کارآفرینی چه سختی‌هایی دارد

کارآفرینی چه سختی‌هایی دارد

کارآفرینی چه سختی‌هایی دارد ، «تسلیم نشید.» کارآفرینانی که در موقعیت‌های دشوار گیر می‌کنند و فشار کار برای‌شان غیرقابل تحمل می‌شود نیز دقیقا همین جمله را مدام با خودشان تکرار می‌کنند که «نه، من نباید تسلیم بشم.»

کارآفرینی چیست و کارآفرین کیست؟

کارآفرینی چه سختی‌هایی دارد
کلمه Entrepreneur که در زبان فارسی به کارآفرین ترجمه شده، اصالتاً یک کلمه فرانسوی است که اولین بار در سال ۱۷۲۳ میلادی برای توصیف فردی که با پذیرفتن ریسک اقتصادی و با امید به سودآوری، یک کسب‌وکار را راه‌اندازی و مدیریت می‌کند وارد واژه‌نامه‌های فرانسوی شد. با این تعریف از کارآفرین، کارآفرینی فرآیند اقداماتی است که یک کارآفرین به‌عنوان شخصی که همیشه به دنبال ایده‌های تازه است، به آن‌ها متوسل می‌شود تا با پذیرفتن ریسک و تردیدهای ذاتی موجود در هر اقدام جدید، از آن ایده‌ها فرصت‌های تازه خلق کند.

کارآفرینی چه سختی‌هایی دارد و چطور نباید تسلیم‌شان شد؟

مرحله‌ی ایده‌پردازی
مرحله‌ی چسبیدن به کار
مرحله‌ای که نخستین گروه مشتریان به سراغ‌تان آمده‌اند، اما تعدادشان کافی نیست
انباشتگی وظایف، منابع کم

چرا باید کارآفرین شویم تا ثروتمند شویم؟

کارآفرینی چه سختی‌هایی دارد شما برای اینکه درآمد داشته باشید، باید به هر حال کاری داشته باشید.
رابرت کیوساکی نویسنده کتاب انقلابی «پدر پولدار پدر بی پول»

به طور کلی انواع کسب درآمد را به ۴ طریق تقسیم کرد

کارآفرینی چه سختی‌هایی دارد
کارمند (شما بابت ساعاتی که کار میکنید، پول دریافت میکنید)
خوداشتغالی (شما کار و زمان تان دست خودتان است؛ راننده تاکسی، آرایشگر، بقال)
کسب وکار (شما ایده و فکر تان را تبدیل به پول کردید؛ مثل پودر سوخاری KFC)
سرمایه گذاری (شما کاری کردید که پول شما، برای شما کار کند؛ مثل خرید سهام)
اگر میخواهید ثروتمند شوید، باید بتوانید از مرحله ۱ یا ۲ به مرحله ۴ برسید.
راه میانبری هم وجود ندارد…باید گام به گام مراحل را طی کنید. شما باید ابتدا از فاز کارمندی یا خوداشتغالی شروع کنید به فاز کسب و کار برسید و سپس پول تان را سرمایه گذاری کنید؛ این تنها راهش است.
این الگوی ثروت است !
شاید بپرسید «خب اگر اینقدر راحت است چرا همه اینکار را انجام نمیدهند؟»
سوال خوبی است… چون کارآفرینی سخت است ! شما باید چند سال از زندگیتان را طوری تلاشکنید که دیگران حاضر نیستند تلاش کنند تا بقیه عمرتان را طوری زندگی کنید که دیگران هرگز نتوانند زندگی کنند.
یعنی فقط کافیه کارآفرین بشم و بعد تمام؟
خیر دوست خوبم…!
کارآفرینی یک رویداد نیست؛ بلکه یک روند است.
شما به اصطلاح با کارآفرین بودن شغل خود را تبدیل به تفریح خود میکنید و با اینکار هرروز با روحیه بالا و انرژی شروع به کار میکنید؛ طوری که اگر به پول هم نیاز نداشته باشید باز حاضرید به سر کار بروید.
مانند خیلی از کارآفرینان بزرگی که میشناسیم بعد از بازنشستگی هنوز مشغول کار هستند.
مثلا وارن بافت، دومین فرد ثروتمند دنیا، در دهه ۸۰ زندگی اش است و هر روز صبح به محل کارش میرود با کارمندان جوانش مشغول به کار میشود.

من هم میتونم کارآفرین بشم؟

برای کارآفرین شدن باید دو گروه ویژگی داشته باشید؛

گروه اولی که میتوانند کارآفرین باشند :

خیلی جوان هستید
پول زیادی ندارید یا شاید فقیر هستید
اشتیاق و علاقه تان را پیدا کردید
پارتی و روابط ندارید
رویاپردازید
این گروه، میتوانند کارآفرین باشند… و شاید بهتر بگوییم… حتما باید کارآفرین شوند !

گروه دومی که میتوانند کارآفرین شوند :

بالای ۳۵ سال سن دارید
تقریبا پس انداز کمی دارید
ورشکسته شدید
هنوز رویاها و آرزوهایتان را در زندگی بدست نیاوردید
این گروه هم قطعا میتوانند کارآفرین شوند؛ مهم نیست چقدر دیر شده، مهم این است که در مسیر صحیحی حرکت کنید.
و اما مهمترین چیزی که یک کارآفرین را از افراد عادی متمایز میکنه، انرژی و پافشاری اوست.
سخت نیست مشتاق موفقیت باشید و بخواهید کسب و کارتان را راه اندازی کنید، چون این یک مهارتِ یاد گرفتنی است. شما باید راه آنرا یاد بگیرید

منم میخوام کارآفرین بشم، از کجا باید شروع کنم؟

کارآفرینی چه سختی‌هایی دارد
در قدم اول تبریک میگم به شما.
در فدم دوم باید شما اصولی که در این مطلب گفته میشود را یاد بگیرید
در قدم سوم، باید شروع کنید.
و برای اینکه باورهای اشتباه، رایج و کهنه را از وجودتان بیرون کنیم تا جلوی موفقیت تان را نگیرند، باید بدانید که شما برای کارآفرین شدن به هیچکدام از موارد زیر نیاز ندارید :
سابقه کار
پول
حامی
محیط خوب
شریک
یک مغز متفکر
ایده
تنها چیزی که برای کارآفرینی نیاز دارید؛ ساختن یک سیستم است که برایتان پول بسازد. شما باید یک ماشین پولسازی بسازید که نام آنرا کسب و کار میگذارند.

برای مثال ماشین پول سازی شرکت مک دونالد به صورت زیر است :

pic11
سیستم شما از بخش های مختلفی تشکیل شده است.
بعضی ازین بخش ها در هر سیستم کسب و کاری وجود دارد. برای مثال در مدل ماشین کسب و کار مک دونالد شما میبینید که پول بدست آمده از فروش محصول مقداری در خود کسب و کار پس انداز میشود و مقداری از آن به عنوان سود وارد حساب بانکی صاحبان میشود.
یا کسب و کار شرکت گوگل به صورت زیر است :
pic22
اگر شما بتوانید یک سیستمی طراحی کنید، بسازید و بتوانید از آن نگه داری کنید، بدون شک در مدت کوتاهی ثروت زیادی بدست خواهید آورد (البته این به معنی سادگی این امر نیست…) چون خیلی از موانعی که در زندگی تابحال با آنها روبرو نشده بودید جلوی شما را خواهند گرفت !
ماجرا کم کم داره جالب میشه، اینطور نیست؟
کارآفرینی چه سختی‌هایی دارد

چرا ایده ها هیچ ارزشی ندارند؟

یه خواهشی از شما داریم… هر چیزی راجع به ایده به شما یاد داده اند را فراموش کنید !
ایده ها چیزهای با ارزشی نیستند و شما ۱۰۰۰ تا ایده ناب هم داشته باشیم یک آدامس خرسی بابت آنها به شما نخواهند داد. پس خیالتان راحت باشد اگر ایده ای ندارید، به مشکلی برخورد نخواهید کرد.
اما این به معنی آن نیست که اصلا به ایده احتیاج ندارید.
شما به هرحال میخواهید روی چیزی به اسم ایده کار کنید؛ اما موضوع از این قرار است که سرنوشت کسب و کار شما به ایده شما بستگی ندارد… نباید فکر کنید خیلی چیز با ارزش و ناب و دست نیافتنی است.

حتی بزرگترین و ثروتمند ترین شرکت های دنیا ایده خیلی عجیب و نابی نداشتند؛ برای مثال :

کارآفرینی چه سختی‌هایی دارد
Starbucks از ایده Selling coffee in Seattle که کافه های زنجیره ای بودند، الهام گرفت.
Facebook یک MySpace بهتر درست کرد.
Google یک Yahoo دیگر ساخت.
Microsoft از Apple تقلید کرد.
Apple نیز از Xerox الهام گرفته (اگر شک دارید کتاب، استیو جابز را بخوانید…)
ایده های ناب  و خارق العاده قبلا انتخاب شدند، ساخته شدند و تمام شدند. تنها چیزی که الان باعث موفقیت هر ایده ای میشود زمان اجرای آن است. برای مثال، Google زمان خوبی برای اجرایی کردن ایده اش انتخاب کرد.

ایده کارآفرینی از کجا بیاریم؟

شما باید یا یک ایده ای که در حال حاضر هست را نوسازی کنید، چیزی به آن اضافه کنید و یا چیزی از آن کم کنید و وارد بازار کنید؛ به همین سادگی…
موضوع دیگری این است که خیلی از مردم ازین میترسند که کسب و کارشان را راه اندازی کنند مبادا رقبا آنها را ویران کنند !
دوستان…اما داشتن رقیب نشانه خوبی است. شما اگر رقیب نداشته باشید باید بترسید !
قبلا در مقاله «آیا ایده کارآفرینی شما موفق میشود شما را پولدار کند؟» خواندید که یکی از مولفه های ایده پولساز این است که رقیب دار باشد. داشتن رقیب یعنی وجود تقاضا و وجود تقاضا برای محصول یا خدمات شما نشانه خوبی است.

۹ عادت کارآفرینان همیشه موفق

۱. کارآفرینان موفق هیچ‌وقت تسلیم نمی‌شوند، تنها گاهی عقب‌نشینی می کنند

تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران اعتقاد دارند که مهم ترین دلیل شکست در راه‌اندازی کسب‌وکارهای جدید، این است که فرد مؤسس خیلی زود تسلیم می شود. کارآفرین های بزرگ ممکن است به شما بگویند که گاهی واقعا کف گیرشان به ته دیگ می خورده، اما هیچ‌وقت تسلیم نشده اند. چقدر خوب می شد اگر همه ی کارآفرین های تازه‌کار هم همین طور بودند.
کارآفرینی چه سختی‌هایی دارد

۲. کارآفرینان موفق به جای بهانه آوردن، درباره ی درس هایی که یاد گرفته‌اند صحبت می کنند

کارآفرینان موفق به جای اینکه دنبال کسی یا چیزی بگردند که تقصیرها را به گردنش بیندازند، همیشه آماده و مشتاق هستند و توانایی این را دارند که از چالش ها درس بگیرند. مثلا هاوارد شولتز به آسانی پذیرفت که موفقیت های اولیه اعضای تیمش را کمی مغرور کرده که با برنامه ریزی و خلاقیت این مشکل حل شد.

۳. کارآفرینان موفق آینده‌نگرانه پیشنهادهای  فعلی شان را جایگزین می کنند

وقتی کارتان روی غلتک بیفتد، مدیرتش آسان می شود. تنها مواقعی که یک رقیب پا توی کفش تان می کند، باید واکنش نشان بدهید. مثلا استیو جابز خیلی سریع محصولاتی که چند ماه از عمرشان می‌گذشت را کنار می گذاشت حتی آنهایی که فروش عالی داشتند و بازار را تکان داده بودند و به این ترتیب باعث می شد پویایی و محبوبیت برند اپل رشد  کند. شاید این کار یک استراتژی جسورانه و چالش‌برانگیز باشد اما به پیروزی شما در درازمدت منجر می شود.

۴. کارآفرینان موفق تنها روی راه‌حل های خیلی خاص تمرکز می کنند

بیشتر طرح‌های استارتاپی که این روزها می‌بینم یا یک راهکار تخصصی در حوزه‌ی شبکه‌های اجتماعی هستند یا ادغام چند بستر و پلتفرم موجود برای ایجاد یک پلتفرم چندمنظوره. این در حالی است که کارآفرین هایی که به موفقیت همیشگی فکر می کنند، به دنبال راه‌حل های جدید و مبتکرانه در بازارهای بزرگ و در حال رشد هستند، در حالی که ریسک این کار خیلی بیشتر است.

۵. کارآفرینان موفق برای پیدا کردن شریک ها و راه های فروش مکمل، سخت تلاش می کنند

اصلا فکرش را هم نکنید که حتی یک طرح خیلی خوب هم بتواند خود به خود و بدون اینکه کمک گرفتن از کانال های توزیع حاکم و از شریک هایی که با مشتری ها در ارتباط هستند، به فروش برود. کارآفرین‌هایی که آینده‌نگرند و به درازمدت فکر می کنند، روی هسته ی رقابت‌شان تمرکز می کنند تا یک برند شناخته شده بسازند. آنها قرار نیست همه ی کارها را خودشان انجام بدهند.

۶. کارآفرینان موفق به همان اندازه که برای تجارت وقت صرف می کنند، به ارتباطات هم اهمیت می دهند

کارآفرینی چه سختی‌هایی دارد
حتما چیزی هست که همه می گویند یک کسب‌وکار موفق همان‌قدر به افرادی که می شناسید وابسته است که به محصولی که ارائه می کنید. این توانایی و استراتژی «بُرد-بُرد» برای شما و شریک ها یتان، همکاران با استعدادتان و حتی رقیب های تان می تواند وجه تمایز طرح هایی با موفقیت همیشگی و درخشش های کوتاه‌مدت باشد.

۷. کارآفرینان موفق اطراف شان را با آدم های قوی و مثبت پر می کنند

کارآفرینان موفق با آدم هایی معاشرت می کنند که از خودشان باهوش تر باشند و مهارت های مکملی داشته باشند. هر چند آنها همه چیز را به سرعت نمی پذیرند اما به جای اینکه برای انجام نشدن کارها آسمان ریسمان ببافند، همیشه دیدشان به روی ایده های جدید باز است.

۸. کارآفرینان موفق می دانند که پول درآوردن خیلی مهم است، اما هدف شان مهم تر است

استیو جابز معمولا موفقیت درازمدت کارش را مدیون هدفش می داند: تغییر دنیا. اما وقتی به سود چشمگیری برای مدت زیادی دل بست عقب‌نشینی کرد. حتی بهترین موفقیت کاری تان هم نمی تواند کسب‌وکارتان را تا آخر عمر پیش ببرد و باید به فکر یک ایده ی بهتر برای پیشرفت تان در طولانی‌مدت باشید.

۹. کارآفرینان موفق سخت تر از بقیه کار می کنند و از آن لذت می برند

کارآفرینان موفق نه تنها از روی عادت بیشتر کار می کنند، بلکه نتایج بهتری هم می گیرند. ویژگی بارز آنها تمرکز روی عناصر مهم و سطح باورنکردنی اطلاعات شان درباره ی موضوعات کلیدی است. آنها آغوش‌شان را روی حجم کارهایی که شاید برای بقیه دیوانه‌کننده باشد باز می کنند.
برای اینکه به یک کارآفرین نمونه تبدیل بشوید، کافی است حواس‌تان به دیدگاه و تلاش تان باشد و تمام کارها را دقیق و کامل انجام بدهید و از هر گام، چه رو به جلو و چه عقب، درس بگیرید. وقتی یک سرمایه گذار، فردی با عادت‌های ذکر شده را ببیند، به نظرها و طرح‌هایش با دقت توجه می کند. این برتری  ها برای موفقیت طولانی‌مدت خوب هستند. راستی تا به حال شده شما هم عادت های تان را بررسی کنید و ببینید که چقدر به تداوم اقتدار و پیشرفت‌تان کمک می کنند؟

مهمترین عوامل موثر در کارآفرینی

– وجود پشتیبانی فرهنگی و جامعه از کارآفرین
– آموزش و پژوهش ( مراکز مشاروه و رشد ، کانون های تفکر ، مراکز کارآفرینی )
– زیر ساخت های مالی ، تجاری و قانونی ( بانک، بورس، بیمه ، صندوق های سرمایه گذاری خطر پذیر، مالکیت معنوی، )
– زیر ساخت های فیزیکی ( پارک های فناوری ، شهرک های علمی و تحقیقاتی، مراکز رشد ، خوشه­ های صنعتی )
– حمایت بخش خصوصی و نهادهای غیر دولتی از کارافرینی
– نوع نگاه و گرایش خانواده و جامعه به کارآفرینی
– وجود فضای مناسب کسب و کار

پاسخ دهید