تقویت روحیه مثبت

تقویت روحیه مثبت

تقویت روحیه مثبت

آیا تابه‌ حال پیش آمده که یک فکر منفی تمام انرژی مثبتتان را از بین ببرد؟ یا اینکه وجودتان از این افکار منفی پر شده و دائم احساس غم و ناراحتی دارید. اگر اینگونه است با ما همراه باشید تا راههای غلبه بر افکار منفی و تقویت روحیه مثبت را به شما یاد دهیم.

روحیه چیست

روحیه مهمترین بخشی وجودی ماست که شارژ بودنش باعت پیگیری و مداومت در کارها میشود. روحیه با احساس تفاوتهای اساسی دارند. فرق اساسی آن با احساسات در این است که احساسات را میتوان با عواملی چون ورزش، سرگرمیهای مفرح و نظیر آن به راحتی شارژ کرد اما شارژ روحیه بیشتر به عوامل معنوی بستگی دارد تا عوامل مادی. مهمترین آفت روحیه را میتوان احساس گناه و پشیمانی دانست.

و این دو احساس زمانی در انسان شکل میگیرند که ارزشهای اولویت بندی شده ای نداشته باشیم ما در زندگی دانسته یا ندانسته بر اساس ارزشهایی زندگی میکنیم حال اگر نتوانیم به طور کاملا مشخص این ارزشها را اولویت بندی کنیم تجربه احساس گناه وپشیمانی از تکراری ترین موارد زندگانی ما خواهد شد. ما زمانی از روحیه بالایی بر خوردار خواهیم بود که وقتی به گذشته خود نگاه میکنیم کاملا احساس رضایت کنیم .

برای داشتن روحیه مثبت چکار کنیم

راهکارهای زیر برای تقویت روحیه مثبت مفیدند.

۱- افکار منفی را شناسایی کنید

افکار منفی را بشناسید! افکار منفی شما را از دیدن جنبه ی مثبت زندگی باز میدارند. چهار نوع فکر منفی وجود دارد. با شناخت افکار منفی می توانید آنها را دور بریزید.
الف- فیلتر کردن، که شما فقط به جنبه ی منفی توجه میکنید.
ب- شخصی سازی، که شما به خاطر حوادثی که رخ میدهد خودتان را سرزنش میکنید.
ج- فاجعه سازی، که یک حادثه را بدتر از آنچه که هست نشان میدهید.
د- قطبی سازی، که در آن رویدادها یا منفی هستند یا مثبت.

۲- افکار منفی را دور کنید

هنگامی که روحیه تان ضعیف است اجازه ندهید افکار و احساسات منفی آزارتان بدهند. حتی تنها برای چند ساعت در روز افکار منفی را از خودتان دور کنید و فقط روی جوانب مثبت زندگی تان تمرکز کنید.

۳- روز خود را مثبت شروع کنید

تقویت روحیه مثبت

افراد منفی‌ باف تمایل دارند که روز خود را با فکر کردن به اینکه مشکلی پیش خواهد آمد، شروع کنند. به ‌جای آن، بر جنبه هایی از روزتان که میتواند خوب پیش برود و آنچه که در آن روز به دنبال آن هستید، تمرکز کنید.

۴- یک سبک زندگی سالم داشته باشید

یک سبک زندگی که بر غذا خوردن سالم و رهایی از استرس تمرکز دارد به شما کمک میکند تا روحیه ی خود را مثبت کنید. به عنوان مثال سه بار ورزش کردن در هفته موجب یک روحیه ی مثبت تر میشود.

۵- یک اعتراف روزانه داشته باشید

اعترافات، افکار مثبتی هستند که شما با صدای بلند میگویید تا خودتان را تشویق و ترغیب کنید. اعتراف شما میتواند هر چیزی باشد، از جمله‌ی «من یک روز خوب خواهم داشت» گرفته تا نقل ‌قول مورد علاقه ی خودتان. همچنین میتوانید یک تفکر مثبت در مورد خودتان را انتخاب کنید و وقتی افکار منفی وارد ذهنتان میشوند آن را تکرار کنید.

۶- بررسی کنید که چه چیزی را میتوان تغییر داد

گاهی مسائل موجود در زندگی خودتان میتواند باعث شود که منفی فکر کنید. راسل بیشاپ، روان ‌شناس آموزشی کالیفرنیا در مقاله ای گفت، بخش هایی از زندگی تان را که دوست دارید تغییر کنند، مثل یک شغل نامتناسب، را شناسایی کنید.

۷- با افراد مثبت اندیش معاشرت کنید

مثبت اندیشی مسری است، پس اطراف تان را با دوستان و آشنایانی پر کنید که نیمه ی پر لیوان را می بینند. جمع‌ کردن افراد مثبت اندیش در اطراف خودتان میتواند کمک کند تا حمایت و رغبتی را که برای یک زندگی مثبت نیاز دارید به دست آورید.

۸- خوش گذرانی کنید

دیدن یک فیلم خنده دار، خواندن یک کتاب لطیفه یا دیدن یک استند آپ کمدی، خندیدن و خوش گذرانی کردن میتواند به شما کمک کند تا حس مثبت تری داشته باشید.

۹- کارهایی را که دوست دارید انجام دهید

تقویت روحیه مثبت

وقتی چیزی را پیدا میکنید که شما را خوشحال میکند و به انجام آنچه که دوست دارید ادامه میدهید، احساس نشاط پیدا میکنید. خواه دنبال کردن یک سرگرمی جدید باشد و یا فروش ابتکاری، چیزی را امتحان کنید که همیشه خواسته اید انجام دهید و به خودتان اجازه ی موفقیت بدهید. به موارد منفی یا اینکه چگونه می توانید شکست بخورید فکر نکنید.

۱۰- وضعیت را به شکل متفاوتی ببینید

وقتی صحبت از مثبت اندیشی میشود، دیدگاه اهمیت دارد. با ارزیابی یک وضعیت که قبلا آن را منفی میدانستید و فکر کردن به اینکه چگونه میتوانید به شکل مثبتی به آن برسید، میتوانید یاد بگیرید که یک دیدگاه سالمتر به زندگی انتخاب کنید.

۱۱- افکارتان را هدایت کنید

روان شناسان از این روش زیاد استفاده میکنند. هنگامی که احساس ضعف یا اضطراب دارید این کار به شما کمک میکند کنترل افکار خود را به دست بگیرید. به یک رؤیای خوشحال کننده فکر کنید، یک تصویر ذهنی مثبت بسازید یا به عوامل خارجی واکنش های مثبت نشان بدهید تا احساسات بد را تحت کنترل در بیاورید.

۱۲- اشتباهات گذشته را تجزیه و تحلیل کنید

مثبت فکر کردن به معنای انکار اشتباهات تان نیست. به جای این کار، برای فکر کردن به مسائلی که شما را به موقعیت کنونی تان کشانده است به خودتان کمی زمان بدهید تا در آینده از اشتباهات مشابه پرهیز کنید و دید مثبت تری نسبت به آینده داشته باشید.

۱۳- با اعتماد به نفس رفتار کنید

تقویت روحیه مثبت

بیشتر وقت ها زمانی که احساس ناامیدی و ناراحتی میکنیم، به جای اینکه بابت کارهایی که تاکنون درست انجام داده ایم به خودمان اعتماد کنیم، تنها روی مسائل منفی و اشتباهاتی که مرتکب شده ایم تمرکز می کنیم. حتی اگر بعضی کارها را خراب کرده اید، برای کارهایی که تا حالا به خوبی انجام داده اید به خودتان اعتماد کنید.

۱۴- خودتان را ببخشید

اینکه مدام خودتان را بابت اشتباهات گذشته تان سرزنش کنید چیزی را تغییر نمیدهد. به خودتان بگویید که اشتباهات تان را بخشیده اید و سپس آنها را رها کنید.

۱۵- از گذشته درس بگیرید

شما گذشته را پشت سر گذاشته اید، هر چقدر هم بد پیش رفته باشد، نمیتوانید آن را تغییر بدهید. هرگاه احساس کردید درباره ی گذشته افکار منفی به سراغ تان آمده اند، آنها را با افکار مثبت درباره ی آینده جایگزین کنید.

۱۶- با افکار منفی روبه رو شوید

گاهی اوقات بهترین راه برای کنار آمدن با مسائل منفی زندگی‌، این است که با آنها روبه رو شوید. رسیدن به یک نتیجه یا دست کم تلاش برای رسیدن به آن باعث میشود نسبت به هر موقعیتی احساس بهتری داشته باشید.

۱۷- شکرگزار باشید

باید برای نعمت های زیادی که به ما اعطا شده، شکرگزار باشیم. بابت آنچه زندگی تان را بهتر و شادتر ساخته است شکرگزار باشید تا انرژی مثبت بگیرید.

۱۸- لبخند بزنید

تقویت روحیه مثبت

گاهی اوقات تمام چیزی که برای داشتن حس خوب نیاز دارید یک لبخند است. تمرین کنید حتی زمانی که احساس خاصی ندارید صورتتان حالتی شاد داشته باشد.

۱۹- باور کنید میتوانید تغییر کنید

همه ی آدم ها برخی از ویژگی هایشان را نمی پسندند و این مسئله گاهی باعث میشود احساس بدی نسبت به خودشان داشته باشند. به محض اینکه باور کنید میتوانید این ویژگی ها را تغییر بدهید راه هایی برای تغییر دادنشان خواهید یافت.

۲۰- باور کنید لیاقت چیزهای خوب را دارید

به شانس اعتقاد دارید؟ به نظرتان آیا شانس واقعا وجود دارد؟ اگر واقعا باور نداشته باشید در زندگی لیاقت چیزهای خوب را دارید، چیزهای خوب زیاد سر راهتان قرار نمی‌گیرند. باور کنید ارزش خوش شانسی را دارید تا خوش شانس باشید.

۲۱- تمرین کنید

وقتی صحبت از مثبت فکر کردن می شود، تمرین کردن واقعا نتیجه میدهد. هرچه مثبت اندیشی را بیشتر تقویت کنید، احتمال اینکه این خط فکری را دنبال کنید بیشتر است. تمرین مثبت فکر کردن را به زمان هایی که روحیه تان ضعیف است محدود نکنید. آن را به کار هر روزتان تبدیل کنید، چه زمان هایی که روحیه ی خوبی دارید و چه زمان هایی که روحیه ی بدی دارید.

۲۲- زودتر شروع کنید

میخواهید تغییر مثبتی در زندگیتان ایجاد کنید؟ همین حالا شروع کنید. پشت‌ گوش انداختن هر کار فرصت کافی برای بهانه آوردن در اختیارتان قرار میدهد پس در اولین فرصت ممکن شروع کنید.

۲۳- بهانه تراشی را متوقف کنید

هر کس همیشه میلیون ها بهانه برای انجام ندادن هر کار دارد، حتی اگر انجام آن کار او را خوشبخت تر کند. در مسیر خوشبختی تان مانع ایجاد نکنید و بهانه های فلج کننده را دور بیندازید.

۲۴- یادتان باشد هیچ شرایطی دائمی نیست

حتی اگر در حال کنار آمدن با اندوه از دست دادن یکی از عزیزانتان هستید، به یاد داشته باشید که با گذر زمان احساس بهتری خواهید داشت. شاید همیشه بابت این فقدان غمگین شوید اما با گذر زمان تحمل آن آسان‌ تر خواهد شد. هر روز به خودتان یادآوری کنید شرایط بد زودگذر است.

۲۵- تسلیم نشوید

تقویت روحیه مثبت

تسلیم شدن معمولا انتخاب راهی آسان برای خلاص شدن از یک موقعیت دشوار است. هر چقدر هم احساس تان منفی بود هرگز از دنبال کردن چیزی که واقعا میخواهید، دست نکشید. اگر الان تسلیم نشوید در آینده از خودتان تشکر خواهید کرد.

۱۳ کاری که افراد باروحیه مثبت انجام نمی دهند

۱- آنها معمولا وقتشان را با ابراز تاسف به حال خود تلف نمی کنند. این افراد معمولا نمی نشینند تا بخاطر شرایط نامساعد و یا نحوه برخورد دیگران با خود احساس تاسف کنند. درعوض، مسئولیت کلیه کارهای خود را برعهده گرفته و این را کاملا درک می کنند که زندگی همیشه راحت و منصف نیست.
۲- آنها اختیار قدرت خود را از کف نمی دهند. آنها اجازه نمی دهند که دیگران کنترلشان کنند و نمی گذارند تحت سلطه دیگران باشند. آنها جمله هایی از قبیل ” احساس خوبی به رئیسم ندارم ” را نمی گویند برای اینکه می دانند احساسات خود را تحت کنترل دارند و این اختیار را دارند که چگونه به احساس خود واکنش نشان دهند.
۳- آنها از انعطاف پذیربودن خجالت نمی کشند. افراد قدرتمند از تغییرات نمی هراسند بعلاوه از تغییرات مثبت استقبال کرده و دوست دارند منعطف باشند. آنها می دانند که تغییر اجتناب ناپذیر است و باور دارند که استعدادهای خود را باید با تغییرات وفق دهند.
۴- آنها انرژی خود را روی مسائلی که خارج از کنترلشان باشد هدر نمی دهند. شما معمولا نمی بینید که این افراد از ترافیک و یا به خاطر گم شدن چمدان شکایت کنند. در عوض، تمرکزشان روی چیزهایی است که بوسیله خودشان قابل کنترل باشد. آنها می دانند که بعضی وقتها تنها چیز قابل کنترل، نگرش خود آنهاست.
۵- آنها نیازی نمی بینند که همیشه موافق دیگران باشند. این افراد قدرتمند می دانند که نیازی نیست همواره پذیرای رای دیگران باشند. از نه گفتن و یا در مواقع لزوم مخالفت کردن با دیگران نمی ترسند . آنها برای عادل بودن و مهربان بودن تلاش می کنند اما می توانند در زمانی که دیگران باعث ناراحتی می شوند ،آنها را کنترل کنند.
۶- آنها از خطرات پیش بینی شده نمی ترسند. آنها معمولا به آب و آتش نمی زنند و کارهای احمقانه نمی کنند اما درمورد پیامدهای پیش بینی شده بی پروا هستند. این افراد قبل از تصمیم گیری های بزرگ در مورد آن کاملا بررسی و تمام جوانب آنرا سبک و سنگین می کنند و قبل از اینکه اقدامی انجام دهند همه جنبه های بالقوه کار را در نظر می گیرند.
۷- آنها به گذشته نمی چسبند. آنها حسرت گذشته را نمی خورند و آرزو نمی کنند که ای کاش اوضاع فرق می کرد. آنها با استفاده از اتفاقات گذشته به تجربیات و دانسته های خود می افزایند. در هر صورت، آنها تجربیات تلخ را معمولا فراموش نکرده و برای روزهای باشکوه خیالبافی نمی کنند. درعوض در زمان حال زندگی کرده و برای آینده خود برنامه ریزی می کنند.
۸- آنها معمولا یک اشتباه را بارها و بارها تکرار نمی کنند. این افراد مسولیت کارها و رفتارهایشان را کاملا برعهده گرفته و از اشتباهات خود درس می گیرند. در نتیجه، یک اشتباه را بارها تکرار نمی کنند. بعلاوه با استفاده از تجربه حاصل از اشتباه در آینده تصمیمات بهتری می گیرند.
۹- آنها از موفقیت دیگران بیزار نیستند. این افراد موفقیت دیگران را جشن می گیرند و به آنها تبریک می گویند. آنها حسود نیستند و یا با دیدن موفقیت دیگران احساس باخت نمی کنند. در عوض، کاملا می فهمند که موفقیت در اثر تلاش فراوان بدست می آید و دوست دارند که برای رسیدن به موفقیت سخت تلاش کنند.
۱۰- آنها با دیدن اولین شکست دست از تلاش نمی کشند. این افراد شکست را بهانه ای برای ترک تلاش نمی بینند. در عوض، شکست را یک شانس برای رشد و بهبود می دانند. آنها آنقدر تلاش می کنند تا نتیجه بگیرند.
۱۱- آنها از تنها بودن نمی ترسند. افراد قدرتمند تحمل تنها ماندن را دارند و از سکوت نمی ترسند. از این نمی ترسند که با افکارخود تنها باشند و بعلاوه از زمان تنها بودن به صورت مفید استفاده می کنند. از خلوت کردن با خود لذت می برند و برای سرگرم شدن وابسته به حضور دیگران نیستند و می توانند به تنهایی هم شاد باشند.
۱۲- آنها حس نمی کنند که دنیا به آنها بدهکار است. این افراد خود را طلبکار از زندگی نمی دانند. آنها با این ذهنیت بزرگ نمی شوند که دیگران باید مراقب آنها باشند و یا دنیا باید چیزی به آنها بدهد. در عوض، به دنبال شانس هایی بر اساس شایستگی های فردی خود هستند.
۱۳- آنها به دنبال نتیجه گیری فوری نیستند. گرچه این افراد برای مشاغل جدید و یا بهبود سلامت خود تلاش می کنند اما توقع ندارند که سریع به نتیجه برسند. در عوض، از توانایی ها و وقت خود برای بهترین نتیجه استفاده می کنند و می دانند که ایجاد تغییرات واقعی وقت گیر است.

چکیده
افرادی که دارای روحیه مثبت هستند عادات سالمی نیز دارند. آنها عواطف، افکار و رفتار خود را طوری تحت کنترل می گیرند که منجر به موفقیت آنها در زندگی می گردد. به این نکاتی که این افراد رعایت می کنند توجه کنید تا شما نیز بتوانید از لحاظ روانی قدرتمند تر شوید. ما در این مقاله این نکات را برای شما بیان نمودیم امیدواریم مورد استفاده تان قرار گرفته باشند.

پاسخ دهید