بازاریاب حرفه ای بشوید ،کلمه بازار تداعی کننده خیابانی شلوغ و مملو از خریداران و فروشندگان است . اما به صورت دقیق تر بازار را به عنوان هر مکانی که گروهی از خریداران واقعی و بالقوه یک محصول وجود داشته باشند , تعریف میکنند . اندازه بازار به تعداد کسانی که اظهار نیاز میکنند و میزان نیاز آنها و توانایی خریداران برای انجام معامله بستگی دارد .
بازاریابی به معنای اداره کردن و گسترش بازارها به منظور تامین نیازهای خریداران و شناسایی نیازهای بالقوه است . در سایت راز ثروت روش های حرفه ای شدن بازاریاب را میگوییم
۱٫ هرچه بیشتر درباره بازاریابی فرا بگیرید:
آخرین کتابها و مجلات بازاریابی را مطالعه کنید، با همکارانتان در خصوص استراتژیهای موفق صحبت کنید
و بویژه به کسب و کارهایی که موفق هستند توجه کنید. در مورد بازاریابی ۵ نکته را در نظر داشته باشید.
۱-محصول ۲- قیمت ۳- مکان ۴-تبلیغات ۵-مردم.
به یاد داشته باشید که هرچقدر هم که ایده (نوآورانه تجاری) شما خوب و سازماندهی شده باشد،
بدون داشتن بازاریابی، به موفقیت نایل نخواهید شد
بازاریاب حرفه ای بشوید
۲٫ از رقیبان موفقتان درس بگیرید:
از هر وسیله کارآمدی برای ایجاد تمایز بین خودتان با رقبا استفاده کنید.
برای مثال به سرمایهگذاری در فرصتهایی که رقبای شما از دست میدهند
بپردازید و یا از کسانی که به موفقیتهای بزرگی دست یافتهاند بخواهید که اطلاعاتی به شما بدهند.
۳٫ دورنمای بازاریابی خود را مشخص کنید.
قصد دارید در ۵ یا ۱۰ سال آینده به چه چیزی برسید؟ آیا شما میخواهید سرویس یا محصولی را ارتقاء دهید؟
آیا مخاطب برنامههای بازاریابی شما شنونده خوبی هم هست؟
اگر جواب سؤالهای اخیر مثبت است، چه دورنمای کاری واقعگرایانهای برای آن ترسیم کردهاید؟
به خاطر داشته باشید که همیشه درباره دورنمای کاریتان به دید مثبت بنگرید و در عین حال واقعگرا نیز باشید.
(مگر اینکه از هجوم سرمایهگذاری عظیم در بخش تکنولوژی در فاصله سالهای ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۱ درس نگرفته باشید).
۴٫ بازارتان را بشناسید.
اگر در حال احداث یک فروشگاه بزرگ هستید، توجه داشته باشید که چه افرادی در منطقه تحت پوشش خدمات شما زندگی میکنند؟
والدین بدون فرزند، خانوادههای کوچک، کارگران کشاورزی یا صنعتی،
متخصصان هوافضا!! و غیره
آیا تعداد نوجوانان ساکن در منطقه شما قابل ملاحظه است؟
۵٫ به موقعیت جغرافیاییتان توجه کنید:
اگر مالک یک فروشگاه بزرگ هستید، آیا فروشگاه شما در محل مناسبی از لحاظ در معرض دید بودن واقع شده است؟
بیشتر مشتریان شما در کجا زندگی میکنند؟
آیا مانع خاصی مانند پل بزرگ یا ترافیک سنگین محلههای پر ازدحام وجود دارد که باعث عدم تمایل مشتریان به آمدن به فروشگاه شما بشود؟
آیا سالمندان و افراد معلول به آسانی میتوانند به محل کسب و کار شما رفت و آمد کنند؟
آیا فضای کافی برای پارک رایگان خودروهای مشتریان وجود دارد؟
اگر شما یک تولید کننده هستید، آیا امکان دسترسی به منابع مورد نیازتان به آسانی وجود دارد؟
بازاریاب حرفه ای بشوید
۶٫ وضعیت مالی برونخود را بررسی کنید:
آیا در خصوص بهترین و به صرفهترین نرخ اجاره یا رهن چانهزنی کردهاید؟
آیا صورتحسابهایتان سر موعد پرداخت شدهاند تا از پرداخت جریمه دیرکرد جلوگیری شود؟
آیا بعلت وجود بدهکاری، کارت اعتباری شما با کاهش اعتبار مواجه است؟
آیا شما در قبال کسانی که برای شما سرمایهگذاری کردهاند مدیون یا متعهد هستید؟
۷٫ وضعیت مالی درون سازمانی خود را بررسی کنید:
آیا در سیستم مالی شما مشتریان فقط باید نقداً بهای اجناس یا خدمات را بپردازند یا اینکه تسهیلات لازم را برای خرید اعتباری مشتریان فراهم کردهاید؟
۸٫ بودجه بازاریابیتان را مشخص کنید:
اطمینان حاصل کنید که منابع مالی مناسبی را برای پرداخت هزینههای بازاریابی در اختیار دارید.
شما به اختصاص دادن پشتوانه مالی برای اجرای مؤثر برنامههای بازاریابی خود احتیاج خواهید داشت.
بدین منظور، به درآمدهای حاصل از به ثمر رسیدن پروژههایی که سرمایهگذاری کردهاید بسنده نکنید.
هزینه بازاریابی باید در قالب بودجه شما تعریف شود.
بازاریابی نتیجه بخش خواهد بود. البته ممکن است که احتیاج به زمان داشته باشید.
هیچ انرژی و یا منبعی را تا زمانی که بررسیهای لازم برای اطمینان از ثمربخش بودن بازاریابی انجام ندادهاید، هزینه نکنید.
اگر بعد از انجام بررسیها و تحقیقات متقاعد شدید که بازاریابی نتیجه مطلوب را در پی خواهد داشت، آنگاه هر آنچه را که برای پشتیبانی و حمایت از بازدهی و توسعه برنامه بازاریابی نیاز است، انجام دهید.
بازاریاب حرفه ای بشوید
۹٫ کار را به کاردان بسپارید:
مهم نیست که چقدر بودجه دارید! هیچگاه نباید کیفیت و امنیت را قربانی کمبود بودجه خود کنید. مطمئن شوید که نیروهای انسانی در اختیار شما از آموزشهای مطلوب برخوردار باشند و با اشتیاق در خدمت کمکرسانی به شما برای نیل به اهدافتان باشند.
بهترین تجهیزات اداری و دفتر کاری را که از عهده آن بر میآیند تهیه کنید
فرمول موفقیت در بازاریابی بدین شرح است:
ایده معقول و علمی + طرحریزی استراتژیک قوی + اجرای قوی <= موفقیت
۱۰٫ یک تیم کار آزموده تشکیل دهید:
نحوه برخورد و تعامل شما و همکارانتان با مشتری باعث اجرای ایده شما در زمینه بازاریابی میشود
بر این اساس همیشه بکوشید تا پیام شما برای مشتریان حاوی دیدی مثبتگرایانه باشد.
نباید مشتری را ناامید کنید زیرا در اینصورت علاوه بر از دست دادن اطمینان مشتریان، کسب و کار خود را نیز از دست میدهید
شر کتها در زمینه بازار یابی سه دسته اند :
۱) شرکت های پیشرو
۲) شرکت های پیرو
۳) شرکت های ایستا
شرکت های پیشرو:
شر کتی فعال است ودرک درستی از بازار یابی دارد.در تحقیقات و رشد محصولات سرمایه گذاری می کند و راهکارهای بد یهی ارائه می دهد.
بازاریاب حرفه ای بشوید
شرکت های پیرو:
خالی از هرگونه روحیه جسورانه است ممکن است موفق شود اما امکان موفقیت خیلی کم است چون تمایلی به خطرپذیری ندارد و ترجیح می دهد خود را به خطر نیاندازد و برای انتخاب راه منتظر بازار می ماند.
شرکت های ایستا:
همواره به یک شکل کار خود را ادامه می دهدو دلیلی برای تغیر ندارد و منزوی و بی تفاوت است.
ابزار اصلی تشکیل دهنده ی بازار یابی به چهار P معروفند :
۱) محصولات product
۲) قیمت price
۳) مکان place
۴) تبلیغات promation
استفاده از اطلاعات در زمینه بازاریابی :
به عنوان مثال اگر شرکت تولید کننده پوشاک آقایان به این نتیجه برسد که ۷۵% مشتریان بانوان هستند
پس معلوم می شود که مردان خرید پوشاک خود را به مادران،همسران، و نامزد خود محول می کنند،
در چنین حالتی بهتر است به جای آقایان ، بانوان هدف آگهی های تبلیغاتی قرار بگیرند.
بازاریاب حرفه ای بشوید
نیازها و انتظارات :
مشتریان نیازها و انتظاراتی دارند که لازم است از جانب سازمانها در نظر گرفته شوند.
نیاز یعنی آنچه که مشتری به برآورده شدن آن احتیاج دارد.
انتظار یعنی آنچه که مشتری به طور حتم به آن نیاز ندارد ولی توقع دارد که آن را داشته باشد.
مدیریت تجربه مشتری یا CEM :
فرآیندی که همه تجربیات مشتری از یک محصول یا یک شرکت را زیر نظر دارد و آن را بصورت استراتژیک مدیریت می کند.
بدین منظور از رویکردهای متفاوت همچون نام و نشان تجاری ، تنوع محصول ،
بخش بندی بازار و روابط عمومی بازاریابی ، شامل مدیریت روابط عمومی مشتری ورضایت مندی مشتری اســتـفاده می شود.
هدف نهایی CEM غلبه بر موانع و شکاف بین حرف و عمل است
که از طریق بازنویسی فرمول های اصول اولیه بازار یابی انجام می شود
و در نهایت می توان گفت که CEM به چهار جنبه از مدیریت بازاریابی تاکید می کند.
تمرکز بر تمام جنبه های مرتبط با مشتری.
ترکیب موشکافی و خلاقیت.
توجه همزمان به برنامه ریزی و اجرای برنامه های داخلی و خارجی.
بازاریاب حرفه ای بشوید
مراحل اساسی برای یک تبلیغات موفق عبارتند از :
۱) جلب توجه
۲) تحریک خواسته ها
۳) ایجاد علاقه
۴) جلب اعتماد
۵) حرکت زایی
جلب توجه :
از یک طرح بدیع ، رنگ ثابت و حروف بزرگ وتصویر اثر گذار برای برای جلب توجه استفاده کنید.
تحریک خواسته ها :
با طرح یک موضوع جذاب کاری کنید که مشتریان تحریک شوند و به طرف موضوع جلب شوند و محصول را به وی گوشزد کنید.
ایجاد علاقه:
به محصول رنگ و لعاب بدهید و مزایای چنین خریدی را بشمارید و امتیازات ارزش محصول را به وی گوشزد کنید.
جلب اعتماد:
با ارایه دلیل محکم و قانع کننده ، مشتری را متقاعد کنید به آنچه می فروشید احتیاج دارند.
حرکت زایی:
با عباراتی نظیر عرضه کوتاه مدت مشتری را وادار به اقدام کنید ، می توان تلفن رایگان ، پرداخت از طریق کارت اعتباری و … مشتری را راحت تر به حرکت در آورید.
بازاریاب حرفه ای بشوید
انگیزه :
برای جلب مشتری و بازاریابی موفق باید عامل انگیزه را در نظر گرفت برای مثال دو نفر مشتری یک کافی شاپ هستند
اما انگیزه های متفاوت دارند مثلا یکی به خاطر این از این مکان استفاده می کند که مکان دنج و راحتی است
و چند لحظه ازمحل کار وی فاصله دارد و دیگری مسافت زیادی را طی می کند زیرا در این محل سیگار کشیدن ممنوع است
مورد دیگر رسیدگی به شکایات است این مورد را جدی تلقی کنید مشتریانی که شکایتی دارند
و نسبت به شکایت آنها رسیدگی شده وفادارتر هستند.
مورد دیگر برای بازاریابی پرورش وفاداری است:
مشتریان باید دلیلی برای وفادار ماندن داشته باشند . ارایه محصولات و خدمات عالی کافی نیست
از افراد به خاطر اینکه مشتری شما هستند تشکر کنید تا آنها احساس احترام وارزش کنند.
معاشرت بت افراد نگرش آنها را نسبت به شما تغییر می دهد.
رقیبان :
در مورد رقیبان خود به بررسی و مطالعه بپردازید شاید با این کار برخی از ایده های آنها را نسخه برداری کنید
و با تلفیق ایده های خود و آنها روشهای مناسبی را برای بازاریابی بیابید
ایده های برتر شرکت های دیگر را اقتباس کرده و با انجام این ایده ها توان خود را بالا ببرید.
نام مناسب :
نام مناسب کمک قابل توجهی به فروش محصولات و خدمات می کند .
نامی انتخاب کنید که دیگران نتوانند از آن استفاده کنند و در سایر زبانها قابل تلفظ باشند
و ترجمه آنها بار منفی نداشته باشد و املای ساده داشته باشد.
چرخه محصول پنج مرحله دارد :
۱) تولید محصول
۲) معرفی محصول
۳) رشد
۴) اشباع
۵) سیر قهقرایی
تولید محصول:
از زمانی آغاز می شود که شرکت پیشنهاد یا فکر محصول را به دست می آورد . در این دوره هم فروش و هم سود صفر است .
معرفی محصول :
در این زمان فروش اندک است و برای عرضه محصول به بازار هزینه بسیار زیادی صرف می شود و در نتیجه چیزی به نام سود وجود ندارد.
بازاریاب حرفه ای بشوید
رشد :
دوره ای که بازار محصول را می پذیرد و سود افزایش می یابد.
اشباع :
دوره ای که فروش کاهش می یابد و میزان فروش ثابت کاهش می یابد زیرا شرکت در برابر رقبا هزینه های زیادی را از بابت تبلیغات صرف می کند.
سیر قهقرایی :
در این دوره سود و فروش رو به کاهش می رود.
ده توصیه بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک :
۱- بهترین آگهی های خود را بصورت کارت چاپ کرده و برای مشتریان خود در بازار هدف خود ارسال کنید:
مشتریان کارتهائی را می خوانند که کوتاه و خلاصه باشد. یک آگهی کوچک روی یک کارت پستال می تواند بازدیدکنندگان زیادی را به وب سایت شما بیاورد و این خود می تواند باعث افزایش فروش شما شود. هزینه اینکار معمولا زیاد نیست.
بازاریاب حرفه ای بشوید
۲- یک روش بازاریابی معمولا برای همیشه برای همه کسب و کارها موفق نیست، بنابراین روشهای بازاریابی خود را مرتب عوض کنید و در استفاده از این روشها خلاق باشید :
مشتریان شما اگر متن آگهی شما عوض نشود خسته می شوند، البته خود شما هم از این تکرار خسته خواهید شد. بازاریابی می تواند مفرح باشد بنابراین از مزیتهای استفاده از روشهای متنوع بازاریابی برای برقراری ارتباط با مشتریان باارزش خود استفاده کنید. اما در انتخاب روشهای بازاریابی خود دقت کنید. همیشه برای یک بازاریابی موفق باید بر اساس یک طرح بازاریابی عمل کرد. سعی کنید در طرح بازاریابی خود از روشهای متنوع استفاده کنید. همیشه نظر مشتریان خود را در مورد روشهائی که بکار برده اید جویا شوید این نظریات می توانند موفقیت طرح بازاریابی شما را تضمین کند.
۳- کمک به مشتریان برای یافتن محصولات و خدمات مناسب :
اگر می خواهید برای مشتری خود بروشور معرفی محصولات را بفرستید، می توانید بروشور یا کارت محصول یا خدماتی را که فکر می کنید برای مشتری شما مفید است را هم بفرستید. اینکار می تواند به مشتری شما در یافتن محصولات مناسب کمک زیادی بکند و مشتری شما را راضی نگه دارد. اگر نگران فروش محصول خود هستید می توانید قبل از اینکار با تولید کننده آن محصول هماهنگی کنید و از این فرصت استفاده کنید. مثلا درصدی از فروش را برای خود در نظر بگیرید یا اینکه تخفیف خاصی را برای مشتری خود از فروشنده بگیرید.
۴- جواب تلفنهای خود را متفاوت بدهید :
سعی کنید که سفارشهای خاصی را در هربار جواب دادن تلفن ، به مشتری خود ارائه کنید. بعنوان مثال می توانید بگوئید ” روز بخیر؛ من … هستم . از من درباره سرویسهای جدید سوال کنید.” تلفن کننده مجبور می شود که از شما در مورد این سرویسها سوال کند. بیشتر شرکتها پیامهائی را از پیش ظبط شده دارند که وقتی مشتری پشت خط می ماند آنها را برای مشتری پخش میکنند. شما می توانید اینکار را خودتان انجام دهید. از نظر مشتری تفاوتی ندارد که این پیام از قبل ضبط شده یا اینکه زنده ارائه شده است.
برای استفاده از این روش مطمئن شوید که پیام شما برای مشتریان شما جذاب باشد. اگر مشتری شما از راه دور تماس می گیرد، با ارائه آگهی های طولانی وقت و پول مشتری خود را به هدر ندهید.
بازاریاب حرفه ای بشوید
۵- استفاده از دست نوشته :
سعی کنید در تمام نامه هائی که برای مشتری خود می فرستید، از دست نوشته و یا مهرهای مخصوص یا برچسب های خاص استفاده کنید. توجه داشته باشید که دست نوشته ای روی نامه در اولین بار که نامه دیده می شود خوانده می شوند. به خاطر داشته باشید این نوشته در صورتی بطور کامل خوانده می شوند که خلاصه و کوتاه باشند بطوریکه بیننده بتواند آنرا در کمتر از ده ثانیه بخواند.
۶- یک پیشنهاد فروش برای مشتری خود که تازه از شما خرید کرده است بفرستید :
اگر بعنوان مثال مشتری شما لباسی را از شما خریده است، می توانید نامه ای برای او بفرستید و ضمن تشکر از خرید قبلی به اطلاع او برسانید که برای خرید بعدی بطور مثال از تخفیف بیست درصدی برخورداد است. برای اینکه بتوانید این پیشنهاد را به فروش نزدیک کنید، برای پیشنهاد خود زمان تعیین کنید.
۷- خبرنامه :
آیا می دانید هزینه فروش به یک مشتری جدید شش برابر بیشتر از فروش به مشتری قدیمی است؟ شما با استفاده از خبرنامه می توانید بازاریابی خود را بر روی مشتریان قدیمی خود متمرکز کنید. اگر هزینه خبرنامه چاپی برای شما زیاد است، می توانید با استفاده از پست الکترونیک اینکار را با هزینه بسیار پائینی انجام دهید. همیشه در خبر نامه خود می توانید پیشنهاد فروش ویژه ای را به مشتری قبلی خود ارائه کنید.
۸- بازاریابی مشترک :
اگر فکر می کنید که قادر به تحمل هزینه بازاریابی به تنهائی نیستید، بدنبال شریکی باشید که محصول او هم مناسب مشتری شما باشد یا اینکه محصولات شما مکمل یکدیگر باشد. با ارائه طرح بازاریابی مشترک می توانید در هزینه های بازاریابی صرفه جوئی کنید. علاوه برای با این روش سرویس بهتری را هم به مشتریان خود ارائه می کنید.
۹- بروشورها و آگهی های خود را در تمام نامه های ارسالی شرکت خود قرار دهید :
اینکار هزینه زیادی برای شما ندارد و شما از نتیجه کار قطعا متعجب خواهید شد که ببینید این پیشنهادهای شما به دست چه افرادی می رشد و سفارش خرید به شما می دهند.
بازاریاب حرفه ای بشوید
۱۰- سمینار:
ارائه سمینار در زمینه کار خودتان یا شرکت در سمینارهای مرتبط می تواند نقش بسیار زیادی در معرفی کسب و کار شما داشته باشد. اگر می خواهید سمیناری در محل کار خود برگزار کنید، بخاطر داشته باشید که ارائه یک سمینار رایگان نمی تواند مشتریان شما را جذب کنید. دریافت هزینه جزئی علاوه بر اینکه مقداری از هزینه های سمینار را پوشش می دهد می تواند در جذب مخاطب هم به شما کمک کند. البته چنین سمینارهائی باید بسیار با کیفیت و با برنامه ریزی ارائه شوند.