چگونگی از بین بردن تاثیر خاطرات بد

روانشناسی خاطرات تلخ

چگونگی از بین بردن تاثیر خاطرات بد

همه‌ی ما این جمله‌ی معروف را شنیده‌ایم که گذشته‌ها گذشته است و شاید بارها هم آن را به‌زبان آورده باشیم اما برای خیلی از ما، گذشته نه‌تنها جایی نرفته بلکه هر روز همراه‌مان است. بسیاری از ما هر روز را با مرور خاطرات بد گذشته سپری می‌کنیم، بارها خودمان را سرزنش می‌کنیم، شرمنده می‌شویم، خجالت می‌کشیم، در خودمان می‌شکنیم و… اما تا کی می‌توانیم این روند را ادامه دهیم؟ زندگی حال و آینده‌‌مان چه می‌شود؟ با این همه افکار منفی چگونه می‌توانیم آینده را بسازیم؟ راه‌حل مشکل بسیاری از ما فقط در یک جمله خلاصه می‌شود: «باید گذشته را فراموش کنیم.» کار به‌ظاهر ساده‌ای است اما عمل‌کردن به آن و فراموش کردن گذشته آن‌قدرها هم آسان نیست.

در مطلب زیر به شما می‌گوییم که راه فراموش کردن خاطرات بد چیست و چگونه می‌توانید با این خاطرات آزار دهنده خداحافظی کنید و روزهای باارزش‌تان را با فکر کردن به آن هدر ندهید.

روش برهم زدن الگوهای محدود کننده احساسی و رفتاری

روانشناسی خاطرات تلخ

ابتدا باید این نکته را تذکر دهیم که اگر الگویی را به دفعات کافی بر هم بزنیم، تقریبا می توانیم به هر تغییری که می خواهیم دست پیدا کنیم و به موفقیت در زندگی برسیم. یکی از روش های ساده برهم زدن الگوها، دگرگونی احساسی است که به خاطرات ما مرتبط هستند. تنها عاملی که موجب ناراحتی می شود، این است که ما وقایع را به شکلی خاص در ذهن خود تجسم می کنیم. به عنوان مثال اگر رئیس تان بر سر شما فریاد بزند و تمام روز آن خاطره را در ذهنتان تجسم کنید، با تکرار این تصویر ناراحت تر می شوید. پس چرا اجازه می دهید آن خاطره تا این اندازه شما را آزار دهد؟

شما می توانید این خاطره را به صورت خنده داری در ذهن تان به تصویر بکشید. هم اکنون این کار را به طریق زیر انجام دهید؛ به خاطره ای فکر کنید که شما را غمگین، ناراحت یا عصبانی می کند. اگر احساس بدی نسبت به این خاطره دارید، دلتان می خواهد چه احساسی نسبت به آن پیدا کنید؟ چرا می خواهید چنین احساسی پیدا کنید؟ آن چه مانع می شود در حال حاضر چنین حالتی داشته باشید، احساسی است که قبلا به این خاطره مرتبط کرده اید. چه قدر خوب است اگر بتوانید احساس خوبی نسبت به آن پیدا کنید.

اینک اهرمی برای خود به وجود آورید. اگر احساس خود را نسبت به آن خاطره تغییر ندهید، چه احساسی پیدا خواهید کرد؟ مطمئن هستم احساس کاملا بدی پیدا می کنید. آیا حاضر هستید آن احساسات منفی یا دلخوری ها را نسبت به آن شخص یا وضعیت تحمل کنید؟ اگر هم اکنون تغییر کنید، احساس بهتری پیدا نمی کنید؟ و به موفقیت در زندگی نمی رسید؟!

الگوی دگرگونی خاطرات بد و ناراحت کننده

روانشناسی خاطرات تلخ

اینک اهرم و توان کافی را در اختیار دارید؛ می توانید احساسات تضعیف کننده را دگرگون نمایید تا سرانجام از بین بروند. برای این کار مراحل زیر را انجام دهید.

۱ – خاطرات ناراحتی که آزارتان می دهد در ذهن خود مجسم کنید: آن را مانند فیلمی در صحنه ی ذهن خود مجسم نمایید. زمانی که این کار را انجام می دهید ناراحت نشوید؛ فقط یک بار به آن نگاه کنید و اتفاقات را از نظر بگذرانید.

۲ – اکنون همان خاطره را به صورت صحنه ای خنده دار در ذهن تان مجسم کنید: روی صندلی بنشینید و در حالی که لبخندی بر لب دارید و نفس های عمیقی می کشید، آن خاطره را از انتها تا ابتدا با دور تندی در صحنه ی ذهنتان به تصویر در آورید. اگر در خاطره کسی حرفی زده است، تجسم کنید کلمات به سرعت به دهان او باز می گردد! اینک آن خاطره را با سرعتی بیش تر به طور معکوس مرور کنید و بار دیگر به آن با سرعت هرچه تمام تر از اول تا آخر نگاه کنید. اینک رنگ چهره ی افرادی را که در خاطرتان هستند تغییر دهید و به شکل رنگین کمان در آورید. اگر کسی باعث ناراحتی شما شده است، گوش هایش را مانند میکی ماوس درازتر از حد معمول ببینید و بینی اش را هم مانند پینوکیو تصور کنید.

این خاطره را حداقل دوازده بار در ذهن خود تجسم کنید؛ با سرعت بخشیدن و مضحک کردن این خاطره، صفحه ذهن خود را مانند یک صفحه گرامافون خط خطی کنید. همراه با این کار به آهنگی در ذهن خود گوش دهید. می توانید از آهنگ مورد علاقه تان یا یکی از آهنگ های فیلم های کارتونی استفاده کنید. این صداها را با تصویری که شما را ناراحت می کرد ترکیب کنید. بدون شک احساستان تغییر می کند. نکته ی مهم این است که به تصاویر سرعت بدهید و آن ها را با حالتی اغراق آمیز و کمدی نگاه کنید.

اینک سعی کنید به خاطره ای که شما را آزار می داد فکر کنید و ببینید چه احساسی نسبت به آن دارید. اگر به شکلی موثر عمل کرده باشید متوجه می شوید که الگوی شما در هم ریخته است و دیگر آن احساسات منفی را نسبت به آن ندارید. می توانید این کار را در مورد اموری انجام دهید که سال ها آزارتان داده است. غالبا این روش بسیار موثرتر است تا این که بخواهید علت و عامل خاطره ای ناخوشایند را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید.

چرا این روش برای بر هم زدن خاطرات بد و ناراحت کننده موثر است

روانشناسی خاطرات تلخ

شیوه ی بر هم زدن خاطرات بد و ناراحت کننده در عین سادگی در بسیاری موارد موثر است، حتی زمانی که فردی دچار ضربه ای روحی می شود. چرا این روش موثر است؟ چون همه ی احساسات ما بر اساس توجه به تصاویر، اصوات و احساساتی است که در ذهن مجسم کرده ایم. با تغییر تصاویر و اصوات می توانیم احساس خود را تغییر دهیم و به موفقیت در زندگی برسیم. با تکرار این کار در سیستم عصبی مان حالت شرطی به وجود می آید و بازگشتن به سوی الگوی قدیمی بسیار دشوار می شود.

یکی از روش های بر هم زدن الگوها، خودداری از انجام آن ها می باشد. اگر از انجام مکرر امری سر باز بزنید، به تدریج مسیر عصبی آن الگو از بین می رود. وقتی ارتباطی عصبی به وجود آید، همیشه راهی پی مغز وجود دارد، ولی اگر آن مسیر مورد استفاده قرار نگیرد، به تدریج از میان می رود و مانند تمام امور اگر از آن استفاده نکنید، از بین می رود.

چکیده
اگر ذهنتان دائما روی چیزهای منفی تمرکز کند که در گذشته اتفاق افتاده‌ است، آنگاه زندگیتان در جهت منفی پیش خواهد رفت. زندگی شما در جهت افکار غالبتان حرکت می‌کند، بنابراین هر چیزی که ذهنتان را روی آن متمرکز کنید، زندگی و احساساتتان نیز همان را دنبال خواهد کرد.اکنون با کمک این مقاله می توانید الگوی مورد نظر خود را بر هم بزنید و تاثیر خاطرات ناراحت کننده را در ذهن خود از بین ببرید و بیش تر از قبل به موفقیت در زندگی برسید.

پاسخ دهید