تاثیر استرس بر سلامت پوست و مو

تاثیر استرس بر سلامت بدن

تاثیر استرس بر سلامت پوست و مو

آیا می‌دانستید که اولین جاهایی که استرس نشان داده می‌شود، پوست و موی ما می‌باشد؟ پوست بزرگترین عضو ما است. مثل خیلی از مردم، شاید فکر کنید که پوست یک مانع است برای بیرون نگه داشتن تاثیرات منفی و داخل نگه داشتن تاثیرات مثبت. اما پوست یک عضو پر مشغله از ارتباطات مستقیم و غیر مستقیم با مغز می‌باشد. با ما همذاه باشید تا شما را از تاثیرات استرس بر سلامت پوست و مو مطلع کنیم.

می‌ گویند پوست ما افشاکننده حالات و وضع روحی و روانی ماست، به طوری که در دوران پراسترس و پرتنش که به طور طبیعی در زندگی همه افراد پیش می‌ آید، پوست مان پژمرده و تیره به نظر می‌ رسد و آثار خستگی بر آن قابل مشاهده است، اما اتفاق بدتر زمانی می‌افتد که دوره‌ های پراسترس در زندگی‌ مان طولانی بشود که حاصل آن ریزش منطقه‌ ای مو یا بروز آثار پیری و چین و چروک بر پوست خواهد بود که شاید جبران آن به سادگی و در کوتاه‌ مدت ممکن نباشد.

واقعیت آن است که به طور عادی پوست و موی ما در معرض انواع آسیب‌ ها و آلودگی‌ های محیطی از نور خورشید گرفته تا آلاینده‌ های محیطی و در برخی افراد اثرات منفی ناشی از مصرف سیگار و الکل قرار دارد. استرس می‌ تواند سیستم‌ های دفاعی طبیعی بدن که آسیب‌ پذیری نسبت به این عوامل را کاهش می‌دهد، تضعیف کند و به این ترتیب روند ترمیم‌کنند‌گی پوست با اختلال مواجه می‌شود که حاصل آن تخریب بافت پوست و مو و ظاهر شدن نشانه‌ های پیری زودرس روی پوست است.

نتایج منفی استرس بر سلامت پوست و مو

استرس علاوه بر مشکلات روحی و روانی که برای ما در پی دارد بر روی سلامت ظاهری ما از جمله پوست و موی ما تاثیرات منفی دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

۱- خشکی پوست

تاثیر استرس بر سلامت بدن

اگر استرس داشته باشید، احتمالا آب کافی نمی‌ نوشید و به‌ جای آن از نوشابه یا نوشیدنی‌ های حاوی کافئین استفاده می‌ کنید و همین باعث می‌شود پوستتان مانند کاغذ چروکی به نظر برسد. برای درمان آن، اول از همه باید روزی ۸ لیوان (یا بیشتر) آب بنوشید.

می‌ توانید برای افزایش آنتی اکسیدان های سالم، چای سبز بنوشید و از میوه‌ ها و سبزیجاتی مانند خیار، گوجه فرنگی، چغندر و کرفس که آب زیادی دارند، استفاده کنید. برای آبرسانی به پوست می‌توانید از سرم‌ های حاوی اسید هیالورونیک استفاده کنید. اسید هیالورونیک به‌ طور طبیعی نیز در بدن وجود دارد و می‌تواند هزار برابر وزنش آب نگه دارد. این ماده رطوبت هوا را هم جذب می‌کند و درنتیجه به‌ سرعت پوستی درخشان و باطراوت را برایتان به ارمغان می‌آورد.

۲- آکنه

تاثیر استرس بر سلامت بدن

استرس مشکلاتی از قبیل آکنه، پسوریازیس و اگزما پوستی را تشدید می‌ کند. استرس، باعث آزادسازی کورتیزول (هورمون استرس) می‌شود. کورتیزول هورمون‌ های دیگر بدن را از بین می‌ برد و باعث بروز آکنه در صورت یا بدن می‌ شود. استرس همچنین تعادل بین باکتری‌ های مفید و مضر روده را از بین می‌ برد که این اتفاق تأثیر خودش را به‌ صورت بروز آکنه در پوست نشان می‌دهد.

برای کاهش استرس، تنفس عمیق را تمرین کنید. یک نفس عمیق بکشید و شش‌هایتان را پر از هوا کنید، چند ثانیه هوا را نگه دارید و بعد به‌ آرامی آن را از طریق دهان خارج کنید. نوشیدن آب به مقدار زیاد و داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل هم بسیار مهم است، چون اگر بدن به‌ خوبی تغذیه نشود، نمی‌ تواند استرس را کنترل کند. میوه، سبزی و پروتئین‌ هایی مثل گوشت هم برای کاهش استرس بسیار مفیدند زیرا بین باکتری‌ های مفید و مضر روده تعادل برقرار می‌کنند و در کاهش قند خون مؤثرند.

۳- جوش و کهیر

تاثیر استرس بر سلامت بدن

هردوی اینها ناشی از باکتری‌های مضر، ویروس‌ها و انگل‌های دستگاه گوارش و عدم تعادل روده هستند که استرس، زمینه‌ی بروز آنها را فراهم می‌کند. وقتی استرس دارید تمرینات تنفسی می‌تواند احتمال ابتلا به جوش و کهیر را به حداقل برساند، اما برای درمان آنها بهتر است با پزشک مشورت کنید. شاید لازم شد برای ایجاد تعادل بین باکتری‌ های مفید و مضر روده از پروبیوتیک استفاده کنید. در این زمینه حتما از پزشک خود سؤال کنید.

۴- صورت سرخ و برافروخته

تاثیر استرس بر سلامت بدن

وقتی استرس دارید، تنفس‌ تان بریده‌ بریده می‌ شود و حتی شاید به خودتان بیایید و ببینید برای چند ثانیه نفستان را حبس کرده‌ اید. این کار می‌ تواند موجب سرخی و برافروختگی صورتتان شود. اکسیرهای آرامش‌ بخشی را که حاوی بابونه و نعناع هندی هستند، استنشاق کنید تا استرستان کم شود. حتی می‌ توانید خاطرات شادتان را مرور کنید تا ذهنتان بازتر و آرام‌تر شود. کار ساده‌ ای است، اما برای کاهش استرس واقعا اثربخش است.

۵- خطوط عمیق روی صورت

تاثیر استرس بر سلامت بدن

عادت‌ هایی مثل اخم کردن و جمع کردن لب‌ ها هنگام استرس به‌ خصوص اگر زیاد تکرار شوند، باعث به‌ وجود آمدن خطوط عمیقی در صورت می‌ شوند. هنگام استرس مواظب حرکات و عادت‌ هایتان باشید. اگر مرتب فراموش می‌کنید که عضلات‌ تان را آرام نگه دارید، می‌ توانید یک تکه چسب بین ابروها یا بالای آنها بچسبانید تا اگر به‌طور ناخودآگاه اخم کردید یا ابروهایتان را بالا بردید، با صدای چسب به خودتان بیایید و اخم نکنید. اگر هم عادت دارید هنگام استرس لب‌ هایتان را جمع کنید، می‌ توانید همین کار را برای لب بالایی‌ خود انجام بدهید. بعد از مدتی خواهید دید که موفق به ترک عادت هایتان شده‌اید.

۶- موهای خاکستری

اگر موهایتان خاکستری و سفید هستند، استرس هم می‌تواند با متوقف کردن تولید ملانین در موهای شما، خاکستری شدن‌شان را سرعت ببخشد. همچنین به‌ مرور زمان موها را نازک‌ تر هم می‌کند. برای جلوگیری از این روند، درباره‌ ی مصرف بیوتین (ویتامین B7) یا ویتامین B با پزشک خود صحبت کنید، زیرا این مواد موها را قوی‌ تر می‌کنند. می‌ توانید از شامپوهای حاوی پروتئین هم استفاده کنید تا سفید شدن مو را به تأخیر بیندازید.

۷- ریزش مو

تاثیر استرس بر سلامت بدن

استرس چرخه‌ ی طبیعی موها را که شامل مرحله‌ ی رشد، مرحله‌ ی ماندگاری و مرحله‌ ی ریزش است، سرعت می‌بخشد. یکی از واکنش‌ های بدن در برابر استرس‌ های فیزیولوژیکی مانند تغییرات زیاد در رژیم غذایی، مشکلات پزشکی یا تغییر ناگهانی شیوه‌ ی زندگی (از جمله بیماری یا طلاق) ریزش موست. اما این مشکل قابل درمان است، زیرا وقتی عامل اصلی ریزش مو کنترل شود و از بین برود، موها دوباره به چرخه‌ ی عادی خود برمی‌گردند و رشد و ریزش آنها طبیعی می‌ شود. اگر حس می‌ کنید ریزش موهایتان خیلی بیشتر از حالت عادی است، بهتر است با پزشکتان مشورت کنید تا مطمئن شوید مشکلی جدی وجود ندارد.

به خود کمک کنید

ژنتیک، خواب خوب و تغذیه سالم در کنار هم می‌تواند به داشتن پوست و مویی شاداب و سالم کمک کند و روند پیری پوست را به تعویق اندازد. یعنی به دنبال خستگی، استرس و بی‌ خوابی چروک و تیرگی در پوست تظاهرات بیشتری پیدا می‌کند. پس اولین قدم برای مقابله با آثار منفی ناشی از خستگی و استرس بر پوست داشتن خواب مناسب و تغذیه مبتنی بر مصرف بالای میوه و سبزی‌ها است.

استفاده از داروهای موضعی ضدچروک و پیری پوست در دوران پراسترس می‌تواند، کمک‌کننده باشد و بخصوص در شرایط استرس جسمی ناشی از کار زیاد، مصرف داروهای آنتی‌ اکسیدانی و مولتی ویتامین‌ ها بخصوص ویتامین C و E بسیار موثر است. البته استفاده از آرام بخش‌ ها تحت نظر پزشک Doctor متخصص نیز گاهی ضروری می‌شود. در نهایت داشتن آرامش و اختصاص زمانی از روز به ورزش Sport و فعالیت بدنی برای رسیدن به آرامش روحی و جسمی می‌تواند در کاهش اثر استرس بر پوست در کنار دیگر ارگان‌های بدن مفید باشد.

چکیده
استرس، فقط یک عامل اذیت کننده در زندگی روزانه نیست، بلکه می‌تواند به سلامتی و زیبایی نیز صدمه بسیاری وارد کند. اولین اثر استرس بر پوست و مو است که ما در این مقاله به آنها اشاره کردیم و راههایی را برای مهار آن بیان نمودیم که امیدواریم مورد استفاده تان قرار گرفته باشد.

پاسخ دهید