خرده فروشی آنلاین چگونه است
خرده فروشی آنلاین به معنی فروختن محصولات به فروشنده برای مصرف کردن توسط خریدار میباشد. خرده فروشی شامل فروش مستقیم از مرکز خرید به یک مشتری است. که قصر خرید محصول را دارند. مرکز خرید میتواند یه فروشگاه خرده فروشی، فروشگاه اینترنتی، یا کاتالوگ باشد، پخش کنندگان مقداری از جنس های خود را به خرده فروشان میدهند تا تلاش کنند این مقدار جنس رابه مشتریان خود بفروشند. ما قصد داریم در این مطلب برای شما خرده فروشی آنلاین را شرح دهیم.
دلیل مهم بودن خرده فروش
خرده فروشان اشتراک نهایی بین تولیدکنندگان و مشتری ها هستند. خرده فروشی مهم میباشد، چون به تولیدکنندگان این اجازه را میدهد که بر روی محصولات تمرکز کنند. بدون اینکه حواسشان به تلاش مورد نیاز برای تعامل با کاربران نهایی که میخواهند آن کالاها را بخرند، پرت شود. خرده فروشان باید خرید کالا را برای مصرفکننده تسهیل کنند. به همین دلیل فروشگاههای خرده فروشی بازاریاب دارند، فروشگاههای اینترنتی دارای خدمات مشتری زنده (گفتوگوی آنلاین) هستند و کاتالوگها توضیحات، عکس و شماره تلفن رایگان دارند.
خرده فروشی با مسائلی چون نمایش محصولات، توصیف ویژگیها و مزایای محصولات، ذخیره کردن محصولات، پردازش پرداختها و انجام هر کاری برای رساندن محصولات صحیح با قیمت صحیح به مشتریان صحیح در زمان صحیح درگیر است. بعضی خرده فروشان خدمات اضافی مثل مشاورههای خرید و کادو کردن کالا ارائه میدهند تا چیزی به تجربهی خرده فروشی مشتری اضافه کنند و رضایت وی را افزایش دهند.
فرق میان خرده فروشی و عمده فروشی
عمده فروشان فروش خود را در حجم بسیار بالایی انجام میدهند، و خرده فروشان درد سرهایی که با مشتریان دارند، عمده فروشان ندارند. عمدهفروشان نمیخواهند با تعداد زیادی از کاربر نهایی سروکار داشته باشند. بلکه هدف آنها فروش حجم بالای کالا به تعداد کمی شرکتهای خرده فروشی است. برای یک عمدهفروش نادر است که کالاها را مستقیما به مصرفکنندگان بفروشد. البته استثنائاتی برای این موضوع، باشگاههای انبار کالا مثل کاستکو (Costco) و بیجی (Bj) در آمریکا هستند. این فروشگاههای خرده فروشی یک شاخه از عمدهفروشی و خرده فروشی هستند که فروششان مستقیما به مصرفکنندگان است.
اما در حجم بالا، فروش را انجام میدهند که اغلب به آنها اجازه میدهد تا قیمتها را پایینتر از سایر خرده فروشانی که در حجم پایین میفروشند، تعیین کنند. تفاوت عمدهی بین عمدهفروشی و خرده فروشی در قیمت است. قیمت خرده فروشی معمولا بیشتر از قیمت عمدهی آن است. دلیل این مسئله این است که هزینهی افزودهی فروش کالا به کاربران نهایی که شامل نیروی انسانی، اجاره و تبلیغات است، در قیمتگذاری کالا در نظر گرفته میشود. در حالی که عمدهفروش با چنین هزینههایی سروکار ندارد و این امکان برای او فراهم است که کالاها را به قیمت پایینتری بفروشد.
زنجیره تأمین خرده فروشی چگونه است
زنجیرهی تأمین خرده فروشی شامل تولیدکنندگان، عمدهفروشان، خرده فروشان و مشتری (کاربر نهایی) است. عمدهفروش مستقیما با تولیدکننده در ارتباط است، در حالی که خرده فروش با عمده فروش و نه تولیدکننده ارتباط دارد.
نقش های کلیدی در زنجیره تامین خرده فروشی
تولیدکنندگان: کالاها را تولید میکنند، از ماشینآلات، مواد خام و نیروی انسانی استفاده میکنند.
عمدهفروشان: کالاهای نهایی را از تولیدکنندگان میخرند و آنها را در حجم بالا به خرده فروشان میفروشند.
خرده فروشان: کالاها را در حجم پایین با قیمت بالاتر و قاعدتا به قیمت پیشنهادی تولیدکنندگان برای خرده فروشی، به کاربر نهایی میفروشند.
مصرفکننده: کاربر نهایی است که کالاها را برای استفادهی شخصی از خرده فروش تهیه میکند.
با این حال، استثنائاتی برای این زنجیرهی تأمین خرده فروشی کلی، وجود دارند. بعضی از بزرگترین شرکتهای خرده فروشی جهان مانند والمارت (Walmart) و آمازون (Amazon) به قدر کافی بزرگ هستند که بدون نیاز به یک عمدهفروش به عنوان واسطه، مستقیما با تولیدکنندگان سروکار داشته باشند.
انواع فروشگاههای خرده فروشی
بعضی از انواع فروشگاههای خرده فروشی که مصرفکنندگان میتوانند محصولات را برای مصرف و استفادهی فوری خریداری کنند، عبارتند از:
۱. فروشگاههای زنجیرهای
طیف گستردهای از کالاها را میفروشند که در دستههای مختلف در قسمتهای متفاوت یک فروشگاه قرار گرفتهاند. بعضی از دستههای این فروشگاهها شامل کفش، لباس، محصولات زیبایی، جواهرات، لوازم خانگی و غیره میشوند. فروشگاههای شهروند و اتکا مثالهایی از این نوع فروشگاهها در ایران هستند.
۲. فروشگاههای خواروبار و سوپرمارکتها
همه نوع محصولات خوراکی و نوشیدنی را میفروشند و گاهی محصولات دیگر مثل لوازم خانگی، لباس یا لوازم الکترونیکی را نیز دربرمیگیرند.
۳. خرده فروشان دارای انبار
این فروشگاهها ساختمانهایی شبیه انبار و بدون هیچ تجملاتی هستند که انواع مختلفی از محصولات بستهبندی در حجم بالا را به قیمتهایی پایینتر از خرده فروشی میفروشند. فروشگاههای کاستکو و بیجی در آمریکا که قبلا معرفی شدند، در این دسته جای میگیرند.
۴. خرده فروشان تخصصی
برندهایی هستند که بر دستهای خاص از محصولات تمرکز دارند، مانند برندهای ورزشی نایک و آدیداس.
۵. خرده فروش دکهای
معمولا بخشی از یک مجموعهی خرده فروشی است که عمدتا بنزین میفروشد، اما طیف محدودی از کالاهای خواروبار و محصولات مرتبط با خودرو را نیز با قیمتی بالاتر از فروشگاههای معمولی عرضه میکند.
۶. خرده فروش تخفیفی
طیف گستردهای از محصولات را میفروشد که اغلب دارای برچسب خصوصی هستند یا برندهای عمومی را با قیمتی پایینتر از قیمت خرده فروشی به فروش میرساند. مثالهای این نوع فروشگاهها در ایران، افق کوروش و جانبو هستند. در آمریکا برندهای فامیلی دلار (Family Dollar)، دلار جنرال (Dollar General) و بیگ لاتز (Big Lots) اغلب اجناسی از برندهایی که دیگر تولید نمیشوند را با قیمتی کمتر از قیمت عمدهفروشی، میفروشند.
۷. خرده فروش موبایلی
این فروشگاه از یک پایگاه تلفن هوشمند برای پردازش تراکنشهای خرده فروشی استفاده میکند و سپس محصولات خریداری شده را مستقیما برای مشتری ارسال میکند.
۸. خرده فروش اینترنتی
چنین فروشگاهی محصولات را از طریق یک فروشگاه اینترنتی میفروشد و خریدها را مستقیما به درب منزل یا محل کار مشتری ارسال میکند. این نوع خرده فروش فارغ از هزینههای اضافی است که یک خرده فروش سنتی درگیر آن است و معمولا قیمت آن از قیمت خرده فروشی معمول پایینتر است.
مزایای کار کردن در حوزه خرده فروشی
۱- یکی از بهترین مزایای کار کردن در حوزه خردهفروشی صدالبته که برخورداری از تخفیفهای آن است! این تخفیفها میتوانند شامل چیزی در حدود ۱۰% تا ۵۰% باشند، البته که این اعداد بیشتر در سطح تئوری بوده و من شخصاً بیشتر اعدادی در حدود ۲۰% تا ۴۰% را تجربه کردهام. تصور کنید که در شغل خود درآمد آن چنان زیادی نداشته باشید، از این طریق شما بهراحتی قادر به تأمین بخشی از نیازهای خود هستید، هرچند که این موضوع و مقدار آنهم تا حدود زیادی بستگی به کالاهای عرضهشده توسط کارفرما شما دارد.
۲- بهرهمندی از تخفیف تنها راهی نیست که بر اساس آنیک کارمند خردهفروشی میتواند پولی برای خود صرفهجویی کند. زمانی که شما در یک فروشگاه خردهفروشی کار میکنید، اغلب مسئولیت درج قیمت کاهشیافته بر روی کالاها بر عهده شما قرار میگیرد. بنابراین این شما هستید که بهعنوان اولین نفر از قیمتهای پایینتر و تخفیف یک رنج کالایی خبردار میشوید و بهخوبی هم میدانید که کجا باید آنها را پیدا کنید.
۳-این شغل بهترین شغل برای کسی است که همواره خواهان خبردار شدن از آخرین روندهای مد و پوشاک و . . . بدون نیاز به سر زدن مجلات و سایتهای مختلف است.
۴- اگر خواهان داشتن شغلی با یک برنامه زمانبندی باز و منعطف هستید، این شغل برای شما گزینهای خوب و مناسب در نظر گرفته میشود. خصوصاً اگر دریکی از این فروشگاه بزرگ و دارای شعبههای مختلف باشید، اغلب همکاران زیادی در محل کار دارید که مطمئناً تعداد زیادی از آنها خواهان جایگزین شدن با شما به امید تکرار همین قضیه از طرف شما هستند و شما دیگر نیازی به برنامهریزی قبلی برای ترک محل کار خود ندارید.
عموماً تا جایی که روز موردنظر شما نزدیک به یک روز تعطیل مهم نباشد و شما از چند روز قبل درخواست خود برای داشتن مرخصی را اعلام کرده باشید و البته ترجیحاً کسی برای جایگزین شدن با شما وجود داشته باشد، کارفرمایان نیز خصوصاً در فروشگاههای بزرگ مشکلی با دادن مرخصی به شما نخواهند داشت. شیفتها در این نوع شغل اغلب در حدود ۳ تا ۶ ساعت به طول میانجامند و بنابراین شما همچنان بخش زیادی از روز را در اختیاردارید که به کارهای شخصی خودتان بپردازید. این روند خصوصاً برای کسانی مناسب است که در حال تحصیل بوده و احیاناً به دنبال پیدا کردن یک شغل نیمهوقت هستند. حتی میتوانید از قبل در زمان تعیین روزهای کاری و شیفت ها ساعات کلاس خود را هماهنگ کنید.
۵- اگر بهصورت آنلاین به دنبال شغلی برای خود بوده باشید، احتمالاً با موارد زیادی از فرصتهای کاری در حوزه خردهفروشی برخو رد داشتهاید، هرچند که تعداد این موارد ممکن است نسبت به قبل کاهش چشمگیری داشته باشد. چراکه در سالهای اخیر بسیاری از کسبوکارها فرصتهای شغلی تماموقت خود را تغییر داده و تبدیل به فرصتهای شغلی پارهوقت کردهاند، چراکه به نسبت دستمزد کمتری به ازای تعداد ساعات و همچنین مزایای کمتری را باید عرضه کنند.
۶-برای کار کردن در عرصه خردهفروشی در عمل میتوان گفت نیاز به هیچ تخصصی ندارید. اما این موضوع به این معنا نیست که افراد شاغل در این بخش فاقد هرگونه هوش و استعداد یا هدفی هستند، البته برخلاف باور عمومی. بلکه به این معنا است که این دسته از مشاغل برای دو دسته از جوانان که نیاز به زمان بیشتر برای کسب مهارت و مطالعه برای پرداختن به مشاغل در موقعیتهای دیگر دارند.
همچنین افراد سالمندی مناسب است که در کنار بازنشستگی نیاز به یک منبع درآمد دوم برای خودشان دارند. یا بهعبارتدیگر برای کسانی مناسب است که مهارتهای خوبی دارند ولی درآمد مکفی در شغل اصلی خود ندارند. در عمل میتوان گفت که نیاز به مدرک دانشگاهی در این حوزه کاری نیست.
۷- اگر معاشرت و صحبت کردن با مردم را دوست دارید و خود را فردی دست داشتنی میدانید، در این حوزه به موفقیتهای خوبی دست پیدا میکنید. خیلی از وقتها ممکن است با افراد مختلفی ملاقات کنید که مثلاً در حین خرید کردن تمایل به همصحبت شدن با یک نفر دیگر رادارند. در این شغل خونسردی و صبر و حوصله یکی از وارد لازم و ضروری است. حتی ممکن است با افرادی برخورد داشته باشید تجربه خوبی از خرید خود نداشتهاند، اما در صورت لبخند زدن و رفع نیاز و مشکل آنها در پایان به مقام بالاتر شما چیزی بگویند که موجب ترفیع شما در شغل خودتان شود.
۸- اگر از داشتن ظاهری آراسته لذت میبرید، برخی از موارد شغلی در این حوزه وجود دارند که نیازمند داشتن ظاهری بسیار آراسته و حتی بالباس فرم هستند. این مورد همواره به معنای پوشیدن کتوشلوار و غیره نیست، بلکه گاهی استفاده از یک دست پیراهن و شلوار شیک و مرتب یا حتی با یک تیشرت همان تأثیرگذاری را داشته و میتواند مفید واقع میشود. در این شغل و فضا شرایطی وجود ندارد که احتمال کثیف شدن لباسهای شما در آن وجود داشته باشد، بنابراین حتی ممکن است از یکدست لباس بتوانید بهدفعات در محیط کار خود استفاده کنید.
۹- در این شغل تجربه بسیار خوب و جامعی از خدمات مشتری به دست میآورید. البته خدمات مشتریان درواقع بخشی نهادینهشده در هر شغلی میتواند باشد. اما اگر بهعنوان مثال فروشندهای کار میکنید که منبع درآمد شما عمدتاً از محل کمیسیون است، موضوع خدمات مشتریان بسیار پررنگتر خواهد بود. درواقع توانایی فروش محصول بهعنوان مهارتی بسیار خوب و مهم در بسیاری از حرفهها مطرح است.
معایب کار کردن در حوزه خرده فروشی
۱- معمولترین شکایتی که از فعالین این عرصه شنیده میشود، ساعتهای کم موجود برای کار کردن در این مشاغل است. مدیران فعال در این عرصه ازآنجاییکه همواره در پی کاستن از هزینههای موجود هستند، بنابراین فعالیتهای موجود در این عرصه را بهگونهای تنظیم میکنند برای هر فروشنده تنها در حدود ۱۵ تا ۲۳ ساعت زمان در طی هفته برای کار کردن موجود باشد. البته اگر قدری خوششانس باشید شاید در برخی موارد کارهای نیمهوقت در حدود حتی ۲۵ تا ۴۰ ساعت هم پیدا کنید، اما بهجرئت میتوانم بگویم که این مورد حداقل در تجربه من کمتر دیدهشده است.
۲- باید صادقانه به این موردتوجه داشت که با کار کردن در حوزه خردهفروشی بهندرت میتوان درآمدی بالاتر از حداقل میزان مرسوم دریافتی در هرماه داشت، مگر اینکه بهطور تمام وقت در آن مشغول فعالیت باشید. حتی اگر دارای تجربه قبلی فعالیت در این حوزه را داشته باشید، نهایتاً برای هر ساعت کار قادر به دریافت چیزی در حدود ۸ تا ۹ دلار درآمد خواهید بود.
۳- برای به دست آوردن هر فرصت شغلی که در این حوزه مهیا میشود، عموماً رقابت بسیار زیادی شکل میگیرد. همچنان که گفتم فعالیت در این حوزه نیازمند مهارت آنچنانی نیست. بنابراین، افراد زیادی هستند که از شرایط کار و فعالیت در این حوزه برخوردار میشوند. پس همیشه سعی کنید تماس چشمی خود را حفظ کرده و خنده بر لب داشته باشید. خردهفروشان در این حوزه همیشه در پی جذب افرادی با ظاهری دوستانه، علاقهمند و فروش محور برای این موقعیتها هستند.
۴- برنامه زمانی شما خصوصاً در ابتدای کار که تجربه و سابقه آنچنانی ندارید، ممکن است آنچنان سازماندهی شده و منظم نباشد. اغلب خردهفروشان در هر صنفی از ساعت ۸ یا ۹ صبح کار خود را آغاز کرده و تا حدود ساعت ۹ تا ۱۰ شب هم به کار خود ادامه میدهند. اغلب برای جابجا کردن کالاهایی که در هر هفته برای آنها حمل میشود هم نیاز به نیروی کاردارند و این به این بدان معناست که ممکن است از شما بخواهند که در ساعات ابتدایی یا پایانی روز هم در محل کار حاضر باشید که درواقع بستگی به زمان رسیدن کالاهای آنها دارد.
بنابراین سؤال کردن در این رابطه در مرحله مصاحبه و صحبتهای اولیه بسیار مهم است. مثلاً ممکن است در یک روز از شما بخواهند بهعنوان شیفت آخر مشغول کار شوید و صبح اول وقت در شیفت اول هم آمادهباشید.
۵- در بخشی قبلی که در رابطه با منافع حاصل از کار کردن در حوزه خردهفروشی برای شما نوشتم، اشاره کردم که یکی از بهترین مزایای کار کردن در این حوزه با خبر شدن از تخفیفهای آن بهعنوان اولین نفر و بهعنوان کسی است که این تخفیفها را بر روی محصولات درج میکند. اما پس از مدتی ممکن است به حالتی برسید که قدرت مقاومت کردن در برابر آنها را نداشته باشید.
با دیدن هر تخفیفی تمایل به خرید آن داشته باشید، چراکه بههرحال محصولی که در دست دارید، تا هفته قبل قیمتی در حدود ۵ برابر قیمت فعلی داشته، چرا نباید این فرصت را از دست بدهید؟ اما نکته مهم در این رابطه این است که مثلاً داشتن ۲۰ عدد کیف با ارزش یا ۳۰ مدل تیشرت مختلف چه کاربردی برای شما دارد؟ مگر غیرازاین است که هدف شما صرفهجویی و پسانداز بیشتر در کوتاهمدت و پرداختن به توسعه یک مهارت و تخصص برای وارد شدن به یک کسبوکار دیگر بوده؟ اما با این روش که دیگر پولی برای پسانداز کردن برای شما باقی نمیماند؟
۶- بزرگترین نکته منفی در رابطه با این شغل از حوزه خردهفروشی چگونگی رفتار مشتریان با شماست. برخی از آنها تصور میکنند که چون شما در بخش خدمات مشتریان فعالیت میکنند، پس هر رفتاری که دوست داشته باشند میتوانند با شما داشته باشند. حتی ممکن است شما را فردی بیعرضه، کودن و نادان تصور کنند، درحالیکه شما بهترین و دوستانهترین رفتار را با آنها دارید. مثلاً ممکن است قیمتی کالایی را که ۳۰% تخفیف دارد به شما بگویند و ادعا کنند که قیمت پس از تخفیف اشتباه درجشده است.
یا کالایی که شامل تخفیف نشده است را معرفی کنند و تأکید کنند که در تبلیغ بهعنوان کالای تخفیفدار دیدهاند. ممکن است کوپن تخفیف به همراه نداشته باشند و توقع دریافت تخفیف از شما داشته باشند. همه اینها مواردی است که شما باید قدرت حل و فصل آنها را با خونسردی کامل داشته باشند، در غیر این صورت با برخورد بد و بیادبیهای آنها روبرو میشوید و حتی ممکن است شاهد شکایت آنها به مدیر خودتان باشید. پس اگر تصور میکنید که قدرت رفع این تضادها را ندارید، بهتر است اصلاً در پی مشغول شدن در چنین فرصتهایی را از سرخود بیرون کنید.
۷- این نکته منفی بسیار شبیه به مورد قبلی است. هرچند که ممکن است در بسیاری از کسبوکارهای دیگر شاهد آن باشید. یادتان هست در مورد قبل اشاره به موقعیتی داشتم که مشتری خواهان دیدن مدیر شما و شکایت بردن به وی را داشت. در اینگونه موارد اصلاً نباید انتظار داشته باشید که مدیر شما در برابر مشتری از شما حمایت کند.
چراکه کار مدیریت در حوزه خردهفروشی شغل بسیار استرس زایی است و از طرف دیگر طرف مقابل وی هم مشتری است که بدون وجود وی اصلاً فروشی صورت نمیگیرد که مدیر شما قادر به پرداخت حقوق شما از منبع درآمدی آن باشد. پس در اینگونه موارد مدیران عمدتاً از مشتری عذرخواهی کرده و برای جلب رضایت وی صحبتهایی را میکنند که مشتریان خواهان شنیدن آن باشند.
۸- اغلب در اینگونه کارها از شما میخواهند که نوعی کارت را به مشتری بفروشید، حال کارت اعتباری باشد، کار عضویت باشد یا هر نوع کارت دیگر. توجه داشته باشید که مشتریان همواره در عجله بوده، تعداد زیادی از این کارتها در کیف پول خوددارند و در زمان شنیدن پیشنهاد شما برای خرید این کارتها حتی ممکن است به شما اجازه ندهند که جمله خود را به پایان برسانید.
پس بهتر است در اینگونه موارد بهاندازه کافی صبور باشید و تحمل رد شدن پیشنهاد خودتان از جانب مشتریان را داشته باشید. همچنین باید این را هم در نظر داشته باشید که علیرغم این موارد اغلب فروش تعداد معینی از این کارتها در ماه برای شما تعیین میشود که در صورت عدم موفقیت در چند ماه ممکن است با ادامه همکاری شما موافقت نکنند.
۹- تمادی است، درحالیکه لباس و کفش راحتی ندارید و کفش رسمی مناسب برای آن فروشگاه را استفاده میکنید. اگر دنبال داشتن شغلی ساده و عاری از هرگونه کار و تلاش و فکر هستید، این مورد را حتماً باید در زمان انتخاب شغل در نظر داشته باشید.
۱۰- گاهی اوقات ممکن است مجبور به نظافت و مرتب کردن محیط فروشگاه پس از بازدید یک مشتری ازآنجا شوید و این موضوع اغلب اعصاب شمارا به هم میریزد، چراکه در جلوی چشم خودتان میبینید که مشتریان همهچیز را به هم میریزند و حتی ممکن است زبالههای باقیمانده از خرید خود، شامل جعبههای خالی و . . . را در مسیر حرکت خود بریزند و شما قادر به تذکر دادن به آنها نباشید. اگر چنین چیزی شمارا ناراحت میکند، حتماً و حتماً در جای دیگری باید دنبال شغل مناسب برای خود باشید.
۱۱- اگر در جایی که کار میکنید، بر اساس کمیسیون حقوقی را دریافت میکنید، توجه کنید که همواره باید با همکاران خود در حال رقابت کردن باشید. در اینگونه موارد ممکن است دچار تضادهایی با همکاران شوید، ممکن است مشتری شمارا از آن خود کنند و حتی از اینکه به دلیل مهارت خود بیشتر مشتریان را به سمت خود جلب میکنید از شما خشمگین باشند و در کار شما اخلال ایجاد کنند.
۱۲- اغلب فروشگاه رویکردی بسیار بد و غیر رضایتبخش در برخورد با موارد دزدی و سرقت مشتریان دارند. حتی اگر مطمئن هستید که یک مشتری چیزی را دزدیده است، ممکن است نتوانید بهطور مستقیم نسبت به آن عکس و العملی نشان دهید. در اینگونه موارد پیش از هرگونه برخوردی باید به مدیر خود برای بررسی هر مورد یادآوری کنید و خودتان حق هیچگونه تصمیمگیری ندارید، چراکه در آخر ممکن است خودتان متهم به بدرفتاری شوید.
۱۳- همچنان که پیشازاین یادآوری کردم اغلب مدیران حوزه خردهفروشی در پی انجام دادن کار بیشتر با منابع کمتری هستند. این بدان معناست که بدون توجه به حجم کار تعیینشده، ممکن است در هر شیفت کاری تنها فرد مسئول برای انجام دادن کارها در بخش یا فروشگاه موردنظر باشید. بنابراین باید فکر هرگونه استراحتی را در طی زمان کاری باید از سر بیرون کنید.
چکیده
در این مقاله برای شما در مورد خرده فروشی مزایا و معایب آن صحبت کردیم، در نظر داشته باشید مواردی را که بیان کردیم، برای آغاز به کار در این مورد مهم است. همچنین برای کار کردن در این حوزه کاری باید اول از صندوق داری شروع کنید. و باید آنقدر قوی و توانمند باشید تا بتوانید به مراحل بعدی موفقیت برسید. بزرگترین ضعفی که در خرده فروشی وجود دارد، این است که مشتریان تصور میکنند افرادی که در این حوزه کاری مشغول اند، افراد تنبل و بی خاصیتی هستند. در صورتی که شما بهترین رفتار را نسبت به آنها دارید. از اینکه با ما همراه بودید، سپاسگذاریم.