تاثیر روحیه همکاری در کارتیمی

تاثیر روحیه همکاری در کارتیمی

تاثیر روحیه همکاری در کارتیمی ، یکی از بزرگترین عوامل تعیین کنندهٔ موفقیت کسب و کارها، توانایی عملکرد اعضای آنها به عنوان تیم است. با افزایش رقابت میان کسب و کارها، تشویق روحیه خلاقانه در محل کار برای افزایش تولید و بهره وری و ایجاد ارتباطی سالم میان کارکنان، اهمیت خاصی پیدا کرده است. با راز ثروت همراه باشید.

چرا کسب و کارها باید همکاری تیمی را تقویت کنند؟

همکاری تیمی به فرد کمک می‌کند که عملکرد خود را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد:
کار گروهی فرد را به تفکر وا می‌دارد تا به توانایی‌های خود پی ببرند. این تفکر می‌تواند باعث شود که فرد نقاط قوت و ضعف خود را پیدا کند.
تفکر جمعی باعث می‌شود که خلاءهای تفکر فردی پر شوند.
جدا از این مسئله، ضرب المثلی فرنگی می‌گوید «همیشه دو فکر بهتر از یک فکر است». به این معنا که خرد جمعی بهتر از تفکر فردی است؛ زیرا تفکر جمعی باعث می‌شود که خلاءهای تفکر فردی پر شوند

نقش روحیه همکاری در موفقیت

یکی از جنبه های موفقیت در تمامی حوزه های کاری، توجه به مهارت های نرم یا soft skills  هست. مهارت نرم که به مهارت انسانی یا مهارت بین فردی نیز معروف است به نحوه ارتباط و برخورد شما با دیگران مربوط میشود. این مهارت ها با مطالعه بر روی شرکت های موفق دنیا تحلیل و بدست آمده است.
تاثیر روحیه همکاری در کارتیمی
تاثیر روحیه همکاری در کارتیمی

روحیه همکاری و کار تیمی

بنظر می رسد که افراد با استعداد می توانند موفقیت های بسیاری به ارمغان آورند، اما چنین موفقیت هایی محدود هستند و فراتر از یک نقطه خاصی کشش ندارند، در واقع این کار تیمی مشارکتی است که برای اوج گرفتن به اهداف بزرگ تر لازم و ضروری است. در اینجا لازم است بدانیم تیم به افرادی گفته میشود که با تمرکز بر یک هدف و ارزش مشتنرک جمع میشوند. این افراد قادر به حل اختلافات موجود و معمولی بین خودشان خواهند بود و با گذشت زمان عملکرد مثبتی ارائه خواهند داد. بین اعضای این مجموعه آنقدر وابستگی وجود دارد که تلاش می کنند مهارت ها و شایستگی های یکدیگر را ستایش کرده و توسعه دهند.
از آنجا که تیم از افرادی با ویژگی های متناوب تشکیل شده است، داشتن یک تیم موفق، کار آسانی نخواهد بود.

امنیت روانی

اعضای  تیم باید یک باور مشترک داشته باشند که هرکسی ممکن است اشتباه کند، در صورت قبول این باور، همه توانایی ریسک کردن را خواهند داشت.
ساختار و وضوح: اعضای تیم دید واضحی نسبت به نقش ها، برنامه ها و اهداف گروه دارند.
اعتماد: همه اعضای تیم نسبت به هم اعتماد متقابل دارند.
تعهد کاری: کار باید برای همه اعضای تیم در اولویت باشد.
تاثیرگذاری: همه افراد باید در راه رسیدن به اهداف تیم و بدست آوردن موفقیت ها ، اثر گذار باشند.

چگونه افرادی را با روحیه همکاری و  کار تیمی استخدام کنیl

تاثیر روحیه همکاری در کارتیمی
تاثیر روحیه همکاری در کارتیمی

در دنیای امروز، موفقیت یک شرکت به:

روحیه همکاری و کار تیمی کارکنان،
توانایی آنان در اشتراک‌گذاری دانش
و مدیریت صحیح منازعات در تیم‌ها بستگی دارد.
به عنوان یک مدیر، باید به پرورش فرهنگی کمک کنید که در آن این توانایی‌ها شکوفا می‌شوند.
یکی از راه‌های تقویت روحیه همکاری و  کار تیمی در سازمان استخدام برای همکاری است.
اطمینان حاصل کنید که داوطلبانِ ورود به سازمان با حداکثر تعداد افراد سازمان مصاحبه می‌شوند.
در طول مصاحبه‌ها، سناریوهای کاری واقعی را به داوطلبان ارائه دهید و بپرسید که چه عکس العملی خواهند داشت. پاسخ آن‌ها بینشی ارزشمند در مورد روحیه همکاریشان در اختیار شما قرار می‌دهد.
این نکته مدیریتی از «نحوه پرورش فرهنگ همکاری» نوشته Lynda Gratton اقتباس شده است.

در دنیای کار امروزی:

کار کردن با دیگران، روحیه همکاری و کار تیمی باعث کارآیی سازمانی و شخصی می‌شود.
کارمندان در تیم‌های مجازی با همکاران، تأمین‌کنندگان، مشتری‌ها و حتی رقبایی که هرگز آن‌ها را ملاقات نکرده‌اند، همکاری می‌کنند.
سازمان شما به مشخصات تیم‌های سازمانی وابسته است.
از زبان  Lynda Gratton
در حالی که تقریباً همه مدیران و شرکت‌ها برای کار تیمی و اهمیت تقویت طرز فکر همکاری ارزش قائلند، بسیاری از آن‌ها در واقع رفتارهایی را که موجب تضعیف همکاری می‌شوند، تشویق می‌کنند.
پیتر و شرکت او را را به عنوان مثال در نظر بگیرید. یک شرکت بزرگ که تجهیزات با تکنولوژی بالا تولید می‌کند.

پیتر در رابطه با همکاری بسیار مثبت صحبت می‌کرد و توجه من را به این بخش از شعار سازمان خود جلب کرد:

کار تیمی برای عملکرد این شرکت بسیار مهم است.

تاثیر روحیه همکاری در کارتیمی
پیتر اطمینان داشت که با شنیدن این جمله من متوجه می‌شوم در این شرکت روحیه همکاری و کار تیمی بالایی وجود دارد. البته اینطور نبود. اعضای ارشد تیم، از جمله پیتر، نسبت به یکدیگر پرخاشگرانه و حتی آشکارا خصمانه برخورد می‌کردند.
با نگاه دقیق‌تری به شرکت، فهمیدم که علیرغم شعار روحیه همکاری و کار تیمی، قوانین نانوشته افراد را تشویق می‌کند تا از همه افراد پیرامون خود پیشی بگیرند:
آن‌ها به جای به اشتراک گذاشتن ایده‌ها و دانش فنی، دانش خود را پنهان می‌کردند و تا حد امکان با دیگران همکاری نمی‌کردند.
طی چند هفته از پیوستن به این شرکت، افراد جدید می‌آموختند که ضمن این‌که رقابتی رفتار می‌کنند، پیوسته در مورد همکاری صحبت کنند.
در این شرکت، مانند سایر شرکت‌هایی که من مطالعه کردم، شکافی بین شعار همکاری خلاق و واقعیت رقابت غیرمولد وجود داشت.
شرکت‌ها چگونه می‌توانند این شکاف بین شعار روحیه همکاری و کار تیمی و واقعیت موجود در شرکت را از بین ببرند؟
تحقیقات من چهار روش اساسی را که موجب تقویت روحیه همکاری و کار تیمی می‌شوند، مشخص کرد:
برای همکاری استخدام کنید.
شرکت‌هایی که در آن‌ها تفکر همکاری و کار تیمی شکوفا می‌شوند، در شیوه‌های استخدام خود دقت خاصی می‌کنند:
آن‌ها به دنبال جذب افراد با روحیه همکاری و کار تیمی بالا و رد کردن افراد بیش از حد رقابتی و فردگرایانه هستند.
ویژگی‌های مورد استفاده برای قضاوت داوطلبان را مرور کنید.

آیا این ویژگی‌ها شامل توانایی برای کار در تیم‌ها، مقابله با درگیری و به اشتراک‌گذاری دانش هستند؟

اگر می‌خواهید افراد با روحیه همکاری را استخدام کنید، افرادی را که چنین روحیه‌ای دارند، مسئول استخدام کنید.
در مصاحبه، سناریوهای کاری واقعی به داوطلبان ارائه دهید و از آن‌ها بپرسید که چگونه واکنش نشان خواهند داد. پاسخشان می‌تواند بینشی ارزشمند در مورد میزان همکاری آن‌ها فراهم کند.
روش‌های جذبی را به کار بگیرید که باعث تقویت روحیه همکاری و کار تیمی می‌شوند.
وقتی شخصی به یک شرکت می‌پیوندد، شخصیت، نگرش و رفتارهای خود را به موقعیت جدید خود می‌آورد.

به همین دلیل:

استخدام برای همکاری بسیار مهم است.

اما همکاری و رقابت هر دو در افراد وجود دارند:

تعداد معدودی از ما روحیه کاملاً همکاری یا کاملاً رقابتی داریم.
بسته به نوع محیط، تمایلات طبیعی خود را برای همکاری تقویت می‌کنیم یا کاهش می‌دهیم.
اگر فردی که روحیه همکاری بالایی دارد خود را در یک محیط کار کاملاً رقابتی پیدا کند، احتمالاً روحیه خود را عوض می‌کند.
در چند هفته اول پس از شروع کار جدید یا پیوستن به یک شرکت جدید، کارکنان به ویژه به هنجارهای فرهنگی و رفتاری پیرامون خود حساس هستند:
چگونگی لباس پوشیدن همکاران جدید،
نحوه رفتار،
نحوه صحبت کردن
و غیره.
به همین دلیل، روش‌هایی را به کار بگیرید که بر ارزش همکاری تأکید می‌کنند.
برای تعیین آنچه هنگام جذب نیرو، سازمان شما می‌تواند برای تشویق به همکاری انجام دهد:
درباره هفته‌های اول کار نیروی تازه وارد به خوبی فکر کنید:
با چه کسی باید ملاقات کند و به چه شبکه‎‌هایی باید وصل شود؟
سرپرست او یا یک همکار نزدیکش را مسئول کنید تا به او برای برقراری روابط با افراد کلیدی که باید با آن‌ها همکاری کند، کمک کند.
تازه‌واردان رفتارهای خود را طوری تنظیم می‌کنند که با آنچه در اطراف خود می‌بینند سازگاری داشته باشند.
اگر انتظار می‌رود نیروی کار جدید روحیه همکاری و کار تیمی بالایی داشته باشد، اطمینان حاصل کنید کسانی که مسئولیت جذب و آشنایی او را در سازمان بر عهده دارند، از خود همکاری نشان می‌دهند.
از آموزش دیدن افراد جدید توسط همکاران قدیمی‌تر پشتیبانی کنید.
از بین تمام روش‌های منابع انسانی که من مطالعه کردم، بیشترین موردی که در افراد و تیم‌های با همکاری بالا دیده شد:
تجربه مشاوره و آموزش توسط همکاران قدیمی‌تر بود.

مشاوره تحت سه شرط قدرتمندتر بود:

۱) هنگامی که هر دو طرف داوطلب و خواهان این آموزش هستند،
۲) هنگامی که مربی (همکاری که آموزش می‌دهد) در گوش دادن مهارت دارد،
۳) وقتی مدیران ارشد مربی بوده و بنابراین به عنوان الگو برای بقیه سازمان مطرح می‌شوند.

برای این‌که آموزش محرک مهم همکاری در شرکت شما باشد:

آموزش و مشاوره توسط همکاران قدیمی‌تر را تقویت کنید و به افراد آموزش دهید تا مربیان خوبی باشند،
اما مشارکت هر دو طرف در یک رابطه آموزش باید داوطلبانه انجام شود.
مدیران ارشد را ترغیب کنید تا اعضای کم تجربه تیم خود و حتی اعضای تیم‌های دیگر را آموزش دهند. این کار باعث می‌شود کارکنان بدانند این یک توانایی با ارزش برای سازمان است.
اطمینان حاصل کنید که مدیریت عملکرد برای همکاری ارزش قائل است و برای آن پاداش در نظر می‌گیرد.
هیچ چیز بیش از یک فرآیند مدیریت عملکرد که تنها به دستاوردهای فردی پاداش می‌دهد، همکاران را مقابل هم قرار نمی‌دهد. فرایندی که همکاری را به رسمیت می‌شناسد و به آن پاداش می‌دهد، می‌تواند فرهنگ همکاری را تقویت کند.
برای این‌که مدیریت عملکرد بتواند فرهنگ همکاری را تقویت کند، فرایند ارزیابی عملکرد باید میزان همکاری افراد را اندازه‌گیری کند.
برای این‌که ببینید تا چه میزان مدیریت عملکرد شرکت شما همکاری را تشویق می‌کند، از خود بپرسید:
آیا فرایند مدیریت عملکرد به همکاران اجازه می‌دهد تا در مورد عملکرد بحث کنند و از یکدیگر یاد بگیرند، یا این فقط یک روند یک به یک است، که در آن یک مدیر عملکرد زیردستان خود را ارزیابی می‌کند؟
چه نتایجی از این فرآیند حاصل می‌شود؟ آیا منجر به همکاری می‌شود؟
چه بخشی از شناخته شدن در سازمان و پاداش به موفقیت فردی و چه بخشی از آن‌ها به تلاش تیمی و همکاری تعلق
می‌گیرد؟

۱۱ دلیل برجسته برای افزایش همکاری تیمی اشاره می‌کنیم

تاثیر روحیه همکاری در کارتیمی

۱. همفکری

همکاری تیمی به اعضا امکان می‌دهد تا در بستری مشترک برای رسیدن به یک هدف مشخص تلاش کنند. این تلاش می‌تواند از طریق همفکری، طوفان فکری، و ارائه نقطه نظرهای متفاوت برای حل مسائل باشد.
طوفان فکری یا بارش فکری (Brainstorming) یک تکنیک خلاقیت فردی یا گروهی است. در این جلسه که معمولا ۱-۲ ساعت است، اعضا برای رسیدن به یک جمع‌بندی در مورد یک مسئله، تعداد زیادی ایده خام تولید می‌کنند. این ایده‌های خام در ابتدا بدون هیچ قضاوتی تولید شده و فقط بر تخته نوشته می‌شوند. در گام‌های بعد، ایده‌ها فیلتر شده و در هر بازبینی تعدادشان کمتر می‌شود تا به بهترین ایده برسند.

۲. ایجاد ارزش و هدفمندی

کار تیمی به اعضا احساس هدفمند بودن می‌دهد. اعضای تیم کار با یکدیگر را ارزشمند می‌یابند و از آن جا که می‌بینند هدف سایر اعضا نیز با هدف خودشان مشترک است و منافع شرکت و سایر اعضا با منافع خودشان یکسان است، همکاری با آن‌ها را امری ضروری می‌بینند.

۳. سهم برابر برای ابراز نظر

همکاری تیمی به هر یک از اعضا این فرصت را می‌دهد که فرصتی برابر برای ابراز نظر خود داشته باشد. در جمعی سنتی از کارکنان که به صورت فردی کار می‌کنند و یک مدیر کارها را هماهنگ می‌کند، معمولا تصمیم گیری‌ها از بالا به پایین و عمودی است. در این سیستم سلسله مراتبی، کارمندانی که واقعا با کار درگیرند معمولا فرصتی برای ابزار نظر و استفاده از خلاقیت خود نمی‌یابند. اما در همکاری تیمی، از ظرفیت‌های اعضا استفادهٔ بهتری می‌شود.

۴. همکاری تیمی به حل مشکلات کمک می‌کند

وقتی مجموعه متنوعی از مهارتها و دانش جمع شوند، نتیجه‌ای که حاصل می‌شود، دستاورد تجربیات و توانایی‌های متفاوت است.
علاوه بر این، همکاری مجازی نیاز به سرمایه و زیرساخت را به حداقل می‌رساند.
به لطف اینترنت، کسب و کار شما می‌تواند بازار وسیعتری پیدا کند.
همچنین شما می‌توانید شرکت خود را به کمک افرادی از سرتاسر جهان پیش ببرید.
تاثیر روحیه همکاری در کارتیمی

۵. همکاری تیمی تصویر ذهنی بزرگتری از شما ایجاد می‌کند

هیچ انسانی شبیه انسانی دیگر نیست و وقتی چندین نفر با پیشینه‌های ذهنی متفاوت برای شما کار می‌کنند، لازم است بتوانید تفاوتهای آنان را درک کنید و راهی پیدا کنید که به وسیلهٔ آن، این افراد نقصهای یکدیگر را رفع کرده، عملکرد هم را تکمیل کنند. حتی در صورتی که پروژه به نتیجهٔ مد نظر شما نرسد، این همکاری‌ها می‌تواند ادامه داشته باشد که خودش سرمایهٔ بزرگی است.

۶. کار گروهی آموزنده است

وقتی کارکنان شما گروهی کار می‌کنند، ناگزیر چیزهایی از یکدیگر می‌آموزند.
به این ترتیب، یکی از فرهنگ‌هایی که در شرکت شما رواج پیدا می‌کند، ادامه دادن به یادگیری خواهد بود.
کارکنان شما از یادگیری به عنوان فرصتی برای رشد استفاده خواهند کرد.
با همکاری کارکنان شما با یکدیگر، ظرفیت آنها برای پذیرفتن مسئولیت جدید بیشتر می‌شود و به این ترتیب این امر باعث پیشرفت آن‌ها خواهد شد.

۷. تجمیع استعداد و توانایی‌ها

وقتی اعضای تیم با یکدیگر همکاری می‌کنند، می‌توانند دانش خود را بهینه کنند و از تجربیات و مهارت‌های همدیگر استفاده کنند.
برای مثال، ممکن است یکی از اعضا با «ارائه دادن» و صحبت در جمع مشکل داشته باشد؛
اما از طرف دیگر، تمام دانش فنی مربوطه را داشته باشد.
همکاری موثر به اعضا اجازه می‌دهد که استعدادهای خود را به اشتراک بگذارند و بهترین راه را برای حل مسائل پیدا کنند.
این امر به شرکت شما کمک خواهد کرد که بهترین نتیجه را در کمترین زمان به دست بیاورید.
تاثیر روحیه همکاری در کارتیمی

۸. بهبود مهارتهای اعضا

همکاری تیمی باعث می‌شود منافع تک تک اعضا و شرکت در یک راستا قرار بگیرد.
اعضا با هم کار می‌کنند، تعامل دارند، همفکری می‌کنند و می‌توانند ببینند که سایر اعضا چگونه کار می‌کنند، فکر می‌کنند، مشورت می‌کنند و به نتیجه می‌رسند.
این امر به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند مهارت‌های خود را به کمک مشاهداتی که دارند بهبود دهند و نقاط ضعف خود را رفع کنند.
این مهارت‌های تازه در طی همین پروسه می‌تواند تمرین شود و هر چه بیشتر این مشاهدات تکرار شوند، این مهارت عمیق‌تر آموخته می‌شود.

۹. یافتن راهکار در زمان کمتر

کار تیمی سرعت عملکرد را بالا می‌برد.
کاری که به صورت انفرادی ممکن است ماه‌ها به درازا بکشد تا به سرانجام برسد، با همفکری و مشارکت چند نفر ممکن است ظرف چند ساعت حل شود.
همفکری باعث باز شدن راههایی می‌شود که ممکن است یک فرد به هر دلیلی از وجود آن‌ها بی‌خبر باشد.

۱۰. موفقیت بیشتر

کار گروهی به کسب و کار شما اجازه می‌دهد که پروژه‌های مهم را در ضرب‌الاجل‌های مشخص به انجام برسانید.
وقتی چندین نفر روی یک پروژه کار کنند، آن پروژه می‌تواند به صورت مساوی بین این افراد تقسیم شود تا وظایفشان را در زمان مشخص انجام دهند.
این امر به کاهش زمان تحویل پروژه کمک می‌کند.
راهکاری به نام «تکه تکه کن و بعد تسخیرش کن»
وجود دارد که بر اساس آن باید پروژه به بخش‌های کوچکتری تبدیل شود و میان اعضا تقسیم شود تا پروژه در زمان کوتاه‌تری به مقصود برسد.

۱۱. افزایش حس رضایت از کار و تمایل به ادامه همکاری

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، همکاری تیمی به کارکنان شما ارزش و معنا می‌بخشد.
به همین دلیل، آنها نسبت به کارشان احساس بهتری خواهند داشت.
احساس خوب کار تیمی هنگامی که نتیجه رضایتبخش است، به اوج خود می‌رسد.
وقتی کارکنان می‌بینند که ارتباطی قوی با سایر همکارانشان دارند و عضوی از یک حرکت مهم هستند، تمایل بیشتری به همکاری طولانی‌تر با شما خواهند داشت.
نظر شما درباره تاثیر روحیه همکاری در کارتیمی چیست؟

پاسخ دهید