بیزینس کوچینگ چیست

بیزینس کوچینگ چیست

بیزینس کوچینگ چیست

همه ما کم و بیش موفق هستیم. اگر شکست بخوریم، یاد می‌گیریم و می‌توانیم از شکست‌ها پلی به‌سوی پیروزی بسازیم. اما Coach برای این است که شما از مرز باورها و تخیلتان بگذرید. از مرز فرضی که فکر می‌کنید توان‌ان تا آن حد است، عبور کنید. خیلی از بیزینس ها می‌چرخند اما COACH کمک می‌کند شما قهرمان بیزینس خود شوید. یعنی از آن مراحل دردناکی که نزدیک است کارت را رها کنی، با موفقیت عبور کنی. با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با مفهوم بیزینس کوچینگ آشنا کنیم.

بیزینس کوچینگ معمولا کارآفرینان باتجربه‌ای هستند و بیشتر آنها خودشان صاحب کسب و کار هستند، این افراد با بهره‌گیری از هوش، استعداد و مجموعۀ تجاربشان مسیر موفقیت کسب و کارها را ترسیم می‌کنند و به آنها کمک می‌کنند تا موفق شوند و به اهداف تجاری خود برسند. به این فرآیند بیزینس کوچینگ می‌گویند.

همانطور که در بالا هم اشاره کردم، اطلاعات و مقالات آنلاین زیادی در مورد موفقیت، پیشرفت شغلی و راه‌اندازی کسب و کار وجود دارد. اما هیچ کدام این موارد تا زمانی که فقط و فقط برای کسب و کار شما شخصی‌سازی نشده باشد، نمی‌تواند برای شما مفید واقع شود. در نقطه مقابل تمام این آموزش‌های عمومی، آموزش‌های شخصی و اختصاصی بیزینس کوچ قرار دارد که تمام جوانب و امکانات کسب و کار شما را بررسی می‌کند، بازار شما را می‌شناسد و متناسب با نیازها و اهدافتان به شما آموزش می‌دهد.

برای اینکه درک بهتری از بیزینس کوچینگ داشته باشید یک مثال می‌زنم. تصور کنید که می‌خواهید پیانو زدن را یاد بگیرید. آیا در کنار یک معلم بهتر، سریع تر و هدفمندتر پیانو را یاد می‌گیرید یا اینکه خودتان از روی جزوات و آموزش‌های آنلاین یاد بگیرید؟ مسلما با یک استاد کار را پیش ببرید هم سریع‌تر و هم بهتر جواب می‌گیرید. کسب و کار شما هم از این قاعده مستثنا نیست.

ما با تمام وجود به این باور داریم که سریع‌ترین و بهترین راه برای موفقیت و پیشرفت شغلی شما داشتن مربیان با تجربه و بزرگ است. این مهم‌ترین چیزی است که باعث رشد کسب و کار شما می‌شود. بیزینس کوچ به شما، تیم اجرایی و مدیران کمک می‌کند که اهداف خود را واضح‌تر بشناسید و تصویر درست تری از برند خود داشته باشید. در حقیقت بیزینس کوچینگ مجموعه‌ای از استراتژی‌هایی است که قدم به قدم شما را در مسیر موفقیت در کسب و کار قرار می‌دهد. هر نقطه از مسیر کسب و کار شما که دچار ایراد شود یا به مشکلی بر بخورد، وظیفه بیزینس کوچینگ است که برای حل مشکل شما را راهنمایی کند.

معرفی انواع بیزینس کوچینگ

نمونه هایی از تخصص های کوچینگ عبارتند از: کوچ مشاغل، کوچ بازرگانی، کوچ شخصی، کوچ انرژی، کوچ ارتباطات، کوچ طراحی زندگی، کوچ پروژه، مربی بهبود، کوچ حفظ شخصیت، کوچ اعتدال، کوچ روان سازی، کوچ پول، کوچ تفریحات ، کوچ اوغات فراغت، کوچ ماموریت زندگی، کوچ افکار جدید، کوچ قابلیت های ذاتی، کوچ سخنوری، کوچ تبلیغاتی، کوچ تناسب اندام، کوچ سلامت روان، کوچ سرمایه گذاری و….

مزایای استفاده از بیزینس کوچینگ برای کسب‌ و کار

برخی از مهم‌ترین مزایای بهره‌گیری از خدمات بیزینس کوچینگ عبارتند از:
۱- رسیدن به درآمد و سودآوری بالاتر و ارزش بالاتر سهام
۲- بهبود وضعیت دلبستگی کارکنان و کاهش نرخ خروج (Turnover Rate)
۳- مدیریت اثربخش هزینه‌ها و حذف هزینه‌های غیرضروری
۴- افزایش زمان ماند نیروهای نخبه در سازمان
۵- تقویت برند کسب‌ و کار و جایگاه آن در ذهن مشتری

پژوهش‌ها نتایج زیر را در مورد بیزینس کوچینگ نشان داده است: حدود ۴۰ درصد از شرکتهای فورچون ۵۰۰ (پانصد شرکت برتر دنیا) از خدمات بیزینس کوچینگ استفاده می‌کنند. بیزینس کوچینگ توانسته است تا حداکثر ۵۲۹ درصد بازگشت سرمایه (ROI) برای کسب‌وکارها ایجاد کند. استفاده از خدمات بیزینس کوچینگ در ۶۱ درصد موارد منجر به بهبود وضعیت رضایت شغلی کارمندان شده است.

چرا باید دوره بیزینس کوچینگ را گذراند

بیزینس کوچینگ چیست

در لیست زیر ۷ دلیل برای در نظر گرفتن دوره کوچینگ در هر کسب‌وکاری ذکرشده است:

۱- اگرچه کسب‌ و کارتان در حال حاضر خوب است اما درنهایت دوست دارید که کسب‌ و کار خود را برجسته کنید: همان‌طوری که ورزشکاران همیشه مربیان برتر در رشته‌ی خود را دنبال می‌کنند شما نیز به یک مربی که بتواند مفهوم کسب‌وکار را درک کند نیاز دارید.

۲- اگر احساس می‌کنید که با کسب‌وکار خود ازدواج‌ کرده‌اید و در تمام ساعت کار می‌کنید: اگر می‌خواهید برای تحت کنترل گرفتن ساعات کاری خود آماده‌ باشید و نتایج بهتر را کسب کنید باید به بیزینس کوچینگ خود توجه کنید.

۳- کسب‌ و کار شما سود کافی برای توجیه تلاش‌های شما ایجاد نمی‌کند: اگر می‌خواهید روالی را که همیشه انجام داده‌ اید را ادامه دهید نباید از به دست آوردن نتایج مشابه تعجب کنید. مدیر بیزینس کوچینگ مدیران و کارمندان را به چالش می‌کشد و توجه آن‌ها را بر اقداماتی که سبب افزایش سود می‌شود متمرکز می‌کند و به آن‌ها کمک می‌کند تا در جهت پیشبرد کسب‌وکار خود روبه‌جلو کار کنند. برای رسیدن به موفقیت لازم است که این تغییرات انجام شود. نتایج این تغییرات به‌طور معناداری می‌تواند بر افزایش درآمد و سود(از همان ماه‌های اولیه) تاثیرگذار باشد.

۴- آیا معتقدید که اگر زمانی را در محل کار نباشید کسب‌وکارتان به خطر می‌افتد: کسب‌وکار شما می‌تواند بدون وجود شما نیز وجود داشته باشد. فقط در صورت نبودن شما ممکن است به کسانی شوک وارد شود تا یاد بگیرند که شما چه کسی هستید این بدین معناست که یک کارمند کسب‌وکار مالک واقعی کسب‌وکار نیست. دوره کوچینگ به شما کمک می‌کند که در فرایندهای کسب‌ و کار قرار بگیرید و تیم مدیریتی خود را توسعه دهید تا کسب‌وکارتان رونق یابد به‌اندازه‌ای که احساس کنید در محل کار خود حضور دارید. زندگی کوتاه است بنابراین زمانی را برای خود و افزایش مهارت گلف خود بپردازید!

۵- از کسب‌وکار خود فرار می‌کنید: آیا گاهی فکر می‌کنید که زندگی بدون هیچ مشکلی ساده‌تر خواهد بود؟ مدیر بیزینس کوچینگ احساسات شما را احیا کرده و به توسعه چشم‌انداز و اهداف کسب‌وکار شما کمک می‌کند.

۶- آیا تجربه زیادی در کسب‌وکار دارید اما سال‌هاست که نتوانسته‌اید برای خودتان سرمایه‌گذاری کنید: ممکن است کارکنان خود را به دورهای آموزشی فرستاده‌اید اما نیازهایتان از فرایند آموزش عمومی فراتر رفته است. درنتیجه خودتان را نادیده نگیرید. سرمایه‌گذاری در دوره کوچینگ یک زیاده‌روی شخصی نیست. مدیر بیزینس کوچینگ با شما کار می‌کند تا جنبه‌های خاصی از عملکرد خود را بهبود بخشید و به حمایت و انگیزه یک‌ به‌ یک برای دستیابی به پیشرفت‌ها بپردازید. رابطه بین شما و مدیر بیزینس کوچینگ تأثیر سریع و حداکثر را بروی شما تضمین می‌کند و یک ROI (بازگشت سرمایه‌گذاری) قابل‌اندازه‌گیری از کارایی کسب‌وکار را فراهم می‌سازد.

۷- چشم‌انداز کسب‌ و کار خود را ازدست‌داده‌اید: مدیر بیزینس کوچینگ به‌عنوان یک بیگانه می‌تواند جزییات کار شما را ببیند. با بیزینس کوچینگ می‌توان تصورات صنایع یا کسب‌ و کار را به‌وسیله شیوه‌های پیش رو برای انجام کارها دید. سؤالاتی که تا به‌ حال از جواب دادن آن طفره رفته‌اید در دوره کوچینگ از شما پرسیده می‌شود و به چالش کشیده می‌شوید تا دست به اقدام بزنید.

بیزینس کوچینگ چگونه به پیشرفت کسب و کار کمک می‌کند

بیزینس کوچینگ چیست

بیزینس کوچینگ هم در نقش مربی(mentor) و هم راهنمای (trainer)شماست. مربی است، چراکه تمام مهارت‌ هایی که برای موفقیت در کسب و کارتان به آن نیاز دارید را به شما آموزش می‌دهد و راهنماست چرا که مانند یک دایره المعارف برای کسب و کار شما عمل می‌کند که شما هر زمان سوالی داشته باشید یا به اطلاعات خاصی نیاز داشته باشید، می‌توانید به آن رجوع کنید.

مانند هر مربی دیگری، بیزینس کوچ به شما کمک می‌کند که استعدادها، قابلیت‌ها و اهداف خود را به درستی بشناسید. در تصمیمات بزرگ و مهم شما را راهنمایی می‌کند. در یک کلام بیزینس کوچ تمام آن چیزی که شما برای موفقیت در کسب و کار خود نیاز دارید را یکجا فراهم می‌کند.

آیا کسب‌ و کارهای اینترنتی هم به بیزینس کوچینگ نیاز دارند

بله قطعاً. کسب‌ و کارهای اینترنتی کمتر از ده سال است که در کشور شکل گرفته‌اند و با توجه به پتانسیل عالی ایران برای کارآفرینی اینترنتی، این کسب‌وکارها هم در زمینه‌های مختلفی می‌توانند از خدمات بیزنس کوچینگ یا کوچینگ کارآفرینی بهره‌مند شوند. از جمله این زمینه‌ها که کسب‌ و کارها و کارآفرینان می‌توانند از خدمات بیزینس کوچینگ بهره‌مند شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- غلبه بر موانع ذهنی شروع کارآفرینی
۲- وبمستری
۳- بازاریابی اینترنتی
۴- دیجیتال مارکتینگ
۵- تدوین و ارزیابی مدل کسب‌ و کار
۶- تیم‌سازی و مدیریت تیم‌ها
۷- توسعه کسب‌ و کار (Scaling)

چکیده
بیزینس کوچینگ در انواع مقیاس‌ها به کمک شما می‌آید، چه یک کسب و کار کوچک محلی باشید، چه یک شرکت رو به رشد، یا حتی در شرف راه اندازی کسب و کار باشید. یک تصور اشتباه وجود دارد که بیزینس کوچینگ فقط به درد کسب و کارهایی می‌خورد که دچار مشکل هستند یا بازار آنها گنگ و مبهم است. اما این کاملا تصور اشتباهی است. حل مسائل و مشکلات بغرنج و پیچیده تنها یکی از قابلیت‌های بیزینس کوچ است. ما در این مقاله به بیان ضرورت بیزینس کوچینگ برای پیشرفت کسب و کارها پرداختیم که امیدوارم مورد استفاده تان قرار گرفته باشد.

پاسخ دهید