ترویج کارآفرینی در مالزی چگونه است
در این بخش می خوایم در مورد روند ترویج کارآفرینی در مالزی بحث کنیم که با یک مقدمه بحث را در دست می گیریم
مقدمه:
¨چرا ترویج مهم است؟امروزه کارآفرینی و کارآفرینان نقش کلیدی در روند توسعه و پیشرفت اقتصادی جوامع مختلف ایفا میکنند. تجارب کشورهایی مانند مالزی آکنده از فعالیتهای چشمگیر کارآفرینانی بوده است که امروز به توسعه یافتگی کشور خود می بالند.
تجربیات عملی دولت مالزی در توسعه و ترویج کارآفرینی:
¨تاسیس وزارتخانه کارآفرینی : این وزارتخانه برای کارآفرینان بالقوه برنامههای آموزشی و راهنمایی فراهم میکند . مدت زمان این مشاوره معمولاً بین ۳ تا ۵ سال میباشد.
وظایف وزارتخانه کارآفرینی:
ترويج فرهنگ كارآفريني درجامعه ، به گونهاي كه دانش آموزان مدارس و موسسههاي آموزشي بالاتر را در بر بگيرد.
-چگونه یک کسب و کار کوچک را آغاز کنیم.
– برنامههایی برای بهبود دادن کیفیت و کارایی مدیریت فعلی کسب و کارها.
-تشویق فعالیتهای کارآفرینی و تدارک یک محیط سودمند برای کارآفرینان از طریق باشگاهها و انجمنها
¨کمک نمودن به کارآفرینان موجود و بالقوه
-حمایت مالی ـ اعتباری و جذب سرمایهگذاری
– پرداخت وام از طریق بانک به مبلغ ۴۰۰ هزار دلار آمریکا با مدت بازپرداخت ۵ الی ۱۰ سال با سود ۴ درصد خواهد بود.
– جهت حمایت از کارآفرینان صندوقهای کمکهای فنّاوری صنعتی در ماه ژوئن سال ۱۹۹۰ توسط دولت تاسیس گردید که هدف از تاسیس صندوق کمک و تسریع در امر توسعه و بهبود وضعیت فنّاورانه واحدهای صنعتی کوچک و متوسط و یا به عبارتی توانا سازی صنایع کوچک برای تسریع در مدرنیزه کردن آنها میباشد.
اتحادیه زنان کارآفرین مالزی
اهداف این اتحادیه
¨ایجاد یک شبکه و تشریک مساعی با یکدیگر
¨ترتیب دادن طرحهای مشارکت و همکاری در تمام برنامههای کارآفرینی، تجاری و صنعتی
¨ایجاد یک ساختار مشورتی و مشاورهای برای اعضاء در زمینههای مربوطه
¨مشارکت با دولت جهت دستیابی و اجرای سیاستهای آن در رابطه با توسعه زنان در دنیای صنعت، تجارت و کارآفرینی
¨نماینده کشور و ایجاد ارتباط با انجمنهای زنان در زمینههای تجاری، بازرگانی و صنعتی در سطوح بینالمللی
¨گسترش تعاونی های تخصصی در مالزی
¨آژانسهای جدید تعاونی در بخشهای مختلف به ویژه کشاورزی با اعمال مدیریت داوطلبانه ایجاد میشود.
¨تعاونیها باید به برابری، همبستگی و ارزش هایی مانند این موارد پایبند باشند
هم اکنون مالزی تلاش دارد تا این موارد در بخش تعاون ترویج شود؛ بنابراین دولت معتقد است که دانشجویان مالزیایی باید با ارزشهای این بخش آشنا شوند و از این طریق نیروهایی ماهر برای بازارها تربیت شوند.
تعاونی هایی در گرایش های حمل و نقل، کشاورزی، صنعت و سایر گرایش ها در کشور مالزی فعالیت دارند.

مراکــز خدمات مشاوره صنعتی
¨مراکــز خدمات مشاوره صنعتی متعددی با زمینه های تخصصی ازطرف دولت مشخص شده اند.
¨ برخی از این مراکز مانند «بانک توسعه» و «موسسه مارا» خدمات خود را دراختیار تمامی بخشهای صنعتی قرار می دهند.
– مثلاً «شرکت شهرکهای صنعتی» در زمینه استقرار واحدهای صنعتی تاسیس شده، «دفتر خدمات تجاری و بازرگانی مالزی» در زمینه بهبود کیفیت تولیدات و طراحی محصولات و «انستیتو تحقیقات کشاورزی» در زمینه بهبود کیفیت موادغذایی و آشامیدنی به ارائه خدمات می پردازند.
كارگاه آموزشی و سمینارهای كارآفرینی
بستههای دربرگیرنده برنامههای آموزش كارآفرینی برای اشتغال دراین كارها:
¤ لباسشوئیهای سكهای
¤ نانشیرینی
¤ كیك و تزئین كیك
¤تداركات غذا و رستوران
¤طراحی و دكوراسیون داخلی
¤گلفروشی
نقش مؤسسههای تحت نظر وزارت پروش كارآفرین

¨مركز تبلیغ محصول كارآفرینانی هم فضای نمایشی را برای تبلیغ وفروش محصولات تولیدشده توسط كارآفرینان محلی پدید میآورد.
¨تشویق فعالیتهای كارآفرینانه و پدیدآوردن محیط مناسب برای كارآفرینان با ایجاد كلوبها و انجمنها، ازجمله:
¤ كلوب كارآفرینان
¤ اتاقهای بازرگانی
¤ فدراسیون انجمنهای كارآفرینان زن مالزیایی