آموزش ساخت نقره سازی ، نقره بهعنوان یکی از محبوبترین فلزات قیمتی برای ساخت جواهرات شناخته میشود. از یکسو سادگی کار با این فلز و از سوی دیگر زیبایی خیرهکننده جواهرات ساختهشده از نقره باعث میشود؛ تولیدکنندگان و مصرفکنندگان هردو به استفاده از آن تمایل داشته باشند. با توجه به این مساله در این مقاله قصد داریم در راز ثروت شما را با ساخت نقره آشنا کنیم.
دوره مقدماتی زیور آلات سنتی:
آموزش ساخت نقره سازی
کاربرد نقره در ساخت زیور الات بیشتر از طلا است . استفاده از زیور الات سنتی علاوه بر جنبه زیباشناسی ریشه آئینی دارد . انسانها در زمانهای دور چون خود را در مقابل ناملایمات طبیعت ناتوان می دیدند ؛ برای رفع و مبارزه با این ناملایمات متوسل به پوشیدن و نصب زیورهای گوناگون به خود و محل زندگی می شدند و بدین وسیله به روح و روان خود آرامش می دادند .حتی امروزه بعضی از سنگها و زیور ها با نامهای خاص سنتی در بین مردم شناخته شده است زیور آلات سنتی همیشه در بین بومیان هر منطقه جاذبه خاصی داشته و هر منطقه بر اساس شیوه زندگی و مفاهیم فرهنگی نوعی زیورآلات را برای خود تولید می کند . بطوری که جزء لاینفک پوشاک زنان بومی است .در زندگی مدرن امروز ساخت زیورالات با طرحهای جدیدونو در بین مردم رواج فراوان پیداکرده است نیز در بازازهای جهانی جایگاه خاصی را به خود اختصاص داد
شناخت ابزار ساخت زیورآلات :
چرخ نورد:دستگاهی است جهت تخت و باریک کردن وحالت دادن به مفتول سیمی بکار میرود.
مته دستی : جهت پیچاندن و باد دادن مفتول سیمی بکار میرود .
چراغ کار گازی یا بنزینی: جهت جوش دادن و نرم کردن فلز استفاده میشود و شامل کپسول و رگلاتور مخصوص
( جهت کار های صنعتی وکنترل اولیه حرارت استفاده میشود) و شلنگ و شعله پوش و نیش میباشد.
شعله پوش: میزان حرارت را درمرحله دوم کنترل وتنظیم میکند و به رگلاتور مخصوص وصل میشود.
نیش: قسمتی از چراغ کار است که میزان شعله وحرارت را تنظیم میکند و به شعله پوش وصل میشود.
انبر دست: جهت تخت کردن فلز برای ساخت زیورآلات بکار میرود.
ابزار ساخت
آموزش ساخت نقره سازی
دم باریک: مهمترین ابزار در ساخت زیور آلات سنتی می باشد که جهت جفت وتخت و جمع کردن و حالت دادن بکار میرود.
قیچی مخصوص زرگری : این نوع قیچی فقط در زرگری جهت برش استفاده میشود.
پنس: گیره ای است جهت گذاشتن جوش روی اتصال ورق ومفتول بکار میرود .
تخته نسوز : جنس آن از گچ است و زیر کاری جهت جوشکاری است.
چکش فلزی: برای تخت وصاف کردن ورق و مفتول بکار میرود.
پولیش: نوعی جلا سنج است جهت پرداخت بکار میرود.
قالب: دوتکه فلز آهنی از پیش ساخته است که تصویر شیی در آن حکاکی شده است.
پرس: جهت شکل دادن شیی در قالب بکار میرود.
مینی فرز: سوهان برقی است که برای صاف کردن و از بین بردن اضافات شی ء بکار میبرییم.
حدیده کش: جهت باریک کردن مفتول فلزی به اندازه دلخواه بکار میرود.
چکش پلاستیکی: برای ظریف کاری شیی بکار میرود طوری که کار خط نخورد.
دینام پرداخت: : بعد از ذاغاب کاری خش و اضافه های فلز را با دینام پرداخت می کنند و هم چنین برای براق کردن مورد استفاده قرار میگیرد.
ادامه:
سوهان ریزو درشت : برای صاف کردن و لکه برداری استفاده میشود.
گیره: جهت گرفتن اشیا در هنگام جوشکاری بکار میرود.
انبر دم گرد: جهت درست کردن حلقه و جفت کردن بکار میرود.
دریل دستی : این ابزار برای حالت دادن به مفتول و پیچاندن و باد دادن آن بکار میرود.
چرخ دستی کوچک: برای حالت دادن به مفتول فلزی و ورق بکار میرود.
قلع: فلزی است با نقطه ذوب پایین ودر لحیم کاری جهت پایین آوردن نقطه ذوب بکار میرود.
مفتول برنج: فلزی سختر از مس که در واقع آلیازی از مس و روی و قلع و گاهی سرب است که جهت ساخت زیورآلات استفاده میشود.
مفتول مسی : مهمترین فلز در ساخت زیورآلات این منطقه است . نرم و قابل انعطاف است .
سندان : شمش یا ورق فلزی را روی آن قرار داده و چکش کاری میکنند.
سنگهای رنگی : در طبیعت سنگهای مختلفی به رنگهای گوناگون وجوددارد که با نام های خاصی مثلا عقیق در انواع مختلف ( سرخ / دلربا/ بلبلی / نارنجی متمایل به قرمز ) و یا فیروزه با رنگهای آبی سیر وروشن و سنگهای شیشه ای با رنگهای سبز وقرمز و قهوه ای و آبی سیر شناخته شده اند .
مواد اولیه لازم در ساخت زیور آلات سنتی :
آموزش ساخت نقره سازی
تنه کا، نوشادر ، ورق برنج ، مس ،ورشو، نقره، طلا .مفتول ( برنج،مس ، ورشو، نقره ، طلا،) جوش ،جوهر نمک ، جوهر گوگرد ، اسید سولفوریک، نقره، طلا، نگین .شوره قلعی ، بوره ، موم .
تنه کا : کلمه ازریشه فارسی یا سانسکریت است که در واقع همان بوره طبیعی یا بوراکس میباشد . پودر سفیدرنگی است که به آن آب اضافه کرده وبه صورت مایع استفاده میشود و جهت تسریع لحیم کاری بکار میرود .
جوش یالحیم : لحیم از آلیاژی نقره و مس و روی و قلع تهیه می گردد. نسبت ترکِیب بدین شکل است که در ازا هر واحد نقره پنج درصد واحد مس و مقدار اندکی روی و قلع اضافه کرده و همه آنها را ذوب و پس از قالب گیری چرخ کشی کرده و به صورت ورقه های نازک در می آورند و سپس آنها را به شکل دلخواه برش داده و برای لحیم استفاده می کنند .
بعضی از نقره کاران به جای قلع از کاتمنیوم استفاده می کنند .
ادامه:
نوشادر(N aHCO3) یا نمک:
جهت جوش کاری قلع و آب کردن نقره وزدودن ناخالصیها بکار میرود .
جوهر نمک یا اسید نیتریک (HNO3 ):
جهت تمیز کردن قطعات خبلی کثیف وذاغ آب دادن بکار میرود.
اسید سولفوریک ( H2SO4) :
همان تیزاب است که جهت لایه برداری فلز و تمیز و سفیدکردن محل جوش و از بین بردن اثرتنه کا و آبکاری برنج استفاده میشود . اسید سولفوریک در غلظت های متفاوت وجود دارد . برای رقیق کردن آن از آب استفاده میشود.
شوره قلمی یا نیترات پتاسیم (۳kno ) :
ترکیبی بی رنگو بلورین است که جهت تمیز کردن و شوره کاری و قرمز کردن طلاهای کم عیار ونقره استفاده میگردد.
بوره یا بوراکس یا استر اسید بوریک (Na2B 4O7 ) :
ملح سفید و خشک و بلورین است که مزه قلیایی دارد و مکمل شوره می باشد و جهت جوش طلا ونقره وشیشه سازی بکار میرود.
موم : جهت حدیده کشی وباریک کردن مفتول فلزی و دندانه ،دندانه نشدن آن بکار میرود.
مراحل ساخت زیورآلات
برش و حالت دادن اولیه
ابتدا ورق یا مفتول را از جنس برنج یا مسی انتخاب کرده و آن را در اندازه مورد نظر برش میدهیم .
بعد برای اینکه نرم شود آنرا حرارت میدهیم این عمل باعث استفاده راحت تر مشود .
با باد دادن سیم ها را در طرح های دو لایه وسه لایه به آنها شکلهای زیبایی بدهیم و با استفاده از میخ به آن حالت می بخشیم
روش جوشکاری
در این مرحله جوشها رادر اندازه های مختلف از جنس (برنج ، مس ) انتخاب میکنیم . قبل از این کار جوش را زیر دستگاه نورد قرار داده تاکاملا نازک شود و به وسیله قیچی آن را به قطعات ریز برش میدهیم. وقتی که محل اتصال مفتول و ورق را تعیین کردیم جوش را داخل آب تنه کاه میگذاریم و بعد محل اتصال را جوش میکنیم.
روش درست کردن آب تنه کاه
ظرف کوچکی را تقریبا پر آب میکنیم و یک چهارم ظرفیت ظرف را پودر تنه کاه میریزیم وآن را روی چراغ گاز حرارت میدهیم تا کاملا حل شود .میزان حرارت بستگی به کوچکی و بزرگی و نازکی کار دارد، برای این کار نیش شعله کش را عوض کرده و از نیش با حرارات کم یا زیاد استفاده کرده و محل اتصال مفتول و ورق را آنقذر حرارت میدهیم تاسرخ شود و جوش جمع شود و به شکل توپک کوچک در آید . بعد برای روانتر شدن و بهتر جوش خوردن مقدار کمی پودر تنه کاه را روی محل اتصال میریزیم .بعد این عمل دیگر اجزا نیز جوش میکنیم.
فرز کاری
دراین مرحله قطعات جوش داده و آماده رابه هم وصل می کنیم و کارهای آماده را با فرز کار و سوهان و سمباده کشی تینر میکنیم وجاهای جوش واضافه های کار را به وسیله مینی فرز و فرز میکشیم. این کار را برای برطرف کردن لکه ها در حین جوشکاری انجام می دهیم .
زیر سازی
بعد از فرز کاری کار، میتوان با زیرسازی تمام سیاهی واضافه های تنه کا را از بین برد . برای این کار ابتدا به وسیله ذاغاب که شامل جوهر نمک یا جوهر گوگرد رقیق شده است کار ها راتینر میکنیم ، روش کار این است که فلز را مفداری حرارت میدهیم تاگرم شود وبعد داخل محلول ذاغاب می گذاریم ویه مدت پنج الی ۱۰ دقیقه بستگی به تینری و کثیفی کرا ونوع فلز دارد بعدکار را از داخل ذاغاب خارج می کنیم وفورا آن را داخل آب می گذاریم وبعد میتوان پس از خارج کردن کار آن راپرس کاری کردوبه وسیله یک فرچه مخصوص آن را خشک میکنیم .
آبکاری
در دو روش دست ودستگاه انجام میشود . آبکاری برنجه فقط مخصوص فلز برنج است وبه وسیله اسیدسور لفوریک ( تیزاب سلطانی ) درست میشود .که ابتدا کار آماده شده را به تکه ای سیم می بندیم وداخل محلول تیزاب به مدت حدودا پنج ثانیه قرار هدهیم و فورا آنرا بیرون آورده وداخل آب و بعد داخل خاک اره (آرد مشار ) می گذاریم تا کاملا اجزا وسوراخهای آن خشک شود . خاک اره باعث براق شدن کار میشود .روش آبکار ی طلا و نقره: برای درست کردن آب نقره ویا طلا ابتدا فلزرا با اسید سولفوریک را ذاخل یک بشر(ظرف آزمایشگاهی) حرارت میدهیم تا تمام ناخالصی های فلز از بین رفته وکاملا پاک شود و بعد با آب سیانور به ازای هر نیم لیتر آب مقطر یک مثقال سیانور ویک مثقال فلز میگذاریم وبعد از اینکه با هم مخلوط شدند به مدت ۲۴ ساعت نگه میداریم تا کاملا مواد جذب هم شوند وبعد مورد استفاده قرارمی دهیم، برای آبکاری طلا وتقره ابتدا آب نقره وطلا راداخل یک ظرف استیل میریزیم و کمی گرم میکنیم وبعد کار راداخل آن میگذاریم و تکان میدهیم تا کار کاملا آب بگیرد و بعد خارج کرده و برس کاری میکنیم و یک بار دیگر کار را داخل آب نقره سرد میگذاریم و تکان میدهیم و بلافاصله در میآوریم و داخل خاک اره میگذاریم تا براق وخشک شود.
مرحله نگین کاری: بعد از آبکاری نوبت به نگین کاری میرسد که نگین را به وسیله چنگک باچسب به محل مورد نظر چسب میکنیم. شیی آماده استفاده است .
رعایت نکات بهداشتی وایمنی در حین کار:
آموزش ساخت نقره سازی
چون در ساخت زیورالات با مواد شیمیایی زیاد سرو کار داریم. لذا برای پیشگیری از حادثه نکات زیر ضروری است .
۱- فضای مورد استفاده (یا کارگاه ) باید بزرگ وکافی باشد
۲- چون از مواد شیمیایی استفاده میگردد کارگاه باید به تهویه قوی مجهز باشد که جریان هوا براحتی صورت گیرد .
۳- زرگران باید به ماسک / عینک / دستکش / چکمه / لباس کار مجهز باشند .
۴- همیشه قبل از کار وبعد ازپایان کاروسایل برقی وگازی کاملا بررسی وکنترل گردد.
۵- تعداد افراد متناسب با کار باشد که در حین کار ازدحامی ایجاد نگردد .
۶- ذقت در استفاده از مواد شیمیایی ووسایل گازی بسیار لازم است برهمین اساس فرد باید با آسو دگی خاطر به کار بپردازد.
روش ساخت زیورآلات نقره با استفاده از قالب
آموزش ساخت نقره سازی
قالبگیری مدل بهعنوان رایجترین روش ساخت زیورآلات نقره شناخته میشود. بهطور خلاصه در اولین گام مدل کامپیوتری، خمیری یا چوبی اکسسوری موردنظر آماده شده و سپس در یک یا دو مرحله فرایند قالبگیری انجام میگردد.
با اضافه کردن نقره مذاب و فرایند سردسازی، انگشتر، دستبند، گردنبند و… نقره آماده میشود.
در گام نهایی قطعات نقره با زدن پولیش، آبکاری و متصل ساختن نگین و قفل بست آماده به بازار ارائه میگردند.
۱- خرید نقره
تولیدکنندگان زیورآلات نقره بسته به حجم و میزان تولید از شمش، پودر و… استفاده مینمایند. تفاوت اساسی تنها در میزان دمای موردنیاز برای ذوب فلز، حجم پاتیل آبکاری و بعضا انجام مرحله افزایش خلوص خلاصه میشود.
خرید نقره برای تولید زیورآلات معمولا از بنکدار، توزیعکنندگان عمده، تالارهای کارگزاری و… انجام میپذیرد. معمولا قیمت خرید شمش یا پودر نقره از واسطهها تفاوت چندانی با یکدیگر نمیکند. بااینحال معمولا هر تولیدکننده با یک توزیعکننده مشخص بهصورت بلندمدت همکاری دارد.
نکته قابلتوجه
اینکه در بازار خریدوفروش عمده نقره نیز، اعتبار ارزش بیشتری نسبت به پول نقد دارد! چراکه برخی توزیعکنندگان تنها با یک تماس میزان نقره موردنیاز تولیدکننده را به وی تحویل نموده و چند هفته بعد نسبت به تسویه صورتحساب اقدام میکنند.
خرید آتی نقره نیز بهعنوان راهکاری هوشمندانه برای جلوگیری از افت ارزش سرمایه تولیدکنندگان و اطمینان توزیعکنندگان این فلز گرانبها، از جریان درآمدی خود به کار گرفته میشود. برای خرید آتی مبلغی بهصورت پیشپرداخت توسط خریدار به فروشنده تحویل میشود. در موعد مقرر فروشنده با اخذ الباقی مبلغ تعیینشده نقره را به تولیدکننده ارائه میکند.
۲- مدلسازی زیورآلات
برای مدلسازی کامپیوتری، پساز تهیه اسکچ کاغذی و بررسی همهجانبه آن طرح سهبعدی اکسسوری آماده میشود. پس از اعمال اصلاحات لازم روی مدل سهبعدی کامپیوتری جواهرات، قطعه موردنظر به کمک دستگاههای چون پرینتر سهبعدی، فرز سیانسی و… تولید میشود.
طراحی نقره
در مدلسازی دستی پس از طراحی قطعات زیور زینتی، یک قطعه چوب، فوم یا… بامهارت بسیاری توسط دست و دستگاههای ساده همچون فرز تراشیده میشود. متاسفانه در این شیوه هرگز نمیتوان بهدقت طراحی با کامپیوتر دستیافت.
ادامه:
۳- ساخت درخت مدل
بهمنظور سهولت در قالبگیری مدل تولیدشده و رساندن تولید به حد مطلوب، تعداد زیادی از قطعات تولیدشده از مدل را در ابعاد گوناگون کنار یکدیگر قرار میدهند. شکل نهایی شباهت زیادی به یک درخت با شاخههایی دارد که همان قطعات اولیه مدل هستند.
درخت نقره
۴- ساخت قالب
در این مرحله درخت مدل را قالبگیری مینمایند. ماده مورداستفاده بسته به میزان ظرافت طرح، تعداد دفعات موردنیاز برای استفاده از قالب و… متفاوت است. بااینحال معمولا از گچ یا موم مخصوص جواهرسازی در مقیاسهای کارگاهی استفاده میشود.
قالب
۵- قالبگیری
عملا مرحله نهایی کار ساخت زیورآلات نقره محسوب میشود. نقره مذاب را به روشهای مختلف به قالب وارد نموده و تا سردسازی آن صبر میکنند. درصورتیکه مراحل قبلی عملیات بهدرستی انجام پذیرفته باشد و مواد مذاب به شیوه صحیح به قالب اضافه شوند، نتیجه قابل قبولی به دست میآید.
قالب گیری
۶- پولیش زنی
بعد از جداسازی قالب از روی قطعه ساخت شده، محصولی کاملا مشابه با درخت مدل ساخته شده رویت میگردد. هر قطعه با دقت از روی درخت جداشده و قطعات باقیمانده برای آبکاری مجدد به قسمت ذوب بازگشت داده میشود.
تمام قطعات ساختهشده شامل انگشتر نقره، پلاک نقره، گیره کروات نقره و… باید بهدقت پولیشکاری شوند تا اثر زائدههای اضافی روی آنها از بین برود. در برخی موارد، قطعات ساختهشده توسط ابزارهایی چون فرز، قلم حکاکی و یا ارهمویی تکمیل میشوند.
۷- آبکاری
فلز نقره بسته به میزان خلوص نسبتا سریع اکسید میشود و رنگ تیرهای به خود میگیرد. عده کثیری نسبت به تغییر رنگ نقره نظر مساعدی ندارند. ازاینرو معمولا تمام کارگاههای تولید جواهرات پس از ساخت و قالبگیری زیورآلات آنها را آبکاری مینمایند. برای این کار هر قطعه اکسسوری بهوسیله فرایند ساده الکتروشیمیایی نسبت به اکسید شدن مقاوم میشود.
۸- مخراج کاری و قرار دادن نگین
روی زیورآلاتی که نیاز به نگین دارند، قطعات سنگ با دقت نصب میشود. بسته به قیمت، اندازه و نوع نگین در این مرحله از انواع مختلف چسب یا فرایند پیچیده مخراج کاری استفاده میگردد. پسازاین گام، میتوان زیورآلات آماده را روانه بازار نمود.
روش ساخت زیورآلات نقره با ورق
۱- خرید ورق نقره یا زیور نیمه آماده
در این مرحله ورق نقره با قطر و اندازه مناسب خریداری میگردد. در مقیاس کارگاهی معمولا شیتهای بزرگ تهیهشده و سپس با ابزار مناسب در اندازههای از پیش تعیینشده برش داده میشود.
زیورآلات نیمه آماده همچون دستبند یا گوشواره نقره نیمه آماده از کارگاههای تولید جواهرات بهصورت عمده و در سایزهای گوناگون خریداری میشود.
۲- تهیه الگو
به نسبت ساخت مدل، تهیه الگو بسیار سادهتر است. طرح اولیه الگو روی کاغذ کشیده شده یا پرینت گرفته میشود. سپس با چسباندن آن روی ورق یا نمونه نیمه آماده محدوده برشکاری تعیین میگردد.
۳- برشکاری
به کمک ارهمویی خطوط مسیر الگو از روی ورق برش داده میشود. در این روش تجربه و در اختیار داشتن ابزار مناسب حرف اول و آخر را میزند.
ساخت نقره
آموزش ساخت نقره سازی
۴- سمباده کشی و نرم کردن گوشهها
پس از برشکاری قطعه زیور موردنظر، گوشههای کار باید بهدقت توسط سوهان یا سمباده نرم شود. این مرحله نیاز به تخصص چندانی نداشته، ازاینرو معمولا توسط افراد تازهکار یا مبتدی در کارگاه انجام میگیرد.
۵- پولیشکاری و آبکاری
زیور ساختهشده بهمنظور جلای هرچه بیشتر در برخی موارد به کمک دریل و پد سمباده یا ابزار نظیر آن پولیش داده میشود. در بسیاری موارد پس از یک مرحله پولیشکاری سریع برای جلوگیری از تغییر رنگ نقره آبکاری صورت میگیرد.
پسازاین مرحله عملا اکسسوری میتواند روانه بازار شود. هرچند در برخی زیورآلات اره کاری شده نیز برای زیبایی بیشتر از نگین استفاده میشود.
۶- مخراج کاری و چسباندن نگین
در این مرحله معمولا نگینهای نیمه قیمتی یا مصنوعی روی زیور آماده قرار میگیرند. هرچند برخی از جواهرات تمام دستساز بهوسیله نگینهایی چون زمرد و یاقوت تزئین شده و مخراج کاری میشوند.
روش ساخت زیورآلات با مفتول
این روش جزو قدیمیترین راهکارهای ساخت زیورآلات به شمار میآید. برخلاف سایر روشها میتوان بدون هیچ الگوی از پیش تعیینشدهای نیز نسبت به ساخت قطعه موردنظر اقدام نمود. از سوی دیگر عدم نیاز به تجهیزات پیشرفته و گرانقیمت و ساده بودن روش تولید زیورآلات بهعنوان متدی ساده، توسط هنرجویان و برخی اساتید بهکار گرفته میشود.
بااینحال زیورآلات نقره تولیدشده در این متد ازنظر زیبایی بصری نیز جایگاه فوقالعادهای داشته و فروش نسبتا بالایی دارند. قیمت سرویس نقره ساخته شده، توسط این روش را بیش از هر چیز میزان زمان بهکاررفته روی ساخت آن تعیین میکند.
روش ساخت زیورآلات نقره بهوسیله پرینترهای سهبعدی
مدرنترین روش ساخت زیورآلات نقره در جهان استفاده از پرینترهای سهبعدی مخصوص فلزات است. در این روش پس از پایان طراحی جواهرات مدل اولیه بهوسیله پرینتر سهبعدی آمده میشود. در گام بعدی همانند روش قالبگیری مراحلی چون سمباده زنی، آبکاری و… انجام میشود.
هرچند در حالحاضر دقت بسیار بالایی در این روش تولید جواهرات وجود ندارد؛ اما به کمک آن میتوان طرحهایی بسیار خلاقانه و مدرن را به بازار مصرف ارائه نمود.
پرینتر سه بعدی
روش ساخت زیورآلات نقره بهوسیله دستگاه لیزر
مهمترین عامل موفقیت این روش در ساخت زیورآلات نقره، سرعت بسیار بالای کار و قیمت تمامشده بسیار پایین است. طراحی هر قطعه تنها یکبار توسط کامپیوتر انجامگرفته و سپس بهوسیله دستگاه لیزر برش داده میشود. برخی تولیدکنندگان عمده زیورآلات نقره در جهان با تلفیق دستگاه لیزر با ماشینآلات سمباده زنی و… به تولید چند میلیون قطعه در سال دستیافتهاند.
لیزر
تولید زیورآلات نقره دستساز
معمولا قطعات بسیار خاص و گرانقیمت زیورآلات توسط اساتید قلمزنی و… تولید میگردند. انگشتری نقره نیمه آماده با عیار ۹۵ از کارگاههای تولید جواهرات خریداریشده و سپس مراحلی چون شکلدهی و قلمزنی روی آنها انجام میشود.
اجرت ساخت
زیورآلات سیلور دستساز بسیار بالا بوده، گاه به چند برابر قیمت تمامشده نقره میرسد. افزون بر زمان ساخت، وزن نهایی کار، میزان ظرافت بهکاررفته در تولید انگشتر یا گردنبند دستساز نقره، میزان شهرت سازنده و برند تولیدکننده آن تاثیر به سزایی در قیمت تمامشده دارد.
روش مهندسی معکوس در ساخت زیورآلات نقره
در این متد نسبتا جدید، برندهای معتبر تولید زیورآلات نظیر مد و کلاس به کمک دستگاههای اسکن سهبعدی از نمونه اولیه الگوبرداری نموده، سپس مراحل قالبگیری را انجام میدهند. در برخی موارد نیز، قطعه زیور آمادهای که توسط برندهای معروف جواهرات نظیر کارتیه تولید گردیده، خریداریشده و سپس مستقیما قالبگیری میشود.
مهمترین مزیت این روش تولید
کاهش بسیار معنادار قیمت تمامشده کالا و دسترسی مشتریان به مدلهای روز جواهرت با کمترین قیمت بر شمرده میشود.
طرح نقره
آموزش ساخت نقره سازی
روشهای مرسوم در تولید قطعات زیورآلات
۱- انگشتر نقره:
انگشتر نقره معمولا بهوسیله قالبگیری ساخته میشود.
مهمترین مزیت قالبگیری در تولید این کالا، قیمت پایین تمامشده اجرت ساخت و وزن کمتر آن است.
۲- دستبند نقره:
در سالهای اخیر استقبال ویژهای از دستبندهای نقره بافتهشده از مفتول یا اره کاری صورت گرفته است، بنابراین تولیدکنندگان عمده جواهرات نیز در تولیدات خود از این دو روش استفاده مینمایند.
۳- گردنبند نقره:
گردنبند نقره جزو جواهراتی است که اغلب بهوسیله قالبگیری تولید میشود.
نقره
آموزش ساخت نقره سازی
۴- گوشواره نقره:
نهتنها شرکتهای بزرگ بلکه تولیدکنندگان خرد و افراد خلاقی که درزمینه تولید زیورآلات فعالیت مینمایند؛
برای تولید گوشواره نقره دست به خلاقیتهای ویژهای میزنند.
بهگونهای که هیچ روشی برای تولید آن نسبت به سایر روشها برتری ندارد.
۵- سرویس نقره:
تقریبا تمامی سرویسهای نقره موجود در بازار بهوسیله قالبگیری ماشینی ساخته میشوند.
۶- نیم ست نقره:
افزون بر قالبگیری روی برخی نیمستهای قیمتی، از هنر دست اساتید برجسته استفاده میشود.
۷- پابند نقره:
دو روش قالبگیری ماشینی و برش لیزری از محبوبیت بیشتری برای تولید پابند برخوردار هستند.
۸- دکمهسردست و گیره کروات نقره:
برای پایین نگاهداشتن قیمت تولید این کالا
تقریبا تمام تولیدکنندهها از روش قالبگیری ماشینی برای تولید آنها استفاده میکنند.