تجارت الکترونیک چیست
عصر جدید ساز و کارها و نهادهای اجتماعی را در معرض تغییر قرار داده است. تجارت الکترونیک، جامعه الکترونیک، دولت الکترونیک و… واژههایی هستند که ما به وفور آنها را میشنویم. در تجارت الکترونیک که در عصر جدید ارتباطی ظهور کرده است به مکان نیازی ندارد و خرید و فروش به وسیله رایانه انجام میشود. تجارت الکترونیک را به صورت عامیانه میتوان انجام هر گونه امور تجاری به صورت آنلاین و اینترنتی بیان کرد.
تجارت الکترونیک را در مفهوم گستردهتر کسب و کار الکترونیک میگویند اما در اصل ماجرا تجارت الکترونیک معاملاتی است که در آن خرید و فروش کالا و خدمات به وسیله اینترنت انجام و به واردات یا صادرات آن کالا و خدمات منجر میشود. تجارت الکترونیک بیش از خرید و فروش اینترنتی کالا و خدمات است و سایر جنبههای فعالیت تجاری مانند خریداری، تهیه لیست از کالاها، مدیریت تولید و تهیه و توزیع و جا به جایی کالاها و همچنین خدمات پس از فروش را در بر میگیرد.
تاریخچه تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیکی به شکل کنونی در سال ۱۹۹۱ محقق شد. از آن زمان هزاران هزار کسب و کار و تجارت وارد این دنیا شدهاند. در واقع تجارت الکترونیکی برای آسانسازی معاملات اقتصادی به صورت الکترونیک تعریف شد. استفاده از این فناوری مانند تبادل الکترونیکی اطلاعات و انتقال الکترونیکی سرمایه، که هر دو در اواخر ۱۹۷۰ معرفی شدهاند؛ و به شرکتها و سازمانها اجازه ارسال اسناد الکترونیکی را داد؛ و اجازه تجارت کردن با ارسال اسناد تجاری مثل سفارشهای خرید یا فاکتورها را به صورت الکترونیکی، میدهد. رشد و پذیرش کارت اعتباری، ماشین تحویلدار خودکار و تلفن بانک در دهه ۱۹۸۰ باعث فرمگیری تجارت الکترونیک شد. نوع دیگر تجارت الکترونیکی سیستم رزرواسیون هواپیمایی به وسیلهٔ Sabre در آمریکا و Travicom در بریتانیا، ارائه شدهاست.
در ۱۹۹۰، تیم برنرز لی مرورگر وب جهان گسترده را اختراع کرد و شبکه ارتباطی آکادمیک را به سیستم ارتباطی هرروز و برای هر شخص در جهان وسیع دگرگون ساخت که اینترنت یا www خوانده میشود. سرمایهگذاری تجاری بروی اینترنت بخاطر کافی نبودن سرمایهگذاری کاملاً محدود شده بود. اگر چه اینترنت محبوبیت جهانی گستردهای در حدود ۱۹۹۴ با استفاده از مرورگر وب Mosaic پیدا کرده بود. معرفی پروتکلهای امنیتی و DSL (اشتراک خط دیجیتال) که ارتباط مستمر با اینترنت را اجازه میداد حدود ۵ سال طول کشید. البته در سال ۲۰۰۰ بحران The dot-com bust باعث ورشکستگی بسیاری از شرکتهای تجاری بزرگ شد و نتایج ناگواری را به وجود آورد که این امر بازبینی قوانین و افزایش مزایا و امکانات تجارت الکترونیک را در پی داشت. تا انتهای سال ۲۰۰۰، خیلی از شرکتهای تجاری آمریکایی و اروپایی سرویسهایشان را از طریق اینترنت ارائه دادند.
از آن موقع مردم به کلمهای به عنوان تجارت الکترونیکی با توانایی خرید کالاهای گوناگون از طریق اینترنت با استفاده از پروتکلهای امنیتی و سرویسهای پرداخت الکترونیکی که در آن مشارکت کردند، آشنا شدند؛ و از این زمان رقابت شدید بین شرکتها و سازمانها شدت گرفت و با گذشت زمان هم این رقابت تنگتر شدهاست. جالب این که تا پایان سال ۲۰۰۱ بیش از ۲۲۰ بیلیون دلار معاملات مالی توسط صدها سایت تجاری بر روی اینترنت انجام پذیرفتهاست و در همین سال مدل تجارت الکترونیکی B2B حدوداً ۷۰۰ میلیارد تراکنش داشت؛ و در سال ۲۰۰۷ سهم تجارت الکترونیک در خرده فروشی کل دنیا ۳٫۴٪ بودهاست که آن را در سال ۲۰۱۰، ۵٫۱٪ اعلام نمودند که این آمار، رشد سریع این شیوه تجارت کردن را میرساند.
امروزه با افزایش حضور مخاطبان تجاری در شبکههای اجتماعی، این قابلیت در ایکامرس و تجارت الکترونیکی فراهم شدهاست که تعاملات و رفتار ارائهکننده کالا و خدمات در بستر تجارت الکترونیکی نه با یک بازدیدکننده ناشناس یک وب سایت، بلکه با یک فرد کاملا شناسایی شده ای که به کمک هوش مصنوعی حتی سلایق او نیز بر ما آشکار است تغییر یابد. به عبارتی دیگر اکنون در لحظه تماس، میتوان حتی سریعا به سراغ ارائه بهترین پیشنهاد برای مخاطب نمود و چیدمان ارائه کالا و محصول را مطابق سلیقه و سوابق رفتاری او تنظیم و ارائه نمود. تکنولوژی واقعیت افزوده و هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی جزو روندهای ۲۰۱۸ تجارت الکترونیکی میباشند
انواع تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک انواع مختلفی دارد که عبارتند از:
۱- مدل بنگاه به بنگاه (B2B)
مدل بنگاه به بنگاه یا مدل تجارت شرکت با شرکت، نوعی مدل تجارت است که بر طبق آن، یک شرکت محصولات خود را به شرکتهای دیگر میفروشد. علیبابا (Alibaba) نمونهای از مدل تجارت B2B است که اجناس و خدمات خود را به شرکتهای دیگر میفروشد. از آنجایی که سایت Alibaba یک سایت عمده فروشی است، قیمتهای آن هم بسیار پایین هستند تا سودآوری برای شرکتها را میسر سازد.
۲- مدل بنگاه به مصرف کننده (B2C)
مدل تجارت شرکت با مصرف کننده، نوعی مدل تجارت است که مطابق آن، یک شرکت محصولات خود را به مصرف کننده میفروشد. اگر تصمیم به راهاندازی فروشگاه آنلاین خود بگیرید، بهتر است که محصولات خود را به جای شرکتها به مصرف کنندگان بفروشید. آمازون، والمارت و اپل نمونههایی از مدل تجارت شرکت با مصرفکننده هستند.
۳- مشتری به مشتری (C2C)
مدل تجارت مشتری با مشتری، نوعی مدل تجارت است که بر اساس آن، مشتریان اجناس خود را به مشتریان دیگر میفروشند. سایتهای eBay، Craiglist و Kijiji نمونههایی از مدل تجارت مشتری با مشتری هستند. بسیاری از فروشندگان در این سایتها، کسب و کارها نیستند، بلکه مشتریان واسطهای هستند که اجناس نو یا دسته دوم خود را به مشتریان دیگر میفروشند.
اهمیت تجارت الکترونیک چیست
با توجه به این که اکثر مردم دنیا به خصوص قشر جوان متوجه شدهاند که تجارت الکترونیک چیست ، پیشبینی میشود که صنعت تجارت الکترونیک به رشد روز افزون خود ادامه دهد، بر اساس تحقیقات و آمارها در ایالات متحده آمریکا، فروشندگان فیزیکی غیرآنلاین سالانه ۹/۳ تریلیون دلار فروش دارند، در حالی که فروشگاههای دنیای تجارت الکترونیک، ۲۹۴ میلیارد دلار درآمد ایجاد میکنند. با گذشت زمان، تجارت الکترونیک همانند چند سال اخیر، به تصاحب بازار از چنگ فروشندگان غیرآنلاین ادامه خواهد داد. روند صعودی فروش آنلاین برای آن دسته از افرادی که قصد راهاندازی فروشگاههای اینترنتی دارند خوشایند خواهد بود، هرچند میزان رقابت هم در این عرصه افزایش خواهد یافت.
همچنین تجارت الکترونیک در طی چندین سال آینده دگرگون شده و تجربه واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده را به کار خواهد گرفت. فروشندگان ممکن است که در نهایت امکاناتی را به فروشگاه آنلاین خود اضافه کنند تا امکان پوشیدن لباسها را میسر سازند تا مشتریان بتوانند اطمینان حاصل کنند که آیا اندازه آن لباس برایشان مناسب است یا خیر. همچنین ممکن است مشتریان بتوانند با استفاده از دوربین لپتاپ یا تلفن همراه خود، لوازم آرایشی را به صورت مجازی روی صورت خود امتحان نمایند.
مزایای تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک مزایای زیادی دارد که آن ها را از دو حیث مشتری و صاحبان تجارت بررسی می کنیم.
مزایای تجارت الکترونیک برای مشتریان
مزایای تجارت الکترونیک برای مشتریان عبارتند از:
۱- راحتی
بین شما و تمام کالاهای موجود در دنیای اینترنت تنها چند ضربه انگشت، فاصله است. کافی است نام کالای مورد نیاز خود را در موتور جستجوی محبوبتان تایپ کنید تا کم تر از چند ثانیه یک لیست بلند بالا اما مرتب و منظم از گزینه های ممکن در پیش چشمانتان ظاهر شود.
با وجود تجارت الکترونیک دیگر نیازی نیست ساعت ها رانندگی کنید و به امید یافتن مایحتاج خود کل شهر را زیر و رو کنید. فروشگاه ها تمامی محصولات خود را به صورت آنلاین عرضه می کنند و به جای ویترین ها و سالن های نمایش پر زرق و برق، انبارهای خود را گسترش می دهند.
۳- گزینه های فراوان برای انتخاب کردن
بدون آن که نیاز باشد از این فروشگاه به فروشگاه دیگر بروید و ساعت ها وقت و انرژی خود را هدر دهید و در آخر گیج و خسته به خانه باز گردید، می توانید به سادگی محصولات مختلف را با هم مقایسه کنید و به وجه تمایز آن ها پی ببرید. ببینید کدام فروشگاه قیمت های بهتری پیشنهاد می دهد و گزینه های بیشتری برایتان دارد. در فروشگاه های غیرمجازی و حقیقی فضا محدود است ولی در فروشگاه های اینترنتی مشابه خبری از این محدودیت ها نیست و شما به یک انبار کامل دسترسی دارید.
۴- امکان مقایسه آسان
به راحتی می توانید محصولات مختلف را در کنار هم قرار داده، باهم مقایسه کنید. زمانی که کالاها به صورت آنلاین ارائه می شوند، تمامی ویژگی ها و خصیصه های خود را در سبد اخلاص گذاشته و تقدیم بازدیدکنندگان می کنند و به صراحت از شما می خواهند تا به مقایسه آن ها با سایر گزینه های موجود بپردازید، برتری خود را به رخ می کشند و به شما گوشزد می کنند که این بهترین گزینه ایست که پیش رویتان است.
۵- دسترسی آسان به نظرات دیگران
از آنجاییکه بازار رقابت داغ داغ است، شرکت های آنلاین از شما می خواهند نظر سایر مصرف کنندگان را در خصوص کالای مورد نیاز خود بخوانید. نظرات خوب و بد در سطح اینترنت پخش شده اند و شما می توانید ببینید کدام کالا محبوب تر است و دلایل محبوب یا منفور بودن آن ها چیست.
۶- کارت های تخفیفی و حراجی های اینترنتی
تمامی فروشگاه های آنلاین برای جذب شما سر و دست می شکنند و این به معنای کارت های تخفیف و حراجی های بیشتر برای جلب رضایت شماست و تمامی این ها به نفع خریداران تمام می شود. شما می توانید از سایت های بزرگ تر که حکم همان فروشگاه های عمده فروش را دارند، تا ۸۰ درصد تخفیف بگیرید. از رقابت میان آن ها نهایت استفاده را ببرید و کالایتان را به پایین ترین بهای ممکن خریداری نمایید.
مزایای تجارت الکترونیک برای صاحبان تجارت
تجارت الکترونیک علاوه بر مشتریان، برای صاحبان تجارت نیز مزایایی دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.
۱- افزایش پایگاه مشتریان
دغدغه اصلی تمام شرکت ها توسعه دادن پایگاه مشتریانشان است، فرقی نمی کند تجارت آن ها آنلاین باشد یا آفلاین. فروشگاه های آنلاین نگران این نیستند که از پتانسیل های شهر خود نهایت استفاده را ببرند چرا که خاطری آسوده دارند که مردم در سرتاسر دنیا به محصولات آن ها دسترسی داشته و می توانند هر زمان که بخواهند به آن ها مراجعه کنند.
۲- افزایش حجم فروش
تجارت شما دیگر به ویترین فروشگاهتان محدود نمی شود و شما می توانید با حجم فروش آنلاین خود را افزایش داده و درصد سود بیشتری به جیب زنید. شرکت ها می توانند با تزریق دوباره پول به سیستم خود، تجربه خرید مصرف کنندگان را بهبود بخشیده، تسریع کنند. از سوی دیگر شما می توانید در بازارهای بین المللی عرض اندام کنید و این معنایی ندارد جز فروش بیشتر.
۳- ۲۴ ساعت روز و ۷ روز هفته و ۳۶۵ روز سال
هیچ اهمیتی ندارد که برف می بارد و جاده ها بسته است یا هوای تابستان آن قدر گرم و مرطوب است که نمی توان از خانه بیرون آمد یا یک روز تعطیل است و تمام فروشگاه ها تعطیلند، فروشگاه آنلاین شما بی وقفه در خدمت مصرف کنندگان است. درب فروشگاه شما هیچ گاه و تحت هیچ شرایطی بسته نمی شود و این یعنی سود بیشتر و بیشتر!
۴- افزایش میزان دسترسی به شما
بدون شک مفیدترین ومؤثرترین ابزار اینترنت مترجم است. فروشگاه های آنلاین نیازی ندارند سایت خود را به تمامی زبان ها ترجمه کنند. اگر در امر بازاریابی موفق عمل کنید، تمام مصرف کنندگان در اقصی نقاط دنیا می توانند سایت، محصولات و اطلاعات مربوط به شما را پیدا کنند، بدون اینکه از جای گرم و نرم خود در منزل تکان بخورند.
۵- عودت مبالغ پرداختی
کار بسیار ساده ای خواهد بود. کافی است اندکی در اینترنت جستجو کنید تا یک سیستم باز پرداخت مبالغ دریافتی برای کسب و کار خود دست و پا کنید. سرویس دهنده ای بیابید که نیازهای تجری شما را به بهترین نحو برآورده می سازد، برای صدور صورتحساب و دریافت مبالغ نیز می توانید به همین ترتیب عمل کنید.
۶- دریافت آنی مبالغ پرداختی
در تجارت الکترونیک دیگر نیازی نیست مدت ها منتظر وصول چک هایتان بمانید یا ۳۰ روز صبر کنید تا مبالغ پرداختی در حساب شما بنشینند. تمامی مبادلات پولی فوراً انجام شده و پول به حسابتان واریز می شود، البته در برخی سیستم های بانکی با گذشت ۲ یا نهایت ۳ روز پول در حسابتان قرار می گیرد.
معایب تجارت الکترونیک
با وجود مزایای فراوانی که تجارت الکترونیک برای افراد و صاحبان سرمایه دارد، معایبی نیز دارد که عبارتند از:
معایب تجارت الکترونیک برای مشتریان
از جمله این معایب برای مشتریان عبارتند از:
۱- حریم شخصی و امنیت
پیش از آنکه اقدام به خرید کنید یا مبلغی را به صورت آنلاین بپردازید، گواهی امنیت سایت را چک کنید و از بالا بودن ضریب ایمنی آن اطمینان حاصل کنید. درست است که خرید کردن آنلاین بسیار ساده و راحت است اما هیچ کس دوست ندارد دیگران به اطلاعات شخصیش دسترسی یابند. بسیاری از سایت ها خوش آوازه و قابل اطمینان می باشند اما احتیاط شرط عقل است، بهتر است پیش از انجام هر خریدی در خصوص ضریب امنیت سایت مورد نظر خود تحقیق و تفحص نمایید.
۲- کیفیت
تجارت الکترونیک دسترسی به انواع و اقسام کالاها را میسر ساخته اما مشتریان نمی توانند پیش از تحویل گرفتن هیچ کالایی درب منزل، آن را لمس کرده و از کیفیت آن اطمینان یابند. از این رو می بایست قبل از هر خریدی سیاست های فروشنده را در خصوص پس گرفتن کالا مطالعه کنید. همیشه مطمئن شوید که امکان پس دادن کالای خریداری شده وجود دارد تا بعداً به مشکل بر نخورید.
۳- هزینه های پنهان
به هنگام خرید کالا مشتری از بهای کالا، هزینه های حمل و ارسال، عوارض و مالیات احتمالی و امثال آن مطلع است. توجه داشته باشید که ممکن است خرید شما شامل هزینه های پنهانی شود که در صورتحساب خرید شما نمایش داده نشود اما در فرم پرداخت هزینه هایتان درج شوند، هزینه های از قبیل هزینه های اضافی جابه جایی کالا در خرید های بین المللی.
۴- تأخیر در دریافت کالا
در اغب موارد کالاها زودتر از آنچه انتظارش را دارید به دستتان می رشد اما بهتر است خود را برای تأخیرهای احتمالی آماده کنید. کولاک و برف در یک منطقه می تواند سیستم ارسال بار به کل کشور را مختل کند، این احتمال هم وجود دارد که کالای شما به آدرس اشتباهی ارسال شود یا گم شود.
۵- نیاز به اینترنت
دسترسی به اینترنت رایگان نیست و ممکن است به هنگام استفاده از wi-fi رایگان اطلاعات شما در سایت هایی که ایمن نیستند، به سرقت رود. اگر از مراجعه مداوم به کافی نت خسته شده اید و نمی توانید از پس هزینه های اینترنت یا خرید کامپیوتر برای منزل خود برآیید، بهتر است خرید کردن آنلاین را فراموش کرده و از فروشگاه های نزدیک محل زندگی خود خرید نمایید.
۶- فقدان تعامل و برقراری ارتباط مستقیم با فروشنده
زمانی که قوانین و مقررات یک فروشگاه های اینترنتی در پیش چشمانتان ظاهر می شود، می بایست شروع به خواندن کلی مطلب کنید که این به نوبه خود می تواند پیچیده و گیج کننده باشد، مخصوصاً هنگامی که به فصل مشروعیت های قانونی می رسید. در خریدهای سنگین تر و مهم، شما نمی توانید با کسی رو در رو صحبت کنید و سوالات خود را از او مطرح کرده و نگرانیهایتان را با او در میان بگذارید.
معایب تجارت الکترونیک برای صاحبان تجارت
از جمله معایب تجارت الکترونیک برای صاحبان تجارت عبارتند از:
۱- مشکلات امنیتی
در حالی که شرکت ها شبانه روز تلاش می کنند تا امنیت خود و مصرف کنندگان را تأمین نمایند، باز هم افرادی پیدا می شوند که دیوارهای امنیتی را پشت سر گذارده و اطلاعاتی را که می خواهند به دست می آورند. همین اواخر بود که در رسانه ها خبر هک شدن آنلاین چند شرکت به نام و ابر قدرت پیچید.
۲- مشکلات همیشگی کارت های اعتباری
زمانی که فروشنده و مصرف کننده بر سر صورتحساب با هم به اختلاف بخورند و مشکلی پیش آید، بسیاری از شرکت های اعتباری طرف مصرف کننده را می گیرند، هرچه که باشد آن ها نمی خواهند مشتری خود را از دست داده و برای راضی نگه داشتن آن ها هر کاری بتوانند انجام می دهند. حال شرایطی را تصور کنید که کالا تحویل مشتری شده و هزینه های پرداختی به حساب مشتری برگردانده شده باشد، در چنین شرایطی صاحبان تجارت الکترونیک متضرر می شوند.
۳- نیاز به توسعه سیستم لجستیک معکوس
زیر ساخت های یک تجارت الکترونیک می بایست جامع و بی عیب و نقص باشد و این شاید هزینه سربار دیگری را به تجارت شما تحمیل کند چرا که می بایست برای اداره مطلوب گرایش های خرید و فروش سرمایه گذاری های لازم را انجام دهید و پول خرج کنید، علی الخصوص به هنگام مواجهه با مصرف کننده ناراضی و بدخلقی که به باز پس گرفتن پول خود قانع نشده و به دنبال ادعای خسارت است.
۴- سرویس اینترنت کافی و مناسب
با این که به نظر می رسد این روزها مردم مدام آنلاین هستند و مشغول گشت و گذار در اینترنت، اما مناطقی وجود دارند که پهنای باند در آن محدوده ها مشکلات عدیده ای دارد. قبل از راه اندازی تجارت الکترونیک خود در مورد پوشش مخابراتی منطقه تان پرس و جو کنید تا مطمئن شوید که منطقه شما پهنای باند مورد نیازتان را عرضه می دارد.
۵- نگهداری و به روز رسانی مداوم
با شکل گرفتن یک تجارت الکترونیک صاحبان آن می بایست برای باقی ماندن در عرصه رقابت، آمادگی ایجاد هر تغییری را داشته باشند. همگام با رشد تکنولوژی، می بایست سیستم های پشتیبانی کننده کسب و کار شما به روز و در صورت نیاز با مدل جدید جایگزین شوند. نگهداری پایگاه داده ها و اجرای برنامه ها یک هزینه سربار دیگر برای تجارت شما خواهد بود.
۶- زیرساختهای تجارت الکترونیک مستلزم تخصص و صرف هزینه های بیشتر است
برای اطمینان از اجرای صحیح یک تجارت آنلاین می بایست سرمایه گذاری های لازم را انجام دهید. شما به عنوان صاحب این تجارت باید از درست و قاعده قانون اداره شدن معاملات و پرداخت ها اطمینان داشته باشید، از بابت نمایش و معرفی صادقانه محصولات خود آسوده خاطر باشید. برای رسیدن به اهداف خود می بایست متخصصین حرفه ای استخدام کنید تا هر مشکلی را به سرعت برطرف سازند.
سرمایه گذاری در تجارت الکترونیک
برای سرمایه گذاری در تجارت الکترونیک این موارد باید مدنظر قرار گیرد:
۱- طراحی سیستمهای وب باید برای هر شرکت، متناسب و منحصر به فرد باشد تا با ترکیب محصولات و خدمات همسان باشد. علاوه بر آن این چنین طراحی باید در مقاطع زمانی به روز رسانی شود.
۲- درجه موفقیت فروشهای Line-on به روشهای بازاریابی بستگی دارد.
۳- فروشهای Line-on دلالت بر این دارد که توزیع کالا و خدمات باید بدون حضور و سر و کار داشتن با مشتری انجام گیرد. در نتیجه هر شرکت باید سیستمهای کم هزینه اما خیلی کارآمد را برای حمل و نقل سریع محصولاتشان در زمان مناسب برای مشتری طراحی کند. سرمایه گذاری در تجارت الکترونیک به عنوان یک فرآیند، حداقل در دو مرحله انجام شود:
مرحله اول سرمایه گذاری در تکنولوژی مطالعات و مرحله دوم سرمایه گذاری در فعالیتهای بازاریابی(عملیات تبلیغاتی، عملیات تجاری و …) امروزه با استفاده از تجارت الکترونیک میتوان در بورس اوراق بهادار سایر کشورها سرمایه گذاری کرد و به راحتی به خرید و فروش سهام پرداخت. در حوزه حسابرسی و حسابداری، مسائلی چون افزایش و رقابت و تمایل به بالابردن کارایی، اثربخشی، انگیزه لازم جهت استفاده از تکنولوژی مطالعات و کاربرد هوش مصنوعی را به وجود آورده و سبب ایجاد زمینه ای در حسابداری و حسابرسی کامپیوتری میگردد. از دیگر کاربردهای تجارت الکترونیکی وضع مالیات از طریق این سیستم میباشد.
سایتهای معروف دنیای تجارت الکترونیک
۱- آمازون: آمازون توسط جف بزوس تاسیس شد. بر اساس آمار سایت الکسا، در حال حاضر آمازون در رده نهم پربازدیدترین سایتهای جهان و رده چهارم ایالات متحده قرار دارد.
۲- Taobao: سایت Taobao توسط جک ما تاسیس شد. رتبه این سایت از لحاظ بازدید، یازدهم جهان و پنجم چین است.
۳- Tmall: سایت Tmall هم توسط جک ما تاسیس شد. این سایت از لحاظ بازدید، در رتبه پانزدهم جهان و چهارم چین قرار دارد.
۴- علیاکسپرس (AliExpress): سایت AlExpress هم توسط جک ما تاسیس شده و بر اساس آمار الکسا، در رتبه چهلم جهان و نهم روسیه قرار دارد.
۵- eBay: سایت eBay توسط پیر امیدیار تاسیس شد و در جدول ردهبندی سایت الکسا، در رتبه ۳۳ جهان و نهم ایالات متحده قرار دارد.
۶- Flipkart: وبسایت Flipkart توسط بینی بانسال و ساچین بانسال راهاندازی شد و بر اساس آمار الکسا، در رتبه ۱۴۷ جهان و نهم هندوستان قرار دارد.
چکیده
تجارت الکترونیک عبارت است از خرید، فروش، مبادله خدمات ومحصولات، اطلاعات از طریق شبکههای رایانه ای از جمله اینترنت. این نوع از تجارت بر پردازش و انتقال الکترونیکی دادهها شامل متن، صدا و تصویر مبتنی است. تجارت الکترونیک فعالیتهای مختلفی از جمله مبادله، تحویل فوری مطالب دیجیتال، انتقال الکترونیکی وجوه، مبادله الکترونیکی سهام، بارنامه الکترونیکی، طرحهای تجاری و مهندسی و خدمات پس از فروش را نیز در برمی گیرد.
این سبک از تجارت به دلیل مزایا و منافع سرشاری که برای انسان داشته، به سرعت در حال گسترش است. ویژگی اصلی این نوع از تجارت تسهیل فرآیندهای تجاری، حذف فرآیندهای غیرضروری و زائد در انجام امور بازرگانی و کاهش هزینهها از طریق بهبود و افزایش هماهنگی، کاهش هزینههای اداری خصوصاً هزینه مکاتبات و نیز بهبود دسترسی به بازار و افزایش تنوع برای مشتریان است. علاوه بر مزایای فراوانی که تجارت الکترونیک دارد معایبی نیز دارد که به آن ها اشاره کردیم. امیدواریم از این مقاله نیز نهایت استفاده را برده باشید.