جلوگیری از اتلاف وقت در محل کار
زمان با ارزش ترین دارایی ماست که وقتی میگذرد به هیچ وجه قابل بازگشت نیست. یکی از سوالاتی که همیشه با آن روبرو هستیم این است که چطور از اتلاف وقت جلوگیری کنیم و چگونه رفتار کنیم تا بهترین استفاده را از زمان برده باشیم. این مطلب به ما در این زمینه کمک خواهد کرد، با ما همراه باشید.
۱- وقتهای هدر رفته را محاسبه کنید
تقریباً غیر ممکن است از همکارانتان بخواهید مزاحم کار شما نشوند، ولی اگر این کار را کردند پاسخ مناسبی به آنها بدهید. البته «نه» گفتن کمی سخت است، ولی برای اینکه انگیزهی لازم را پیدا کنید به یاد بیاورید چقدر زمان از دست میدهید. به صورت روزانه تعداد دفعاتی که همکارانتان وقت شما را میگیرند و میزان زمان از دست رفته را محاسبه کنید. متوجه خواهید شد با حذف این عوامل وقتگیر، هر هفته چهار ساعت زمان بیشتری برای کار کردن دارید و این انگیزهی لازم برای برخورد مناسب با این عوامل اتلاف وقت را در شما ایجاد خواهد کرد.
۲- برای کارهای مهم وقت مناسب اختصاص دهید
تعدادی از پروژههای بسیار مهمتان را مشخص کرده و برای آنها زمانی اختصاص دهید. براون میگوید «اگر مطمئن باشید کاری که انجام میدهید مهم است، برای مبارزه با عوامل وقتگیر وسواس زیادی به خرج خواهید داد.» یکی از مسائل کلی این است که کمتر از آنچه لازم است برای یک پروژه وقت اختصاص میدهیم. هر چه زمان بیشتری اختصاص دهید و بر اساس زمانبندی پیش بروید، برای محاسبهی زمان مورد نیاز برای پروژههای آینده دقت بیشتری خواهید داشت.
۳- فقط بگویید نه
نه گفتن به درخواست کمک سخت است ولی شما باید این کار را انجام دهید. به جای اینکه به همکارتان بگویید سرتان شلوغ است و با این جواب خودخواه به نظر برسید، بگویید خوشحال میشوید بعداً به او کمک کنید. براون میگوید: «به یاد داشته باشید باید دو کار را انجام دهید: جلوی اتلاف وقت را بگیرید و همکار خوبی به نظر برسید.» در واقع شما نمیگویید «نه» بلکه میگویید «الان نه». و ممکن است وقتی به کمک همکارتان بروید مسئله حل شده باشد.
اگر رئیستان از شما درخواستی کرد به او یادآوری کنید بر روی پروژهی مهمی که به شما محول کرده، کار میکنید و بپرسید این کار جدید چقدر زمان نیاز دارد. مدیران معمولاً کارهایی را که قبلاً به شما واگذار کرده و شما اکنون در حال انجامش هستید را فراموش میکنند. اولویتبندی مجدد کارها باید به عهدهی رؤسا باشد، مطمئن شوید که پروژههای مهم و برنامه کاری را درست انجام دادهاید.
۴- برنامهای هفتگی بریزید و به آن پایبند باشید
عادت کردن به الگوهایِ جدید رفتاری احتیاج به زمان دارد. یکی از بهترین راههای ایجاد عادتهای جدید، ترسیم برنامههای مهم آن هفته است. براون توصیه میکند برنامههایتان را بنویسید، زیرا وقتی عوامل که باعث اتلاف وقت میشوند، پیش میآیند و شما وسوسه میشوید به برنامه عمل نکنید، این برنامهی نوشته شده مانند ابزاری مطمئن عمل کرده و جلوی شما را میگیرد. بسیاریی از افراد موفق در دنیای کسب و کار این کار را انجام میدهند. اگر هر هفته برنامههایتان را در تقویم یادداشت کنید و هر روز طبق برنامه عمل میکنید، استرس مربوط به عوامل اتلاف وقت و به تعویق افتادن کارها در شما کاهش مییابد.
ممکن است تصور کنید اگر همزمان چند کار را انجام دهید، بهتر عمل میکنید ولی با این کار کیفیت کارتان پایین میآید. در یک زمان فقط یک کار را انجام دهید. این کار باعث میشود در طول روز کارهای مرتبط با هم را در بخشهای مشابه قرار دهید، برای مثال به جای اینکه هر زمان ایمیل جدیدی رسید پاسخ آنها را بدهید، در طول روز زمان خاصی را برای پاسخ دادن به ایمیلهایتان اختصاص بدهید.
چکیده
زمان با ارزش ترین دارایی انسان است که به هیچ وجه قابل بازگشت نیست، بنابراین باید از آن استفاده حداکثری را ببریم تا بعدا دچار پشیمانی و حسرت نشویم. برای اینکه به بهترین نحو از زمان استفاده کنید و از اتلاف وقت جلوگیری کنید، زمانهایی هدر رفته را محاسبه کرده، کارهایتان را اولویتبندی کنید و برنامههایتان را بنویسید. به این ترتیب زمانتان را مدیریت کنید و حتی شاید در آخر روز کمی وقت اضافه نیز داشتید. برای کمک به بهترشدن و هدفمند شدن مدیریت زمانتان می توانید از مطالب گفته شده استفاده نمایید.