اصول حرفه ای بودن در کار
افراد حرفه ای با رفتار، اهداف و تواناییهای خود معرفی می شوند؛ اخلاق حرفه ای نشانهی کیفیت کار و خدمات است. تمام مدیران و کارآفرینان می دانند اخلاق حرفه ای همان چیزی است که شکست را به موفقیت تبدیل می کند، به همین خاطر به حفظ کارمندان حرفه ای خود علاقهمند هستند. در این مقاله با ما همراه باشید تا اصول حرفه ای بودن در کار را به شما آموزش دهیم.
حرفه ای بودن به چه معناست
حرفه ای بودن سه جنبه دارد:
۱- همان تعریف عام حرفه ای بودن به معنای تصدی یک شغل: یک حرفه، موقعیتی است که با آموزشهای تخصصی (با هدف فراهم آوردن توانایی ارایه مشاوره و خدمات به دیگران در قبال دریافت یک دستمزد مشخص و فارغ از دیگر منافع شغلی)، به دست میآید.
۲- حرفه ای بودن بهعنوان یک سبک (Style): دیکشنری بیزینس حرفه ای بودن را اینگونه تعریف میکند: مراقبت دقیق از خود برای داشتن رفتار متواضعانه و صادقانه و مسئولیتپذیری در قبال مشتریان و همکاران همراه با رعایت بالاترین سطوح انتظارات تجاری و قانونی.
۳- تعریف جامع حرفه ای بودن: “حرفه ای بودن یعنی انجام بهترین کاری که میتوانید، وقتی که علاقهای به کارتان ندارید. تمام مشکلات به جای خود؛ یک آدم حرفه ای همیشه بهترین و عالی ترین خروجی را تولید میکند.
ویژگیهای افرادی که در کار حرفه ای هستند
۱- مسئولیتپذیری: در این مورد فرد پاسخگوست و مسئولیت تصمیم ها و پیامدهای آن را میپذیرد؛ سرمشق دیگران است؛ حساس و اخلاقمند است؛ به درستکاری و خوشنامی در کارش اهمیت میدهد؛ برای ادای تمام مسئولیتهای خویش کوشاست و مسئولیتی را که به عهده میگیرد، با تمام توان و خلوص نیت انجام میدهد.
۲- برتریجویی و رقابتطلبی: در تمام موارد سعی میکند ممتاز باشد؛ اعتماد به نفس دارد؛ به مهارت بالایی در حرفه خود دست پیدا میکند؛ جدی و پرکار است؛ به موقعیت فعلی خود راضی نیست و از طرق شایسته دنبال ارتقای خود است؛ سعی نمیکند به هر طریقی در رقابت برنده باشد.
۳- صادق بودن: مخالف ریاکاری و دورویی است؛ به ندای وجدان خود گوش فرا میدهد؛ در همه حال به شرافتمندی توجه میکند؛ شجاع و با شهامت است.
۴- احترام به دیگران: به حقوق دیگران احترام میگذارد؛ به نظر دیگران احترام میگذارد؛ خوشقول و وقتشناس است؛ به دیگران حق تصمیمگیری میدهد؛ تنها منافع خود را ارجح نمیداند.
۵- رعایت و احترام نسبت به ارزشها و هنجارهای اجتماعی: برای ارزشهای اجتماعی احترام قائل است؛ در فعالیتهای اجتماعی مشارکت میکند؛ به قوانین اجتماعی احترام میگذارد؛ در برخورد با فرهنگهای دیگر متعصبانه عمل نمیکند.
۶- عدالت و انصاف: طرفدار حق است؛ در قضاوت تعصب ندارد؛ بین افراد از لحاظ فرهنگی، طبقه اجتماعی و اقتصادی، نژاد و قومیت تبعیض قائل نمیشود.
۷- همدردی با دیگران: دلسوز و رحیم است؛ در مصائب دیگران شریک میشود و از آنان حمایت میکند؛ به احساسات دیگران توجه میکند؛ مشکلات دیگران را مشکل خود میداند.
۸- وفاداری: به وظایف خود متعهد است؛ رازدار دیگران است؛ معتمد دیگران است.
برای حرفه ای بودن در محیط کار این اصول را رعایت کنید
در ادامه با ۱۰ فرمان اخلاق حرفه ای در کار، آشنا میشوید.
۱- مودب و محترم باشید
با دیگران رفتاری دوستانه و از روی ادب داشته باشید و در عین حال نشان دهید که به آنها سخاوتمندانه توجه میکنید. این کار باعث میشود تعاملات اجتماعی در محیط کار به درستی پیش برود، از بروز تناقض جلوگیری و همچنین احترام دیگران جلب شود. احترام، حس مثبت اعتبار و تمایزی است که نسبت به یک شخص یا سازمان ایجاد میشود، امری که در طول زمان محقق میشود در حالی که اقدامی کوته فکرانه و از روی بیتوجهی میتواند در دم آن را از بین ببرد. برای حفظ احترام و اعتباری که شکل گرفته است باید پیوسته محترمانه و مودبانه رفتار کنید.
۲- همیشه به دنبال بهترین باشید
این نخستین قانون برای برتری در هر کاری است، کیفیت است که شما و کاری را که ارائه میدهید برجسته میکند. برتری به معنای ارائهی کیفیتی فراتر از استانداردهای موجود است، چیزی که باید تبدیل به عادت شود تا اثر خوبی روی روسا و همکاران شما داشته باشد.
۳- مسئولیتپذیر باشید
نسبت به کارها و اقدامات خود پاسخگو باشید. فارغ از اینکه عواقب آن مثبت باشد یا منفی، شما باید مسئولیت کارهای خود را به عهده بگیرید.
۴- صریح و شفاف باشید
صداقت نما و جلوهای از یک شخصیت اخلاقمدار است، این امر بر فضیلتها و ویژگیهای مثبتی دلالت دارد از جمله راستگویی، راستی در عمل، وفاداری، یکرنگی، صمیمیت و خلوص، صراحت در ارتباطات و به طور کلی رفتار کردن به گونهای که دیگران از اقداماتی که انجام میشود آگاه باشند. این ویژگی برای کارفرمایان و همکاران اهمیت بسیاری دارد و میتواند موجب جلب اعتماد و افزایش ارزش شما در نظر آنها شود.
۵- قابل اعتماد باشید
امروزه، اعتماد کردن مسئلهی مهمی است و کسانی که بتوان به آنها اعتماد کرد، با سرعت به سوی حرفهای شدن پیش میروند. قابل اعتماد بودن، یعنی به انجام رساندن وظیفهای که به شما محول شده است در عین برآورده کردن انتظارات. این مسئله به ویژه در ارائهی خدمات اهمیت بیشتری دارد. با اثبات ارزش و صداقت خود در طول زمان، میتوانید اعتماد روسا و همکارانتان را جلب کنید.
۶- شایسته باشید و پیوسته شایستگی خود را ارتقا دهید
شایستگی به معنای توانایی فرد برای انجام درست یک شغل و ترکیبی است از دانش، مهارت و رفتاری که موجب اعتلای عملکرد شود. شایستگی با افزایش تجربه بیشتر میشود و برای آن حد و مرزی جز میزان تمایل شما به یادگیری وجود ندارد. رشد شخصی به طور پیوسته و پایدار، پیششرط ارائهی حرفهای خدمات است.
۷- همیشه اخلاق مدار باشید
این به معنای عمل کردن مطابق با قواعد و قوانین خاصی است که مورد پذیرش عموم هستند. «رفتار کردن بر مبنای قوانین» بهترین روشی است که یک کارمند میتواند در پیش بگیرد. در مواقعی که آییننامهها کافی نیستند، به گونهای رفتار کنید که وجدانتان آسوده باشد. ممکن است این کار در برخی سازمانها حساسیتبرانگیز باشد اما سازمانهای اخلاق مدار همیشه از تصمیمها و اقدامات اخلاقی کارکنان خود حمایت میکنند.
۸- شریف باشید و امانت دارانه عمل کنید
رفتار شرافتمندانه نشاندهندهی «اصالت روح، جوانمردی، و مخالفت با کمکاری» است که از ثبات و صحت شخصیت شما نشات میگیرد. این به معنای «تمامیت و کمال» شخصیت است که در عمل و در نتایج، با برخی ارزشها، باورها و اصول پایدار همراه است.
۹- به اصل محرمانگی احترام بگذارید
حفاظت از اسرار به معنای احترام به مجموعهای از قوانین و پیمانهاست که اجازهی انتشار برخی اطلاعات را به شما نمیدهد. در طول دوران کاری و بر حسب اعتماد، اطلاعاتی (از سوی سازمان یا همکاران) با شما در میان گذاشته میشود؛ مهم است که شما به این اعتماد خیانت نکنید. با این کار، اعتماد کسانی را که به شما اطمینان میکنند، جلب میکنید و میتوانید در سازمان اثرگذار باشید.
۱۰- الگوی خوبی باشید
به کارگیری این اصول، سطح اخلاق حرفهای شما را در سازمان ارتقا میدهد، اما تا زمانی که دانش خود را به اطرافیان و زیردستان منتقل نکنید، کار شما ناتمام است. شما باید الگوی خوبی از خود ارائه دهید و به واسطهی آن بتوانید دیگران را هدایت کنید. حرفه ای بودن یعنی در زندگی خود چه درون سازمان و چه بیرون آن، سرمشق دیگران باشید.
چکیده
درخشش و موفقیت در محل کار، هم در عرصه اجتماعی اهمیت دارد و هم در پذیرش اجتماعی مان تاثیرگذار است. حرفه ای بودن برای همهی سازمانها و شرکتها ارزش بسیاری دارد؛ حرفه ای ها به ندرت بیکار میمانند. راهکارهای گفته شده را برای حرفه ای شدن به کار ببندید تا از یک تجربهی شغلی فوقالعاده و موفقیتآمیز لذت ببرید.