بررسی قرار می‌دهیم.

نشانه‌های شناختی اضطراب

نشانه‌های شناختی اضطراب بیش‌تر به موضوعات ذهنی مربوط می‌شوند.
این نشانه‌ها می‌توانند در زندگی عادی فرد اختلال ایجاد کنند. برخی از مهمترین و رایج‌ترین نشانه‌های شناختی اضطراب عبارتند از:
ترس از آینده
احساس ناتوانی
ترس از مردن و بیماری ها
افکار منفی درباره خود، دنیا و آینده
نداشتن تمرکز
عزت نفس ضعیف
درمان اختلال دلهره

نشانه‌های رفتاری اضطراب

نشانه‌های رفتاری اضطراب در واقع همان عکس‌العمل افراد هنگام اضطراب است. قدرت خود کنترلی و پرهیز از خشونت بی‌جا می‌تواند تا حد زیادی از نشانه‌های رفتاری اضطراب بکاهد. در ادامه برخی از رایج‌ترین نشانه‌های رفتاری اضطراب را برای شما گردآوری کرده‌ایم.
پرخوری
استعمال دخانیات و مصرف الکل
استفاده از مواد مخدر
استفاده بی رویه از قرص ها
استفاده بی رویه از داروهای آرام بخش
اجتناب از شرایط خاص یا فرار کردن

نشانه‌های فیزیکی اضطراب

افزایش سرعت و شدت ضربان قلب از اولین نشانه‌های فیزیکی اضطراب در بیشتر افراد است. اما ممکن است با ادامه پیدا کردن و سخت‌تر شدن اوضاع نشانه‌های دیگری نیز بروز کنند. در ادامه برخی از مهمترین این نشانه‌ها را مشاهده می‌کنید.
عرق کردن دست و پا
لکنت زبان
تنگی نفس
رنگ پریدگی
انقباض ماهیچه‌ها
احساس درد در قفسه سینه
فشار خون بالا
سردرد ناگهانی
علائم فیزیکی اضطراب شدید
رایج‌ترین علائم فیزیکی اضطراب شدید و لزوم مراجعه به متخصص
درمان اختلال دلهره

ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن

افزایش اضطراب و استرس مزمن باعث کاهش سیستم ایمنی بدن می شود. ضعف سیستم ایمنی نیز باعث می‌شود تا بدن به یک میزبان عالی برای بیماری‌های مختلف از آنفولانزا گرفته تا سرطان تبدیل شود.
برای مقابله با اثرات اضطراب شدید بهتر است خواب منظم و باکیفیتی داشته باشید. همچنین از یک رژیم غذایی سرشار از میوه، سبزیجات، غلات و پروتئین بدون چربی استفاده کنید و از همه مهم‌تر به طور منظم ورزش کنید. به این ترتیب سیستم ایمنی بدن شما تقویت می شود و از علائم فیزیکی اضطراب شدید به تدریج کاسته می‌شود.

معده درد شدید

بیماری‌های عصبی و اختلال اضطراب، موجب تحریک سیستم گوارشی می‌شود. همچنین منجر به ایجاد اختلال در تولید برخی هورمون‌های عصبی که میانجی‌گر بین مغز، اعصاب و دستگاه گوارش هستند، می‌شود. در نتیجه امکان ابتلای فرد به بیماری‌های معده و روده افزایش می یابد. بنابراین افرادی که در معرض اضطراب شدید هستند به یک رژیم غذایی سرشار از فیبر و ورزش نیاز دارند تا بتوانند از بروز بیماری‌ها جلوگیری کنند.

اضطراب شدید

درمان اختلال دلهره
سردرد
یکی از علائم فیزیکی اضطراب شدید و طولانی مدت سردرد است. معمولا زمانی که عضلات ناحیه فوقانی پشت سر و گردن شما تحت فشار هستند، دچار سردردهای تنشی می‌شوید. اضطراب همچنین می‌تواند منجر به سردردهای میگرنی شدید شود. برای کاهش سردرد ناشی از اضطراب شدید انجام ورزش‌هایی مانند ماساژ، یوگا و مدیتیشن که بدن را آرام می کنند، به شدت موثر هستند.

تشخیص اضطراب

یک آزمایش واحد برای تشخیص اضطراب وجود ندارد. در عوض، تشخیص اضطراب به یک فرآیند طولانی مدت از معاینات بدنی، ارزیابی سلامت روان و پرسش نامه های روان شناختی نیاز دارد.
برخی از پزشکان ممکن است معاینه بدنی انجام دهند و آزمایش خون یا ادرار برای رد یا تایید شرایط زمینه ای پزشکی توصیه کنند.

پیشگیری اضطراب

روش هایی برای کاهش خطر ابتلا به اختلالات اضطرابی وجود دارد. به یاد داشته باشید که احساس اضطراب یک عامل طبیعی زندگی روزمره است و تجربه کردن آنها همیشه نشان دهنده وجود یک اختلال سلامت روان نیست.

برای کمک به احساسات اضطراب، اقدامات زیر را انجام دهید:

درمان اختلال دلهره
مصرف کافئین، چای، کولا و شکلات را کاهش دهید.
قبل از استفاده از داروهای بدون نسخه (OTC) یا داروهای گیاهی، در مورد هر ماده شیمیایی که ممکن است علائم اضطراب را بدتر کند، با پزشک یا داروساز مشورت کنید.
رژیم سالم را حفظ کنید.
یک الگوی خواب منظم داشته باشید.
از مصرف الکل، حشیش و سایر داروهای تفریحی خودداری کنید.

پیش آگهی اضطراب

اختلالات اضطرابی را می توان با دارو، روان درمانی یا ترکیبی از این دو درمان کرد. برخی از افراد که به یک اختلال اضطراب خفیف مبتلا هستند تصمیم می گیرند با این شرایط زندگی کنند و به دنبال معالجه نباشند. درک این نکته مهم است که بیماری های اضطرابی حتی در موارد شدید قابل درمان هستند. اگرچه، اضطراب معمولاً از بین نمی رود، می توانید یاد بگیرید که آن را مدیریت کنید و زندگی سالم و شادی داشته باشید.

درمان اضطراب

پس از تشخیص اضطراب، می توانید گزینه های درمانی را با پزشک خود بررسی کنید. برای برخی از افراد، درمان پزشکی لازم نیست و حتی تغییرات شیوه زندگی ممکن است برای برطرف کردن علائم کافی باشد. درمان اضطراب شامل روش های، روان درمانی و دارو می باشد. مشاوره با یک درمانگر یا روان شناس می تواند به شما در یادگیری راهکارهای مقابله با اضطراب کمک کند.
درمان اختلال دلهره

خود درمانی

در برخی موارد، فرد می تواند یک اختلال اضطراب را در خانه بدون نظارت بالینی درمان کند. اما خود درمانی، امکان دارد برای اختلالات اضطراب شدید یا طولانی مدت مؤثر نباشد.
چندین تمرین و تکنیک برای کمک به فرد برای کنار آمدن با اختلالات خفیف، تمرکز یا اضطراب کوتاه مدت وجود دارد، از جمله:
مدیریت استرس: یادگیری مدیریت استرس می تواند به محدود کردن محرک های احتمالی اضطراب کمک کند.
تکنیک های آرامش: فعالیت های ساده می تواند به تسکین علائم روانی و جسمی اضطراب کمک کند. تکنیک های آرامش شامل مدیتیشن، تمرین های تنفس عمیق، استراحت در تاریکی و یوگا می باشند.
تمرین هایی برای جایگزینی افکار منفی با موارد مثبت: تهیه لیستی از افکار منفی که ممکن است در اثر اضطراب ایجاد شود و لیست دیگر که حاوی افکار مثبت و باورپذیر برای جایگزینی آن ها، می تواند در کاهش علائم اضطراب موثر باشد. همچنین ایجاد یک تصویر ذهنی از موفقیت ها و غلبه بر ترس می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.
ورزش: ورزش بدنی می تواند علائم اضطراب را بهبود ببخشد و هورمون هایی در مغز آزاد کند که باعث ایجاد احساسات مثبت می شود.

مشاوره

یک روش استاندارد برای درمان اضطراب، مشاوره روان شناختی است که می تواند شامل درمان شناختی-رفتاری (CBT)، روان درمانی یا ترکیبی از درمان ها باشد.
CBT: درمان شناختی درمانی روان درمانی با هدف شناسایی تفکرات منفی ومضر و تغییر طرز تفکر می باشد. در فرآیند CBT، پزشکان امیدوارند که تفکر تحریف شده را محدود کرده و نحوه واکنش شما  نسبت به اشیاء یا موقعیت هایی که باعث اضطراب می شوند را تغییر دهند.
قرار گرفتن در معرض ترس و محرک می تواند بخشی از CBT باشد که شما را به مقابله با ترس های خود تشویق کرده و به کاهش حساسیت در هنگام بروز اضطراب کمک می کند.

دارو درمانی

داروهایی که معمولاً برای درمان اضطراب استفاده می شوند شامل داروهای ضد افسردگی و آرام بخش ها هستند. آن ها باعث متعادل کردن ساختار شیمی مغز شده و از بروز اضطراب و جدی ترین علائم اضطراب پیشگیری می کنند.
داروهایی که ممکن است برخی از علائم جسمی و روانی اضطراب را کنترل کنند شامل داروهای ضد افسردگی، بنزودیازپین ها، سه حلقوی ها و بتا بلوکرها هستند.
بنزودیازپین ها: پزشک ممکن است بنزودیازپین ها را برای افراد خاص تجویز کند، اما برخی بنزودیازپین ها می تواند بسیار اعتیاد آور باشد. بنزودیازپین ها به جز خواب آلودگی و وابستگی احتمالی، عوارض جانبی کمی دارند.
داروهای ضد افسردگی: افراد غالباً از مهار کننده های جذب  مجدد سروتونین (SSRI) استفاده می کنند که عوارض جانبی کمتری نسبت به ضد افسردگی های  قدیمی دارد اما احتمالاً هنگام شروع درمان باعث لرز، حالت تهوع و اختلال عملکرد جنسی می شوند.
داروهای سه حلقوی (Tricyclics): Tricyclics بیشتر برای اختلالات اضطرابی مصرف دارد و ممکن است عوارض جانبی از جمله سرگیجه، خواب آلودگی، خشکی دهان و افزایش وزن ایجاد کند.
اگر عوارض جانبی هر داروهای مصرفی، شدیدتر شود، حتما به پزشک مراجعه کنید.

تغییر شیوه زندگی و اضطراب

تغییر شیوه زندگی می تواند روشی مؤثر برای رفع برخی از علائم استرس و اضطراب باشد. بسیاری از “روش های طبیعی” شامل مراقبت از بدن، شرکت در فعالیت های جمعی و از بین بردن موارد ناسالم است. این شامل:
خواب کافی
مراقبه
فعالیت و کار کردن
رژیم غذایی سالم
ورزش
اجتناب از الکل
اجتناب از کافئین
ترک سیگار

مواد غذایی مفید برای کاهش علائم اضطراب عبارتند از:

 ماهی سالمون
بابونه
زردچوبه
شکلات تیره
ماست
چای سبز

اضطراب و افسردگی

اگر اختلال اضطرابی دارید، ممکن است افسرده شوید. اضطراب می تواند نشانه افسردگی بالینی باشد و یا اختلال اضطراب می تواند علائم افسردگی را بدتر کند.

اضطراب در کودکان

اضطراب در کودکان طبیعی و رایج است. در حقیقت، از هر ۸ کودک یک نفر اضطراب را تجربه می کند.
اما، اضطراب در کودکان می تواند مزمن و مداوم شود و به یک اختلال اضطرابی تبدیل شود. اضطراب کنترل نشده ممکن است در فعالیت های روزانه کودک تداخل ایجاد کند و کودکان ممکن است از تعامل با همسالان یا اعضای خانواده خودداری کنند.

علائم اختلال اضطراب در کودکان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تحریک پذیری
بی خوابی
احساس ترس
احساس شرمندگی
احساس انزوا
به همین ترتیب، اضطراب در نوجوانان ممکن است منجر به رفتارهای غیرمعمول شود. آن ها ممکن است در مدرسه عملکرد ضعیفی داشته باشند، از رویدادهای اجتماعی دوری کنند و حتی درگیر مصرف مواد مخدر و یا الکل شوند.
برای برخی از نوجوانان، افسردگی امکان دارد همراه با اضطراب باشد. تشخیص افسردگی و اضطراب از یکدیگر اهمیت زیادی دارد، به طوری که درمان افسرگی می تواند موارد زمینه اضطراب را برطرف کند و علائم را بهبود بخشد.
متداول ترین روش های درمان اضطراب در کودکان و نوجوانان گفتگو درمانی و مصرف دارو است که این روش های درمانی به رفع علائم افسردگی هم کمک می کند.
درمان اختلال دلهره

اضطراب و استرس

استرس و اضطراب دو طرف یک سکه هستند. استرس نتیجه واکنش های روی مغز یا بدن شماست که می تواند ناشی از یک رویداد یا فعالیت باشد که شما را عصبی یا نگران می کند.
اضطراب همان نگرانی، ترس و دلهره است.
اضطراب می تواند واکنشی در برابر استرس باشد، اما ممکن است در افرادی که استرس هم ندارند  رخ دهد.
اضطراب و استرس علائم جسمی و روحی ایجاد می کند. این شامل:
سردرد
درد معده
ضربان قلب تند
تعریق
سرگیجه
تنش عضلانی
تنفس سریع و پی در پی
وحشت
عصبی بودن
عدم تمرکز
خشم غیر منطقی یا تحریک پذیری
بی قراری
بی خوابی
استرس و اضطراب همیشه غیر طبیعی نیستند. هر دو در واقع می توانند انگیزه ای برای انجام کار یا چالش در شما ایجاد کنند. اما استرس و اضطراب طولانی مدت می توانند در زندگی روزمره شما تداخل ایجاد کنند، به همین علت باید به دنبال معالجه و درمان آنها باشید.
حتی، عوارض ابتلای طولانی مدت افسردگی و اضطراب درمان نشده شامل موارد مزمن جسمی مانند بیماری قلبی

پاسخ دهید