چگونه روابط اجتماعی قوی داشته باشیم
چگونه اجتماعی باشیم؟ چگونه روابط اجتماعی خوب داشته باشیم؟ چگونه با دیگران خوب برخورد کنیم؟ چگونه یک فرد اجتماعی باشیم؟در این مقاله بیشتر به برقراری یک رابطه خوب اجتماعی و همچنین برقراری یک رابطه اجتماعی خوب خواهیم پرداخت که در صورت انجام موفق آن و کسب مهارت ها در برقراری این رابطه اجتماعی قوی شما شاهد نتایج بی پایان آن بر زندگی شخصی، کار و .. خواهید بود. ثمرات یک رابطه اجتماعی خوب بی پایان هستند که در این بحث نمی گنجد. اجازه دهید صحبت را کوتاه کرده و به سراغ آموزش مهارت های برقراری یک رابطه اجتماعی قوی برویم. در این مقاله به شما آموزش خواهیم داد که چگونه می توانید روابط اجتماعی قوی و خوبی داشته باشید. با ما همراه باشید.
۱-صریح و صادق باشید
سعی کنیم در روابط اجتماعی خود با دیگران صریح و صادق باشیم، در گفته های خود صریح و صمیمی باشیم و از هر نوع ابهامی اجتناب کنیم، چون اگر منظور خود را با صراحت بیان نکنیم طرف مقابل ما به اشتباه می افتد و به حدس و گمان متوسل می شود و از واقعیت دور می گردد.
۲- احساسات خود را بیان کنید
با احساس خود روراست باشیم، سعی کنیم مشکلات زندگی و احساساتی که داریم، با همسر و شریک و با طرف مقابل خود در میان بگذاریم. حتی اگر گمان کنیم که باعث ناراحتی آنها می شود. اگر می خواهیم با طرف مقابل خود ارتباطی معقول و منطقی بر پایه تفاهم داشته باشیم، بهترین روش روراست بودن و احساس خود را با وی در میان گذاشتن است. اگر مشکلی را حل نشده باقی بگذاریم و یا موضوعی را که بررسی و گفتگو درباره آن الزامی است به میان نکشیم، مثل این است که دمل چرکین و دردناکی را سر جایش گذاشته و به حال خود رها کرده باشیم.
۳- زمینه مشترک و نکات مشابه را بیابید
در جستجوی زمینه های مشترک باشیم، سعی کنیم در ارتباطمان بیشتر نکات مشترک و مشابه را پیدا کنیم. اهداف و نیازها و نگرانی ها را از نظر او نگاه کنیم و برای اینکه شرایط طرف مقابل را درک کنیم باید امور او را از دید و نظر او ببینیم و با پرس و جو از اموری که باعث نگرانی او شده، متوجه گردیم، همین نکات مشترک زمینه های مساعدی هستند که زمینه همدلی و وحدت و تفاهم را بر روی آن می توان بنا کرد؛ عبارتی مثل: (من و تو هر دو همین را می خواهیم) را می توان بیان نمود.
۴- شنونده خوبی باشید
شنونده خوبی باشیم و گوش کردن را یاد بگیریم. گوش کردن به سخن و کلام دیگری موجب می شود تا شخص در نهایت آرامش خیال، به طور واقع، نیت قلبی و احساسات خود را با ما در میان بگذارد و برایمان احترام قائل شود و همچنین آماده شنیدن نظرات ما شود.
۵-همدلی و همدردی کنید
سعی کنیم با اشخاص احساس مشترک داشته باشیم. شادی او را شادمانی خود به حساب آوریم و موقعی که او احساس غم می کند ما نیز با او همدرد و هم غم شویم و بالعکس. تلاش و کوشش ما این باشد که با سیستم حسی فرد ارتباط برقرار کنیم.
۶- به شیوه مناسب مخالفت کنید
یاد بگیریم که چگونه بدون بحث و جدل های مخرب، مخالفت خود را نشان دهیم، جرو بحثها غالباً با بلند کردن صدا، داد و فریاد و خشم و غضب همراه است. بحث و جدلها تا حدود زیادی تحت تأثیر گرایشات و خلق و خوی افراد درگیر مباحثه قرار می گیرد. اکثریت مردم فاقد روحیه خود پسندانه افراطی هستند. به این علت با تسلطی که بر نفس خود دارند می توانند از درگیری و اهانت خودداری کنند. بهترین راه مقابله با کسی که می خواهد شما را خشمگین کند تا از کوره در بروید، برگزیدن روش سازنده به جای عکس العمل و روش مخرب و منفی است که او به آن توسل جسته است.
۷- شخصیت افراد را در نظر بگیرید
باید ببینیم طرف مقابل ما چه شخصیتی دارد، برون گراست یا درون گرا. برای صمیمیت با درون گرایان باید ببینیم چه ایده ها و ارزشهایی برای آنها اهمیت دارد و آنگاه بکوشیم تا با توجه به چارچوبهای ذهنی شان با آنها رفتار و صحبت کنیم و بالعکس. برای همدلی با برون گرایان به آنها نشان دهیم که آنچه می گویند و عمل می کنند با اندیشه و رفتار مردم هماهنگ است.
۸- عزت نفس خود را تقویت کنید
برای تقویت عزت نفس خودمان باید با بررسی و تحقیقی عمیق از دنیای پیچیده درون خود آگاه شویم. به کاستی هایمان پی ببریم. جهت گیری هایمان را در قبال رویدادهای مردم و شرایط گوناگون بشناسیم و به فکر اصلاحشان باشیم و با کمک حرمت نفس و ارزشی که برای خودمان قائل هستیم حق انتخابمان چند برابر شده و ارتباطمان با دیگران به نحو چشمگیری بهبود می یابد.
۹- احساس طرف مقابل را محترم بشمارید
همواره رفتاری احترام آمیز داشته باشیم و احساس طرف مقابلمان را محترم بشماریم، کوچک کردن همدیگر، به خصوص درحضور دیگران، در مناسبات و روابط، اثر تخریبی دارد، رفتار توأم با ظرافت و ملایمت نه فقط شامل رفتار مودبانه می شود، بلکه صفا و صداقت واقعی و اعتماد کامل را نیز در بردارد.
۱۰– سکوت کنید
سکوت پیامی اعجازگر در امر ارتباط و یکی از جنبه های مهم ارتباط است، مشروط بر اینکه حاوی پیامی باشد. سکوت می تواند در مناسبات انسان ها عشق، رضایت، خشنودی، تفاهم دوسویه و احساس ها را منتقل سازد.
۱۱- در موعظه افراط نکنید
منظورمان را به صورت سخنرانی و نصیحت خشک و خالی بیان نکنیم. موعظه می تواند جنبه افراطی و مخرب در روابط اجتماعی داشته باشد و ما باید سعی کنیم حد اعتدال را نگاه داریم و برای سخنانمان ارزش قائل شویم و جایی که از ما نظر می خواهند، نظر بدهیم.
۱۲- موقعیت شناس باشید
یاد بگیریم که چه وقت شوخ و چه وقت جدی باشیم، هیچگاه طرف مقابلمان را دست نیندازیم، از گفتن جملات و کلماتی که بار اخلاقی و فرهنگی مناسبی ندارند در بیان منظورمان خوداری نماییم، شوخی کردن باید با توجه به موقعیت و زمان خاصی باشد.
۱۳-سیستم روحی افراد را بشناسید و از آنها تقلید کنید
برای این کار باید به دقت به افراد چشم بدوزیم و به سخنان آنها به دقت گوش فرا دهیم و ببینیم غالباً از چه نوع کلماتی استفاده می کنند؛ آنگاه با استفاده از همان نوع کلمات، تقلید از لحن صدا و حالات و حرکات چشم ها به گونه ای که با نحوه فکر و عملکرد ذهنی شان مطابق باشد، با آن ها رفتار کنیم.
۱۴- قول و عملتان یکی باشد
سعی کنیم قول و عملمان یکی باشد. هنگامی که خودمان برای گفته های خود ارزش قائل نیستیم، چه انتظاری می توان داشت که دیگران قولها و سخنان ما را محترم بشمارند. هنگامی که قول می دهیم کاری را انجام دهیم، سعی کنیم آن را به مرحله عمل برسانیم و اگر ناتوان در انجام آن هستیم هرگز خود را مکلف به وعده ای که از عهده آن بر نمی آییم، نکنیم؛ روراست و صادقانه بگوییم نمی توانیم. پس برای اینکه دیگران را به خوبی درک کنیم باید بتوانیم اطلاعات را به خوبی از آنها کسب کنیم و این امر منوط به توانایی ما در دقیق گوش کردن، دقت نظر، همدلی، طرح سؤالات مفید و سودمند و احترام متقابل است. احترام با سیستم حسی فرد دیگر، مشاهده همه چیز از نگاه او و سر در آوردن از نیازها و علایقش به ما کمک می کند که اطلاعات را به نحوی دریافت کنیم که به سهولت قابل فهم و هضم باشد. دو عامل اساسی ارتباط، همان درک شدن و درک کردن است. زندگی یک مسابقه صرف نیست، می توانیم با اشخاص به گونه ای رفتار کنیم که هرکس خود را یک برنده در نظر بگیرد و احساس پیروزی کند.
شرایط پیروز شدن یکی و باختن دیگری هرگز به نفع کل نیست. همگام شدن نه تنها روی دیگران، بلکه روی ما نیز تأثیر قابل ملاحظه ای بر جای می گذارد. وقتی با دیگران همگام می شویم در واقع به دورن آنها می رویم و در ذهن آنها جای می گیریم و در ارتباطمان باید سعی مان در افزایش و ارتقاء بیش از بیش این رفتارها باشد و در نتیجه تجربه ای از آنها پیدا کنیم. همگام شدن موثر به ما امکان می دهد با دیگران برخورد همدلانه و به یاد ماندنی داشته باشیم.
چکیده
اگر در جمعی حضور پیدا کنید اولین کسانی که توجه شان را به شما جلب می کنند افرادی با روابط عمومی بالا هستند. ارتباط برقرار کردن با دیگران برای بعضی افراد کار بسیار راحتی است و بالعکس بعضی افراد برای سلام کردن ساده هم بسیار کمرو و خجالتی هستند اما باید این واقعیت را پذیرفت که این افراد در بسیاری از مواقع از محیط های اجتماعی طرد می شوند و گاهی موقعیت های شغلی بسیاری را از دست می دهند. با انجام برخی تمرینها میتوانیم روابط اجتماعی موفق داشته و به مرور زمان نیز در این توانایی مهارت بیشتری پیدا کنیم. در این مقاله به برخی از این راهکارها اشاره کردیم.