خصوصیات افراد حاضر جواب
قدرت بیان خیلی خوب و هر سخن را همان لحظه و سر بزنگاه جواب دادن را در اصطلاح حاضرجوابی می گویند. بسیاری از افراد حاضرجوابی را با تخریب دیگران اشتباه می گیرند و از آن برای تحقیر دیگران استفاده می کنند. بسیاری از افراد دوست دارند که این توانایی را داشته باشند که حاضرجواب باشند و نسبت به هر حرفی که به آن ها زده می شود این توانایی را داشته باشند که بتوانند همان موقع به آن واکنش نشان دهند. با ما همراه باشید تا به شما بگوییم برای حاضر جواب بودن باید به چه نکاتی توجه کنید و چه خصوصیاتی را در خود تقویت کنید.
چگونه می توانیم حاضر جواب شویم
۱- مهارت سخنرانی را در خود افزایش دهید و قدرت کلام خود را بالا ببرید.
۲- اطلاعات خود را بالا ببرید و هیچوقت در مورد چیزی که اطلاعی از آن ندارید نظر ندهید، زیرا در این صورت نه تنها دیگران از شما به عنوان فردی حاضر جواب یاد نمی کنند بلکه شما را فردی که سنجیده سخن نمی گوید می شناسند.
۳- زبان بازی نکنید و ساده حرف بزنید و تظاهر نکنید، در یک کلام خودتان باشید و حرف دلتان را بزنید.
۴- برای حاضرجواب بودن از طنز و شوخی استفاده کنید. هر گاه از پاسخ به چیزی درماندید می توانید با یک شوخی مناسب و به دور از توهین جواب آن را بدهید.
۵- حاضر جوابی را تمرین کنید. وقتی در جمعی حضور دارید که فردی حاضرجواب در آنجاست به نحوه صحبت کردن و جواب دادن او توجه کنید و آن ها را تمرین کنید. این تمرین باعث میشود که ذهنتان کم کم باز شده و خودتان نیز به تدریج حاضرجواب شوید.
ویژگی افراد حاضرجواب
افراد حاضر جواب ویژگی هایی دارند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:
افراد حاضرجواب نکته سنج هستند
قبل از این که بخواهید وارد بحث و شروع انتقال کلمات طعنه آمیز خود با حاضر جوابی باشید به زمان و حرف هایی که قرار است رد و بدل شود توجه کنید. وزن افراد، زیبایی آن ها، نوع پوشش، مسائل مادی و…موضوعات خوبی برای بحث نیستند و شک نکنید اگر بخواهید وارد بحث با این موضوعات شوید قطعا دوستان خود را از دست می دهید. جنسبت را در حاضر جواب بودن در نظر داشته باشید. اگر قرار است در مقابل دیگران حاضر جواب باشید نباید مسائلی که با حیثیت و شخصیت افراد گره خورده اند را دستاویز کار خود قرار دهید.
دوست و دشمن را از هم جدا می کنند
هیچ وقت با کسانی که دل خوشی از آن ها ندارید و شاید با آن ها دشمنی هم دارید به شوخی نپردازید. شوخی کردن و سپس حاضر جواب بودن در برابر شوخی کسانی که هیچ علاقه ای به آن ها ندارید کم کم به سلاحی برای هدف گرفتن غرور آن ها تبدیل می شود. شاید یکی از علل ناپسند بودن حاضرجواب بودن میان مردم همین است. بسیاری از مردم از همین موضوع برای طعنه زدن و انتقام جویی از کسی که با او دشمنی دارند استفاده می کنند و همین باعث شده است فرد حاضر جواب بی ادب تلقی شود.
دیگران را مورد تمسخر قرار نمی دهند
برخی حاضرجواب بودن را با تمسخر اشتباه می گیرند. شما حاضر جواب نیستید تا دیگران ابزاری برای تفریح شما باشند؛ شما برای به کرسی نشاندن حرفی که از نظر خودتان حق و حقیقت است شروع به جواب دادن می کنید. در واقع حاضرجوابی سلاح نیست که با آن به دیگران حمله کنید بلکه سپری دفاعی می باشد که با آن از خود در برابر حمله دیگران محافظت می کنید.
به عکس العمل های دیگران توجه می کنند
یک بعد مهم در حاضرجواب بودن در نظر گرفتن واکنش دیگران است. نگاه کنید ببینید آثار و تبعات شوخی کردن شما و ابراز کلام طعنه آمیز چگونه بوده است. اگر دیگران واکنشی نشان نداده اند سه احتمال وجود دارد: یا کلام شما چندان خنده دار نبوده، یا مخاطب اصلا متوجه نکته ظریف کلام شما نشده است و یا این که حرف شما نوعی عبور از مرزهای ادب به شمار آمده است.
متکلم وحده نیستند و با دیگران گفت و گو می کنند
حاضرجواب بودن فرآیندی دو طرفه است. هیچ کس نمی تواند با خودش حرف بزند و برای خودش حاضر جوابی کند! زمانی که می خواهید حاضرجواب باشید خودتان را در یک تیم تصور کنید. نوبت شما می رسد و حرف هایتان را می زنید، شوخی می کنید و طعنه می زنید؛ اما بالاخره نوبت به دیگران هم باید برسد. گاهی پر حرف بودن برخی فرصت صحبت کردن را از دیگران می گیرد؛ اما باید در این تعامل دو جانبه به حقوق دو طرف توجه داشت.
جدی و مصمم هستند
می توانید مرزی میان جدیت و شوخ طبعی خود قائل شوید؟ میان این دو تفاوتی برای شما وجود دارد؟ اگر علاقمند به حاضر جواب بودن هستید و می خواهید در هر موقعیت از این فن در ارتباط برقرار کردن با دیگران استفاده کنید باید این تفاوت میان شوخ طبعی و جدیت را بیاموزید.
چکیده
شاید حاضرجواب بودن در وهله اول به هوش افراد مرتبط باشد ولی در درجه بعدی به اطلاعات شما نیز بستگی دارد. ممکن است آدمی باشد که کوهی از اطلاعات داشته باشد، اما توان بداههگویی و استفاده از این اطلاعات را در لحظه نداشته باشد، اما کسی موفق است که هر چند اطلاعات کمی داشته باشد، اما از همان اطلاعات محدود در جای خودش با بیان درست استفاده کند، اتفاقا بداهه گویی و حاضرجوابی امر بسیار مهمی در موفقیت بیانی است. متاسفانه گاهی اوقات حاضرجوابی با گستاخی و بی ادبی اشتباه گرفته میشود، در واقع حاضرجوابی استفاده درست و به جا از اطلاعات شخصی و در راستای هدفی است که داریم.