بازاریابی مبتنی بر شبکه های اجتماعی
بازاریابی مبتنی بر شبکه های اجتماعی چیست؟ و بازاریابی در این شبکه ها به چه صورت است؟ در این مقاله به دنبال پاسخ دادن به این سوالات و آشنایی با شبکه های اجتماعی هستیم.
همه ي مردم در زندگي خود با بازاریابي در ارتباط اند. بازاریابي فرایندي است که از طریق آن استاندارد زندگي مردم توسعه یافته است. تعداد زیادي از افراد فكر ميکنند که بازاریابي با فروش یكي است، اما در حقيقت فعاليت بازاریابي قبل و بعد از عمل فروش نيز انجام مي شود. بازاریابي عملاً فعاليت هاي زیادي مانند (تحقيقات بازاریابي، توسعهی کالا، توزیع، قیمتگذاری، فروش شخصي و…(را شامل ميشود و هدف آن تأمین نيازهاي خریداران و همزمان نيل به اهداف سازماني است (ایمان خانی ،1387).
تعبير قدیمي بازار به معناي محل ارتباط چهره به چهرهی مشتري و فروشنده و مكاني براي تلاقي عرضه و تقاضا بين آنهاست. در دنياي امروز با مجموعه تحولات و پيشرفت هاي صورت گرفته در آن براي خرید و فروش به حضور فيزیكي دو طرف در یک مكان واحد نيازي نيست، بلکه با گسترش وسایل و امكانات، جریان کارها ساماندهی مي شوند اینترنت سرعت همه این فرایندها را افزایش داده و مرزهاي جغرافيایي را در هم نوردیده و بهویژه در انتظارات مصرفکننده که نقش عمدهای در خردهفروشیها دارد تحولاتي به وجود آورده است.
بازاریابی در شبکه های اجتماعی
اینترنت از مهمترین و بحثانگیزترین موضوعات در تجارت و آموزش بازرگاني است. سرعت توسعهی بازاریابي اینترنتي بسيار بالاست، بهطوریکه با کندي تحقيقات و انتشار نتایج آن هم سنگ نيست. مشخص است که بنيادهاي تجاري بهسرعت در حال تحول و استقرار در نقاط پویاي جدید است و لذا اینترنت را باید از پر دامنه ترین رسانه ها دانست که تغييرات بیشماری در حوزه بازاریابي و توسعه ایجاد کرده است.
این قابليت ها بسياري از حوزهها را در بازاریابي تحت تأثير قرار داده است که از آن جمله مي توان به بخشبندی و هدفگذاری، قیمتگذاری، خدماتدهی به مشتري و مدیریت روابط مشتري، بستهبندی، ارتباطات بازاریابي، پيشبرد، کانال توزیع و زنجيره ي ارزش، بازاریابي جهاني و علامت تجاري اشاره کرد ( حسيني و همكاران، 1387).
قرار دادن محصول یا برند در مقابل دیدگان میلیونها کاربر فعال در شبکههای اجتماعي راهبرد بازاریابي در شبكه هاي اجتماعي است. شبكه هاي اجتماعي پلتفرمهایی براي شرکت ها فراهم مي کنند تا پیامهای خود را در آنها قرار دهند و در مورد کسب و کار زمزمههایی به وجود آورند و درنهایت به نتایج سریعتری در برنامهی بازاریابي خود دست یابند، بهعلاوه این راهكار بر کيفيت لينک هاي ورودي وبسایت میافزاید، ترافيک وبسایت را بالا میبرد و به شرکت ها امكان ميدهد تا بر فرایند ایجاد تصویر از برند شرکت کنترل بيشتري داشته باشند.
شبکههای اجتماعي این روزها حرف اول را در محيط وب میزنند، شبکههایی که حتي ميزان بازدید و جذب کاربران جهاني از آنها به قدری زیاد است که در جایگاه بالایی قرارگرفتهاند؛ شبكه یاهو «و» گوگل دو سایت معروفاند که بالغبر یک ميليارد نفر از مردم جهان هماکنون از اعضاي فعال آن هستند. ظهور و فراگير شدن این شبکهها به تبع باعث شده است تا بسياري از قواعد و روشهای مرسوم در محيط وب دستخوش تغيير شوند (Donnelly et al.2004)

بازاریابی مبتنی بر شبکه های اجتماعی
شبکههای اجتماعي بدون توجه بهاندازهی شرکت ها مي توانند ارزش برند هر شرکتي را تنها با لایک زدن بالا ببرند. معمولاً شش ماه طول ميکشد تا به نتایج حاصل از SEO دستیافته و ميزان بازدید از سایت افزایش یابد. از دیگر راهكارهای سریع استفاده از شيوه هاي بازاریابي شبكه هاي اجتماعی تعامل مردم در شبکههای اجتماعي است، شرکت ها با فعاليت هاي اجتماعي که در شبكه هاي اجتماعی خوددارند
میتوانند میزان بازدید را بهصورت آنلاین افزایش دهند. شبكه هاي اجتماعي ترافيک بینهایت بالایي ایجاد مي کنند. تبليغات و بازاریابي هاي اینترنتي را مي توان دو مقولهای دانست که با ظهور شبکههای اجتماعي خيلي سریع دست خوش تغييراتي شدهاند. درباره شبکههای اجتماعي و ميزان تأثيرگذاري آنها در بازاریابي بحثهای زیادي شده است.
بسياري از سازمانها در فیسبوک، توییتر و سایر شبكه هاي اجتماعي مجازي صفحات مخصوص به خود ایجاد کردهاند. اگرچه بسياري عقيده دارند ارزش حرفي که دهانبهدهان ميان مشتریان ميگردد، بسيار زیاد است، اما ارزش واقعي شبكه هاي اجتماعي هنوز بهطور کامل شناختهنشده است. البته کارشناسان و فعالان این بخش همچنان معتقدند که شبکههای اجتماعي الزاماً روشهای قبلي را به شكل کلي از بين نبردهاند، بااینحال عنوان میکنند که گسترش ضریب نفوذ این شبكه ها در آینده ممكن است شیوههای جدیدتري در این بخش به وجود آورد (Ahsan and Soheil,2010).
رسانههای اجتماعی برتر در سال 2015 میلادي:

در ذیل رسانه های اجتماعی برتر سال 2015 آورده شده است:
فیسبوک:
بزرگترین رسانه اجتماعی با شمار بسیاري از کاربران فیسبوک میباشد. بیش از یکمیلیون کسبوکار کوچک و متوسط در فیسبوک به تبلیغات میپردازند و تخمین زده میشود که شرکتهاي بزرگتر چیزي بیش از یکصد میلیون دلار سالانه بابت آگهی در فیسبوک میپردازند (سجادی و همکاران، 1394).
توییتر:
توییتر ازآنجهت محبوب است که به نشر خبر و حرف کاربران در قالب دوئیت میپردازد. این سایت به انقلابی درزمینه رسانههاي اجتماعی دستزده است. تقریباً 81 درصد درآمد آگهیهاي توییتر از تلفن همراه به دست میآید و هزینه تخمینی روند ارتقایی 24 ساعته در توییتر 200000 دلار است (سجادی و همکاران، 1394).
لینکداین:
لینکداین به ساخت شبکههای حرفهای و تعامل با سایر کاربران یاري میرساند. بزرگترین شبکه حرفهای جهان و بهمنظور بسط و رشد حرفهها و مشاغل ایجادشده است. امروزه لینکداین بیش از 332 میلیون کاربر دارد و در هر ثانیه دو کاربر به تعداد آنها افزوده میشوند، موضوعی که براي بازاریابان بسیار جذاب است (سجادی و همکاران، 1394).
گوگل پلاس:
این سایت ماهانه 300 میلیون کاربر فعال دارد و براي بازاریابی رابطهای به کار میرود. بیش از 53 درصد تعامل مثبت میان کاربران گوگل پلاس و برندها وجود دارد (سجادی و همکاران، 1394).
یوتیوب:
انتظار میرود یوتیوب در سال 2016 درآمد خالصی بالغبر 5/6 میلیارد دلار داشته باشد. در حال حاضر در هرماه 6 میلیارد ساعت ویدئو در یوتیوب تماشا میشود و روزانه یک میلیارد ویدئو نیز بر روي تلفنهاي همراه مشاهده میشود (سجادی و همکاران، 1394).
پینترست:
سایت بازاریابی پینترست نیز رسانه اجتماعی دیگري است که به رشد سریع برندها کمک میکند. پینترست بیش از 70 میلیون کاربر دارد که از میان آنها 80 درصد بانوان و 20 درصد آقایان هستند. بیش از 9 میلیون نفر نیز حسابهای پینترست خود را به فیسبوک متصل کردهاند (سجادی و همکاران، 1394).
اینستاگرام:
بازاریابان از سودمندي اینستاگرام آگاه بوده و از آن براي بازاریابی محصولات و خدمات خود بهره میگیرند. از اینستاگرام به شکل گستردهای براي بازاریابی کسبوکار استفاده میشود (سجادی و همکاران، 1394).
تامبلر
این بستر بلاگ خرد براي اشتراك عکس، ویدئوی، فایلهای صوتی، جملات بزرگان، متن یا هر آنچه دلتان در بازار بخواهد به کار میرود. بیش از 420 میلیون کاربر دارد و 217 میلیون وبلاگ ایجادشده که آن را محبوب میسازد (سجادی و همکاران، 1394).
فلیکر
این رسانه اجتماعی میزبان تصاویر و ویدئوی بیش از 5/3 میلیون تصویر بارگذاري شده طی روز توسط کاربران میباشد و بایگانی انبوهی از عکسهای آنلاین دارد (سجادی و همکاران، 1394).
ردیت
ردیت یک سایت شبکه اجتماعی براي مقاصد سرگرمی است که در آن اعضاي ثبتنامشده محتوا و لینکهای مستقیم را به اشتراك میگذارند. ماهانه 174 میلیون بازدیدکننده بینظیر دارد (سجادی و همکاران، 1394). حال پس از معرفی اینترنت، سایتهای اینترنتی و رسانهها شبکههای اجتماعی در این بخش به میخواهیم بدانیم که از این رسانهها به چه نحوی میتوان در بازاریابی در کسبوکارها استفاده کرد که در ادامه به شرح آن پرداخته خواهد شد.